אין איסור חל על איסור | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 3 אין איסור חל על איסור | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 3
  • עקב המצב המתוח והסכנה המרחפת -היל"ת- על יושבי ציון, נרבה בתפילה ובחיזוק. לקריאת תהילים משותפת ומידע מתעדכן מבית גדו"י - לחצו כאן
עונש אינו ענין של הרחקה
לא כתבתי שהעונש הוא הרחקה,
אלא האיסור הוא ההרחקה,
העונש הוא על מה שעבר על האיסור,
הינו מה שפרץ את ההרחקה.
א"כ מה הכוונה של הגמרא בש"ס לעבור עליו בשני לאוין?
התם הרי באמת חל דהינו בב"א
אלא דאם כללשון פותח האשכול שלתורה אין ענין, באמת קשה שמצינו שיש ענין לתורה לעבור עליו בב' לאוים,
אולם אי נימא דלא חוסר ענין, אלא שדבר קשור ומורחק אין משמעות בקשירה והרחקה נוספת,
אולם אם ההרחקה נעשית ע"י שניהם כאחד, וודאי נחשב שפרץ את ב' ההרחקות, ששניהם הביאהו להיות מורחק, וזהו לעבור עליו בשני לאווים, שאם יעבור על הרחקות אלו ילקה פ', משום שפרץ ב' הרחקות.
 
לא כתבתי שהעונש הוא הרחקה,
אלא האיסור הוא ההרחקה,
העונש הוא על מה שעבר על האיסור,
הינו מה שפרץ את ההרחקה.

התם הרי באמת חל דהינו בב"א
אלא דאם כללשון פותח האשכול שלתורה אין ענין, באמת קשה שמצינו שיש ענין לתורה לעבור עליו בב' לאוים,
אולם אי נימא דלא חוסר ענין, אלא שדבר קשור ומורחק אין משמעות בקשירה והרחקה נוספת,
אולם אם ההרחקה נעשית ע"י שניהם כאחד, וודאי נחשב שפרץ את ב' ההרחקות, ששניהם הביאהו להיות מורחק, וזהו לעבור עליו בשני לאווים, שאם יעבור על הרחקות אלו ילקה פ', משום שפרץ ב' הרחקות.
הרב צודק שהוא עבר על ב' הרחקות אך זה נכון שבלכתחילה מבחינת האזהרה ההרחקה של התורה ישנם ב' סיבות להרחקה אך לאחר שעבר את העבירה אן סיבה לחייבו פעמיים כי מעשה העבירה הוא אחד ונביא לדבר דוגמא אם יש אזהרה לא להיכנס לשדה מוקשים וישנם שתי שלטי אזהרה על זה ומי שנכנס לתוך שדה זו מקבל עונש נראה מסברא שהוא לא יקבל שתי עונשים משום שאע"פ שהוא עבר על שתי אזהרות מ"מ כיון שהענין באזהרות אלו הוא שלא יכנס למעשה הוא נכנס פעם אחת וממילא הוא יקבל עונש אחד וא"כ ה"ה בלעבור עליו בשני לאוין אין סיבה שיקבל פעמיים מלקות משום שהענין באזהרות אלו זה שהוא לא יעשה את מעשה העבירה הזאת וישנם ב' אזהרות שלא יעשה את זה אבל למעשה הוא עשה מעשה עבירה אחד ולכן הוא אמור לקבל פעם אחת מלקות.
 
הרב צודק שהוא עבר על ב' הרחקות אך זה נכון שבלכתחילה מבחינת האזהרה ההרחקה של התורה ישנם ב' סיבות להרחקה אך לאחר שעבר את העבירה אן סיבה לחייבו פעמיים כי מעשה העבירה הוא אחד ונביא לדבר דוגמא אם יש אזהרה לא להיכנס לשדה מוקשים וישנם שתי שלטי אזהרה על זה ומי שנכנס לתוך שדה זו מקבל עונש נראה מסברא שהוא לא יקבל שתי עונשים משום שאע"פ שהוא עבר על שתי אזהרות מ"מ כיון שהענין באזהרות אלו הוא שלא יכנס למעשה הוא נכנס פעם אחת וממילא הוא יקבל עונש אחד וא"כ ה"ה בלעבור עליו בשני לאוין אין סיבה שיקבל פעמיים מלקות משום שהענין באזהרות אלו זה שהוא לא יעשה את מעשה העבירה הזאת וישנם ב' אזהרות שלא יעשה את זה אבל למעשה הוא עשה מעשה עבירה אחד ולכן הוא אמור לקבל פעם אחת מלקות.
לעבור עליו בב' לאוים לא לוקה פ'?
כשזה לא לאו שבכללות
 
הרב צודק שהוא עבר על ב' הרחקות אך זה נכון שבלכתחילה מבחינת האזהרה ההרחקה של התורה ישנם ב' סיבות להרחקה אך לאחר שעבר את העבירה אן סיבה לחייבו פעמיים כי מעשה העבירה הוא אחד ונביא לדבר דוגמא אם יש אזהרה לא להיכנס לשדה מוקשים וישנם שתי שלטי אזהרה על זה ומי שנכנס לתוך שדה זו מקבל עונש נראה מסברא שהוא לא יקבל שתי עונשים משום שאע"פ שהוא עבר על שתי אזהרות מ"מ כיון שהענין באזהרות אלו הוא שלא יכנס למעשה הוא נכנס פעם אחת וממילא הוא יקבל עונש אחד וא"כ ה"ה בלעבור עליו בשני לאוין אין סיבה שיקבל פעמיים מלקות משום שהענין באזהרות אלו זה שהוא לא יעשה את מעשה העבירה הזאת וישנם ב' אזהרות שלא יעשה את זה אבל למעשה הוא עשה מעשה עבירה אחד ולכן הוא אמור לקבל פעם אחת מלקות.
אין כזה מושג ב' הרחקות, כמו שאין דבר כזה פעמיים 100 אחוז עד כמה שלאו אחד מהווה התבדלות ל"ש להבדיל פעמיים
 

הודעות מומלצות

המ"ב לא הזכיר לעמוד בכל קבלת שבת אלא רק...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון