שלח - ולא תתורו אחרי עיניכם - איזו ראיה בכלל | במדבר שלח - ולא תתורו אחרי עיניכם - איזו ראיה בכלל | במדבר

הצעיר שבחבורה

בית המדרש/הלכה ומנהג
gemgemgemgemgem
חבר צוות
מנהל תוכן
מנהל פורום
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
2,339
תודות
5,797
נקודות
327
ובספר המספיק לעובדי ה' כותב הר"א

ואם היתה הראיה בלתי הכרחית, כגון ראית עטורי הדלתות וקשוטי הכתלים ועוברי אורח ומדי צבא ונשק מלכים ובניני ארמונות וכיוצא בהם, הרי כל אלה מיותרים המה ואינם רצויים לפני ההולכים בדרכי ה' המיוחדות, דרכי נביאיו וחסידיו.
ואם לא תהיה לה כל מטרה דתית, דהינו שאין בה כונת התבוננות מועילה וחשובה וגם לא צורך חמרי דחוף, עולה היא בעיניהם כדבר המביא לידי עבירה, כגון ראית פני הזונות ותכשיטיהן ומלבושיהן, האסורה על כל שומרי התורה.

וענין זה, כלומר ראית דברים שאין בהם תועלת דתית ולא צורך חמרי, כלול הנהו לגבי חסידים ויראי שמים - במאמרו יתעלה "ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם". וחובה אצלם להמנע ממנו מפני שהוא בחזקת רע, וכבר נאמר ועוצם עיניו מראות ברע.
הרי לנו חידוש, שיתכן ולא רק ראיית זנות בכלל "ולא תתורו"
אמנם עולה מדבריו שאין ראיה זו אסורה על כל שומרי התורה, אלא רק על "ההולכים בדרכי ה' המיוחדות".
 
הרי לנו חידוש, שיתכן ולא רק ראיית זנות בכלל "ולא תתורו"
אמנם עולה מדבריו שאין ראיה זו אסורה על כל שומרי התורה, אלא רק על "ההולכים בדרכי ה' המיוחדות".
ממה נפשך - אם זה נכלל באיסור, זה לכל עם ישראל ולא רק למיוחדים.
ואם לא - גם למיוחדים מותר.
אלא על כרחך שאין כוונתו שזה נכלל באיסור, אלא זו מידת חסידות למיוחדים.
 
אלא על כרחך שאין כוונתו שזה נכלל באיסור, אלא זו מידת חסידות למיוחדים.
לא הבנתי
הוא כותב במפורש "כלול הנהו לגבי חסידים ויראי שמים - במאמרו יתעלה "ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם"."
 
ממה נפשך - אם זה נכלל באיסור, זה לכל עם ישראל ולא רק למיוחדים.
ואם לא - גם למיוחדים מותר.
אלא על כרחך שאין כוונתו שזה נכלל באיסור, אלא זו מידת חסידות למיוחדים.
אכן, אבל מצד מידת החסידות שבדבר שהוא חובה לגביהם, אבל לא שעוברים על איסור לא תתורו.
לענ"ד, זהו חידושו של הר"א, שגם בל"ת יש דרגות, ויש מי שלגביו הוא איסור לאו

וראה באשכול שבו הבאתי את דברי הר"א, מה שהובא בשם הרמב"ם ע"כ שנרשם על דוד עון אשת איש, ואף שהיתה מגורשת מאוריה
 

הודעות מומלצות

מה לשומר וליל הסדר?

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון