ראש השנה - שופר אם הוא עצמו חפצא דמצוה | ענייני דיומא ראש השנה - שופר אם הוא עצמו חפצא דמצוה | ענייני דיומא

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
3,253
תודות
7,118
נקודות
572
ידועה החקירה האם השופר נקרא חפץ שבו עצמו מתקיימת המצוה או שהוא רק אפשרות לפעולת התקיעה והשמיעה. והנה הרמ"א (סי' תקפו ס"ג) כתב שיש דין דיחוי בשופר, דהיינו שאם היה שופר של ע"ז שלשיטה אחת כשר רק אחרי שהתבטל צריך שיתבטל דוקא מערב יו"ט.

אמנם בישועות יעקב מובא תשובה מהנתיבות המשפט ונדפס בתשו' ר' יעקב מליסא, וכן החזו"א (פרה סי"ד סקי"ד) בדעת ר"ת שאין דיחוי בשופר כי המצוה היא בקול. וכן יל"ד מספק הר"ן אם שופר מבהמה טמאה כשר או שבעינן מן המותר בפיך, ומצד זה משמע שהוא החפצא דמצוה.

ושמעתי להוכיח מהגמ' בשבת (קלג, ב) שיש הידור לעשות שופר נאה. ויש לדחות כמו קולמוס נאה לס"ת וכן טלית לרש"י (ב"ק ט, ב), ומהאי טעמא אין ראיה ממה שאסור לצחצחו במי רגלים, כי סו"ס זה ביזוי מצוה [ועי' בחו"ב (ר"ה לג, א) שיתכן שת"ק פליג ע"ז ומתיר, משום דאי"ז חפצא דמצוה]. ועוד שמעתי להוכיח מהמשנ"ב (סי' תקפה סק"ד) בשם בנין עולם שעל שופר אחר צריך לברך עוד פעם, אם הביאו לו לפני. ויל"ד בכל זה.​
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

חמץ שעבר עליו הפסח (של יהודי. לא נוקשה ולא...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון