קרח - מחלוקת קרח היה ניסיון קשה מאוד ולא היה ברור מי הצודק | במדבר קרח - מחלוקת קרח היה ניסיון קשה מאוד ולא היה ברור מי הצודק | במדבר

אוהב ספר

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
3,059
תודות
6,284
נקודות
517
הגה"ק בעל הישמח משה זי"ע התבטא פעם שהוא עדיין זוכר את מעמד יציאת מצרים... ואת דמות הנוגש שהיה ממונה עליו שם, עד כדי כך שאף אם יראה אותו היום בין אלפי גויים, יכיר אותו. כן העיד ואמר שהוא זוכר גם היכן היו מונחים כל כלי המטבח בביתו שבמצרים. כששמע זאת נכדו הרה"ק בעל הייטב לב מסיגעט זי"ע, שאל אותו אם הוא זוכר גם את מחלוקת קרח ועדתו. השיבו הישמח משה: "כן, הנני זוכר זאת בבהירות רבה". שאל אותו הייטב לב: "כאיזה צד נקטת בעת המחלוקת". ענה לו זקנו: "בשעתו לא רציתי להתערב במחלוקת זו, וכדברי אשת און בן פלת (סנהדרין קט, ב;) מאי נפקא לך מינה, אי מר רבה אנת תלמידא ואי מר רבה אנת תלמידא". שאל אותו נכדו הייטב לב ביראת כבוד: "היתכן כזאת? שומעים שחולקים על משה רבינו ועומדים מן הצד?" השיבו הישמח משה: "בני, הנך עדיין צעיר לימים ואיני יכול לבאר לך זאת. כשתגדל ויעזור לך הקב"ה, תשכיל להבין דבר זה". וספרו חסידים, שלאחמ"כ הוסיף הייטב לב, שמכיוון שזקינו לא התערב לטובת משה רבינו - אף שהיו בזה עניינים גבוהים שלא היה יכול לבארם - נענש, שלכל צאצאיו הייתה מחלוקת בעירם. והוסיף הרה"ק בעל הייטב לב: "אפילו אם הייתי מתגורר ביער, היו עצי היער מתקוטטים ורבים איתי"... והדברים נוראים.
 
הגה"ק בעל הישמח משה זי"ע התבטא פעם שהוא עדיין זוכר את מעמד יציאת מצרים... ואת דמות הנוגש שהיה ממונה עליו שם, עד כדי כך שאף אם יראה אותו היום בין אלפי גויים, יכיר אותו. כן העיד ואמר שהוא זוכר גם היכן היו מונחים כל כלי המטבח בביתו שבמצרים. כששמע זאת נכדו הרה"ק בעל הייטב לב מסיגעט זי"ע, שאל אותו אם הוא זוכר גם את מחלוקת קרח ועדתו. השיבו הישמח משה: "כן, הנני זוכר זאת בבהירות רבה". שאל אותו הייטב לב: "כאיזה צד נקטת בעת המחלוקת". ענה לו זקנו: "בשעתו לא רציתי להתערב במחלוקת זו, וכדברי אשת און בן פלת (סנהדרין קט, ב;) מאי נפקא לך מינה, אי מר רבה אנת תלמידא ואי מר רבה אנת תלמידא". שאל אותו נכדו הייטב לב ביראת כבוד: "היתכן כזאת? שומעים שחולקים על משה רבינו ועומדים מן הצד?" השיבו הישמח משה: "בני, הנך עדיין צעיר לימים ואיני יכול לבאר לך זאת. כשתגדל ויעזור לך הקב"ה, תשכיל להבין דבר זה". וספרו חסידים, שלאחמ"כ הוסיף הייטב לב, שמכיוון שזקינו לא התערב לטובת משה רבינו - אף שהיו בזה עניינים גבוהים שלא היה יכול לבארם - נענש, שלכל צאצאיו הייתה מחלוקת בעירם. והוסיף הרה"ק בעל הייטב לב: "אפילו אם הייתי מתגורר ביער, היו עצי היער מתקוטטים ורבים איתי"... והדברים נוראים.
האם יש לכך מקור מוסמך?
קשה מאוד לקבל זאת!
יחד עם כל מה שכתוב על גדולת קרח והפגם בפנימיות לפי דרגתו, לא מובן כיצד ניתן להתבטא כך היום, לאחר שיש לנו כתיב מפורש.
 
הגה"ק בעל הישמח משה זי"ע התבטא פעם שהוא עדיין זוכר את מעמד יציאת מצרים... ואת דמות הנוגש שהיה ממונה עליו שם, עד כדי כך שאף אם יראה אותו היום בין אלפי גויים, יכיר אותו. כן העיד ואמר שהוא זוכר גם היכן היו מונחים כל כלי המטבח בביתו שבמצרים. כששמע זאת נכדו הרה"ק בעל הייטב לב מסיגעט זי"ע, שאל אותו אם הוא זוכר גם את מחלוקת קרח ועדתו. השיבו הישמח משה: "כן, הנני זוכר זאת בבהירות רבה". שאל אותו הייטב לב: "כאיזה צד נקטת בעת המחלוקת". ענה לו זקנו: "בשעתו לא רציתי להתערב במחלוקת זו, וכדברי אשת און בן פלת (סנהדרין קט, ב;) מאי נפקא לך מינה, אי מר רבה אנת תלמידא ואי מר רבה אנת תלמידא". שאל אותו נכדו הייטב לב ביראת כבוד: "היתכן כזאת? שומעים שחולקים על משה רבינו ועומדים מן הצד?" השיבו הישמח משה: "בני, הנך עדיין צעיר לימים ואיני יכול לבאר לך זאת. כשתגדל ויעזור לך הקב"ה, תשכיל להבין דבר זה". וספרו חסידים, שלאחמ"כ הוסיף הייטב לב, שמכיוון שזקינו לא התערב לטובת משה רבינו - אף שהיו בזה עניינים גבוהים שלא היה יכול לבארם - נענש, שלכל צאצאיו הייתה מחלוקת בעירם. והוסיף הרה"ק בעל הייטב לב: "אפילו אם הייתי מתגורר ביער, היו עצי היער מתקוטטים ורבים איתי"... והדברים נוראים.
אז מה תכל'ס?
מה המסר?
 
מהא שמשמע שאפילו בעל הישמח משה לא הבין מי הצודק.
לא כתוב שלא הבין מי הצודק, כתוב ש"לא נקט צד"
וראה בלשון תמיהת הייטב לב
"היתכן כזאת? שומעים שחולקים על משה רבינו ועומדים מן הצד?"
ולא שאל "הייתכן שמשה רבינו לא צודק?"
שהיא תמיהה גדולה יותר, לכאו'.
ובהכרח שהנושא לה היה לגבי מי הצודק.
 
מילדותי גדלתי על הסיפור הזה,
ושמעתי אותו מת"ח גדולים,
סיפורי חסידים תמיד עברו מת"ח גדולים, וכל ילדי החסידים גדלו עליהם.
השאלה האם יש מישהו שבשבילו זה מכלי ראשון,
האם זה כתוב בספר שהרבי סמך עליו,
האם ידוע שהרבי אמר זאת ומתי.
בלי זה - אין במעשה הזה מאומה.
 
היכן ראית ש"לא היה ברור מי הצודק" בכל הסיפור הנ"ל?
האמת, שעכשיו שמתי לב שבאמת מהלשון הזה, המועתק בשני העלונים המצורפים [החיזוק היומי עמוד ז', ודרישה וחקירה עמוד 12] לא כ''כ מבואר העניין הזה, אולם זכור לי ששמעתי בעבר את הסיפור באופ''א שאמר שזה היה מאוד קשה לדעת מי הצודק
 

קבצים מצורפים

אבל האדמו"ר היה אחר כך,
וכיצד יכול להתבטא כך,
למרות שמדבר כביכול על לפני זה.
כוונתו לכאו' לומר שכשיבין עומק הנידון ביניהם ידע שאז מאוד לא היה ברור עם מי הצדק ולכן לא נקט עמדה ועמד מן הצד
 
האם יש לכך מקור מוסמך?
בנוסח אחר

מתוך הספר "והגדת"
וכך מספר הגר"י גלינסקי זצ"ל

ספרתי, לאחר המלחמה היינו במחנה פליטים בגרמניה, ואתנו הרבי מקלוייזנבורג, שאבד את כל משפחתו, אשתו הרבנית ואחד עשר ילדיו, ועודד וחזק את כולם. ושמעתי ממנו, שחותנו זקנו ה"ישמח משה" זצ"ל אמר, שהוא זוכר את עצמו בגלגול קודם, בשעבוד מצרים. זוכר את העבודה הקשה בחומר ובלבנים ואף את הנוגש שענה אותו. ואם היה רואהו היום בין אלף גויים היה מכירו. וזוכר את מכות מצרים, ויציאת מצרים, וקריעת ים סוף ומתן תורה. וזוכר מי ומי היו שכניו שעמדו לצדו במעמד הגדול -
ושאל אותו נכדו ה"ייטב לב" זצ"ל, האם זוכר את מחלקתו של קורח.
והשיב "ודאי זוכר אני!".
ושאלו "לצד מי נטית?"
וענה "התאזרתי בכל הכח, ולא הצטרפתי לעדת קרח"

ומסיים הגר"י "כי אין לנו מושג מה עז וסוחף כח הלצנות!"

כמובן שלפי נוסח זה המסקנא אינה כפי שנתבאר כלל​
 
האמת, שעכשיו שמתי לב שבאמת מהלשון הזה, המועתק בשני העלונים המצורפים [החיזוק היומי עמוד ז', ודרישה וחקירה עמוד 12] לא כ''כ מבואר העניין הזה, אולם זכור לי ששמעתי בעבר את הסיפור באופ''א שאמר שזה היה מאוד קשה לדעת מי הצודק
בגליון "החיזוק היומי" לא מצאתי עדיין (ארוך מדי)
אך בגליון השני, מופיע דומה לנוסח שסיפרת, השם האדמו"ר מצאנז (ולכאו' צ"ל קלויזנבורג)
וא"כ הרי שיש לנו עדות מכלי ראשון של הגר"י גלינסקי ששמע סיפור אחר ממנו
 
אולי אפשר לפרש דברי הרה"ק כעין זה
"אם כמות כל האדם ימתון אלה ופקדת כל האדם יפקד עליהם לא ד' שלחני"

איתא במדרש - פתח משה ואמר לפני הקדוש ברוך הוא: אם מתים אלו על מטותם כדרך שבני אדם מתים, והרופאין עולין והן מבקרין אותם כדרך שכל החולים מתבקרין, אף אני כופר ואומר: לא ה' שלחני, ומלבי אמרתי זה.

והדברים מתמיהין וכי אפשר שבשביל שלא יקבלו עונשם יכפור משה בבו"ע? והרי הוא יודע שכן שלחו ד' ולא מליבו אמר דבר.

וביאר בזה המשגיח בעל ה'אור יחזקאל', כי ודאי שאין לפרש מחלוקת קרח ועדתו בכפירה כפשוטה, שהרי בדור דעה מדובר והצליח קרח לקחת איתו ר"נ ראשי סנהדראות.
אלא שביסוד טענת קרח הייתה שאין זה מהבורא לגמרי אלא משה מערב דעתו ושיקוליו והקב"ה מסכים עימו, ולכן טען שאם היה הוא במקום משה היה זה יותר טוב לכלל ישראל.

ומשה העניו מכל אדם, כששמע זאת, באמת חשד בעצמו אולי מעורב בזה עוד דברים וזה לא לגמרי לש"ש, וזו משמעות דבריו "אף אני אומר לא ד' שלחני" היינו שלא היה זה רק בשליחות ד' אלא "מליבי אמרתי זה" - הייתה כאן הוספה של דעתו שלו.
 
סיפורי חסידים תמיד עברו מת"ח גדולים, וכל ילדי החסידים גדלו עליהם.
השאלה האם יש מישהו שבשבילו זה מכלי ראשון,
האם זה כתוב בספר שהרבי סמך עליו,
האם ידוע שהרבי אמר זאת ומתי.
בלי זה - אין במעשה הזה מאומה.
שמעתי זאת מדייקנים,
שאם הם מספרים כך - הם שמעו כך, עד הרבי בעצמו,
אין לי כל ספק שאם היה צד שהסיפור לא מדויק - הם לא היו מספרים זאת!
 
שמעתי זאת מדייקנים,
שאם הם מספרים כך - הם שמעו כך, עד הרבי בעצמו,
אין לי כל ספק שאם היה צד שהסיפור לא מדויק - הם לא היו מספרים זאת!
זה לא נקרא מקור.
זה נקרא שאתה מאמין לאנשים שסיפרו שמסתמא הם שמעו ממי שמסתמא שמע מהרבי...
מקור זה בלי הסתמכות על 'אני מאמין' פרטי שלך...
והביא אותו הרב @אוהב ספר בשם האדמו"ר מצאנז והביא אותו הרב @הצעיר שבחבורה מ'והגדת'.
 

הודעות מומלצות

בעקבות חידתו של הרב @נדיב לב...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון