שיבושים מצויים בנוסח התפילה | אוצר הסידור והתפילה שיבושים מצויים בנוסח התפילה | אוצר הסידור והתפילה

הצעיר שבחבורה

בית המדרש/הלכה ומנהג
gemgemgemgemgem
חבר צוות
מנהל תוכן
מנהל פורום
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
2,785
תודות
6,793
נקודות
327
מצעירותי הורגלתי שברכת אמת ויציב מחולקת לקטעים, הקטע הראשון הוא עד "זרע ישראל עבדיך", השני מתחיל ב"על הראשונים ועל האחרונים" ומסתיים ב"אין אלקים זולתך" והשלישי מתחיל ב"עזרת אבותינו"

בעמדי על דעתי נתתי לבי להבנת התפילה, והתפלאתי, מה פירוש המילים "על הראשונים ועל האחרונים דבר טוב וקיים לעולם ועד", לכאו' אין להם כל מובן.

וגיליתי, שטעות חמורה יש כאן בחלוקה ופיסוק, וכך היא הקריאה הנכונה "ודבריו חיים וקימים נאמנים ונחמדים לעד ולעולמי עולמים, על אבותינו ועלינו, על בנינו ועל דורותינו, ועל כל דורות זרע ישראל עבדיך, על הראשונים ועל האחרונים, דבר טוב וקיים לעולם ועד, אמת ואמונה חק ולא יעבור".

וב"ה מצאתי בסידור עליות אליהו שתקנו עיוות זה
אמת ויציב.jpg
ועדיין לא מצאתי הסבר כיצד נוצר שיבוש זה
 
בברכת "יוצר אור"

מה ביאור המילים "את שם הקל המלך הגדול הגבור והנורא קדוש הוא"

גם כאן נראה שטעות פיסוק נפלה כאן

וכך היא הקריאה הנכונה "וכלם פותחים את פיהם בקדושה ובטהרה, בשירה ובזמרה, ומברכים ומשבחים ומפארים ומעריצים ומקדישים וממליכים את שם הקל המלך הגדול הגבור והנורא קדוש הוא".

אלא שכאן, יש הסבר כיצד אירעה טעות זו, ומקורה כפי הנראה בדברי הטור (או"ח סימן סא) שכתב "ולא בק"ש בלבד אלא אף בפסוקי דזמרה ובתפלה כמו ספרו בגוים את כבודו שבחי ירושלים את ותקם את ויראו העם את וממליכים את", והיינו שלא ישמע כאומר "מת שם וכו'"
ובבאר היטב (נט א) כתב "והאומרים במ"ם צריכים להפסיק בין ממליכים לאת שם האל המלך".

אך כמובן שהכוונה ליתן רווח בין המילים ולא לחלוקת פיסקה חדשה​
 
וכך היא הקריאה הנכונה "וכלם פותחים את פיהם בקדושה ובטהרה, בשירה ובזמרה, ומברכים ומשבחים ומפארים ומעריצים ומקדישים וממליכים את שם הקל המלך הגדול הגבור והנורא קדוש הוא".
אכן ראיתי חזנים המקפידים על כך, ואומרים זאת בנשימה אחת,
ואולי זה קרה כי כולם רוצים לומר קדושה ביחד, ולכן בקטע הקודם - כולם מחכים לראות היכן החזן אוחז, ומשם אומרים ביחד.
 
בערבית ברכה ראשונה קל חי וקיים
תמיד ימלוך עלינו לעולם ועד
ג"כ נראה שהפיסוק צריך להיות אחרי תמיד
ובברכת המזון ג"כ מצינו כעין זה בברכה ראשונה
ובטובו הגדול תמיד, לא חסר לנו ואל יחסר לנו מזון לעולם ועד
 
ועדיין לא מצאתי הסבר כיצד נוצר שיבוש זה
השיבוש נוצר מחמת שבקהילות אשכנז בעת שהיו אומרים פיוט הנקרא 'זולת' היו אומרים נוסח אחר (מקוצר) מתחילת הברכה עד 'על הראשונים', וכן חלק מהקהילות היו מחליפים גם את הנוסח הלאה.
מצורף צילום של נוסחים אלו מתוך מחזור גולדשמידט-פרנקל:
1758023325575.png
 
השיבוש נוצר מחמת שבקהילות אשכנז בעת שהיו אומרים פיוט הנקרא 'זולת' היו אומרים נוסח אחר (מקוצר) מתחילת הברכה עד 'על הראשונים', וכן חלק מהקהילות היו מחליפים גם את הנוסח הלאה.
נפלא מאוד.
באותו אופן נוצר גם השיבוש של קטע חדש מאמצע הפסוק: 'וכרות עמו הברית', שנוצר מהמנהג שביום שיש בו ברית מילה, מתחיל המוהל ו'וכרות עמו הברית' פסוק פסוק חו"ק.
 
מַלְכוּתְךָ רָאוּ בָנֶיךָ. בּוֹקֵעַ יָם לִפְנֵי משֶׁה. זֶה אֵלִי עָנוּ.
וְאָמְרוּ:
ולא:
מַלְכוּתְךָ רָאוּ בָנֶיךָ. בּוֹקֵעַ יָם לִפְנֵי משֶׁה. זֶה אֵלִי, עָנוּ וְאָמְרוּ:
ע"פ רוב היא שגיאה הבאה מחמת החזנות...
 
מענין לעניין באותו ענין, שמתי לב שהרבה ילדים (ואף מבוגרים מחמת הרגל...) אומרים "נער הייתי וגם זקנתי" והוא טעות, דצ"ל "נער הייתי גם זקנתי" (בלא ו"ו היחבור לפני גם) והוא פסוק בתהילים ל"ז כ"ה.
 
בפיוט "אדון עולם" לפי המנגינה המושרת אצל הילדים הפיסוק הוא כך:
אֲדוֹן עוֹלָם, אֲשֶׁר מָלַךְ, בְּטֶרֶם כָּל, יְצִיר נִבְרָא, ומשמעותו שבטרם כל - והיינו לפני הכל אז יציר נברא.
והפיסוק הנכון הוא: אֲדוֹן עוֹלָם אֲשֶׁר מָלַךְ, – בְּטֶרֶם כָּל־יְצִיר נִבְרָא, והיינו שאדון עולם מלך לפני שנברא כל יצור.
 
אכן ראיתי חזנים המקפידים על כך, ואומרים זאת בנשימה אחת,
כשאומרים בנשימה אחת, יש להזהר במ"ש הטור
ואולי זה קרה כי כולם רוצים לומר קדושה ביחד, ולכן בקטע הקודם - כולם מחכים לראות היכן החזן אוחז, ומשם אומרים ביחד.
לא הבנתי, די בכך שימתינו לו בעת הקדושה, ולמה ליצור חלוקה באמצע המשפט
נראה ברור שהפיסוק אינו לשנות המשמעות אלא לאומרו כולם יחד
גם אם אין זו הכוונה, התוצאה היא שנאמר משפט חסר משמעות ותוכן.
 

הודעות מומלצות

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון