האם להתלבש יפה נוגד יר''ש | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית| דף 3 האם להתלבש יפה נוגד יר''ש | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית| דף 3
אצל רוב זקני הדור ראינו פשטות מהודרת, דהיינו בגדים פשוטים אך נקיים צחים ושלמים, כל אחד לפי ערכו וסגנונו. (תחשבו על הגרשז"א, על הגרמי"ל, על הגר"ד פוברסקי וכו' וכו', ובכוונה איני מאריך בעשרות דוגמאות). אבל יש שיצאו מהכלל, הן כאלה שהופעתם לא היתה מוקפדת בכלל, אם מפני אופיים העילויי ואם מפני התרחקות קיצונית מחיזו דהאי עלמא, וכן לאידך גיסא יש שנהגו עצמם בלבושים מהודרים יותר. ובודאי כל אחד מהם כוונתו לשמים, מר כדאית ליה ומר כדאית ליה, וכל לבבות דורש השי"ת.
 
אצל רוב זקני הדור ראינו פשטות מהודרת, דהיינו בגדים פשוטים אך נקיים צחים ושלמים, כל אחד לפי ערכו וסגנונו. (תחשבו על הגרשז"א, על הגרמי"ל, על הגר"ד פוברסקי וכו' וכו', ובכוונה איני מאריך בעשרות דוגמאות). אבל יש שיצאו מהכלל, הן כאלה שהופעתם לא היתה מוקפדת בכלל, אם מפני אופיים העילויי ואם מפני התרחקות קיצונית מחיזו דהאי עלמא, וכן לאידך גיסא יש שנהגו עצמם בלבושים מהודרים יותר. ובודאי כל אחד מהם כוונתו לשמים, מר כדאית ליה ומר כדאית ליה, וכל לבבות דורש השי"ת.
ממש להפליא רוב זקני הדור אני מכיר עשרות רבות ממרן הגראי''ל ומרן הגרמי''ל ומרן הגרח''ק וכו' שממש לא כתיאור הזה
 
ממש להפליא רוב זקני הדור אני מכיר עשרות רבות ממרן הגראי''ל ומרן הגרמי''ל ומרן הגרח''ק וכו' שממש לא כתיאור הזה
מרן הגרמי"ל אמר - כך מספר נכדו בספר 'רבי מיכל יהודה' - שבזמנו בישיבת חברון היו בחורים יראי שמים שכל בוקר היו מסתרקים מול המראה, אלא שזה היה כמו שאתה סוגר את הכפתור של החולצה... כמתוך הרגל, בלי שימת לב מיוחדת. פשוט כי הם אחזו שכך צריך להראות בחור בן תורה.
אבל היום זה נעשה עם הקפדה מיוחדת להראות יפה וזה תופס את הראש. ועל כגון זה נאמר "עד שאדם מתפלל על דברי תורה שיכנסו בתוך מעיו יתפלל על אכילה ושתיה שלא יכנסו בתוך מעיו"...

ר' שמואל רוזובסקי היה הולך עם בלורית,
מרן הגרב"ד פוברסקי היה מסדר את הזקן.
 
זה
ולא ידעתי כ"כ מאי קשיא ליה
ויל"ע שעה"פ "ותקנא רחל באחותה" כתב רש"י "נתקנאה במעשיה הטובים"
דקנאה וודאי מידה מגונה היא, ובעי למידרש בה. משא"כ יופי אינו מגונה כלל. ואין הכרח לדרוש (אע"פ שגם הם אמיתיים כמובן)
 
אסור לו שימצא בבגדו כתם או שמנונית וכיוצא בהן
וכ"כ בספר דינים והנהגות למרן החזו"א זללה"ה, כמדומה, שצידד ד
דווקא.

בשו"ת אז נדברו לר' בנימין (הצדיק) זילבר כתב מזה, ובסיום דבריו כתב שראו אצל החזו"א שהקפיד יותר על ה"תלמיד חכם" מעל ה"רבב על בגדו".


הקה"י היה נובהרדוקער ומשכך היתה הנהגתו שונה בענין. וישנם סיפורים על כך. ומתאמרא משמייהו (ואצל החסידים משם הקוצקער'ס) שהטענה למה יש רבב אחד ולא רבבות [וכמובן אינו נראה כלל אפילו כהלצה בעלמא]
 
שמועה מי יבין מנסתרות נקני !
ר' שמואל - אם היה היום היה נקרא לכל הפחות 'חברונע'ר'...
לך תשאל את כל מי שלמד אצלו, הייתה לו בלורית, הוא היה מה שנקרא היום 'מתלבש יפה', מקפיד על הופעה מושלמת, טון דיבורו היה רהוט ומוקפד...
זה שאתה לא הכרת לא אומר שלא היו.
 
הייתה לו בלורית, הוא היה מה שנקרא היום 'מתלבש יפה', מקפיד על הופעה מושלמת, טון דיבורו היה רהוט ומוקפד...
לענ''ד אין מי שלא מסכים איתך, השאלה היא רק במה להתחיל, בללמוד ממנו את ההתמדה ואהבת התורה ודרך בלימוד או את הדרך שבה צריך בן תורה להתלבש.
 
לענ''ד אין מי שלא מסכים איתך,
הרב @האיש השרוי בשמחה חולק על זה, וטוען שהוא לא מכיר גדולי ישראל שהלכו כך...
השאלה היא רק במה להתחיל, בללמוד ממנו את ההתמדה ואהבת התורה ודרך בלימוד או את הדרך שבה צריך בן תורה להתלבש.
אם כך, התשובה פשוטה.
אם אתה מסוגל לקחת את "הדרך שבה צריך להתלבש",
ויחד עם זה לקחת את "ההתמדה ואהבת התורה ודרך בלימוד",
אתה יכול,

אבל אין בדורינו היתום מי שמסוגל לזה,
ותמיד זה יבוא זה על חשבון זה.
 
ביודעי קאמינא על אחד מפארי גידולי הישיבות, מזקני הרבנים פה אר"י, שעד זקנה ושיבה היה מוריד את ההמבורג, מוציא מסרק ומעביר על ראשו, שולף מהפראק את הכיפה הליטאית מסדר וחובש אותה...
האמת ראוי להאמר, שברוב ישיבות ליטא הקפידו על הופעה שנחשבה אז מכובדת אצל בני הגיל. כמובן גם שם לא השתוו כל הישיבות, ולא הרי סלבודקא כהרי ראדין וכו'. יש אצלי תמונות של כאלו שלימים האירו שמי תבל בתורתם וצדקותם, וקוממו את עולם התורה באר"י ובמדינות הים, וצורתם בימי נעוריהם מבהילה, לפי המושגים המקובלים היום. [כלומר, אפי' בישיבות הכי מודרניות היום, לא ימצאו לדעתי כזו הופעה]. והנה ככל שחלפו השנים הזניחו אותם אנשים את ההתעסקות בחיצוניות הזו, ואת בניהם ותלמידיהם כבר חינכו באופן אחר, פחות חיצוניות בדרגות שונות, [ואצל תלמידי תלמידיהם יש כבר כאלו שקידשו את ההתרחקות מכל התייפות חיצונית].
 
שולף מהפראק את הכיפה הליטאית מסדר וחובש אותה...
מרן הגרב"ד פוברסקי לא היה לובש כיפה עם הכובע,
אבל זה כבר קשור לנוחות,
עם כיפה ליטאית או כיפה גדולה כמו של הגרב"ד, קשה מאוד ללכת עם כובע,
למי שלא התרגל לכיפה שמציצה מהכובע כמנהג חסידים ועוד...
 
אף אחד מהולכי הכיפה הליטאית לא היה הולך עם כיפה מתחת הכובע, זה לא עובד ביחד.
הרב שך והגרש"ז היו מחליפים זה תחת זה, דהיינו ע"י לבישת הכיפה היו מסירים את הכובע (יש לי תיעוד של הגרשז"א בערוב ימיו כשבא לכתיבת אותיות בס"ת ושם מונצחת הנהגתו), אבל אחרים היו מורידים את הכובע ואז חובשים את הכיפה...
 
אף אחד מהולכי הכיפה הליטאית לא היה הולך עם כיפה מתחת הכובע, זה לא עובד ביחד.
הרב שך והגרש"ז היו מחליפים זה תחת זה, דהיינו ע"י לבישת הכיפה היו מסירים את הכובע (יש לי תיעוד של הגרשז"א בערוב ימיו כשבא לכתיבת אותיות בס"ת ושם מונצחת הנהגתו), אבל אחרים היו מורידים את הכובע ואז חובשים את הכיפה...
יש סיפור יפה על ר' זבולון גרז מרחובות שהיה מוריד הכיפה ואז הכובע ופעם אחד הוא דרש בקרטשנעיף עם כיפה בלי כובע ושהוא גמר לדרוש אז הוא הוריד את הכיפה והלך איזה כמה שניות למקום שבו היה הכובע והחסידים היו מזועזעים מה זה הירא''ש הזאת וע''ז אמר הרב שך זה ר' זבולון גרז שקם באמצע השינה לבית הכסא הוא לובש את כל בגדיו כולל הפראק ומברך וזה הירא''ש של ר' זבולון
 

הודעות מומלצות

מקור הדברים הוא בגמרא פסחים דף סח:
"אמר רבי...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון