תלמד הכל העיקר לא גמרא! | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית תלמד הכל העיקר לא גמרא! | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית
  • עקב המצב המתוח והסכנה המרחפת -היל"ת- על יושבי ציון, נרבה בתפילה ובחיזוק. לקריאת תהילים משותפת ומידע מתעדכן מבית גדו"י - לחצו כאן

שים חלקינו בתורתך

משתמש רשום
gemgem
הודעות
28
תודות
59
נקודות
13
השפת אמת אמר פעם לאברך, "יצר הרע יודע להסתדר אפילו עם ספר חובת הלבבות ועם כל חיבור אחר, פרט לגמרא, ליצר אין שום שייכות לגמרא".

ובכלל ספרי המוסר גם ספרי חסידות ומחשבה.

מה ההסבר לזה?
 
על דרך הסוד אפשר לצטט מה שהביא "בספר החיים" (לרבי חיים אחי המהר"ל מפראג) גמר"א ראשי תיבות ג'בריאל מ'יכאל ר'פאל א'וריאל, (וכמו שכתוב:) "מימיני מיכאל ומשמאלי גבריאל ומלפני אוריאל ומאחורי רפאל ועל ראשי שכינת אל ,"כשיהודי דבוק לגמרא - שומרים עליו מלאכים".
אבל על דרך הפשט מה? כי יותר קשה ללמוד גמרא מאשר ללמוד מוסר.
 
מנסיון אפשר לראות הרבה שהתחילו ללמוד בגיל הבחרות שס ופוסקים שלא לש"ש ובתשעים אחוז מהמקרים זה שינה אותם והפכו בעלי דרגא באמת
בעוד שבשאר לימודי כמו מחשבה שהתחילו שלא לש"ש לא ראיתי שזה משתנה [כמובן איני מדבר על מי שבתחילה ניגש ללימודם אלו מתוך כונה להתעלות ]
 
ומה קושיא, הלוא הגמרא מלאה בדברי מוסר...
וידועה האימרה של הרוגוטשובי כששאלוהו למה אינו לומד מוסר....
וחלילה להסיק מזה שא"צ מוסר, אלא להגביר לימוד הש"ס.
 
בשו"ת מהרש"ג חלק ב' בהקדמה כותב שכמו שיש שתי דרכים להסיק כירה - בגפת ועצים או בקש, כן יש שתי דרכים לקנות התעוררות לאהבה וליראה טהורה - אחת על ידי ספרי מוסר, ודרך שנייה על ידי לימוד גפ"ת (ג' מרא פ'ירוש רש"י ת'וספות). בכל דרך ישנן מעלות, - על ידי ספרי מוסר השלהבת גדולה מיד, והיא דומה למדורת קש, ברגע אחת נדלקת, אבל יש צורך תמיד להסיקה מחדש, כי חמימותה אינה מתקיימת כל כך. לעומת זה, בגפת ובעצים אין השלהבת גדולה כל כך, אבל בוערת ומחממת זמן רב. כן גמרא מלשון גומרא שהיא גחלת, אם מסיק עצמו בגמרא, אף שלכאורה אינו נראה שמתלהב מיד, מתקיימת החמימות תמיד .
 
בספר "יגדיל תורה" הביא שהרה"ק רמ"מ מלעלוב זצוק"ל חיבב מאוד את דברי ה"אור לשמים" (תחילת ניצבים): "ותהי ראשית ממלכתו -" היינו, תחילת קבלת עול מלכות שמיים, היא "בבל -" היינו, תלמוד בבלי. - על ידי שלומד גמרא יוכל להגיע לכל הדברים הטובים, זוכה ל"וארך -" היינו, לחיים ארוכים, וגם "ארך" מלשון ארוכה ורפואה שהלימוד מביא גם רפואה לאדם .
היה אומר: ללמוד מוסר - במידה, העיקר זה ללמוד גמרא עם יראת שמיים - ללא מידה, כמה שיותר עדיף, זוהי החיות של האדם. ואמר בשם הרבי מלובלין זצוק''ל: עיקר לימוד התורה זה לימוד גמרא, כי תורה שבכתב ללא תורה שבעל - פה אין לזה פירוש [עיין "אור החיים" הקדוש (דברים כ 'ד, ו" ): "'ושמת בטנא', ירמוז שצריך כל המצוות שעשה יהיו על-פי דבריהם ... והתורה והמשפטים ביארו אותם חכמים בשישים מסכתות כמניין 'טנא', שזולת זה הגם שיעשה כל מצוות שבעולם ישרף הוא והם"].
וכן הוא במדרש תנחומא (נח )'ג, : "לפי שלא כרת הקב"ה ברית עם ישראל אלא על התורה שבעל-פה ... שהיא קשה ללמוד ויש בה צער גדול ... לפי שאין לומד אותה אלא מי שאוהב הקב"ה בכל ליבו ובכל נפשו ובכל מאודו ... ללמדך שכל מי שאוהב עושר ותענוג אינו יכול ללמוד תורה שבעל-פה לפי שיש בה צער גדול ונידוד שינה ויש מבלה ומנבל עצמו עליה לפיכך מתן שכרה לעולם הבא שנאמר ': העם ההולכים בחושך ראו אור גדול ..." (עיי"ש באורך).
 
כן גמרא מלשון גומרא שהיא גחלת, אם מסיק עצמו בגמרא, אף שלכאורה אינו נראה שמתלהב מיד, מתקיימת החמימות תמיד .
הרה"ק רבי שלמה מקארלין זצוק"ל היה אומר שגמרא מלשון גומרא דהיינו גחלים, שכשיהודי לומד גמרא הוא מבעיר את ליבו לה' יתברך, ומרגיש משיכה לתורה ומצוות וליראת שמיים. והיה אומר כי קדושת הגמרא גדולה מאוד, גמרא מלשון גומרא, והיא שורפת את כל הקליפות המבדילים בינו לבין קונו יתברך שמו .

וה"אמרי אמת" היה אומר גמרא מלשון גומרא כי שורפת את כל הדברים הלא טובים שבלב.
 
אמר הרבי מקוצק:
מה חידש המחבר ההוא שמהביל את העולם הזה?
הרי השכל של האדם יודע מעצמו שהעולם הזה הוא הבל?!
אבל איך תכנס ידיעה זו לגוף החומרי של האדם?
רק על ידי לימוד דף גמרא בעיון וביגיעה - יודע גם בשר האדם שהכל הבל.
 
מימרא מתאמרי משמא דהרה"ג ר' בנימין קאהן שליט"א. (ישיבת חיי משה).
יש ת"תים מועטים המתחילים את דרכם של דרדקיהם בתלמוד בבלי, בשמעתתא קלילא, פרק "כיצד מברכין", בשונה ממנהג רוב העולם, המתחילים כידוע בסוגיות ד"אלו מציאות".
ואומר הרב קאהן: "אף בישיבה גדולה, יכולני לראות על הבחור, אם התחיל דרכו כך או כך".
והדברים נוקבים!
 

הודעות מומלצות

על מי נאמר כל עוף שפורח עליו מיד נשרף (3) ?

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון