בדורנו רק עם האהבה זה משפט נכון??? | חינוך הבנים| דף 4 בדורנו רק עם האהבה זה משפט נכון??? | חינוך הבנים| דף 4
אתה מכיר את המשל של המלך שנתן הוראה ושיגר ביד השר הוראה אחרת ולמי העבד צריך לשמוע?
כאשר מרן אומר לך ללכת בדרך מסויימת וחוזר על זה עשרות אם לא מאות פעמים בכל הזדמנות, ושאין דרך אחרת, אזי גם אלף שמועות לא אמורות להזיז מישהו מדעתו. אתה לוקח ראיה מהוראות ומעשים פרטניים של מי שהכיר את נפש הילד הזה ספציפית ואת כוחותיו, אבל לרבים - מרן כבר גילה דעתו בצורה די ברורה ואין טעם לנסות לספר אחרת.
בערך כמו שמישהו יבוא ויגיד שהוא מכיר אחד מבני ביתו שהרב הורה לו להצביע מפד""ל ,גם אם הנ"ל יהיה ממקורביו הגדולים עדיין לא אוכל לקחת מזה שום ראיה או משהו למעשה אצלי כל עוד שדעתו לציבור בעניין ידועה וברורה.
בדיוק, אבל להיפך.
שאתה שומע את הרב בכינוס למחנכים - שיש להם ודאי כאלו שכך חייבים להתייחס אליהם - זה לא מהווה שום ראיה.
שאני ישבתי עם מרן בפרטיות ודיברתי איתו על הגישה החינוכית בכללותה, וכשר' משה בלוי דיבר איתו, וכשר' ישראל יצחק הוניגסברג דיבר איתו - זה הראיה.
 
נערך לאחרונה:
צורם לי כל האירוע הזה שמתחילים לדון בדיוק דברי הגרי"ג בענין חינוך הילדים וכו', אין בזה משהו מדויק בכלל בכל הסיפור הזה חנוך לנער ע"פ דרכו, כל נער מה שמתאים לו צריך להפעיל שכל זה לא משנה הנוסח המדויק של ר' גרשון ולמי הוא אמר את זה, ר' גרשון באופן כללי הביא אתו רוח של חינוך יותר מתון עם יותר אהבה ומשפחתיות (זה ודאי גם אם כן צריך מכות בציבור החרדי וכו', הוא הביא כזאת רוח, ורואים את זה מהישיבות והחיידרים שהוא אחז מהם (חיידר לקח טוב ישיבת היכל טוביה), והוא שם על הרוח הזו הרבה דגש, וצריך באמת מאוד לקחת את הרוח הזו, אך זה נכון שפה ושם צריך להשתמש ברוח אחרת, בקיצור אין כאן מחלוקת ר' משה בלוי עם הגאון ר' לאיודעמי בחלות דין להעיר בבוקר לק"ש אם צריך רק להגיד הלו תקום או לצעוק או לשפוך מים, זה כבר דברים שתלויים בנער ובסיטואציה, העיקר זה רוח הדברים.
בהחלט.
זה מה שאני אומר כל הזמן.
מרן לא אחז שהדרך היחידה של חינוך היא אהבה וידידות והכלה, מרן לא אחז שאסור לצעוק על בחור שמפסיד זמן קרי"ש, או להכות ילד שהתנהג שלא כראוי.
הוא אחז שיש הרבה פעמים שצריך ללכת עם ההכרלה, בניגוד למה שאחזו בעבר המחנכים.
אבל ודאי שיש כאלו שבשבילם חינוך טוב זה אומר קצת קשיחות והקפדה על זמן קרי"ש, וכן, גם מכות.
 
חושבני במחילה מכבוד רבני הפורום דגם אם צריך הרבה אהבה לא צריך לקרוא לזה בשמו כי הדור שלנו בגלל זה ניהיה יותר מכיל ושקרי פתאום זמרים מרגישים בשליחות וכל גיבובי מילים חסרות פשר על מנגינת גאז אפריקנית ניהיה שיר אמונה זה שצריך לתת יותר אהבה מדור קודם לא אומר שהכל אהבה יש גבולות
 
(חיידר לקח טוב ישיבת היכל טוביה),
זה בדיוק הנקודה.
מרן מעולם לא אחז מהחיידר שהזכרת ומהישיבה הזו בתור - ישיבה טובה.
אלא רק לילדים ונערים מסויימים.
אי אפשר להשוות את מספר האנשים שמרן שלח לתשב"ר ולבאר יהושע מול המספר המצומצם יחסית ששלח ללקח טוב.
 
בלת"ק
נכון שיש ילדים שאיתם ההתנהגות בדרך הקשה מסוכנת, אך לקבוע ש'חוסך שיבטו שונא בנו' כבר אינו נכון ב2025, אינו נכון ואסור
לאומרו, מי שרואה שילדיו בנויים לחינוך נוקשה ינהג בהם כך, ויזכה בס"ד לילדים כילדיו של ר' חיים גריינמן ור' פנחס שרייבר.

אגב, אם קשה למשהו למה היום יש יותר נשירה וקלקול, א. כי הדור הרבה יותר פרוץ ומנקר רח"ל,
אך הסיבה הפשוטה לטעמי, היא, שעד לפני 150 100 שנה לא כולם הלכו לישיבה, מתוך מחזור של נניח 10,000הלכו 100, 100 שבאמת יכלו לשבת וללמוד מהבוקר עד הלילה (עיין בארוכה בספרי יעקב ב פרידמן..), ומגיל קטן הם ידעו, אני הבעל כישרון של הבית, אני ילך לישיבה, היה לו בבית 15 אחים, וכולם ידעו שיענק'לה ילך לישיבה, וכו', אך כל שאר המחזור, גידל אווזים קילף תפוחי אדמה וכיו"ב, כי באמת לא כולם מתאימים ללמוד בישיבה, אך בדור שלנו שאין אפי' בחירה, כל מי שגומר חיידר אין אפי' הו"א שלא ימשיך לישי"ק ומשם לישי"ג, והישיבות היום מלאות באלפי בחורים שמקומם בחוץ!!, אז נכון שלהרבה מהם זה מועיל, כי הם נמצאים בישיבה ומטבע הדברים הם עושים מה שכולם עושים (בלי הרבה חיבור), אך יש רבים שפשוט אינם מתאימים לשבת וללמוד כל היום הם אינם בנויים לזה, (אם מטעמי כישרון, אם מטעמי יכול ישיבה על מקום), ולכן הרבה נופלים לא עלינו,

לטעמי צריך פשוט לסגור שלשת רבעי מעולם הישיבות, להכניס למודעות שלא כולם צריכים ללכת לישיבה, אפשר להיות עובד ה' ושקוע בירא"ש גם עם עוסקים לפרנסה (ע"ע סיפורי העגלונים של פעם שידעו ש"ס וכו'), וממילא תיפתר בעיית הגיוס, כי הרי כל מה שהצבא מוריד ברוחניות היא לא כשיש שם שלש מאות אלף חרדים, ולכן כל מי שלא לומד ילך לעבוד בערב יהיה לו שיעור תורה, רבנים ומשגיחים יכניסו בו אהבת ה' וירא"ש, ילך לצבא, וגם אם הדור פרוץ וכל מי שלא לומד קונה מכשיר וכו', ה"ז מכיוון שהוא מרגיש נושר, ולא מוצלח, וכבר לא מרגיש חלק מהציבור, אבל אם יהיה קונצנזוס שלא כולם חייבים ללמוד כל היום הכל יבא על מקומו בשלום, ויפטרו כמה בעיות בציבור החרדי כיום ביניהם בעיית הנשירה.

-אבקש מאוד לא לקרא מלמעלה ולהזדעזע, מי שרוצה להעיר בשמחה, אבל שיקרא מהתחלה עד הסוף-
גם אם זה נכון בעצם, ז"א בדור האינטרנט שהדבר היחידי ששומר הוא "עויילם הישיבעס" אין שום אופציה אחרת.
 
תגידו לי, זה שבחור נוסע לאיזה ארוע דבילי של כמה כוכבי זמר מתועבים במסווה של "האיחוד" אינה חרפה?
זה שבחור מנייעס בבית כנסת סביב שולחן ערוך כל יום כמה שעות טובות, עם האברך המפטומטם של הבית כנסת איננה חרפה???
איפה יצמחו תחי"ם בדור הבא??? איך שייך לרדד כל כך הרבה את בני עולם התורה???
יש בחורים שצריכים את זה!, התירוץ הנבוב, רוב ככל מי שצריך את זה [עכ"פ בב"ב י-ם וק"ס וכדו'] זה בגלל שיש את זה, מה היה עד לפני 8 שנים??? לא למדו בביה"ז בביכ"נ???
האם הצלת נושר או שנים בשנה שווה רידוד מוחלט של עשרות בני עלייה שעתידם היה ראשי ישיבות ומנחילי התורה???
אתמהה.
 
וגדול מזה ידוע מה שאמר הגריג"א לאב שבנו יצא לתרבות רעה שיממן לו מסעדות וכוליה.
ומפורסם (מספר את זה ר' י"י ג'ייקובסון) סיפורו המצמרר של אב לבת של"ע ירדה מהדרך
והתמכרה נעבעך לסמים.. וביקשה מאביה מימון, ומילא האב בקשתה.
וולאחר תקופה שחזרה לשפיותה סיפרה לאביה, את הדרך המזעזת בה חברותיה השיגו את הסמים, שהוריהם לא הסכימו לממן. רח"ל.

כמובן צריך לדון כל ענין לגופו, אבל מעשה שהיה כך היה.
 
כפי שכבר דובר, אין הוראות כלליות בנושאים רגישים אלו, ומעט מגוחך לפתוח אשכול ציבורי שבו כל אחד יביא משפט ששמע מג"א זצ"ל ושיבדלחט"א, ועכ"פ אם אין כ"א מביא את הסיפור המלא [ומסיבה מוצדקת] זה פשוט מיותר.
אני מתקשה לקבל את ההחלטה הגורפת של מר.
הוראותיו של הגריג"א בנושאי חינוך התפרסמו אז לאלפים ועשרות אלפים, הכו הדים, וגרמו לזעזוע בשכבות הציבור האולטרה!
הוא התייחס בכמה פנאלים, בלי לסייג את דבריו. אלא הציע דרך חינוך שונה ממה שנהגו עד זמנו.
כך שבמחי יד לנסות לעמעם את הוראתו המובהקת ולנסות לעשות חלוקה בין ציבור לציבור כאשר הוראתו התייחסה לנערים נושרים מכל מגזר שהוא, וכפי שהעליתי כמה סרטונים שבהם הוא מורה שחור על לבן לרבים כיצד ואיך להתנהג עם בן שסר מהדרך, זה לא נכון. ואדרבה, על פי רוב (לדעת הגריג"א) כך צריך לנהוג אם לא במקים חריגים. וכמו בנערים חורגים, גם בעלית שבעלית, רוח דבריו מכמה הסרטות מגובות, שכיום השתנה הדור, ואין להעביר אפילו לא ביקורת שגורמת לחוסר נעימות לילד (כפי שאפשר לראות באחת ההסרטות שהעליתי. ושם לא מדובר על נוער שוליים!). ואי לכך, זכותך (וזכות כל החברים שלא יצאו מהביצה, או צעירים שאין להם מושג מה זה נוער מתקשה ממשפחות הכי טובות) לחלוק על הגריג"א, אבל אל נא תעמעם דבריו ותסתור הוראתו שנאמרה שחור ע"ג לבן.
ומי שטוען אחרת בדעת הגריג"א עליו הראיה. ואין לנו אלא מדבריו שהתפרסמו פעמים רבות בפומבי, ולא מה שמאן דהו מעיד ששמע בחדרי חדרים. עם כל הכבוד.
 
כמו כן אולי שוב.. ראוי וכדאי לשתף את החברים בתובנות שהתעוררו לי בעקבות הטענות החריפות נגד האיחוד, וארגונים שמסייעים לבחורים צעירים.

אנשים נחלקים לשני סוגים.
כת הפעילים אל מול כת הקנטרנים.

ראיית עולמו של האחרון, מצומצמת ומתכנסת - ומנקודת מבטו משליך על הכלל, בלי לעשות אבחנה בין 'מצוי' לרצוי.
הקנטרן מעולם לא הציע אלטרנטיבה של ממש למושא הביקורת, מעולם לא פעל למען עולם טוב יותר, מעולם לא ניסה להתמודד עם תחלואי החברה, מעולם לא שכשך רגליו בתחתית הבריכה - כי מה לו היושב על גפי מרומי קרת עם קטני העם.

די לו להיות מרוכז בעצמו, במעמדו, בעתידו, ובהצלחתו, ושכל השאר ילכו לעזאזל. כי הקנטרן מטבעו מעמיד את צרכיו לפני צרכי האחרים ובמילה אחת - אגוצנטרי!

אבל זה עוד ניחא כל עוד הקיטור והנרגנות נתחמת במרחב האישי והמצומצם של המקטר. לא כאשר אותו נרגן מתחפש לאחד מכת הפעילים, ומנסה כביכול לתקן את כל העולם ורעייתו.. מבלי להציע אלטרנטיבה אפילו לא רבע ממנה.., מלבד הכפשה באופן גורף לכל אותם שמוסרים נפש למען רווחתם של בני ציון היקרים המסולאים בפז שבין הזמנים שוחק אותם עד דק מגדול ועד קטון.

אני מודע לכך שלא התייחסתי לגופו של עניין בנוגע לאיחוד - אם בדרכם הבחור עולה או יורד - מכיון ואני סבור שהנגזרת של כל הטיעונים הללו נעוצה בנקודה האמורה.
 
כמו כן אולי שוב.. ראוי וכדאי לשתף את החברים בתובנות שהתעוררו לי בעקבות הטענות החריפות נגד האיחוד, וארגונים שמסייעים לבחורים צעירים.

אנשים נחלקים לשני סוגים.
כת הפעילים אל מול כת הקנטרנים.

ראיית עולמו של האחרון, מצומצמת ומתכנסת- ומנקודת מבטו משליך על הכלל, בלי לעשות אבחנה בין 'מצוי' לרצוי.
הקנטרן מעולם לא הציע אלטרנטיבה של ממש למושא הביקורת, מעולם לא פעל למען עולם טוב יותר, מעולם לא ניסה להתמודד עם תחלואי החברה, מעולם לא שכשך רגליו בתחתית הבריכה - כי מה לו היושב על גפי מרומי קרת עם קטני העם.

די לו להיות מרוכז בעצמו, במעמדו, בעתידו, ובהצלחתו, ושכל השאר ילכו לעזאזל. כי הקנטרן מטבעו מעמיד את צרכיו לפני צרכי האחרים ובמילה אחת - אגוצנטרי!

אבל זה עוד ניחא כל עוד הקיטור והנרגנות נתחמת במרחב האישי והמצומצם של המקטר, לא כאשר אותו נרגן מתחפש לאחד מכת הפעילים, ומנסה כביכול לתקן את כל העולם ורעייתו.. מבלי להציע אלטרנטיבה אפילו לא רבע ממנה.., מלבד הכפשה באופן גורף לכל אותם שמוסרים נפש למען רווחתם של בני ציון היקרים המסולאים בפז שבין הזמנים שוחק אותם עד דק מגדול ועד קטון.

אני מודע לכך שלא התייחסתי לגופו של עניין בנוגע לאיחוד - אם בדרכם הבחור עולה או יורד - מכיון ואני סבור שהנגזרת של כל הטיעונים הללו נעוצה בנקודה האמורה.
מסתמא שהינך צודק, אך מילה אחת אם יורשה. אינני במסגרת זו מסיבות טכניות שאינני יכול להיות שם, אני מדבר כצופה מן הצד, האם דבר זה מקדם או הורס את עולם הישיבות. בכל אופן אשמח לשמוע יותר טענה לגופו של ענין.
[ועצם ההודעה נכתב בכשרון עצום, ובראייה חדה ורחבה, בלי ספק.]
 
כמו כן אולי שוב.. ראוי וכדאי לשתף את החברים בתובנות שהתעוררו לי בעקבות הטענות החריפות נגד האיחוד, וארגונים שמסייעים לבחורים צעירים.

אנשים נחלקים לשני סוגים.
כת הפעילים אל מול כת הקנטרנים.

ראיית עולמו של האחרון, מצומצמת ומתכנסת- ומנקודת מבטו משליך על הכלל, בלי לעשות אבחנה בין 'מצוי' לרצוי.
הקנטרן מעולם לא הציע אלטרנטיבה של ממש למושא הביקורת, מעולם לא פעל למען עולם טוב יותר, מעולם לא ניסה להתמודד עם תחלואי החברה, מעולם לא שכשך רגליו בתחתית הבריכה - כי מה לו היושב על גפי מרומי קרת עם קטני העם.

די לו להיות מרוכז בעצמו, במעמדו, בעתידו, ובהצלחתו, ושכל השאר ילכו לעזאזל. כי הקנטרן מטבעו מעמיד את צרכיו לפני צרכי האחרים ובמילה אחת - אגוצנטרי!

אבל זה עוד ניחא כל עוד הקיטור והנרגנות נתחמת במרחב האישי והמצומצם של המקטר, לא כאשר אותו נרגן מתחפש לאחד מכת הפעילים, ומנסה כביכול לתקן את כל העולם ורעייתו.. מבלי להציע אלטרנטיבה אפילו לא רבע ממנה.., מלבד הכפשה באופן גורף לכל אותם שמוסרים נפש למען רווחתם של בני ציון היקרים המסולאים בפז שבין הזמנים שוחק אותם עד דק מגדול ועד קטון.

אני מודע לכך שלא התייחסתי לגופו של עניין בנוגע לאיחוד - אם בדרכם הבחור עולה או יורד - מכיון ואני סבור שהנגזרת של כל הטיעונים הללו נעוצה בנקודה האמורה.
אני מציע לכבודו,
במקום לקטלג לפי דעות קדומות ולא ענייניות בעליל,
ללכת לברר אצל מי שהכיר את מרן הגרי"ג לא מאז היותו מנהיג או רשכבה"ג מעל דפי עיתון זה או אחר, אלא מאז היה לר"מ ומאז החל לעסוק בחינוך ובנשירה.
תלמידיו מאותם שנים מספרים סיפורים אחרים לחלוטין!
הזלזול שלך אינו במקומו וחבל.
ר' משה בלוי שטיפל ומטפל בהצלחה בעשרות אלפי מקרים במהלך השנים, זעק בפני על התפיסה השגויה שלך,
אבל מה אני מדבר, אם הוא לא הצליח להחדיר זאת - אין סיכוי שאני אצליח...
 
אני מציע לכבודו,
במקום לקטלג לפי דעות קדומות ולא ענייניות בעליל,
ללכת לברר אצל מי שהכיר את מרן הגרי"ג לא מאז היותו מנהיג או רשכבה"ג מעל דפי עיתון זה או אחר, אלא מאז היה לר"מ ומאז החל לעסוק בחינוך ובנשירה.
תלמידיו מאותם שנים מספרים סיפורים אחרים לחלוטין!
הזלזול שלך אינו במקומו וחבל.
ר' משה בלוי שטיפל ומטפל בהצלחה בעשרות אלפי מקרים במהלך השנים, זעק בפני על התפיסה השגויה שלך,
אבל מה אני מדבר, אם הוא לא הצליח להחדיר זאת - אין סיכוי שאני אצליח...
אני נצמד למה שהגריג"א אמר בכמה פורומים, בפומבי, בלי לסייג. כך שחורה לי שמנסים לתלות את הוראתו שהכתה גלים, ורבים מאנשי החינוך הדהדו את שיטתו, (אנשים שהיו מכירים אותו טוב מאוד), בין ציבור לציבור וכיו"ב. ככל ומר ימציא בפני דברים סותרים למה שהתבטא הגריג"א באינספור מקומות (וכפי שטרחתי והעליתי הסרטות שהוא מורה בקולו לציבור), אשמח על זה כמוצא שלל רב. אבל לסתור ולו בגלל שאתה תלמידו, ופחות מסתדר לך הוראתו, זה פחות קביל בעיני.

אגב, ייתכן ושגיתי במה שקטלגתי. אבל זה היה אגב שנסיתי להסביר לעצמי מה הסיבה שכמה וכמה מהחברים נרעשו מהוראת הגריג"א וניסו לעמעם אותה בבוקי סריקי (ומדובר בחברים נבונים ולכן נסיתי לשבר אזני התמהים כמוני..). אבל שוב ייתכן וזה לא במקום.
 
אני נצמד למה שהגריג"א אמר בכמה פורומים, בפומבי, בלי לסייג. כך שחורה לי שמנסים לתלות את הוראתו שהכתה גלים, ורבים מאנשי החינוך הדהדו את שיטתו, (אנשים שהיו מכירים אותו טוב מאוד), בין ציבור לציבור וכיו"ב. ככל ומר ימציא בפני דברים סותרים למה שהתבטא הגריג"א באינספור מקומות (וכפי שטרחתי והעליתי הסרטות שהוא מורה בקולו לציבור), אשמח על זה כמוצא שלל רב. אבל לסתור ולו בגלל שאתה תלמידו, ופחות מסתדר לך הוראתו, זה פחות קביל בעיני.
אין שום איש חינוך שמכיר את מרן שמורה כן.
זה פשוט שקר!
 
אין שום איש חינוך שמכיר את מרן שמורה כן.
זה פשוט שקר!
אני מזמין את מר לצפות בהסרטות שצרפתי (באוזניות איכותיות כמובן...:) לנתח מה הגריג"א אומר, ולא אומר, ולהתייחס לדבריו בלי רעשי רקע תרתי משמע.
 
אגב מר' אורי זוהר זצ"ל (מגדולי בע"ת ות"ח לא קטן), שהיה ידוע בחינוכו הנוקשה ואכמ"ל, הוציאו בזמנו סרטון שבו הוא חוזר פחות או יותר על דברי הגריג"א.
 
אני מזמין את מר לצפות בהסרטות שצרפתי (להאזין באוזניות איכותיות...:) לנתח מה הגריג"א אומר, ולא אומר, ולהתייחס לדבריו בלי רעשי רקע תרתי משמע.
ברצוני להדגיש -
שיטתו של מרן הייתה תמיד שלא ללכת ראש בראש עם הילד, תמיד אמר להרבות אהבה, תמיד הורה ללכת לקראת, ותמיד הייתה דעתו שחינוך אפקטיבי הוא באהבה וידידות.
אבל יחד עם זאת, אין זה אומר לא לצעוק, להכות ולהעניש בחומרה. אין זה אומר שתמיד צריך להבליג על קימה מאוחרת ואיחור זמני ההלכה.
אין זה אומר שתמיד צריך ללכת בימין מקרבת ולא להשתמש בשמאל דוחה.

יש את האהבה והקירוב, שזה הבסיס.
אבל יחד עם זאת יש את החינוך שאותו הנחילו הדורות הקודמים בהצלחה רבה.

הצורה שנהייתה היום, כביכול מרן "חידש" שהדרך החינוך שמתאימה לדור היא רק אהבה וקירוב ללא שום קפדנות היא שקר וכזב ועיוות שיטתו של מרן.
לא כך הוא חינך.
ואתה מוזמן לשאול את משפחתו המורחבת כולה, ואת אנשי החינוך שבאמת הכירו אותו, עוד לפני ששמו התפרסם בעניין.
 
אבל יחד עם זאת, אין זה אומר לא לצעוק, להכות ולהעניש בחומרה. אין זה אומר שתמיד צריך להבליג על קימה מאוחרת ואיחור זמני ההלכה.
כך הייתי מחלק, לולא ההסרטה שבה הוא אומר שאף לא לגרום לילד בן י"ב, הרגשה של ביקורת. כדאי להאזין ולצפות בהסרטה.

ואגב, זה ברור שמרן הגר"ח, הקפיד הרבה יותר מאשר הגריג"א כפי שצוטט באשכול מאורחות יושר (ובכלל סיפורים ששמעתי בשם ילדיו והקפדתו הנוראה שאין לה שיעור). והבדלי הגישות הוא כל כך מובהק שקשה לסתור.
 
אין ספק שהמעשים הם אלו שמשפיעים ביותר על הילד ככל שיש לאבא ולאמא יותר רגש לדת כך הילד מושפע יותר לטובה לא יעזור לומר לילד רק נתונים יבשים זה מותר זה אסור.
אבל האמת שבסוף בסוף הכל תלוי בתפילות וגזירת שמים ולא יעזור לעשות כל טצדקי אם משמים נגזר אחרת ותמיד לזכור שאלו בנים של הקב"ה לפני שהם בנים שלך.
 
אגב, כדאי לצרף כאן מעשה שהתפרסם מהגריג"א לפני שנתיים וחצי לגבי הוראה חינוכית מפליאה. דבר שהיה קשה להאמין לולא היה מתפרסם ע"י הגרח"פ ברמן שהיה עד בדבר. ואולי אפשר ללמוד ממנו דבר אחד או שניים על צורת ההסתכלות של הגריג"א זצ"ל בנוגע למעידה של בחור בן זמננו.

מוסף שבת קודש תשפ"ג שמות. (למטה מצורף קטע מהמוסף). ראיון עם הגרח"פ ברמן.

עצה מן הזקנים
הי' פעם בחור שנכשל באיזה דבר ורק אני ידעתי מזה והלכתי להיוועץ ברשכבה"ג מרן רה"י הגרי"ג אדלשטיין שליט"א איך לטפל בזה הוא אמר לי דבר ראשון לא אתה כי אם אתה תטפל בזה בכל פעם שהבחור יראה אותך אחר כך הוא יתבייש ואף שאמנם יהי' לזה מחיר שתצטרך למצוא אדם אחר ולספר לו את הדברים כדי שיטפל בזה וכך זה יוודע לעוד מישהו חוץ ממך אף על פי כן זה מחיר שכדאי כדי שלא יצטרך להתבייש ממך תמיד. מאידך אירע פעם אחרת שמרן רה"י שליט"א כן ביקש ממני שאטפל בבחור שהי' נכשל בעישון סיגריות בשבת רח"ל מרן שליט"א אמר לי שלפני שאני משוחח עם הבחור עלי לדעת שאין לבחור זה כל חסרון ביראת שמים תכניס את זה לעצמך היטב בראש תבע ממני שאין לבחור זה כל בעי' ביראת שמים היראת שמים היא בסדר והכשלון הזה אינו נובע מחוסר יראת שמים ולא אפרט לך כעת ממה הוא כן נובע הוא הורה לנסות למצוא את הדרך בלי שהלה ידע שיודעים ממנו לגרום לו להפסיק לעשן בכלל גם באמצע השבוע לא להעיר לו על העישון בשבת אלא לדאוג שיפסיק לעשן בכלל וברוך ד' היתה סיעתא דשמיא גדולה וזה הצליח והסיבה שהרה"י שליט"א דאג להדגיש לי שאין לבחור חסרון ביראת שמים כי ידע שאם ההסתכלות עליו תהי' כמחלל שבת כבר לא תהי' דרך לעזור לו כל כך כי לא מספיק שהתלמיד לא ירגיש שהערך שלו ירד אלא צריך שגם אצלנו באמת הערך שלו לא ירד. עכ"ל.


קטונתי מלתת פרשנות למעשה ובטח לא להוראת הגריג"א.
אבל כן ביכולתי לספר מעשה שבדידי הווה עובדא. ומזה יובן קצת כוונת הגריג"א. ראה כאן.
@נדיב לב מספר:
לפני שנים.. הכרתי בחור ישיבה מעשן כבד, שהיה מוכר לכל סובביו כאדם בטלן, כזה שמחסל קרוב לשתי חפיסות סיגריות מידי יום ביומו!
אבל נו שוי'ן זה לא דבר חדש, וכמוהו ישנם רבים לצערנו שמאבדים את עצמם לדעת, החל מהישיבה קטנה ועד לזיבולא בתרייתא ...!
אבל זה לא הסיפור! כי ביום בהיר אחד כלשון הקלישאה, הוא הפסיק לגמרי! בלי סדנאות -לא של אלן קאר ומקבילו החרדי ר' אסחייק,
ובלי ליטול שום תחליפי ניקוטין למיניהם, פשוט הפסיק וזהו.

כל מי שהכיר את הבחור, נפעם מכח הרצון שלו. ומי שהסתקרן לדעת מה גרם לברנש מעושן כמוהו להחליף אווירה.... קיבל ממנו שלל תירוצים שלא מחזיקים מים, בגלל השידוכים ובגלל הכסף שזה מחסל לו, תירוצים שאיך נאמר - ס'פאסט נישט,
בטח לא למי שהסיגריות לחם חוקו, ועשן הקטורת אופף אותו החל משעת ההשכמה לעבודת הבורא, קרי שעה י"ג וי"ג חלקים עד לאשמורה השלישית שבה ינק את לשד הבדיל האחרון שלו, וחוזר חלילה בכל יומי מימות החול,
ובשבת איי איי שבת קודש, מיודענו הקפיד בקפידה רבתית, להיות מן 'המאחרים לצאת מן החול וממהרים לבוא'...
ואי לכך, כמעט ולא היה מי שקנה את ההסבר המפוקפק שלו מדוע הוא הפסיק לפתע פתאום.

עברו חלפו להם השנים מיודענו הספיק להקים בית בישראל, ומאז נעלם מהזירה...
לפני מספר שנים פגשתי אותו במסגרת איזה אירוע, והייתה לי מין הרגשה שזו ההזדמנות לדחוק אותו לפינה - שיחשוף בפני את סודו הגדול..
'אולי תגלה לי מה באמת עמד מאחורי הפסקת העישון? איך עשית את זה?! אני מכיר המון מעשנים, שניסו פעמים רבות, וחזרו לסורם, גם לאחר שישבו בסדנאות וכו', אז איך אתה הצלחת'? שאלתי בטון מתחנן.

הוא שתק כמה שניות, ולרגע חששתי ששוב הוא יתחמק, אבל אז הוא נדרך, והפתיע אותי בתשובה מדהימה!
'כעת אני יכול לגלות לך את האמת. כפי שהכרת אותי אז, הסיגריות היו חמצן עבורי, כך שלא העליתי על דל מחשבתי להפסיק בגלל סיבה כזו או אחרת,
אבל סיבה אחת לא לקחתי בחשבון, כשהגעתי למצב שעישנתי בשבת קודש! עבורי זה היה קו אדום שאסור לעבור אותו שוב,
ומאז גמלה בלבי ההחלטה, מרגע זה ואילך אני לא נוגע בדבר הזה, לעולם!
 

קבצים מצורפים

  • מוסף שבת רבי גרשון חינוך.png
    מוסף שבת רבי גרשון חינוך.png
    245.5 KB · צפיות: 5
מהגרי"ב שרייבר שליט"א:
המחנכים בדור שלנו, רגילים להדריך שהיום צריך רק אהבה, ולא לחנך
ע“י עונשים וכדו‘, האם זו גישה נכונה?
”כן ולא“, עונה הרה“י, ”מצד אחד להעיר יותר מדי א“א, וצריך שהכול
יהיה עם חיוכים ולא עונשים, אבל המשמעת בית צריכה להיות חד
משמעית, הילד צריך לגדול עם סמכות של אבא ואמא, ושהמילה
האחרונה זה ההורים, ומי שמבין יודע שזה כלל לא סתירה לאהבה
ולפינוק,
וצריך לדעת, שהילדים לא אוהבים שההורים חברים שלהם, הם
צריכים אבא ואמא שיכולים להישען עליהם, וכמו שדיברנו קודם,
כשמדברים על חינוך צריך לזכור, ששמונים אחוז מחינוך זה דוגמה.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

כי עבדי הם - ווארט נחמד שחביב עלי עד מאד...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה