שבועות - הכל מודים בעצרת דבעינן נמי לכם - טעמים | ענייני דיומא| דף 2 שבועות - הכל מודים בעצרת דבעינן נמי לכם - טעמים | ענייני דיומא| דף 2
שמעתי ואיני מצליח למצוא את מקורו היה זכור לי שזה מדויק ברש"י
שהכוונה היא משום שאנו רוצים להראות שגם על הגוף מקובל מתן תורה ולא רק על הנשמה והדרך להראות שהדבר מקובל על הגוף שהוא מגיב בדרכי הנאות שלו אכילה שתיה עגלא תילתא וכדו'
כמדומה שזה אכן הביאור על דרך הפשט,
וכלשון רש"י "להראות שנוח ומקובל יום זה לישראל",
שיש ענין מיוחד בעצרת להדגיש שקבלת התורה איננה באה "על חשבון" החיים של האדם [כפי תשובתם של האומות בסירובם],
אלא אדרבה - גם מערכת החיים הארצית שמחה בקבלת התורה.

בנותן טעם להביא כאן מה שראיתי כתוב בשם הגרב"צ קוק שליט"א,
שידוע שמרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל הקפיד שלא לאכול בפני אחרים, וק"ו בפני ציבור,
אמנם פעם אחת בשנה היה אוכל מרן הגרי"ש בפרהסיא - בקידוש שנערך בביהכנ"ס לאחר סיום התפילה בחג השבועות.
והסביר הגרב"צ שהגרי"ש עשה כן מכח דברי רש"י הנ"ל - להראות שנוח ומקובל יום זה לישראל.

כך שהמסקנה היא שמטרת ה"לכם" בשבועות איננה בשביל ההנאה שלנו באכילה,
אלא בשביל המשמעות שהאכילה שלנו מייצגת - שנוח ומקובל להם לישראל.
היא מרוממת את החיים של האדם.
יישר כח.
תשובה כזאת חיפשתי, שמניחה את הדעת באמת.
אך עדיין אשמח לשמוע את מקורו המדוייק.
 
והקושיא מתעוררת מאליה, וכי הדרך להראות שאנו חפצים בתורה הוא על ידי אכילה ושתיה ושאר עינוגי הגוף?
וכי האופן להודות על כך שלמדתי תורה ונתרוממתי הוא על ידי אכילת עגל משובח?
לא כ"כ הבנתי את הדו"ד כאן
בגמ' פסחים יש פלוגתא על המועדים אם כל מועד מחוייב בחציו לד' חציו לכם, או שיבחר האדם אם כולו לד' או כולו לכם. ומבואר שם בסוגיא שהפלוגתא היא האם השמחה ביו"ט היא מצוה או לא. ואמר ר' יוסף שבעצרת השמחה היא בודאי מצוה כיון שהתורה מצד עצמה יכולה ח"ו להיראות כאילו היא עול על ישראל ואינה מקובלת עליהם, משום כך חשוב וראוי להראות את השמחה.
האופן לשמוח ולהראות שמחה הוא על ידי בשור ויין, לשבת וללמוד זה ענין בפני עצמו אך אינו קשור לדין השמחה. והראיה שלמ"ד דהשמחה אינה מצוה יכול לנהוג באופן שכולו לד'.
ולא ראיתי בסוגיא זו עניין להודאה כלל.
זאת כמובן על דרך הפשט, ובעלי הסוד ורומזי הרמזים בודאי יאריכו רבות.
 
בגמ' פסחים יש פלוגתא על המועדים אם כל מועד מחוייב בחציו לד' חציו לכם, או שיבחר האדם אם כולו לד' או כולו לכם. ומבואר שם בסוגיא שהפלוגתא היא האם השמחה ביו"ט היא מצוה או לא. ואמר ר' יוסף שבעצרת השמחה היא בודאי מצוה כיון שהתורה מצד עצמה יכולה ח"ו להיראות כאילו היא עול על ישראל ואינה מקובלת עליהם, משום כך חשוב וראוי להראות את השמחה.
האופן לשמוח ולהראות שמחה הוא על ידי בשור ויין, לשבת וללמוד זה ענין בפני עצמו אך אינו קשור לדין השמחה. והראיה שלמ"ד דהשמחה אינה מצוה יכול לנהוג באופן שכולו לד'.
כבר ביאר השואל את דבריו למעלה שכוונתו על העניין של ה'הודאה', המבוארת ברש''י
 
לא כתוב ברש"י הודאה.
איה''נ, כן העיר כבר הרב @הצעיר שבחבורה למעלה,
אלא דכן הבין השואל
אכן, אבל רק ביארתי דבריו
@אחד יחיד
כך הבנתי מדברי רש"י, שר' יוסף אמר להכין עגלא תילתא כהודאה על כך שלמד תורה ונתרומם.
 
כך הבנתי מדברי רש"י, שר' יוסף אמר להכין עגלא תילתא כהודאה על כך שלמד תורה ונתרומם.
אם כך שאלתך מצויינת
מה הקשר בין סעודה להודיה
אבל האמת שהסעודה היא מכלל השמחה
ולכן הכל מבואר
 

הודעות מומלצות

הסתפקתי אמרו את ההגדה בלי לשאול מה נשתנה...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון