מה צריך לדעת על דתות אחרות? | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית מה צריך לדעת על דתות אחרות? | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית
  • חזרנו! התקלה יצאה להפסקה - והפורום שוב באוויר. פורום אוצר התורה מאחל לחברי הפורום וכל בית ישראל חג חנוכה שמח!

חד מבתראי

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
691
תודות
1,798
נקודות
232
היום חולקו בתיבות דואר בירושלים חוברות מיסיונריות (ה"י!), חבר שלי שראה את שם החוברת (התנ"ך - חיי הנצח או משהו דומה) סבר שזה יעניין אותי, והראה לי.
קראתי את העמוד הראשן - אמרתי לו, זה נוצרי.
הוא חשב שלא.
עוד 3 עמ' - אמרתי לו כל המסרים פה נוצריים.
והוא השיב 'אולי זה יהודי תמהוני?'
עוד כמה עמודים והתחיל להיות שם ממש עקרונות בנצרות, והוא בשלו - 'אולי לא הבנת נכון?'
עד שהראתי לו שהוזכר שם בפירוש את שמו של הממזר מנצרת כשמוצמד אליו התואר 'משיח', והוא השתכנע.
וכשהוא סיפר לחבר אחר - הוא שאל 'מי זה?'.
בקיצור, מי הצודק ברמת הידיעה שלו בדתות אחרות.
אני - ש'בקי' (יחסי. כמובן בלי לקרוא ספרים אסורים).
חברי - ש'מכיר מלמעלה'.
והחבר השלישי - שלא יודע כלום.
(לשואלים: החוברת נקרעה בחמת זעם, ונשרפה על האזכרות שבה)
 
ברמ"א ביו"ד סי רמ"ו סעיף ד וז"ל מותר ללמוד באקראי בשאר חכמות ובלבד שלא יהיו ספרי מינים עכ"ל
בשו"ת הריב"ש סי' מה וז"ל רע"א אף הקורא בספרים החצונים ואמרו בגמרא תניא ספרי מינין כו' ולא אמר ר' עקיבא המאמינים בספרים החיצונים אלא אפילו הקורא אותם.
מובא בספרים שבהבטה אחת בחומש של מנדלסון לא מקבלים התפילה מ' יום, ואזי כל אלה וכיוצא לא מומלצים, ובפרט דידוע שבמקום שמחשבתו שם כולו.
ובדיעבד הרי בכל דרכיך דעהו אפילו לדבר עבירה והיה בדיעבד עבירה לשמה.... ...
 
נערך לאחרונה:
יש את הגמרא המפורסת במנחות צ"ט:
"שאל בן דמה בן אחותו של ר' ישמעאל את ר' ישמעאל: כגון אני שלמדתי כל התורה כולה, מהו ללמוד חכמת יונית? קרא עליו המקרא הזה: לא ימוש ספר התורה הזה מפיך והגית בו יומם ולילה, צא ובדוק שעה שאינה לא מן היום ולא מן הלילה ולמוד בה חכמת יונית".
 
ברמ"א ביו"ד סי רמ"ו סעיף ד וז"ל מותר ללמוד באקראי בשאר חכמות ובלבד שלא יהיו ספרי מינים עכ"ל
בשו"ת הריב"ש סי' מה וז"ל רע"א אף הקורא בספרים החצונים ואמרו בגמרא תניא ספרי מינין כו' ולא אמר ר' עקיבא המאמינים בספרים החיצונים אלא אפילו הקורא אותם.
מובא בספרים שבהבטה אחת בחומש של מנדלסון לא מקבלים התפילה מ' יום, ואזי כל אלה וכיוצא לא מומלצים, ובפרט דידוע שבמקום שמחשבתו שם כולו.
ובדיעבד הרי בכל דרכיך דעהו אפילו לדבר עבירה והיה בדיעבד עבירה לשמה.... ...
(וכשמעיינים בזה בויקיפידה וכיוצא הכל שם בדברים אלו בסגנון ספרי מינים ונכתבו ממינים).
 
בספרי מינים, או חכמת יוונית או כל דבר דומה - חלילה וחס לבן תורה לדעת מזה.
בספרי רבותינו, מפי אנשים שהוסמכו על ידי רבנים - מעלה גדולה, אך תלוי מי כמה ומתי.
אלו דברים שצריכים זהירות עצומה, מאחר ועלולים להביא לכפירה.
 
בקיצור, מי הצודק ברמת הידיעה שלו בדתות אחרות.
יש לחלק את השאלה לשני חלקים,

נידון א'- מה רמת החיכוך היום יומית והסכנה מלהיות מושפע בלי לשים לב מדתות שונות ומשונות,
וממילא מה כמה צריך לדעת כדי לאבחן מה שייך למי.

נידון ב'- סתם בלי אפקט של סכנה האם יש ענין או מעלה כל שהיא לדעת ולהכיר ברמה כזו או אחרת, את הדתות שקיימים בעולם.
 
כוונתי היא ח"ו לא לקרוא בהבליהם, אלא הכול ממקורות התקפתיים וטהורים (לדוגמא בעלמא, הרב זמיר כהן והרב נויגרשל).
באופן אישי אני יודע מסיבה שלא כאן מקומה, ועיקר השאילה היא בין שני חברי.
האם לא לדעת שיש דת שקוראים לה 'נצרות' זה ראש בחול?
ולמעיישה - כמויות מסרים נוצריים נכנסים לציבור החרדי (בעיקר לבית יעקב) בלי להרגיש.
 
וכבר שמעתי ממשגיח (שלא בדיוק ראוי לשמו) שמסר 'שמועה מבעלי המוסר בדור הקודם' ש"אם נותנים לך מכה בלחי, בעל מוסר אמיתי מגיש את הלחי השניה שיתנו גם בה מכה"... (!!!)
ומי שלא הבין - מצויין, רק שלא יחשוב בטעות שזה דבר שראוי לאומרו...
 
וכבר שמעתי ממשגיח (שלא בדיוק ראוי לשמו) שמסר 'שמועה מבעלי המוסר בדור הקודם' ש"אם נותנים לך מכה בלחי, בעל מוסר אמיתי מגיש את הלחי השניה שיתנו גם בה מכה"... (!!!)
ומי שלא הבין - מצויין, רק שלא יחשוב בטעות שזה דבר שראוי לאומרו...
אמיתי???
לפניך עוד שני סיפורים:
א. הסיפור על הח"ח שרדף אחרי הגנב ואמר לו מחול לך.
ב. הסיפור על האשם שחלם על העקבות בחול.
 
א. הסיפור על הח"ח שרדף אחרי הגנב ואמר לו מחול לך.
לא כ"כ דומה.
הח"ח מחל לו על מה שכבר גנב.
אם לא היה מוחל לא היה ניזוק יותר ממה שכבר ניזוק.
הוא רק גרם שהגנב שבכל מקרה לא היה מחזיר, לא ימשיך להיות חייב ב'והשיב את הגזילה' בלי לקיים את זה.
ב. הסיפור על האשם שחלם על העקבות בחול.
לא מכיר....
 
הח"ח מחל לו על מה שכבר גנב.
אם לא היה מוחל לא היה ניזוק יותר ממה שכבר ניזוק.
הוא רק גרם שהגנב שבכל מקרה לא היה מחזיר, לא ימשיך להיות חייב ב'והשיב את הגזילה' בלי לקיים את זה.
לא הבאתי סיפורים בעלי מסר נוצרי, אלא סיפורים שמקורם נוצרי.
הסיפור על הח"ח מקורו מסיפור על כומר נוצרי.
(וגם על המסר אני חולק. מלבד מה שנא' הלעיטהו לרשע וימות, עליו לרדוף ולצעוק 'גנב!')
משהו על אדם שחלם שהוא רואה את חייו בשמיים, ובחול הוא רואה שתי זוגות עקבות, שלו ושל אלוקים.
ותמיד, דווקא בשלבים הקשים - יש רק זוג אחד של עקבות.
פנה אל אלוקים בשאלה, למה דווקא כשכקשה לי אתה עוזב אותי?
השיב לו: אלו העקבות שלי, כשקשה לך נשאתי אותך על הכתפיים.
מקורו מתוכנית מסיונרית.
 
אלו דברים שצריכים זהירות עצומה, מאחר ועלולים להביא לכפירה.
נשמע מגוחך...
להקשיב להם בראש צלול ובוחן, ולקבל את מה שהם אומרים,
זה כמו לקרוא ספר על חכמי חלם - ולהגיב 'ואי! איזה חכמה א-לוהית!'
ואז להשתייך לדת חלם, ולהסיר את התריסים.
מסופקני אם יש אנשים שכליים שבכלל מתנצרים/מתאסלמים היום, וזאת סיבה טובה להקשיב להם, כדי שלא תחשוב שיש להם מה למכור...
אתה מכיר בכלל את הסיפור של הממזר מנצרת? (מאת פטר חמור ימ"ש, בשיתוף אברהם אוחיון..)
(אם כי מסופקני האם המנהלים יתירו לי לכתוב אותו כאן)
 
נשמע מגוחך...
להקשיב להם בראש צלול ובוחן, ולקבל את מה שהם אומרים,
זה כמו לקרוא ספר על חכמי חלם - ולהגיב 'ואי! איזה חכמה א-לוהית!'
ואז להשתייך לדת חלם, ולהסיר את התריסים.
לא אמרתי שמי שבין את הכל יהיה לו צד ללכת לשם ח"ו,
אלא שלפתוח את הנושאים הללו, לא כל אחד יכול.
מסופקני אם יש אנשים שכליים שבכלל מתנצרים/מתאסלמים היום, וזאת סיבה טובה להקשיב להם, כדי שלא תחשוב שיש להם מה למכור...
אתה מכיר בכלל את הסיפור של הממזר מנצרת? (מאת פטר חמור ימ"ש, בשיתוף אברהם אוחיון..)
(אם כי מסופקני האם המנהלים יתירו לי לכתוב אותו כאן)
אכן,
אני מדבר אחרי שראיתי סוג של ויכוח בין כומר להרב יוסי מזרחי באורך כ3 שעות כשהנוצרי נשאר עם פה פתוח לחלוטין.
הוא אמר שהוא יחזור בהמשך לדיון נוסף, ועד היום הוא לא חזר.
בנושא הזה שמעתי אותו, את הרב זמיר כהן, את הרב נויגרשל, את הרב פנגר, את הרב יוסף צבי בן פורת, את הרב ינון קלאזן, ואולי עוד כמה ששכחתי.

אבל זה לא סותר את העובדה שלפתוח נושאים כאלו זה דבר שמצריך זהירות עצומה.
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה