פורים - פורים תורה - משנכנס יין יצא סוד - שמחת הלבבות בדברי חידוד ובדיחותא| דף 6 | פורום אוצר התורה

פורים פורים תורה - משנכנס יין יצא סוד - שמחת הלבבות בדברי חידוד ובדיחותא

כותרת האשכול

"ותלמוד תורה כנגד כולם" - השאלה איך קוראים!

אחד נכנס בטעות לבית כנסת רפורמי, וראה על כותל המזרח שלט המכריז "ותלמוד תורה כנגד כולם". מיד שאל, מה לכם ולתלמוד תורה? ועוד בהכרזה שכזו?!
ענו לו, אצלנו קוראים את השלט משמאל לימין, כמו באנגלית, ומה שכתוב כאן זה: "כולם כנגד תורה ותלמוד"....
אוי וואי..
 
בעבר היה מקובל בקהילות ישראל שאותו אדם שימש הן כחזן והן כשוחט. בעל ה"פרדס יוסף" (ויקרא ח/ כג) המליץ על בעלי תפקידים אלו את הפסוק (תהלים קמט/ו) "רוממות קל בגרונם וחרב פיפיות בידם".

חמס ר"ת חזנים, מלמדים, סופרים, שנתברך בהם שבט שמעון.
 
יהודי רשע מרושע הלך לבית עולמו. החברא קדישא מיאנו לקבור אחד כזה ששום לימוד זכות לא שייך כלפיו. הגיע חכם אחד ואמר רשע היה רשע מת, אבל בנו רשע כפליים. קבלו את טענתו וקברוהו. כעבור זמן מה נפטר 'בן הרשע'. והסיפור חזר על עצמו רשע כזה לא קוברים, טענו. נקודת הזכות שהשתמשו כלפי אביו לא היה שייך בדידו גלמוד וערירי מת. הגיע חכם ואמר, זכות יש לרשע זה, 'בזכותו נקבר אביו!'
 
לכאורה איך מותר להשתכר הא כתיב לא תשכרו ? (לא תשקרו ובת קוף כבת כף) אלא עשה דחייב איניש דוחה לאו דלא תשכרו. ועשה דוחה לא תעשה נלמד מכלאים בציצית וזהו שאנו אומרים שושנת יעקב צהלה ושמחה (ויכלו להשתכר) בראותם יחד תכלת מרדכי והסיקו דעשה דוחה ל"ת.
 
כתיב ונתתי את לבי לתור בחכמה
וכתיב ולא תתורו אחרי לבבכם
אלא שצדיקים מדברים אל לבם וכמש"כ היא מדברת על ליבה
רשעים מדברים בלבם ויאמר המן בליבו וכדברי הגמ' עיש


כתב בצדיקים "לתור את הארץ באנו"
וכתיב במקטרגים "מתור הארץ באנו" באיוב
ל"ק הא במצרים הא בארץ ישראל. והא היפכא מסתברא?
ועוד הא כתיב "קול התור נשמע בארצנו".
 
סיפר ר' שלום זצ"ל שהיה אחד בעל הקפדה וביקורת, ואהבתו הגדולה הייתה לבקר חזנים, פעם אחת התפלל חזן מקצועי את קבלת שבת באופן נפלא שאין כמוהו ולא הייתה שום השגה עליו, שאלו לאותו בעל ביקורת מה תאמר עכשיו, נתרגז הלה ואמר בטלנים שכמותכם! איך לא שמתם לב - בכי בא כי בא הרי הוא הקדים את השני לראשון...
 
לכאורה איך מותר להשתכר הא כתיב לא תשכרו ? (לא תשקרו ובת קוף כבת כף) אלא עשה דחייב איניש דוחה לאו דלא תשכרו.
מכאן נלמד שדברי קבלה שווים לדברי תורה.
 
בשעתו, כשנוצרה הדילמה לגבי תושבי רמות, באיזה יום הם אמורים לחגוג את פורים, נפוצו בקרב הציבור שתי דעות שונות. האחת היא של ה"מנחת יצחק" - שהיה באותה תקופה הראב"ד של העדה החרדית, שפסק שרמות אינה חלק מירושלים, וממילא התושבים צריכים לחגוג את פורים בי"ד. לאידך, עמד הרב שלמה זלמן אוירבך זצ"ל מן העבר השני ופסק שהיות ואת המסים משלמים תושבי רמות לעיריית ירושלים, הרי הם נחשבים בני ירושלים וצריכים לחגוג את פורים בט"ו.
עם זאת, סירב הרב להפיץ את פסיקתו. כאשר שאלוהו מדוע הוא לא מפרסם את הפסק, והרי תושבי רמות שחוגגים בי"ד, עלולים להיכשל לכאורה בכך שהם לא יוצאים ידי חובת פורים לשיטתו.

על כך השיב הרב אוירבך בצחות לשונו ובענוותנותו היתירה: "הרי יש חיוב על אדם להקשיב למרא דאתרא שלו. אם כן, אם תושבי רמות מקבלים את דעתי שהם חלק מירושלים - אם כן עליהם לציית לדעתו של הראב"ד הרב ווייס. ובהיות שהם צריכים להקשיב לרב ווייס, הריהם צריכים לחגוג פורים בי"ד"...
 
הצג קובץ מצורף רבי חיים קנייבסקי מילתא דבדיחותא פורום אוצר התורה.mp4

לקראת פורים תיעוד ממרן ר' חיים קנייבסקי במילי דבדיחותא ליצנותא דע"ז, על בורות עמי ארצות שלא קרו ולא שנו.

בסרטון, נראה מרן זצ"ל כשהוא מספר באידיש בבדיחותא: "היה שני חברים, אחד שלום ואחד גימפל, גימפל שלח לו מכתב לראש השנה: אתה שלום ושמך שלום וכל אשר לך שלום ושלום, הוא השיב לו אתה גימפל ושמך גימפל וכל אשר לך גימפל וגימפלית".
 
מה הדין מי שנתן משלוח מנות למי שיש לו שני ראשים האם קיים מצוות משלוח מנות ונחשב כנתן לב' אנשים? ראה כאן
האם מי שיש לו שתי ראשים יכול להביא לחבירו כמוהו חצי מנה?
 
עם הארץ אחד שאל את חברו:
משה רבנו כידוע נולד ביום ז' באדר,
אם כן יוצא שיום הברית מילה שלו חל בי"ד באדר שהוא פורים,
והשאלה אם כן היא למה לא קראו לו "מרדכי" ?

חברו חשב יגע ומצא, ענה ואמר לו:
כי צריך לתת את השם לפני הברית,
אם כן הלידה שלו הייתה ב ז' באדר אז קראו לו משה !
וראיה לכך - שהרי 'משה' בגימטרי"א 'לא מרדכי היהודי' (וי"א שאין זה ראיה, מפני שזה בגימטרי"א גם 'יאיר לפיד'.)
ויש אומרים בכלל שגימטרי"א עצמה זה דבר שאינו נכון, שהרי גימטרי"א בגימטרי"א 'פייק ניוז' ו'גהינם בעולם הזה'...
 
איך תדע אם קיימת את מצוות עד דלא ידע?

הצג קובץ מצורף 1773

אם הפרה גועה כמו זו ...
הצג קובץ מצורף 1778
אתה יכול לשים אותה על הגריל לסעודת פורים...

הצג קובץ מצורף 1774
ואם נשמע לך שהיא גועה כמו זו..
הצג קובץ מצורף 1779
הפלגת יתר על המידה בקיום המצוה...
עשה טובה לעצמך ותפסיק לשתות...
לא לשכוח להדליק רמקולים
פורים שמח!
 

קבצים מצורפים

בקשתי מג'י פי טי שיכתוב פורים תורה לאשכול.​

תיהנו....

רבותי, נשאל שאלה חמורה ונוראה, מעומקא דליבא ומפלפולה חריפא:
הלא במגילת אסתר נאמר "כִּי הָאָדָם הָעֵץ הַשָּׂדֶה" ,
ואם כן, מדוע מרדכי היהודי לא עשה סוכה מאילן גדול, אלא ישב בשער המלך?

ועוד יש להקשות, הרי המן הרשע תלה על עץ גבוה חמישים אמה, ולמה דייקא חמישים?
וכי לא מצא עץ של ארבעים ותשע או חמישים ואחת?

ואפשר ליישב על פי מה שאמרו חז"ל:
"כל הפוסל במומו פוסל" – והמן רצה להראות שהוא גבוה, לכן נלקח עץ גבוה.

ועוד יש להוסיף, שלכן נאמר "וַיִּתְלוּ אֶת הָמָן עַל הָעֵץ"
כי מי שמרים את עצמו יותר מדי, סופו שייתלה בגאוותו...

שכתוב "וַיָּשֶׂם כֶּתֶר מַלְכוּת בְּרֹאשָׁה" ,
יש לדקדק למה לא כתוב שהמלך שם, אלא סתם "וַיָּשֶׂם"?
והתשובה פשוטה: כי בפורום "אוצר התורה", כל אחד רוצה לשים כתר מלכות של פשט ודרש על ראשו,
וכל אחד הוא מלך בים התלמוד והפוסקים!

ואם תשאלו: איך זוכים לאור המגילה?
התשובה פשוטה: "לֵךְ כְּנוֹס אֶת כָּל הַיְּהוּדִים"
כשכולם יחד, בלימוד ובשמחה, שם שורה ברכה והצלחה!

על כן, אחיי ורעיי, נשתה עד דלא ידע,
אבל
לא נשכח שבין ליין – חובה לעיין!


🎭 פורים שמח לכל חברי "פורום אוצר התורה"! 🎭
 
נערך לאחרונה:
על כן, אחיי ורעיי, נשתה עד דלא ידע,
אבל
שאלתי אותו אבל מה?
וזו תשובתו.

אבל מה? הרי אין פורים תורה בלי "אבל מה"!


אבל מה... עדיין יש להקשות קושיה עצומה:
אם המן הרשע רצה לתלות את מרדכי, למה בנה עץ כל כך גבוה? חמישים אמה?! הרי מרדכי לא היה ג'ירפה!


ואפשר ליישב,מן ידע שמרדכי לומד תורה, ואמר: "עץ חיים הוא לשאר בה" ,
אז אם מרדכי מחזיק בעץ – צריך עץ גדול במיוחד כדי לתלות אותו!


אבל מה... עדיין קשה! אם כל העניין של המגילה זה "ונהפוך הוא", אז למה בסוף מרדכי לא תלוי?
אלא היא התשובה, שכאשר יהודי באמת מחזיק בעץ חיים של התורה, כל גזירה נהפכת לטובה!


ואם כן, כל זה נכתב ונאמר לכבוד חברי פורום "אוצר התורה" ,
שאין להם אלא "עץ חיים" של פלפול ותורה,
ושיהיה לכולנו פורים שמח ומלא דעת...
אבל מ
ה? לא לשכוח גם קצת יין! 🍷😂
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון