ספק דאורייתא לקולא | בית המדרש – דיונים תורניים ספק דאורייתא לקולא | בית המדרש – דיונים תורניים
  • עקב המצב המתוח והסכנה המרחפת -היל"ת- על יושבי ציון, נרבה בתפילה ובחיזוק. לקריאת תהילים משותפת ומידע תורני מתעדכן - לחצו כאן

יחזקאל יחזקאלי

משתמש רשום
gemgem
הודעות
55
תודות
107
נקודות
30
הש"ש כתב [ש"א פ"ד] שלדעת הר"מ שספק דאו' לקולא [מדאו'] מי שהקל ואח"כ התברר שהיה אסור פטור מקרבן דהוי אנוס, ודימה לדברי תוס ריש החולץ במי שסמך על רוב שפטור מקרבן דמאי הו"ל למעבד
ונשאלת השאלה:
הלא בעצם בסד"א לקולא נאמר שאפי' שיש צד קיים שאסור, אין האדם מחוייב להמנע בגלל החשש,
וא"כ ביטל הש"ש תורת שוגג שהרי כל שוגג לא זו בלבד שלא יודע שודאי אסור אלא אפילו אין לו צד שאסור,
וודאי שלא אמור לחשוש להמציא רעיונות שאולי אסור ואמאי יהיה חייב קרבן.
 
הש"ש כתב [ש"א פ"ד] שלדעת הר"מ שספק דאו' לקולא [מדאו'] מי שהקל ואח"כ התברר שהיה אסור פטור מקרבן דהוי אנוס, ודימה לדברי תוס ריש החולץ במי שסמך על רוב שפטור מקרבן דמאי הו"ל למעבד
ונשאלת השאלה:
הלא בעצם בסד"א לקולא נאמר שאפי' שיש צד קיים שאסור, אין האדם מחוייב להמנע בגלל החשש,
וא"כ ביטל הש"ש תורת שוגג שהרי כל שוגג לא זו בלבד שלא יודע שודאי אסור אלא אפילו אין לו צד שאסור,
וודאי שלא אמור לחשוש להמציא רעיונות שאולי אסור ואמאי יהיה חייב קרבן.
ע"ד צחות
אם היה לו אפי' רק צד של איסור כבר לא היה צריך להביא קרבן דאז היה כבר ספד"א לקולא
ודלמא צריך להביא קרבן ע"כ שאפי' צד של איסור לא היה לו
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
פעולה על בסיס ספק דאורייתא לקולא פוטרת מקרבן גם אם התברר שהיה אסור, כי היא נחשבת אונס מכיוון שנעשתה ברשות ההלכה, בניגוד לשוגג שפעל מתוך טעות שהיה צריך להימנע ממנה [כההיא דיבמות פז:].
 

הודעות מומלצות

הסתפקתי אמרו את ההגדה בלי לשאול מה נשתנה...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון