הלכות ק"ש תפילה - תפילה לאחר סוף זמנה | הלכה ומנהג הלכות ק"ש תפילה - תפילה לאחר סוף זמנה | הלכה ומנהג
  • ברכות לעולם התורה שכובש מחר את ספסלי בית המדרש! יישר כח

    יישר כח גדול לכל הלומדים, עמלי התורה - שמעמידים עולם ומלואו!

ברכת יצחק

משתמש חדש
gem
הודעות
12
תודות
22
נקודות
2
דברי השו"ע ע"ז סי' פט' ס' א', "ונמשך זמנה עד סוף ארבע שעות שהוא שליש היום ואם טעה או עבר והתפלל אחר ארבע שעות עד חצות אף על פי שאין לו שכר תפילה בזמנה, שכר תפילה מיהא איכא" מבואר פה שלא עבר איסור וכו', הבעיה היחידה היא שתפילה בזמנה הוא לא קיים אבל תפילת שחרית הוא כן התפלל.

יצוין שהמשנ"ב כתב בזה שאם הזיד ולא התפלל יש שיטות שא"א להתפלל ויתפלל ויעשה תנאי לשיטות נדבה, א', זה רק י"א ולא נפסק כמותם להלכה, וכן ראיתי באחרונים שבשבת ויו"ט שלא מתפללים נדבה יתפלל בלי להתנות, ואם הלכה היה נפסק כמוהם היה אומרים שלא יתפלל.


צ"ע מה הגדר במזיד, דהנה היום מצוי שמכונים שעון ללפני זמן תפילה ולא קמים מהשעון, ופשיטא שזה בגדר שוגג, אבל אם השעון העיר אותו והעדיף לא לקום לכאו' זה מזיד והנה צ"ע במה שמצוי הים שהשעון מעיר אותו ואומר שימשיך לישון אבל יקום עוד מעט וזה עדיין יהא לפני זמן תפילה וכן שהולך לישון מאוחר ויודע שיתכן שלא יקום.

ונראה שאפשר לייסד שכל עוד שאין לו מאה אחוז שלא יקום זה שוגג כי תמיד אפש"ל שסומך על הצד שכן יקום ואז זה שוגג.
 
א. לא מזיד הוא המאה אחוז אלא השוגג.
דהיינו, בשביל להיחשב שוגג צריך שיהא בטוח שעדיין יש לו זמן.
אם הוא יודע דעל פי רוב כשהוא אומר "עוד חמש דקות" הוא מאחר הזמן - אין שום היתר בזה.


ב. לעשות פעולה של תפילה הוא עשה. אבל אין זה מתקבל כתפילה בזמנה.
למה הדבר דומה לאחד שהמלך ציווהו ללכת לבנק להוציא מיליון שקל. הוא בא בשתיים בצהרים כשהבנק נסגר. הוא קיים מצוות המלך - לבוא אל הבנק, מה לעשות שאת הכסף הוא לא יוכל לקבל....
ולכן זה כזה חמור.
 
ונראה שאפשר לייסד שכל עוד שאין לו מאה אחוז שלא יקום זה שוגג כי תמיד אפש"ל שסומך על הצד שכן יקום ואז זה שוגג. )))
לגבי כל דיני התורה נדון כך?
וכמדו' שכל שיש חשש קרוב לוודאי שלא יקום, הוי מזיד ופושע מיקרי


יצוין שהמשנ"ב כתב בזה שאם הזיד ולא התפלל יש שיטות שא"א להתפלל ויתפלל ויעשה תנאי לשיטות נדבה, א', זה רק י"א ולא נפסק כמותם להלכה, וכן ראיתי באחרונים שבשבת ויו"ט שלא מתפללים נדבה יתפלל בלי להתנות, ואם הלכה היה נפסק כמוהם היה אומרים שלא יתפלל.
וודאי שאחרי שהובאה דיעה זו כי"א במשנ"ב, שאין להקל בזה ולא להתפלל בזמן.
 
חיפשנו קצת ומצאנו את דברי השו"ע ע"ז סי' פט' ס' א', "ונמשך זמנה עד סוף ארבע שעות שהוא שליש היום ואם טעה או עבר והתפלל אחר ארבע שעות עד חצות אף על פי שאין לו שכר תפילה בזמנה, שכר תפילה מיהא איכא" מבואר פה שלא עבר איסור וכו', הבעיה היחידה היא שתפילה בזמנה הוא לא קיים אבל תפילת שחרית הוא כן התפלל.
ואציין, שמקור לשון זו שהיא מדברי הטור, הראה לה הב"י מקום מדברי הגמרא לגבי תפילת תשלומין.

וכ"ע עד חצות ותו לא והאמר רב מרי בריה דרב הונא בריה דר' ירמיה בר אבא אמר רבי יוחנן טעה ולא התפלל ערבית מתפלל בשחרית שתים. שחרית מתפלל במנחה שתים. כולי יומא מצלי ואזיל עד חצות יהבי ליה שכר תפלה בזמנה מכאן ואילך שכר תפלה יהבי ליה שכר תפלה בזמנה לא יהבי ליה.

הוי אומר, המתפלל לאחר סוף זמן תפילה, הרי הוא כמי שהתפלל תפילת תשלומין.
 
א. לא מזיד הוא המאה אחוז אלא השוגג.
דהיינו, בשביל להיחשב שוגג צריך שיהא בטוח שעדיין יש לו זמן.
אם הוא יודע דעל פי רוב כשהוא אומר "עוד חמש דקות" הוא מאחר הזמן - אין שום היתר בזה.
א. אולי אפשר לומר סברא שבשינה לא מוטל עלי כבר עכשיו לקום בשביל עוד חמש דקות, דהינו שאם זמן תפילה בעשר וכדי להספיק תפילה צריך לקום בתשע ארבעים והוא קם בתשע וחצי זה שהוא חוזר לישון זה לא נושא של שוגג מזיד, כי יש לו עוד זמן לקום אחה"כ ולהתפלל, וכן אותו הדבר על אחד שהלך לישון מאוחר, וכמו שלא נאמר שכבר צריך בתחילת היום לישון בדיוק בשעות שצריך כדי שירדם בלילה מוקדם ויקום מוקדם וכו' גם לא נאמר שחמש דקות לפני הזמן צריך לקום.

ולמרות שלפי"ז לכאו' יהא הדין שגם אם יש מאה אחוז שלא יקום אפשר לחזור לישון כי זה לא הזמן, אמנם אפשר לדחות שכיון שזה מאה אחוז זה נחשב שהזמן עכשיו כי רק עכשיו יש אפשרות לקום ואחה"כ לא יתעורר, אבל אם זה תשעים אחוז שלא יקום, זה כבר נחשב שהזמן רק עוד חמש דקות.

משא"כ בכל התורה כגון אדם שזרק חץ וזה הרג ויש תשעים אחוז שזה יפגע שהזמן זה עכשיו, כי אחרי שהחץ נזרק כבר אין לו עוד מה לעשות.


ב. לעשות פעולה של תפילה הוא עשה. אבל אין זה מתקבל כתפילה בזמנה.
למה הדבר דומה לאחד שהמלך ציווהו ללכת לבנק להוציא מיליון שקל. הוא בא בשתיים בצהרים כשהבנק נסגר. הוא קיים מצוות המלך - לבוא אל הבנק, מה לעשות שאת הכסף הוא לא יוכל לקבל....
ב. זה לא דומה שבבנק המצוה היתה לקחת את הכסף והוא לא לקח, בתפילה המצוה היא להתפלל רק יש מעלה של בזמנה,
 
א', אולי אפשר לומר סברא שבשינה לא מוטל עלי כבר עכשיו לקום בשביל עוד חמש דקות, דהינו שאם זמן תפילה בעשר וכדי להספיק תפילה צריך לקום בתשע ארבעים והוא קם בתשע וחצי זה שהוא חוזר לישון זה לא נושא של שוגג מזיד, כי יש לו עוד זמן לקום אחה"כ ולהתפלל, וכן אותו הדבר על אחד שהלך לישון מאוחר, וכמו שלא נאמר שכבר צריך בתחילת היום לישון בדיוק בשעות שצריך כדי שירדם בלילה מוקדם ויקום מוקדם וכו' גם לא נאמר שחמש דקות לפני הזמן צריך לקום.

ולמרות שלפי"ז לכאו' יהא הדין שגם אם יש מאה אחוז שלא יקום אפשר לחזור לישון כי זה לא הזמן, אמנם אפשר לדחות שכיון שזה מאה אחוז זה נחשב שהזמן עכשיו כי רק עכשיו יש אפשרות לקום ואחה"כ לא יתעורר, אבל אם זה תשעים אחוז שלא יקום, זה כבר נחשב שהזמן רק עוד חמש דקות.

משא"כ בכל התורה כגון אדם שזרק חץ וזה הרג ויש תשעים אחוז שזה יפגע שהזמן זה עכשיו, כי אחרי שהחץ נזרק כבר אין לו עוד מה לעשות.
שוגג ומזיד זה כלל לא עניין של עדיין יש זמן.
אין לי מושג מהיכן לקחת את זה, אבל לא נראה לי שיש לך מקור.
שוגג זה בלי כוונה ומזיד זה עם כוונה.
אדם שיודע שם הוא יחזור לישון הוא יפסיד את הזמן - גם אם מדובר בתחילת הלילה - הוא מזיד גמור.
מה שכן, אולי בתחילת הלילה לא בא עדיין חיובו ולכן זה מוגדר אונס, אבל ודאי שלא שוגג.
ב' אתה מבין לבד שזה לא דומה שבבנק המצוה היתה לקחת את הכסף והוא לא לקח, בתפילה המצוה היא להתפלל רק יש מעלה של בזמנה,
ואין להאריך בזה.
ממש לא.
תפילה שלא בזמנה לא מתקבלת כראוי.
שים לב למה שאתה אומר - יש זמן לתפילה.
בדיוק כמו שיש זמן לפתיחת הבנק.
 
הבהרה חשובה
אשכול זה נערך ונופה לאחר שכלל התבטאויות ודעות שאינם ראויים להשמע בבית מדרשנו.

ואנצל במה זו לבקשה נחוצה
"חשוב מאוד שכלל חו"ר הפורום יהיו שותפים בניפוי הבר מהתבן באמצעות מערכת הדיווחים. כל הודעה שלא מתאימה לרוח הפורום, דווחו עליה ועזרו לנו לשמור על נקיון וטוהר המקום".
 
שוגג ומזיד זה כלל לא עניין של עדיין יש זמן.
אין לי מושג מהיכן לקחת את זה, אבל לא נראה לי שיש לך מקור.
שוגג זה בלי כוונה ומזיד זה עם כוונה.
אדם שיודע שם הוא יחזור לישון הוא יפסיד את הזמן - גם אם מדובר בתחילת הלילה - הוא מזיד גמור.
מה שכן, אולי בתחילת הלילה לא בא עדיין חיובו ולכן זה מוגדר אונס, אבל ודאי שלא שוגג.

ממש לא.
תפילה שלא בזמנה לא מתקבלת כראוי.
שים לב למה שאתה אומר - יש זמן לתפילה.
בדיוק כמו שיש זמן לפתיחת הבנק.
א' אבל אדם שיש לו עשר אחוז שהוא כן יקום זה אומר שהזמן ששיך לדון עליו האם זה שוגג או מזיד הוא רק בזמן שאחרי כבר אין עוד אפשרות להספיק.
ואולי גם לפי דרכך אפשר להסביר את זה שכשאדם חוזר לישון "הכונה" שיש לו היא כן לקום רק היום שאנו מסתכלים אחורה אנו רואים שתשעים אחוז מהפעמים הוא לא קם ולכן אנו אומרים שגם הפעם הוא לא יקום אבל שהוא חוזר לישון הוא מתכון לקום וגם אם לא, ברור שאין לו כונה לא לקום.

משא"כ באדם שזרק חץ על מישהו זה לא נושא של כונה כי הכונה לא יכולה לשנות פעולה, שהרי הפעולה כבר נעשתה ומה יעזור שהוא מתכון שהחץ לא יפגע, בשינה הכונה תעזור שהוא יקום לכן זה נושא של כונה או לא.

ב' צודק. אבל יכול להיות שהמעלה של תפילה ששתקבל כראוי פחותה על המעלה של לימוד כל הלילה ואז לישון ולקום אחרי זמן תפילה. אבל בפשטות אתה צודק.

שכווייח גדול על שהארת את ליבי.
 
א' אבל אדם שיש לו עשר אחוז שהוא כן יקום זה אומר שהזמן ששיך לדון עליו האם זה שוגג או מזיד הוא רק בזמן שאחרי כבר אין עוד אפשרות להספיק.
ואולי גם לפי דרכך אפשר להסביר את זה שכשאדם חוזר לישון "הכונה" שיש לו היא כן לקום רק היום שאנו מסתכלים אחורה אנו רואים שתשעים אחוז מהפעמים הוא לא קם ולכן אנו אומרים שגם הפעם הוא לא יקום אבל שהוא חוזר לישון הוא מתכון לקום וגם אם לא, ברור שאין לו כונה לא לקום.

משא"כ באדם שזרק חץ על מישהו זה לא נושא של כונה כי הכונה לא יכולה לשנות פעולה, שהרי הפעולה כבר נעשתה ומה יעזור שהוא מתכון שהחץ לא יפגע, בשינה הכונה תעזור שהוא יקום לכן זה נושא של כונה או לא.
אתה מכיר מישהו שהכוונה לקום, היא לבד עוזרת לו לקום??
זה לא עניין ששייך לכמה זמן נשאר.
לא משנה אם עוסקים בשעה או שעתיים או יומיים לפני סוף זמן תפילה -
זה דבר שתלוי בלב כל אחד - אם הוא יודע שרוב הסיכויים שהוא לא יקום בזמן ובכל זאת הוא ממשיך לישון - הוא מזיד גמור.
שוגג זה דבר שקרה כשהוא מתכוון לקיים המצווה ובטעות לא קיים.

אבל יכול להיות שהמעלה של תפילה ששתקבל כראוי פחותה על המעלה של לימוד כל הלילה ואז לישון ולקום אחרי זמן תפילה.
בשביל זה צריך להיות בעל התניא....
הרי זו אחת המחלוקות בין החסידות להגר"א.
וכתלמיד לתורת הגר"א פשוט וברור שאין לעבור על דין שו"ע בשביל עניינים בעבודת ד' הפרטית שלך.
 
לא שהכונה לבד עוזרת לא לקום זה לא הנושא, הנושא שהכונה היא נושא בגלל שהיא כן משפיעה על זה שהוא יקום יכול שלא רק אבל גם, משא"כ בחץ שהיא לא משפיעה שבגלל הכונה החץ יזוזולא יפגע כי הפעולה כבר נעשתה וק"ל.
 
לא שהכונה לבד עוזרת לא לקום זה לא הנושא, הנושא שהכונה היא נושא בגלל שהיא כן משפיעה על זה שהוא יקום יכול שלא רק אבל גם, משא"כ בחץ שהיא לא משפיעה שבגלל הכונה החץ יזוזולא יפגע כי הפעולה כבר נעשתה וק"ל.
כמו שאמרתי זה כלל לא משנה.
המדד הוא רק, האם - לאחר כל מה שתכניס בסברות וכוונות - רוב הסיכויים שהוא לא יקום - מזיד. רבו הסיכויים שהוא יקום - שוגג.
זה הכל.
 

הודעות מומלצות

הרבה נאמר ויאמר על מצב המוזיקה בעת הנוכחית...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה