שלח - מקור חיוב נסכים בכבשי עצרת | במדבר | פורום אוצר התורה שלח - מקור חיוב נסכים בכבשי עצרת | במדבר | פורום אוצר התורה
  • עקב המצב המתוח והסכנה המרחפת -היל"ת- על יושבי ציון, נרבה בתפילה ובחיזוק. לקריאת תהילים משותפת ומידע מתעדכן מבית גדו"י - לחצו כאן

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
1,970
תודות
5,240
נקודות
497
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
או במועדיכם (טו ג)

במנחות
צ: למדים מכאן שחובות הבאות ברגל כגון עולות ראיה ושלמי חגיגה טעונות נסכים. וכתבו התוספות שם, שהוא הדין כבשי עצרת התרבו לנסכים מכאן, שבפרשת כבשי עצרת לא הוזכרו נסכים, ועל כרחך מקור חיובם הוא מכאן.

ובמשך חכמה כאן כתב, שבכבשי עצרת ידעינן מנחות ונסכים ממקרא מפורש, דכתיב בבהעלותך "וביום שמחתכם ובמועדיכם וכו' ותקעתם בחצוצרות על עולותיכם ועל זבחי שלמיכם", והנך "זבחי שלמיכם" בשלמי ציבור מיירי, וכמו שאמרו בערכין יא: מה עולה קודש קדשים אף זבחי שלמי צבור, והם הם כבשי עצרת, וכיון שלמדנו שהם טעונים תקיעת חצוצרות, ואין אומרים שירה אלא על היין, כמפורש בערכין יא. ושם מבואר שהשירה ותקיעת החצוצרות הם חדא מילתא, ועל כן טעונים כבשי עצרת נסכים. וקשה על התוס' שהוצרכו להביא מקור אחר.

ונראה ליישב בפשיטות בס"ד, דהנה קרבן פסח גם כן נתרבה לתקיעת חצוצרות, וכמו שהביא הגרי"ז בספרו הלכות קרבן פסח מהספרי זוטא "ועל זבחיכם זו זביחת פסח", ומשום כך פסח טעון שירה כמבואר בפסחים סד. במשנה. והנה קרבן פסח אינו טעון נסכים, ולכן השירה שעל קרבן פסח נאמרת על השחיטה, ובירושלמי שם "תמיד שיש לו נסכים תוקעין לנסכים, פסח שאין לו נסכים תוקעין לשחיטתו", אם כן מבואר דשייך דין תקיעה גם בקרבן שאין לו נסכים, ואע"פ ששירה אינה נאמרת אלא על היין, מ"מ בקרבן שאין לו נסכים אומרים על שחיטתו. וא"כ דומיא דהכי ממש, כבשי עצרת לולי שנתרבו לנסכים, היינו אומרים שתוקעין לשחיטתם, ולא היינו יודעים ממילא שיש להם נסכים, ואתי שפיר דברי התוס'.​
 
וא"כ דומיא דהכי ממש, כבשי עצרת לולי שנתרבו לנסכים, היינו אומרים שתוקעין לשחיטתם, ולא היינו יודעים ממילא שיש להם נסכים, ואתי שפיר דברי התוס'.​
שאני פסח שלא בא בנדר או בנדבה כמבואר במנחות צ' ב'
אבל שלמי ציבור שהם שלמים והוא קרבן שבא בנדר או בנדבה
כיון שיש בו חצוצרות יש בו גם נסכים דמאי שנא מכל שלמים
והרוצה לחדש ששלמי ציבור שאני מכל שלמים עליו הראיה
 
שאני פסח שלא בא בנדר או בנדבה כמבואר במנחות צ' ב'
אבל שלמי ציבור שהם שלמים והוא קרבן שבא בנדר או בנדבה
כיון שיש בו חצוצרות יש בו גם נסכים דמאי שנא מכל שלמים
והרוצה לחדש ששלמי ציבור שאני מכל שלמים עליו הראיה
אבל לא זה הראיה של התוס', שלא שונה מכל שלמים
 

הודעות מומלצות

כתב השו"ע (סי' קפ) שלאחר סעודתו יש לשייר פת על...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון