לקיים מנין מאוחר להרבה שקמים לשחרית בשבת מאוחר? | בית המדרש – דיונים תורניים לקיים מנין מאוחר להרבה שקמים לשחרית בשבת מאוחר? | בית המדרש – דיונים תורניים

האיש השרוי בשמחה

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
הודעות
544
תודות
1,150
נקודות
156
חבירי היקרים בחיפה -אלעד -ביתר -בני ברק -ירושלים -קרית ספר- ושאר חלקי אר''י,
(שאלתי היא ואם אפשר לענות במחשבה קודם ולא סתם לענות ) האם כדאי לקיים מנין . מאוחר להרבה שקמים לשחרית בשבת מאוחר .
או לקיים מנין מוקדם והאלו שקמים מאוחר בשבועות הראשונים יחפשו בית כנסת וכשלא ימצאו בית כנסת ליטאי יתחילו לקום מג''א .
צדדי הספק הם . שכוין שברור שעדיף להתפלל כמו בן תורה מוקדם. ובדרך כלל המנינים האלו יותר רצינים. ולכן השיטה לא לדאוג לאלו שקמים מאוחר והם ילמדו את הלקח ?
או שעדיף שיתפללו במנין מסודר במקום בכותל הבית או באיזה ....?
עוד צד שאולי הבית כנסת חייב לדאוג לכל החברים בלי צדדי ספק אפי' שכדאי שיתפללו מוקדם ?
 
נערך לאחרונה:
חבירי היקרים בחיפה -אלעד -ביתר -בני ברק -ירושלים -קרית ספר- ושאר חלקי אר''י,
(שאלתי היא ואם אפשר לענות במחשבה קודם ולא סתם לענות ) האם כדאי לקיים מנין . מאוחר להרבה שקמים לשחרית בשבת מאוחר .
או לקיים מנין מוקדם והאלו שקמים מאוחר בשבועות הראשונים יחפשו בית כנסת וכשלא ימצאו בית כנסת ליטאי יתחילו לקום מג''א .
צדדי הספק הם . שכוין שברור שעדיף להתפלל כמו בן תורה מוקדם. ובדרך כלל המנינים האלו יותר רצינים. ולכן השיטה לא לדאוג לאלו שקמים מאוחר והם ילמדו את הלקח ?
או שעדיף שיתפללו במנין מסודר במקום בכותל הבית או באיזה ....?
עוד צד שאולי הבית כנסת חייב לדאוג לכל החברים בלי צדדי ספק אפי' שכדאי שיתפללו מוקדם ?
הכלל בזה פשוט,
כל זמן שמותר מצד הדין להתפלל בו- ראוי לעשות בו מנין, אם יש לכך ביקוש.
אבל זמן שכבר אסור מצד הדין להתפלל בו לכתחילה- אסור לעשות כזה מנין.
 
הכלל בזה פשוט,
כל זמן שמותר מצד הדין להתפלל בו- ראוי לעשות בו מנין, אם יש לכך ביקוש.
אבל זמן שכבר אסור מצד הדין להתפלל בו לכתחילה- אסור לעשות כזה מנין.
אבל אתה מבין שזה לא צורה שאברכים מתפללים ב9 בבוקר בשבת פתאום נהפכו לחסידים (שנוהגים ע''פ דעת רבם )
 
המציאות היא שיש הרבה - ובעיקר בחורי ישיבות - שקמים אחר זמן קרי"ש.
זאת המציאות, הם אינם "לומדים לקח" וככל הנראה כעת - זה גם לא הולך להשתנות, אם כבר לגרוע יותר...

לכן, לא לעשות מניינים מאוחרים זה סתם לטמון את הראש בחול.
 
שמעתי שכך הנהיגו ברכסים. אין מנין אחרי שמונה ומשהו.
@יואל שילה
פעם, מכיון שהרב זוננפלד היה חם על זה מאד
עד שהחלו פורצי הגדר הראשונים לפתוח שטיבעל הפתוח לכל ובכל שעה, גם הרבה לאחר זמן התפילה
[כפי שבזמנו לפני שלשים שנה - חנויות מזון מהיר (כגון פלאפל, אבל שווארמה, וצ'ולנט - מאן דכר שמיה, בכלל לא היו ברכסים, ופיצה אני לא זוכר) נסגרו בשעה עשר בלילה, כולל בליל שישי, ואכן שמרו על זה מכל משמר, עד שפרצו, וכיון דפרצו פרצו].

עמדתי האישית, אם מישהו בכלל היה מקשיב לי - כמו הרב זוננפלד, שהמאחר יתבייש לו ויתפלל ביתו, וישתדל להבא לקום מוקדם, ולא יבזה את התפילה בהולכו עם שקית תפילין לכיוון בית הכנסת ביום חול בשעה עשר ורבע לפנות בוקר [טרמפיסטים כאלו לקחתי בהמוניהם בדרך מעבודתה של רעייתי לכיוון ביתי, הסמוך לאותו שטיבעל], שמזה נגרר שאין שום בעיה לשבת ולפטפט [במקרה הפחות גרוע] עד לפנות בוקר, ואז להזרק במיטה
תפילה במנין זה חשוב, אבל לא דוחה את כל התורה, 'לעולם ישתדל אדם' זו לשון הפוסקים לגבי תפילה במניין.
 
המציאות היא שיש הרבה - ובעיקר בחורי ישיבות - שקמים אחר זמן קרי"ש.
זאת המציאות, הם אינם "לומדים לקח" וככל הנראה כעת - זה גם לא הולך להשתנות, אם כבר לגרוע יותר...

לכן, לא לעשות מניינים מאוחרים זה סתם לטמון את הראש בחול.
כן אבל יש גם ציבור שלא יעזור מה שהרבנים יאמרו הם יחזיקו מכשירים טרפים בגלל זה תאשר להם ?
 
איני מבין.
תפילה אחרי זמן תפילה וקרי"ש - דינה ככל עבירה אחרת ויש למחות בהם.
תפילה בזמנה רק בשעה שלא נראית לך - תפסיק לחנך את העולם, ותתחיל לתקן את עצמך קודם.
אם הקב"ה החליט שזה לא בעייתי - מי אתה שתאסור?!
(ולמען הסיר ספק: אני מתפלל בזמן מג"א, למרות שסמוך לביתי יש שחרית עד השקיעה)
 
לא בהכרח, יש בזה נתינת לגיטימציה.
עדיפה הלגטימיציה ושחרית יהיה נורמלי מאשר לא לתת אותה ואז מפסידים גם את שחרית.
לא משנים את ההלכה לפי הצורך האישי.
ודאי.
לא מכיר בחור ישיבה נורמלי שמאחר זמן קרי"ש.
רובם קמים לקרי"ש, אומרים אותה בחטף וממשיכים לישון.
גם זה רח"ל, אבל זה עדיין לא איסור.
 
נערך לאחרונה:
רח"ל!
ולחסידים עצמם - אם מתפללים בזמן - אינם צריכים ל"התרי" רבם, שכן הלכה.
אם מתפללים לאחר הזמן - יתכבדו לישב עם רבם בגהנום. אם חז"ל קבעו שאסור, אין בכוח רבם להתיר.
כבוד הגאון הרב @חד מבתראי
אני בפורום משתדל לא לזלזל בדעות שרבותי לא זלזלו גם אם ......
ולכן איני מבין בהלכות גיהנום וזה כל אחד יחשוב לבד !
 
עדפיה הלגטימיציה ושחרית יהיה נורמלרי מאשר לא לתת אותה ואז מפסידים גם את שחרית.

ודאי.
לא מכיר בחור ישיבה נורמלי שמאחר זמן קרי"ש.
רובם קמים לקרי"ש, אומרים אותה בחטף וממשיכים לישון.
גם זה רח"ל, אבל זה עדיין לא איסור.
נכון ! אבל ברגע שלא יהו מנינים רשמית תוך חצי שנה הוא יקבל חיזוק ויתפלל מוקדם כי בסוף המצפון לא יתן לו משא''כ אם יש מנין מאוחר רשמית הוא שלם כי הרי גם יש כמה אברכים שמתפללים שם !
 
נכון ! אבל ברגע שלא יהו מנינים רשמית תוך חצי שנה הוא יקבל חיזוק ויתפלל מוקדם כי בסוף המצפון לא יתן לו משא''כ אם יש מנין מאוחר רשמית הוא שלם כי הרי גם יש כמה אברכים שמתפללים שם !
לצערינו הרב,
כבר כמה דורות שכך מתנהלים רוב מניין ובניין של עולם הישיבות.
הסיכוי שכולם יקבלו חיזוק או אפסי עד בלתי קיים.
 
לצערינו הרב,
כבר כמה דורות שכך מתנהלים רוב מניין ובניין של עולם הישיבות.
הסיכוי שכולם יקבלו חיזוק או אפסי עד בלתי קיים.
כמה דורות ? אני גר בבני ברק שנים לא זוכר הרבה מנינים בשבת אחרי 8:30 אולי בודדים לא רשמי .
היום זה התחיל בגלל איזה ביכנ''ס ליטאי וכו' .
אני שמעתי מהרבה בני הישיבות שקמים מאוחר שאם לא היה להם את האפשרות הם היו הולכים לישון מוקדם ולקום מוקדם .
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

הנה איסור לפני עיוור הוא רק כשה'עיוור' אינו...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה