בבא קמא - הוספת תנאי למעשה הקנין בתוך כדי דיבור | ים התלמוד בבא קמא - הוספת תנאי למעשה הקנין בתוך כדי דיבור | ים התלמוד
אדם עשה קנין ורוצה להטיל תנאי תוך כדי דיבור
נחלקו בזה האחרונים
ולא הוברר לי דעת הסוברים שאי אפשר
מאי שנא מכל תוך כדי דיבור,
מדברי הר"ן בנדרים צ. מבואר שיסוד ההלכה שאדם יכול לחזור בו מדבריו בתוך כדי דיבור, הוא משום "גמירות הדעת". והיינו שבכל דיבור שאדם מוציא מפיו, אין דעתו נגמרת עד שיעור הזמן של תוך כדי דיבור. כי הוא מניח לעצמו שיעור זמן של "תוך כדי דיבור", שבו יוכל לסיים להביע את דעתו. וממילא אם יחזור בו בתוך כדי דיבור, דיבורו הראשון בטל ומבוטל כי דעתו נגמרת תמיד בדיבורו האחרון. אבל בקנין שכל מהותו הוא גמירת דעת כבר בפעולת הקניין לא שייך תוך כדי דיבור.
 
דבריך טובים מאוד
אבל השתא קשיא לי מה דעת הסוברים שאפשר
הרי לכולי עלמא קנין זה דבר שמהותו גמר דעתו וכדבריך הבהירים.
 
דעה זו מובאת בתוס' בב''ק ע''ג ב' ד''ה כי וכן בתוס' נדרים פ''ז א' ד''ה והלכתא

תוספות מסכת בבא קמא דף עג עמוד ב ד"ה כי לית
ושיעור כדי שאילת שלום תלמיד לרב מפרש ר"ת דהיינו טעמא דכשאדם מעיד עדות או עוסק במקח וממכר וחבירו נותן לו שלום או רבו ע"כ יש לו להשיב ולהפסיק כדאמר ברכות (ד' ו:) הנותן שלום לחבירו ואין מחזיר נקרא גזלן שנאמר גזילת העני בבתיכם ולכך תיקנו חכמים שלא יהיה זה חשוב הפסק וכן מוכח בנזיר (ד' כ:) דקאמר תוב לא שבקת רווחא לתלמיד ומיהו בפ' בתרא דנדרים (ד' פז.) אין מתיישב טעם זה לענין קריעה דכסבור שמת וקרע ואח"כ מת אם מת תוך כדי דיבור יצא ידי קריעה ואם לאו לא יצא ידי קריעה והתם מאי שייך שיעור זה ושמא לענין קריעה הקילו.

ואיך זה מתקשר לבעית תנאי בפתיחת האשכול
הלא לכ' לפי טעם זה צ''ב מדוע אי אפשר להטיל תנאי אחר הקנין תוכ''ד
 
מדברי הר"ן בנדרים צ. מבואר שיסוד ההלכה שאדם יכול לחזור בו מדבריו בתוך כדי דיבור, הוא משום "גמירות הדעת". והיינו שבכל דיבור שאדם מוציא מפיו, אין דעתו נגמרת עד שיעור הזמן של תוך כדי דיבור. כי הוא מניח לעצמו שיעור זמן של "תוך כדי דיבור", שבו יוכל לסיים להביע את דעתו. וממילא אם יחזור בו בתוך כדי דיבור, דיבורו הראשון בטל ומבוטל כי דעתו נגמרת תמיד בדיבורו האחרון. אבל בקנין שכל מהותו הוא גמירת דעת כבר בפעולת הקניין לא שייך תוך כדי דיבור.
מכך שיש נידון על אבל שקורע קודם שמת לו מת בתוכ"ד מוכח דאין ענינו רק בגמירות דעת.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

היכן מוזכר בדברי הפוסקים על מיקום מסויים...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון