בדורנו רק עם האהבה זה משפט נכון??? | חינוך הבנים| דף 5 בדורנו רק עם האהבה זה משפט נכון??? | חינוך הבנים| דף 5
לפעמים הרבה יותר יעיל ללכת בחינוך עם כלים מעולם הסמכות. לקחת בכוח. אבל ככל שנער מתבגר, זה כבר עובד פחות. פיזית, הוא נהיה כבד וחזק יותר, ונפשית, הוא נהיה דעתן יותר. הרש"ר הירש (בראשית ח', כ"ב) כותב שלא מדובר כאן בתקלה מקרית, אלא שזו בדיוק המהות של הגיל הזה, כמו שמורה השורש נ.ע.ר, שענינו לנענע ולהשליך מעליו... וזו גם המשמעות של "נעורים". "טבע הנער, טרם התעטף בטלית של חנופה, עודנו מנער מעליו ופורק את העול, וזו מהותו ושמו" (עכ"ל הרש"ר הירש). מובן שאין המטרה לתת היתר גורף לנער להתנהג באופן בעייתי. תפקידנו לחנך באופן יעיל ומוצלח, לגרום לו לתפקד באופן מוצלח, לא רק כשהשוטר בסביבה, אלא באמת להטמיע את הערכים הטובים והנכונים. אבל זה מחייב אותנו, ההורים, לרכוש ארגז כלים רחב יותר, כדי להצליח למשוך את רצונו ולגייס אותו בחכמה. זה יותר מורכב, אבל זה הכרחי. "כִּי בְתַחְבֻּלוֹת תַּעֲשֶׂה לְּךָ מִלְחָמָה" (משלי כ"ד, ו').

לכן צריך להבין את הקשיים שלהם, ואצל כל אחד זה שונה: יש מתבגרים רגועים יותר, ויש כאלה אימפולסיביים יותר. אצל אחד חסר קצת "שמן ברקס", אצל אחד חסר "שמן מנוע" או "שמן הידראולי". יש הרבה צירופים של אותיות באנגלית היום, כל נשמה והמסע שלה, התיקון שלה, הניסיונות שלה. כל אחד צריך להתאמץ, כמובן, ככל יכולתו, ואין כאן רישיון לכתחילה להתנהגויות שליליות, אבל יש כאן כף זכות גדולה, לדעת שהם מוּנַעים על ידי מערכות רגשיות לא-מאוזנות, שסובלות מסערות הורמונליות קשות וממערכות בקרה שלא תמיד מסוגלות לשלוט עליהן כראוי, ועצם המוּדעוּת לכך כבר יוצרת אוירה רגועה ומקדמת יותר. כדי לגרום למסע הזה לעבור בשלום, צריך נשימה עמוקה. יש להבין ולגלות חמלה סביב המעידות של הנערים. בסביבה מוגנת ואוהבת, מוקפים בדיבורים נאים של העצמה וכבוד, הם עוד יעברו את המסע הזה, יפתחו מוטיבציה פנימית, חיבור פנימי, ויעשו בחירות טובות בעתיד, בעזרת השם.

 
דברו על מעידות של הבחור בבין אדם למקום. לא לנפח, ואפילו להשתדל לעשות כמי שלא ראו בקלקלתו.
ר' מאיר חדש היה אומר שאסור אף פעם למחנך או למשגיח או לאבא לתפוס על חם. שהא לא יאמר פעם אחת אני צריך לתפוס אותו על חם.
ולמד את זה מפרשת השבוע, שהקב"ה אמר לאדם הראשון, "המן העץ אשר צויתיך". אבל הוא לא אומר לו, מה זה צריך להיות?! אתה אכלת! הוא שואל אותו, הוא בא אליו בעקיפין, הוא לא, הוא מחכה אולי הוא לבד יגיד, ואולי לא, "המן העץ אשר צויתיך לבלתי אכל ממנו אכלת", והוא משאיר לו דרך מפלט לתת תשובה, לא סוגר עליו מכל הכיוונים, אסור לסגור בחינוך מכל הכיוונים, כי זה גורם לילד להיות אנוס, הוא אנוס על שקר, מה הוא יעשה, הוא מפחד! הוא כולו בחיל ומורא, זה נדרי אונסין, מה הוא יעשה.
 
אם ילדיו לא היו מוכשרים הם היו מסכנים מאוד, אל תבלבל...
לא כ"כ הבנתי למה ילד מוכשר פחות כואב לו כשהוא חוטף סטירה אם הוא לא יודע מה למדו, ואיך יכולת ישיבה על מקום וללמוד עשרות שעות קשורה לאי קיו
 
א. כבר הוכח אצל הדתי לאומי שזה לא עובד.
הדתי לאומי לא קידשו מילדות שום דבר חוץ מא"י וציונות, וגם, נושא ההפרדה בין בנים לבנות קצת חלש שם..
ב. בדור שלנו בני האדם חיים בתוך בועות בועה של מושגים ואת זה הם נושמים ואוכלים.
אין לנו את הכלים להעמיד כזה בועה של יראת שמים שכל עניינה עבודה אישית ופרטית.
אם ככה יחנכו מהחיידר שהעיקר זה להיות ירא"ש ולהשלים ולמלאות את היעוד שלך בעולם, בכל הדרכים העומדים לרשותך במסגרת היכולות שה' נתן לך הכל יראה אחרת
ג. דברך וודאי היו לפני גדולי הדור וכנראה שסוברים אחרת.
לא משכנע
 
גם אם זה נכון בעצם, ז"א בדור האינטרנט שהדבר היחידי ששומר הוא "עויילם הישיבעס" אין שום אופציה אחרת.
איזה שטויות, אדם שחונך לערכים מסויימים ומאמין בהם, לא יגע באינטרנט בשום מצב (יש נפילות אבל ההבנה שזה דבר מאוס מוסוכן לא תשתנה ותמשיך להנהיג אותו), ומי שרוחו חזקה בכל מקום יצליח, ומי שלא גם בישיבה זה יגיע אליו (סתם, אני מקווה שאתה מודע שבפוניבז' המחשבים בחדרים לא משמשים רק לתורה וכיו"ב ונעצור כאן...
 
זה בדיוק הנקודה.
מרן מעולם לא אחז מהחיידר שהזכרת ומהישיבה הזו בתור - ישיבה טובה.
אלא רק לילדים ונערים מסויימים.
אי אפשר להשוות את מספר האנשים שמרן שלח לתשב"ר ולבאר יהושע מול המספר המצומצם יחסית ששלח ללקח טוב.
זה מאד מוזר מה שאתה מספר,
מכיוון שכידוע בעניין החיידרים היה שולח משפחות ולא נערים,
גם משפחות מנכדיו ומקורביו היה שולח דווקא ללקח טוב ולא לתשב"ר או באר יהושע, ולכן מאד מוזר מה שאתה מספר,
יותר נשמע לי לומר, שכל אנשיו שהלכו לתשב"ר או לבאר יהושע לא שאלו אותו כלל, אלא הלכו לשם כהאפשרות הפשוטה, והאלו שכן שאלו דווקא קבלו תשובה אחרת,
מעניין....
 
לא כ"כ הבנתי למה ילד מוכשר פחות כואב לו כשהוא חוטף סטירה אם הוא לא יודע מה למדו, ואיך יכולת ישיבה על מקום וללמוד עשרות שעות קשורה לאי קיו
הם יכלו לעמוד בדרישות שלו, וידוע המעשה שהוא נתן סטירה לבנו הגר"ב כי הוא שכח את אחד האלופים בפרשת וישלח, אם לא היו מוכשרים היו מקבלים הרבה מכות על אי עמידה בדרישות, וכנ"ל יכולת ישיבה על מקום לאדם שעומד בדרישות ומקבל כבוד וכו' הרבה יותר נחמד לשבת על המקום
 
הם יכלו לעמוד בדרישות שלו, וידוע המעשה שהוא נתן סטירה לבנו הגר"ב כי הוא שכח את אחד האלופים בפרשת וישלח, אם לא היו מוכשרים היו מקבלים הרבה מכות על אי עמידה בדרישות, וכנ"ל יכולת ישיבה על מקום לאדם שעומד בדרישות ומקבל כבוד וכו' הרבה יותר נחמד לשבת על המקום
הם לא קיבלו אף כבוד, ילד ובחור צעיר לא רוצה לעמוד בדרישות, סוג דרישות שלא מצריכות כישרון, כמו לשבת וללמוד, ילדי ר' פנחס שרייבר לא קיבלו אף מחמאה רק גערות כשלא עשו מה שהוא רצה, אבל קלטו שלהיות עם הארץ זה פדיחה לא קשור לכישרון
 
אם דברו על שיטת החינוך של ר' גרשון כלפי בני משפחתו, חייבים להכניס למשוואה את אשתו ז"ל, שכידוע התנגדה שילדיה יגדלו זקן וכך היה. ואף הייתה גוערת בנכדיה שהיו משאירים זיפי זקן.
 
זה מאד מוזר מה שאתה מספר,
מכיוון שכידוע בעניין החיידרים היה שולח משפחות ולא נערים,
גם משפחות מנכדיו ומקורביו היה שולח דווקא ללקח טוב ולא לתשב"ר או באר יהושע, ולכן מאד מוזר מה שאתה מספר,
יותר נשמע לי לומר, שכל אנשיו שהלכו לתשב"ר או לבאר יהושע לא שאלו אותו כלל, אלא הלכו לשם כהאפשרות הפשוטה, והאלו שכן שאלו דווקא קבלו תשובה אחרת,
מעניין....
מי שהתאים לו.
רוב נכדיו למדו בתשב"ר ובאר יהושוע,
אחדים שלא התאים להם מסיבות כלשהן - שלח ללקח טוב.
היה נכד שכמדומני עבר מתשב"ר ללקח טוב דווקא בכיתות הגבוהות יותר.

נא לדייק - חלק מנכדיו אכן שלח לשם אבל שוב, זהו חלק מזערי מתוך מי ששאל אותו.
 
לטעמי צריך פשוט לסגור שלשת רבעי מעולם הישיבות, להכניס למודעות שלא כולם צריכים ללכת לישיבה, אפשר להיות עובד ה' ושקוע בירא"ש גם עם עוסקים לפרנסה
איזה שטויות, אדם שחונך לערכים מסויימים ומאמין בהם, לא יגע באינטרנט בשום מצב (יש נפילות אבל ההבנה שזה דבר מאוס מוסוכן לא תשתנה ותמשיך להנהיג אותו), ומי שרוחו חזקה בכל מקום יצליח, ומי שלא גם בישיבה זה יגיע אליו (סתם, אני מקווה שאתה מודע שבפוניבז' המחשבים בחדרים לא משמשים רק לתורה וכיו"ב ונעצור כאן...
לפי דברך יש ערך נוסף שמחנכים עליו בדורנו שהוא כל יהודי/חרדי צריך להיות בחור ישיבה, ושאלת מדוע לא מספיק שנחנך ליאת שמים טהורה וכו'.

וצ"ע מדוע החינוך הבסיסי שוודאי קיים אצלנו ליראת שמים לא מונע את כל הנפילות של בחורי הישיבות,
וכמו כן מה כל כך גרוע לשלוח לאקדמיה בנות צעירות אחרי שנחנכם כראוי ליראת שמים שלמה וטהורה,

וצ"ל שבדורנו לא די בחינוך לערכים אלא צריך ליצור סביבה שעוטפת ויוצרת חציצה לא רק מצד הערך אלא מצד הזהות שלנו כאחרים,
ואז שהערך אינו מספיק חזק או במקרה של מעידה/נפילה האדם עדין מזהה את עצמו כלא שייך לעולם האחר.
לאנשים צעירים ובמיוחד לא נשואים הסביבה החוצצת צריכה להיות חזקה מאוד כדי שהיא תצליח לבנות ולשמור על הזהות של איש ירא שמים.
וזה יתכן רק עם נחבר את כולם לבית מדרש תיבת נח של הדור נושאת את דגל היראה ועבודה.
 
הם יכלו לעמוד בדרישות שלו, וידוע המעשה שהוא נתן סטירה לבנו הגר"ב כי הוא שכח את אחד האלופים בפרשת וישלח, אם לא היו מוכשרים היו מקבלים הרבה מכות על אי עמידה בדרישות, וכנ"ל יכולת ישיבה על מקום לאדם שעומד בדרישות ומקבל כבוד וכו' הרבה יותר נחמד לשבת על המקום
אבל ברור שזה לא דבר שאפשר לחכות כי בטוח שלא היה שם בבית רק סטירות
אם אדם מתנהג בהכל כך יכול גם לתת סטירה על כזה דבר
אבל לא כל אחד יכול לומר כך הוא יתנהג אז אני גם יתנהג כך
 
תגידו לי, זה שבחור נוסע לאיזה ארוע דבילי של כמה כוכבי זמר מתועבים במסווה של "האיחוד" אינה חרפה?
זה שבחור מנייעס בבית כנסת סביב שולחן ערוך כל יום כמה שעות טובות, עם האברך המפטומטם של הבית כנסת איננה חרפה???
איפה יצמחו תחי"ם בדור הבא??? איך שייך לרדד כל כך הרבה את בני עולם התורה???
יש בחורים שצריכים את זה!, התירוץ הנבוב, רוב ככל מי שצריך את זה [עכ"פ בב"ב י-ם וק"ס וכדו'] זה בגלל שיש את זה, מה היה עד לפני 8 שנים??? לא למדו בביה"ז בביכ"נ???
האם הצלת נושר או שנים בשנה שווה רידוד מוחלט של עשרות בני עלייה שעתידם היה ראשי ישיבות ומנחילי התורה???
אתמהה.
כבוד הגאון רבי @נראה לפשוט שליט''א השלום עליכם
קטונתי מלדבר נגד גדו''י ומה שהנחילו לרכזי האיגוד האיחוד וכו'
אך עדיין אני חושב שאתה טועה אני למדתי בישי''ג בשיעור א לפני יותר מעשור. ואני זוכר את בין הזמנים נחמד יפה אבל מאז שבאו ישיבות בין הזמנים זה ניהיה מלבב ופורח
וכן לא תמיד צריך לראות הכל שלילי ברוך ה' שבדור שלנו נתרבו ספסלי ביהמ''ד בכמות ובאיכות ברמה שלא היתה כמוה משנות בבל כלשונם של גדולי ומאורי הדור
וזה שבחור נמצא במעמד עם גדולי הזמר ורוצה להעריץ אותם בעיני ובעיני כל בר דעת זה פסול וכבר שמעתי שבכינוס בארנה הרב קורלנסקי דיבר ע''ז וברור כשמש שזה דבר דוחה להעריץ בן אדם רדוד שחוץ מקול יפה לא שווה כלום
בוקר טוב ויום טוב
 
לפי דעתי ילד מקבל יותר בקלות קשיחות של האמא
כך היה אצלי בילדותי וכך מרגיש לי על ילדיי
זה נכון?
אני חושב שהסיבה זה כי כשאמא הגיע למצב שהיא צריכה לתת סטירה זה כ"כ קשה לה אבל אין ברירה היא נותנת
אז הסטירה בכזה מצב לא יכול להיות קשה לילד וגם אם זה היה כואב
אבל אבא אומר זה מה שצריך לעשות עכשיו והוא נותן סטירה אז הרבה יותר קשה לילד לקבל את זה
 
איזה שטויות, אדם שחונך לערכים מסויימים ומאמין בהם, לא יגע באינטרנט בשום מצב (יש נפילות אבל ההבנה שזה דבר מאוס מוסוכן לא תשתנה ותמשיך להנהיג אותו), ומי שרוחו חזקה בכל מקום יצליח, ומי שלא גם בישיבה זה יגיע אליו (סתם, אני מקווה שאתה מודע שבפוניבז' המחשבים בחדרים לא משמשים רק לתורה וכיו"ב ונעצור כאן...
א. כבר אמרו גדולי ישראל כי הישיבות - ורק הם - הם תיבת נוח מפני הרחוב.

ב. המצב הוא שגם בישיבות הכי שמורות, עם השגחה הכי צמודה מוצאים בחור עם מכשיר פרוץ לגמרי.. רח"ל.
כי היום גם הישיבות כבר לא מגינות לגמרי מפני הרחוב,
אבל, גם החינוך לא מגן מפני הרחוב...
יש כ"כ הרבה בחורים שנפלו בטכנולוגיה, מכ"כ הרבה משפחות, מכ"כ הרבה מגזרים, מכ"כ הרבה סגנונות,
אין שום מכנה משותף ביניהם שיכול להצביע על משהו כגורם לכך,
גם כאלו שחונכו למיאוס, גם אלו שאולפו בכוח, גם כאלו שהיה בביתם משהו עם סינון, גם אלו שבביתם לא ביקר מחשב,
בדורינו היתום, הדרך היחידה לשמור מפגעי הטכנולוגיה היא תפילה.
כך שלהכניס את הנושא הזה נראה לי טעות.
 
המצב הוא שגם בישיבות הכי שמורות, עם השגחה הכי צמודה מוצאים בחור עם מכשיר פרוץ לגמרי.. רח"ל.
כי היום גם הישיבות כבר לא מגינות לגמרי מפני הרחוב,
אבל, גם החינוך לא מגן מפני הרחוב...
לענ"ד הסיבה העיקרית לכך, היא כמות הפסולת בכל ישיבה, אם וכאשר בישיבות ישארו רק עשר אחוז,
א. הישיבות עצמם יהפכו להרבה יותר שמורות נכון שמטבע הדברים יהיה גם שם שוליים, אבל הבעיות שלהם יהיו הרבה הרבה פחות בעייתיות,
ב. כל התשעים אחוז האחרים ילכו לצבא שממילא לא יהווה בעייה רוחנית, כי במקום עם 300,000 חרדים אפשר רק לחזור בתשובה, ימסדו אותם, יקבעו עיתים לתורה יעשו לפרנסתם ולא ירוששו גבירים במתן תרומות לכוללים שאחוזים נכבדים ממנו לא עושים כלום חוץ מלדון על מחירי טיטולים וכיו"ב, יחנכו את ילדיהם על קירבה לה', אמונה, תפילה, ירא"ש, התנזרות מפגעי הטכנולוגיה,
ג. ומחה ה' דמעה מעל כל פנים וגו'
 
לפי דברך יש ערך נוסף שמחנכים עליו בדורנו שהוא כל יהודי/חרדי צריך להיות בחור ישיבה, ושאלת מדוע לא מספיק שנחנך ליאת שמים טהורה וכו'.

וצ"ע מדוע החינוך הבסיסי שוודאי קיים אצלנו ליראת שמים לא מונע את כל הנפילות של בחורי הישיבות,
וכמו כן מה כל כך גרוע לשלוח לאקדמיה בנות צעירות אחרי שנחנכם כראוי ליראת שמים שלמה וטהורה,
אני יסביר לכבודו דבר פשוט,
אם ילד שאינו סובל מעודף כישרון ויכולת ישיבה ממושכת על המקום, חונך שצריך לשבת וללמוד כל היום ולהיות ת"ח, בחיידר עוד קל לו כי רובם לומדים בשביל הרב'ה וכשהוא מסתובב...,
אבל,
הוא מגיע לישיבה גם בקטנה ובעיקר בגדולה, וראה הרבה בחורים יושבים, לומדים, מתווכחים, והוא אחרי עשר דקות נגמר לו הניקוב, והוא מנסה להיות כמו כולם בשביל להיות בחברה הרצינית, והוא פשוט לא בנוי לזה, ולכן הוא לא מצליח ומהר מאוד נכנס למשבר,
משבר גורם לא' משני דברים
או שהוא מוצא חברים לא מאוד טובים וקדושים וצ'יק צ'אק הוא נחשף לכל הטומאות והעברות הקיימות בעולם, וגם אם הוא לא מוריד את הכיפה, הוא חילוני גמור,
או, וזה יותר מצוי, שהוא נהפך לשבר כלי, בחור מסכן שקם כל בוקר בשעה עם שתי ספרות, וסוחב שש שנים בישיבה בלי לעשות כלום, אתה רואה על הפנים שלו כמה אין לו כלום בחיים, אפס סיפוק אפס עשייה, וממילא אפס רוחניות, אפס לימוד תורה ואפס קירבה לה', הוא מתחתן והשלום בית, חינוך ילדים, כלכלה נכונה, שלא תדע,
וכאלה וכאלה יש רבים ל"ע,
כי זה מה שקורה כשדורשים מבן אדם לעשות דברים שהוא לא בנוי להם ולא ניחן ע"י ה' בכוחות לכך,
לכן צריך,
א. לצאת מהבועה שכל אחד יכול וצריך לשבת וללמוד כל היום,
ב. לחנך מגיל אפס שהעיקר בחיים זה לעשות רצון ה' ולמלאות בשלמות את היעוד שה' נתן לכ"א בעולם,
ג. בסוף כיתה ח' עשרה אחוזים מהמחזור הולכים לישיבה (כמו לפני מאה חמישים שנה) כל השאר למוסדות לימוד, שיכללו לימודי מקצוע, משגיחים, וקביעת עיתים לתורה,
ד. משם הם ילכו לצבא, ימלאו את חובתם הבסיסית לחברה ולמוסר (וגם לתורה שמחייבת להגן על עם ישראל),
ה. יצמחו כאנשים יראים ושלמי שיחנכו את ילדיהם רק לרוחניות וקדושה
וצ"ל שבדורנו לא די בחינוך לערכים אלא צריך ליצור סביבה שעוטפת ויוצרת חציצה לא רק מצד הערך אלא מצד הזהות שלנו כאחרים,
החציצה תגיע ממילא, ברגע שיהיה מסגרות עבודה שיכיל אלפי חרדים, ולא יהיה להם אינטרנט וכיו"ב, לא תיהיה התערות בחברה החילונית.

כוט"ס
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

ידוע שהגר"ח מבריסק ביקש שיביאו לו פסקים של רבי...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה