האם אני יכול לראות את גדלות הרמב"ם ? | דברי הימים| דף 4 האם אני יכול לראות את גדלות הרמב"ם ? | דברי הימים| דף 4
שם הר"מ מדבר על פירוש המשניות וכותב שכך כתב בתחילה, אבל אח"כ כן כתב על הכול עיי"ש בדבריו בהקדמה לפיה"מ, והרמב"ם לא כתב חידושים כלל.
הרמב"ם כותב להדיא שעיקר עיסוקו במועד נשים ונזיקין.
מי אמר שהרמב"ם לא כתב חידושים?
זה שאין אותם היום לא אומר דבר וחצי דבר.
למה ככה אתה חושב, נראה לך שאפשר לפסוק בלי לחדש, ולטחון את הסוגיא עד הסוף? אני חושב שלפסוק זה הרבה יותר אתה לוקח אחריות לדורות לכלל"י.
ברור.
יש כאן שתי נקודות.
א. אחריות לכל הדורות - אין זה גדלות אלא רק מראה על כתפיו הרחבות של הרמב"ם שהסכים לקחת את האחריות הזו. לא גדלות של בן אדם.
ב. כוח הפסק - הוא יכול להיות גם בלי לחדש דבר. רק להבין את הסוגיא טוב, לא לשאול לתרץ וליסד וכו'.
הגע עצמך, כל מורי ההוראה בזמנינו, כוח הלמדנות שלהם חלש עד בלתי קיים.

וברור שהתשובה לכל הגמ' שהמעיטו בידיעת האמוראים, והריב"ש שהמעיט וכו' הוא כמו שאמר הרב הצעיר שבחבורה
בוודאי שידיעתו של רב יהודה יותר מידיעת הרמב"ם היא, ועדיין נחשבת היא "אי ידיעה" לרב יהודה
כי הכל לפי האדם.
 
ח"ו. ישתקע הדבר
בוודאי שידיעתו של רב יהודה יותר מידיעת הרמב"ם היא, ועדיין נחשבת היא "אי ידיעה" לרב יהודה
צודק. אבל מה תענה על מה שהביאו שאמוראים לא ידעו פסוקים או סיפרא? ועל רבא עצמו לדעתך ידע יותר מרב יהודה?
עכ"פ הנידון לא התחיל בר"מ מול אמוראים אלא מול ראשונים בני דורו שההיקף וודאי מדד.
 
מי אמר שהרמב"ם לא כתב חידושים?
זה שאין אותם היום לא אומר דבר וחצי דבר.
אף אחד מהראשונים ומהר"מ עצמו לא ציין בשום מקום לחידושי הר"מ ואין לזה שום זכר.
א. אחריות לכל הדורות - אין זה גדלות אלא רק מראה על כתפיו הרחבות של הרמב"ם שהסכים לקחת את האחריות הזו. לא גדלות של בן אדם
כתפים רחבות זה לא גדלות עצומה?
ב. כוח הפסק - הוא יכול להיות גם בלי לחדש דבר. רק להבין את הסוגיא טוב, לא לשאול לתרץ וליסד וכו'.
הגע עצמך, כל מורי ההוראה בזמנינו, כוח הלמדנות שלהם חלש עד בלתי קיים.
אתה משוה את הר"מ לפוסקים של היום, ברור שבשביל לפסוק צריך לחדש עד הסוף עיין בכל קטע בחזו"א בן זמנינו וק"ו לר"מ.
 
מסכים. אבל עדיין קשה מש"כ למעלה אבל מה תענה על מה שהביאו שאמוראים לא ידעו פסוקים או סיפרא? ועל רבא עצמו לדעתך ידע יותר מרב יהודה?
ראיתי שייך לענין מר חצקל סרנא מצורף
 

קבצים מצורפים

  • 13026_71.png
    13026_71.png
    87.3 KB · צפיות: 2
נערך לאחרונה:
אף אחד מהראשונים ומהר"מ עצמו לא ציין בשום מקום לחידושי הר"מ ואין לזה שום זכר.
יש תשובות הרמב"ם.
מצוינות בכמה מקומות בראשונים, איני זוכר היכן.
כתפים רחבות זה לא גדלות עצומה?
א. ממש לא. ברמת העיקרון יכול להיות טיפש עצום שלא קרה ולא שנה שיקח אחריות על כל הדורות... לא שזה הרמב"ם ח"ו אבל זה יתכן ואין זה ראיה לכלום.
ב. זו לא הגדלות עליה דיברת אתה.
אתה משוה את הר"מ לפוסקים של היום, ברור שבשביל לפסוק צריך לחדש עד הסוף עיין בכל קטע בחזו"א בן זמנינו וק"ו לר"מ.
ממש לא.
החזו"א גם ידע למדנות.
אבל זה לא נצרך בשביל הפסק.
אלא א"כ אתה מתכוון לגדלות הרמב"ם כשהכניס הלמדנות בפסק, וזה העניין שאנוכי הזכרתי לעיל.
מסכים. אבל עדיין קשה מש"כ למעלה אבל מה תענה על מה שהביאו שאמוראים לא ידעו פסוקים או סיפרא? ועל רבא עצמו לדעתך ידע יותר מרב יהודה?
ראיתי שייך לענין מר חצקל סרנא מצורף
גם זה לפי האדם.
האמוראים לא ידעו תנ"ך כפי שהיה ראוי בזמנם.
באמוראים ודאי שהיו הבדלים בין אחד לאחד, והיה מי שיותר ומי שפחות, אבל אין הפירוש שרב יהודה לא ידע אלא שרב יהודה לא היה ברמת הידיעה שהייתה בזמנם לאמוראים המשתווים אליו.
 

הודעות מומלצות

כל נשמות ישראל שכבר היו בעולם ושעתידים להיוולד...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון