בראשית - רשב"א מעניין בענין אשתו של אדה"ר | בראשית בראשית - רשב"א מעניין בענין אשתו של אדה"ר | בראשית

עוזי ומגני

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
945
תודות
2,227
נקודות
277
ז"ל הרשב"א כתובות דף ח [בחלק מההוצאות]
"ור"ח ז"ל פי' חדא יצירה הואי חוה לבדה הנוצרה מן הצלע ומ"ס שתי יצירות הוו להו חדא נוצרה עמו מקדם כשנברא וברחה ואחר כך ברא לו חוה מצלעו" עכ"ל
וראיתי בספה"ק דמיירי בלילית
 
חדא נוצרה עמו מקדם כשנברא וברחה ואחר כך ברא לו חוה מצלעו" עכ"ל
וראיתי בספה"ק דמיירי בלילית
בפי חז"ל (ב"ר כב ז זוה"ק בראשית לד:) "חוה הראשונה", ועי' בזה אריכות בפני דוד (אות ז') בפסוק זאת הפעם
 
בספר בן סירא, מובא בפני דוד הנ"ל
ז"ל הרשב"א כתובות דף ח [בחלק מההוצאות]
"ור"ח ז"ל פי' חדא יצירה הואי חוה לבדה הנוצרה מן הצלע ומ"ס שתי יצירות הוו להו חדא נוצרה עמו מקדם כשנברא וברחה ואחר כך ברא לו חוה מצלעו" עכ"ל
וראיתי בספה"ק דמיירי בלילית
בספר בן סירא כתוב הפוך, שחוה הראשונה [לילית], היא שנבראת מהצלע.
 
איני יודע איזה ספר ראית, בספר בן סירא מובא שחוה הראשונה נבראת מן האדמה
טעות התכוונתי לספר אלפא ביתא דבן סירא, דזה פרוש לספר בן סירא. [אמנם רבים פיקפקו ברמת אמינות ספר זה, ואולי הסתירה כאן היא הוכחה לכך.]
 
גם שם נכתב: כשברא הקב"ה אדם הראשון יחיד, אמר לא טוב היות האדם לבדו, ברא לו אשה מן האדמה כמותו וקראה לילית, מיד התחילו מתגרין זה בזה וכו'​
ציטוט מספר תולדות בן סירא נוסח א : ''כשברא הקב''ה אדם הראשון וראהו יחידי, אמר הקב''ה לא טוב היות האדם לבדו, מיד ברא לו אשה מן הצלע וקרא שמה לילית והביאה לו, התחילה מריבה וכו".
 
ז"ל הרשב"א כתובות דף ח [בחלק מההוצאות]
"ור"ח ז"ל פי' חדא יצירה הואי חוה לבדה הנוצרה מן הצלע ומ"ס שתי יצירות הוו להו חדא נוצרה עמו מקדם כשנברא וברחה ואחר כך ברא לו חוה מצלעו" עכ"ל
וראיתי בספה"ק דמיירי בלילית
באמת לאדם יש ב' זיווגים והם, א. גופו, שזה אשתו הראשונה [שעל זה המליצו חכמים בחידתם על לילית. שלאחר חטא עץ הדעת הנפש גלתה בין כוחות הגוף וזה נקרא בשם לילה כנודע. ובא בלשון נקבה כי הגוף הוא הנקבה לעומת הנפש שהוא הזכר כמ"ש אנדרוגינוס בראו], ב. כנגדו, שזה אשתו השנייה. והראשון בא לקיום האיש והשני לקיום המין. ועל זה אמרו בסוטה דף ב' ע"א הא בזיווג ראשון הא בזיווג שני, עיין שם.
 
(אין לי את הספר) על מה היה המריבה, היא לא טענה שגם היא נבראה מן האדמה כמותו?
בספר שם לא כתוב מה היו הטענות.
כך או כך, זה לא מסתדר עם חז''ל בכמה מקומות [עירובין י''ח ע''א וברכות ס''א ע''א], שמבואר שם שנבראו דו פרצופי, אז לא שייך מריבה מי יהיה למעלה.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

בבתי כנסיות חסידיים רבים מי שאינו חסיד, ואין...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה