נח - היאך הקריבו א"א ונח קרבנות ? | בראשית נח - היאך הקריבו א"א ונח קרבנות ? | בראשית
  • ברכות לעולם התורה שכובש מחר את ספסלי בית המדרש! יישר כח

    יישר כח גדול לכל הלומדים, עמלי התורה - שמעמידים עולם ומלואו!

התורה

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
441
תודות
613
נקודות
176
בפרשתן (ט', ג'): "כל רמש אשר הוא חי לכם יהיה לאכלה כירק עשב נתתי לכם וגו'",

וברש"י: דרק עתה התיר להם אכילת בשר (והוא בסנהדרין נט:).

וקשיא טובא, דא"כ הוא,

היאך הקריב נח מכל הבהמה הטהורה ומכל העוף הטהור עולות למזבח,

ואדם הראשון היאך הקריב שור שקרניו קודמות לפרסותיו, הא קיי"ל (שבת קח.) דלא הותר למלאכת שמים אלא מן המותר בפיך,

וצ"ע.
 
בפרשתן (ט', ג'): "כל רמש אשר הוא חי לכם יהיה לאכלה כירק עשב נתתי לכם וגו'",

וברש"י: דרק עתה התיר להם אכילת בשר (והוא בסנהדרין נט:).

וקשיא טובא, דא"כ הוא,

היאך הקריב נח מכל הבהמה הטהורה ומכל העוף הטהור עולות למזבח,

ואדם הראשון היאך הקריב שור שקרניו קודמות לפרסותיו, הא קיי"ל (שבת קח.) דלא הותר למלאכת שמים אלא מן המותר בפיך,

וצ"ע.
א. מתי נאמר דין מן המותר בפיך?
ב. לכאו' מן המותר בפיך הוא משום שדבר אסור הוא פגם, ומסתבר לומר שבדבר שרק לא הותר אין זה חיסרון.
 
א. מתי נאמר דין מן המותר בפיך?
ב. לכאו' מן המותר בפיך הוא משום שדבר אסור הוא פגם, ומסתבר לומר שבדבר שרק לא הותר אין זה חיסרון.
א. מסתמא ההנחה בשאלה, שהם הקריבו כדיני הקרבנות.
ב. חשבתי לחלק בין היכן שהחפצא אסורה (כמו נבילה וטריפה), לבשר טרם המבול, שהקב"ה לא הרשה לאכול את הבשר אבל לא אסר את גוף הבהמה. אמנם מבואר שם שאסר נטילת נשמה.
 
א. מסתמא ההנחה בשאלה, שהם הקריבו ככל דיני קרבנות.
ב. חשבתי לחלק בין היכן שהחפצא אסורה (כמו נבילה וטריפה), לבשר טרם המבול, שהקב"ה לא הרשה אבל לא אסר את גוף הבהמה. אמנם מבואר שם שאסר נטילת נשמה.
א. אבל מן המותר בפיך זה רק אחר שיש משהו שהותר, משא"כ אז שהכל היה אסור ולא היה לזה משמעות כלל.
ב. לא כ"כ הבנתי את כוונתך, אם האיסור הוא נטילת נשמה הבעיה היא לא במן המותר בפיך אלא שההכ"ת להקריב אסורה בעצם.
 
א. אבל מן המותר בפיך זה רק אחר שיש משהו שהותר, משא"כ אז שהכל היה אסור ולא היה לזה משמעות כלל.
ב. לא כ"כ הבנתי את כוונתך, אם האיסור הוא נטילת נשמה הבעיה היא לא במן המותר בפיך אלא שההכ"ת להקריב אסורה בעצם.
א. אכן ב"ש, וכך חשבתי לחלק. אלא שסוף סוף הותר לו לאכול עשב וכו'.
ב. עד כמה שאסר עליהם ליטול נשמה, חשיבי כנו"ט. דשחיטה לא מתירה. ויל"ע.
 
בפרשתן (ט', ג'): "כל רמש אשר הוא חי לכם יהיה לאכלה כירק עשב נתתי לכם וגו'",

וברש"י: דרק עתה התיר להם אכילת בשר (והוא בסנהדרין נט:).

וקשיא טובא, דא"כ הוא,

היאך הקריב נח מכל הבהמה הטהורה ומכל העוף הטהור עולות למזבח,

ואדם הראשון היאך הקריב שור שקרניו קודמות לפרסותיו, הא קיי"ל (שבת קח.) דלא הותר למלאכת שמים אלא מן המותר בפיך,

וצ"ע.
למעשה שאלה יפה. מי שואל את זה?
 
א. אכן ב"ש, וכך חשבתי לחלק. אלא שסוף סוף הותר לו לאכול עשב וכו'.
ויש לדחות. דסו"ס לגבי קרבנות בהמה ליתא. ודוחק לומר שבזמנם מנחה כמנחת קין חשיב כקרבן, וממילא שייך בהם דין המותר בפיך.
 
איזה פגם?
זה לא היה 'אסור' בעצם, אלא רק לא הותר להם עדיין ומשום גזל.
שם הפשט,

שמכיון שהם לא היו כה גבוהים רוחנית,

הם לא יכלו לאכול בשר שיטמטם ויקלקלם.

רק שנעשו גדולים יותר שזה לא השפיע עליהם.
מעין דברים אלו ראיתי בעבר.
 
שם הפשט,

שמכיון שהם לא היו כה גבוהים רוחנית,

הם לא יכלו לאכול בשר שיטמטם ויקלקלם.

רק שנעשו גדולים יותר שזה לא השפיע עליהם.
מעין דברים אלו ראיתי בעבר.
זה לא משנה את הגדר.
גם אם בטעמא דקרא היה בזה פגם, בגוף האיסור זה לא נאמר.
זה היה אסור רק בגזל משום שלא הותר להם.
 
זה לא משנה את הגדר.
גם אם בטעמא דקרא היה בזה פגם, בגוף האיסור זה לא נאמר.
זה היה אסור רק בגזל משום שלא הותר להם.
לא מבעיא לשיטת הרמב"ם בריש פ"ט מהל' מלכים מבואר דלא כדבריכם,

אלא אף בד' התוס' בסנהדרין נו: מבואר דלא כן הוא.
 
יעויין בתורה שלמה (בראשית ט', ג' אות י"ד) שמביא מדרש אגדה שכותב שתי סיבות להתיר אכילת בשר בתקופת נח.

וז"ל: הותרה בשר תאוה לנח לפי שהקריב קרבן. ועוד, שהכל למיתה הם עומדים אבל לאדם לא התיר לפי שהכל לחיים הם עומדים עד שחטא ונגזרה על כל בריה למות ולמה לא התיר לאדם לאכול בשר כדי שלא יהא חוטא נשכר.

לפי הטעם הראשון המובא במדרש רק נח הותר באכילת בשר מפני שהוא הקריב קרבן מבהמות, וצריך עיון גדול שהרי הבל הקריב קרבנות מבהמות.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

חיים ארוכים יצר פוסט חדש...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה