הלכות שבת - מיני בר וסנני מים בשבת. | הלכה ומנהג הלכות שבת - מיני בר וסנני מים בשבת. | הלכה ומנהג
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.
  • חזרנו! התקלה יצאה להפסקה - והפורום שוב באוויר. פורום אוצר התורה מאחל לחברי הפורום וכל בית ישראל חג חנוכה שמח!

רבי

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
787
תודות
1,854
נקודות
236
הנה בשנים האחרונות הרעישו כל גדולי ישראל אודות סנני המים למיניהם
הן מצד איסור בישול שמתבשלים המים
והן מצד איסור בורר

ולכאורה למה אין פה את הדין שהובא בגמ' בשבת, נותנין יין או מים צלולים למשמרת כדי שיזובו?
וחידשו חכמי הדור שהיות וזה שוהה בתוך מיכלי הסינון והמיכלים עכורים מאד באופן שאינם ראויים לשתיה לכן נאסר.

ושאלתי היא, מה"ת האי חילוק הרי גם הגמ' אומרת שזה מתערב עם השמרים ביחד, ובכל אופן לא הוי בורר?

@קבוצה שבת
 
ושאלתי היא, מה"ת האי חילוק הרי גם הגמ' אומרת שזה מתערב עם השמרים ביחד, ובכל אופן לא הוי בורר?
משנ"ב ס"ק לד

מותר - כיון דבלאו הסינון ג"כ הם צלולים וראוים לשתות לכן אין בזה משום בורר וצלולים מקרי כל שראוי לשתות כך בלי סינון לרוב בני אדם ויש מחמירין דדוקא כשכולם יכולים לשתות כך ואין מסננן אלא כדי שיהיו צלולין ביותר.​
 
אם לפני הסינון, המים אינם ראויים לשתיה, הרי שזה בורר, וזוהי טענתם
אני לא מדבר על איסטניסט.
אלא על אנשים נורמליים ששותים את מי הברז רק הם רוצים יותר נקי.

פה יש חידוש, שאם המים היו צלולים ושהו בדבר מכוער אז אני מסתכל על איפה הם עכשיו, ועכשיו אי אפשר לשתות את זה.
והוא חידוש עצום.
 
פה יש חידוש, שאם המים היו צלולים ושהו בדבר מכוער אז אני מסתכל על איפה הם עכשיו, ועכשיו אי אפשר לשתות את זה.
והוא חידוש עצום.
שלב הסינון והברירה הוא אחרי שהגיעו המים לאזור המלוכלך, ולכך נמצא הסינון מכשירם לשתיה

ומהיכ"ת להתיר מחמת שאילולא המכשיר כולו היו המים ראויים?
 
ראיתי באיזשהו ספר [אולי אורחות שבת בהערה אשתדל להביא בל"נ מקור מדויק] שזה תלוי בסוג המסננות דהיינו, שכל מערכות הסינון כיום הם ע"י פחם אולם יש בזה ב' סוגים
אחד, הוא גוש פחם גדול שע"י מסוננים המים ובזה התירו להשתמש, אולם יש סוג שאינו גוש אחד אלא כמה גושים קטנים שבזה אסרו להשתמש משום בורר.
 
למעשה רוב המסננים הם ע"י גרגרי פחם דקים מאד כמו גרגרי חול.

והרבנים האוסרים רוצים לומר שאפי' שלפני שזה פגש בפחם הוא היה צלול לגמרי, היות ועכשיו הוא נתערב עם הפחם והוא מקבל צבע ממנו, אז הוא נחשב לא ראוי לשתיה והוי בורר.

וזה חידוש עצום, לחלק בין נתערב או לא נתערב, כי אנחנו מסתכלים על המים לפני שנכנסו למשמרת.
ובסימן שיט סעיף ט' אנחנו לא מחלקים מה קורה עם היין שהוא פוגש בשמרים.
ולכן זה בהחלט חידוש.
 
הנה בשנים האחרונות הרעישו כל גדולי ישראל אודות סנני המים למיניהם
הן מצד איסור בישול שמתבשלים המים
והן מצד איסור בורר

ולכאורה למה אין פה את הדין שהובא בגמ' בשבת, נותנין יין או מים צלולים למשמרת כדי שיזובו?
וחידשו חכמי הדור שהיות וזה שוהה בתוך מיכלי הסינון והמיכלים עכורים מאד באופן שאינם ראויים לשתיה לכן נאסר.

ושאלתי היא, מה"ת האי חילוק הרי גם הגמ' אומרת שזה מתערב עם השמרים ביחד, ובכל אופן לא הוי בורר?

@קבוצה שבת
ועי' בספר הלכות שבת בשבת להג"ר משה מרדכי קארפ שליט"א חלק א' דיני בורר פרק ט' הלכה י"ז ובהערה שם [עמ' תר"מ] שדן בדברים אלו והמסתעף מהם באריכות ומזכיר אף ענין הפחם ועוד. [אם תהיה לי האפשרות בעזה"י העלה דבריו פה בל"נ].
יש"כ על ליבון הענין.
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

  • חזור
    חלק עליון
    למעלה