סוגי חלויות - גדר | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 2 | פורום אוצר התורה סוגי חלויות - גדר | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 2 | פורום אוצר התורה
ראה בגמ' ב"ק, איכא שינוי רשות איכא שינוי השם ואיכא שינוי הגוף. עניינו של שינוי בגוף הוא שינוי בחומר של החפץ, שינוי השם הוא מצד הגדרתו, ושינוי רשות הוא מצד קניינו. נמצינו למדים כי שינוי רשות הוחלט ענינו להיות שינוי מצד הימצאותו של החפץ בידי מי.
 
מאמר מקיף ובהיר
ניכר שהתאמצת להבהיר ולפשט הדברים
אולי תעלה כאן למאמרים ונדון על כל שורה
זה לא הסגנון שאתה כותב כאן בפורום
אבל לענ"ד המאמר בא רק לדון שכל חלות חלה ברובד אחר של הדבר
אולם ביאור המושג חלות לא ביארת
אלא צ"ל שהחלות מתייחס לדינים שחלים
ולא תמצא חלות על מציאות שונה בלא שיחולו דינים חדשים
רק משתנה כמו שביארת שהדינים חלים בחפצא או בגברא או במקום אחר
הכותרת הנכונה היא אופני חלות הדינים
 
נערך לאחרונה:
ביאור המושג חלות לא ביארת
להבנתי מה שכתב מסביר יפה.
דאם היחס לענייני העולם לפי חשיבותם ולפי עניינם הרעיוני והאופן השימוש בהם והצורך שלהם,
הרי ששינוי בדבר אינו דווקא בהרכב הגשמי של חומר הדבר ונעשה שינוי ממש על ידי השתנות רעיונית.
ובסגנון אחר שהחלות יוצר מציאות
 
די עצוב שצריך מאמר שלם להסביר כאלו מושגים...
בכל אופן - חלות היא לא מציאות ולא חלקיקים חדשים שנתפסו בחפץ.
חלות היא ביטוי למה שחל כאן איזה משפט או יחס בין אדם לדבר, ואין צורך להרחיב בזה...
 
די עצוב שצריך מאמר שלם להסביר כאלו מושגים...
בכל אופן - חלות היא לא מציאות ולא חלקיקים חדשים שנתפסו בחפץ.
חלות היא ביטוי למה שחל כאן איזה משפט או יחס בין אדם לדבר, ואין צורך להרחיב בזה...
חבל שלא התבוננת בנכתב לפני שכתבת,
כתבת "חלות הוא ביטוי למה שחל" נכון אז מה, אנו דנים מה חל ובביאור השינוי בניראות בין הדברים שחל בהם חלות
אם יש ל"כבודו" מה לומר בעניין נשמח לשמוע.
 
חבל שלא התבוננת בנכתב לפני שכתבת,
כתבת "חלות הוא ביטוי למה שחל" נכון אז מה, אנו דנים מה חל ובביאור השינוי בניראות בין הדברים שחל בהם חלות
אם יש ל"כבודו" מה לומר בעניין נשמח לשמוע.
?????
אין שום שינוי בנראות, מה שלא רואים לא קיים...
 
?????
אין שום שינוי בנראות, מה שלא רואים לא קיים...
מה שלא רואים לא קיים, איזה משפט יומרני,
וודאי שזה משתנה, אין צד שלא, קודם זה היה טהור עכשיו זה טמא וכו' ואם בדין זה משתנה פשיטא שיש לזה ביטוי גם בניראות,
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
חלות זה מושג דיני ותו לא,
אני רואה שאינך מבין אז אחזור שוב, החלות אינו דבר אלא מושג דיני, אך מה שחל כן משנה את החפץ מבחינה אמיתית, בגלל שהוא שונה מבחינה דינית
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
אני רואה שאינך מבין אז אחזור שוב, החלות אינו דבר אלא מושג דיני, אך מה שחל כן משנה את החפץ מבחינה אמיתית, בגלל שהוא שונה מבחינה דינית
ומי יתן ויבא תשבי ויבאר לך ביתר הרחבה
החפץ משתנה במציאות בגלל החלות הדינית??
אולי אתה מתכווין לשיעורי דעת לגבי דברי רש"י שהשדה קמה לאברהם היא שמחה...
אשה שנהייתה אשת איש השתנתה במציאות?
חפץ שהיה הפקר ונהיה לו בעלים חלקיקיו מסתדרים בצורה אחרת??
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
הרב דבר היושר הסביר בקובץ המצורף באריכות רעיון נפלא, שהמציאות נתפסת על פי הציפיה של האדם ממנה, כלומר מציאות דינית היא מוחשית ואעפ''כ אינה מורגשת בחוש המישוש.
גם שינויים המוגדרים רוחניים הם חלק מהמציאות ברבדים מסויימים של החיים ולכן ראוי לקרוא שוב את דברי הרב דבר היושר במתינות. וודאי לי שגם כת''ר הרב תשבי הנכבד מכיר בזה, אלא שכב' לא מגדיר את זה באותן מילים ובדרך כלל הרבה המחלוקות היו נחסכות אם היו יודעים לדבר בשפה של הזולת.
 
החפץ משתנה במציאות בגלל החלות הדינית????
אולי אתה מתכווין לשיעורי דעת לגבי דברי רש"י שהשדה קמה לאברהם היא שמחה...
אשה שנהייתה אשת איש השתנתה במציאות???
חפץ שהיה הפקר ונהיה לו בעלים חלקיקיו מסתדרים בצורה אחרת????
שמעתי פעם מהגרב"ד פוברסקי שליט"א שאם היה לנו עינים רוחניות כל אחד היה רואה על החפץ שחל בו משהו
 
מה שלא רואים לא קיים, איזה משפט יומרני,
וודאי שזה משתנה, אין צד שלא, קודם זה היה טהור עכשיו זה טמא וכו' ואם בדין זה משתנה פשיטא שיש לזה ביטוי גם בניראות,
אין שום שינוי חל בחפץ אלא רק שינוי מבחינת הבעלות ולא צריך להמציא מושגים שא"א להוכיח אם קיימים או לא
 
וודאי ששינוי חל בחפץ. גם מי שלא סבור שמועדות היא בשור, אלא בגברא, יאמר שיש שינוי בשור עצמו על ידי שינוי רשות. ועוד דבב''מ קי''ב ''כאילו נוטל נפשו ממנו'' משמע שיש קשר נפשי בין ממונו של אדם לנפשו עכ''פ לצד אחד של ביאור בדברי הגמ' שם
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

5 מילים רצופות ברמ"א בהלכות פסח שמופיעים בפרק...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה