המאמינים בצמצום כדעת הגר"א | אוצר החסידות| דף 3 | פורום אוצר התורה המאמינים בצמצום כדעת הגר"א | אוצר החסידות| דף 3 | פורום אוצר התורה
  • חזרנו! התקלה יצאה להפסקה - והפורום שוב באוויר. פורום אוצר התורה מאחל לחברי הפורום וכל בית ישראל חג חנוכה שמח!

כבר דיברנו שכותב שהאיסור הוא באיזה עבודה להצדיק.
אתה סתם הולך סחור סחור.
בנפש החיים כתב להדיא עבודה, אלא שהוא כתב להדיא שעבודה היא תפילה.
"ועם כי עיקר אזהרת הכתוב על כל העכומ"ז הנ"ל היינו בארבע עבודות דוקא אמנם עתה שעבודת התפלה בהשתעבדות כוונת הלב הוא במקום עבודת הקרבן. ודאי גם ע"ז שייך האזהרה".
כל עוד לא תיישב את המילים הללו בנפש החים אין לך מה להגיב..
אגב אני לא אענה יותר בנושא הזה כי מי שרוצה להבין הדברים צריך לעיין בפנים היטב.
זה הכי קל...
 
כן אני ממש כותב גם כן כך שעבודה היא תפילה
ברור איזוהי עבודה שבלב, זוהי תפילה,
ומכיון שתפילה זו עבודה,
והנפה"ח אומר
"ועם כי עיקר אזהרת הכתוב על כל העכומ"ז הנ"ל היינו בארבע עבודות דוקא אמנם עתה שעבודת התפלה בהשתעבדות כוונת הלב הוא במקום עבודת הקרבן. ודאי גם ע"ז שייך האזהרה".
אז זה לא כדבריך שמותר להתפלל אל הצדיק.
זה מהצד השני.
 
וראה את תשובת הרבי מליובאוויטש על דברי ה"מכתב מאליהו":
והא אשר בדיוק אמרתי:
האמת היא שאין שינוי כלל בין לפני הבריאה ללאחר הבריאה,
ורק לדידן כביכול המקום ב"ה מיעט עצמו.
ואילו החסידים סברו,
שאף לדידן אין חילוק בעצמותו ית', והוא הנפש של הכל כמאמר הכ' ואתה מחיה את כולם.
(ולדעת הגר"א משפט כזה הוא הגשמה?)
אבל אשמח לשמוע מנין לו שהגר"א סבר אחרת מהנפה"ח?
 

זכור לי ביאור עם ציטטות משני צידי המתרס בשפה ברורה ונעימה

בספר "תורת הגר"א ומשנת החסידות"-הרב צבי אינפלד-הוצאת מוה"ק [נ"ל אזל מהמלאי]

יתכן שהספר אינו מספיק אובייקטיבי כמו שניכר כבר ב"אלו ואלו דברי.." שמופיעים בכריכה.
תבא עליכם ברכת טוב
 

זכור לי ביאור עם ציטטות משני צידי המתרס בשפה ברורה ונעימה

בספר "תורת הגר"א ומשנת החסידות"-הרב צבי אינפלד-הוצאת מוה"ק [נ"ל אזל מהמלאי]

יתכן שהספר אינו מספיק אובייקטיבי כמו שניכר כבר ב"אלו ואלו דברי.." שמופיעים בכריכה.
תבא עליכם ברכת טוב
אכן קראתי את הספר, הוא נפלא, (קצת לא אובייקטיבי כפי שציינת) ואף אני סובר כדבריו.
 
החסידים סברו,
שאף לדידן אין חילוק בעצמותו ית', והוא הנפש של הכל כמאמר הכ' ואתה מחיה את כולם.
(ולדעת הגר"א משפט כזה הוא הגשמה?)
כתב הגר"א בפירושו לספר יצירה וז"ל בכל גשם יש בו פנימיות המקיים אותו בגדרו וכלול מעשר ספירות והוא נפשו בסוד השם המתפשט בכולו כמש"כ (נחמיה טנ ו) ואתה מחיה את כולם עכ"ל.
בנפש החיים וז"ל (שער ג' פרק י"א) והענין כידוע בזוהר שהוא יתברך ודבורו חד וכל דבור ומאמר של הקדוש ברוך הוא במעשה בראשית שאמר ויהי הוא הנפש וחיות אותו הדבר שנברא בו כו' ולכן פתח יתברך שמו ראשית עשרת הדברים אנכי ה' אלהיך כי זה כל עיקר יסוד האמונה שצריך כל איש ישראל לקבוע בלבו שרק הוא יתברך שמו הוא הבעל כח האמיתי ונשמת וחיות ושורש העיקר שלו ושל כל הברואים והכחות והעולמות כולם עכל"ל.
 
כתב הגר"א בפירושו לספר יצירה וז"ל בכל גשם יש בו פנימיות המקיים אותו בגדרו וכלול מעשר ספירות והוא נפשו בסוד השם המתפשט בכולו כמש"כ (נחמיה טנ ו) ואתה מחיה את כולם עכ"ל.
בנפש החיים וז"ל (שער ג' פרק י"א) והענין כידוע בזוהר שהוא יתברך ודבורו חד וכל דבור ומאמר של הקדוש ברוך הוא במעשה בראשית שאמר ויהי הוא הנפש וחיות אותו הדבר שנברא בו כו' ולכן פתח יתברך שמו ראשית עשרת הדברים אנכי ה' אלהיך כי זה כל עיקר יסוד האמונה שצריך כל איש ישראל לקבוע בלבו שרק הוא יתברך שמו הוא הבעל כח האמיתי ונשמת וחיות ושורש העיקר שלו ושל כל הברואים והכחות והעולמות כולם עכל"ל.
כלומר, שמחה שמחייה את הדבר, וסיבת המצאו, זה דבר ה', ודומה הדבר לנר, בטלה הלהבה בטל האור.
 
כלומר, שמחה שמחייה את הדבר, וסיבת המצאו, זה דבר ה', ודומה הדבר לנר, בטלה הלהבה בטל האור.

שער היחוד והאמונה לבעל התניא פ"א וכן בכל הברואים שבכל העולמות עליונים ותחתונים ואפי' ארץ הלזו הגשמית ובחי' דומם ממש אילו היו מסתלקות ממנה כרגע ח"ו האותיות מעשרה מאמרות שבהן נבראת הארץ בששת ימי בראשית היתה חוזרת לאין ואפס ממש
 
כלומר, שמחה שמחייה את הדבר, וסיבת המצאו, זה דבר ה', ודומה הדבר לנר, בטלה הלהבה בטל האור.

שער היחוד והאמונה לבעל התניא פ"א וכן בכל הברואים שבכל העולמות עליונים ותחתונים ואפי' ארץ הלזו הגשמית ובחי' דומם ממש אילו היו מסתלקות ממנה כרגע ח"ו האותיות מעשרה מאמרות שבהן נבראת הארץ בששת ימי בראשית היתה חוזרת לאין ואפס ממש
איני מבין, איך 'אתה מחייה את כולם' וקיום הנמצאים שייך לצמצום.
השאלה היא:
האם מבחינתנו יש צמצום בעצמותו ית'?
לגר"א ונפה"ח - כן.
לבעש"ט ולתניא - לא.
 
האם מבחינתנו יש צמצום בעצמותו ית'?
לגר"א ונפה"ח - כן.
לבעש"ט ולתניא - לא.
טעות נפוץ בפירוש הדברים, מש"כ התניא דהצמצום אינה בעצמותו בהמאור ורק בהאור, אין פירושו כי עצמותו גלוי כאן כפשוטו, אלא הפירוש הוא להיפך אדרבה, כי אינו בגדר גילוי.
וממילא בנקודה זו אין מחלוקת בין הנפה"ח והתניא.
וז"ל הרש"ב נ"ע (הגהות לד"ה פתח אליהו תרנ"ח) המאור אין ענינו להיות בבחי' גילוי שאינו בגדר גילוי כלל דכל עצם בלתי מתגלה כו' ואינו שייך בו ענין העלם ג"כ דהעלם שייך בדבר ששייך בו גילוי וכמו האור שהוא בחי' גילוי והיינו דכללות ענינו הוא להיות בבחי' גילוי כו' כנ"ל וקודם שמתגלה ה"ה בהעלם אבל עצם המאור שאין ענינו גילוי ממילא אינו שייך בו ג"כ העלם כו' ענין ההתגלות הוא מה שהוא נמצא ומתגלה כמו שהוא למעלה מגדר גילוי וגדר העלם כו' ולכן אפי' תינוקות יודעים שיש שם אלוה מצוי כו' אף שאין בהם השגה ותפיסא איך ומה לפי שאין בהם גילוי האור שמ"מ המאור עצמו הוא נמצא למטה כמו למעלה עכל"ל.​
 
לאחרונה יצא ספר מהרא"מ פייבלזון הנקרא "שערים בחכמת האמת"
ושם יש קונטרס של איזה מאה חמישים מאתיים עמודים על הצמצום,
מסביר את שני הצדדים כמובן עם נטיה מסוימת לליטאים
[ושמעתי מחסיד א' דבוק בלו"נ לאדה"ז הגרש"ז נבג"מ -לא חבדניק- שרוצה לקנות ספר זה כי מסביר מאד טוב את שני הצדדים]

ונר' לי שנתפרסם כבר לפני שנים מאמר ארוך מאד שלו בעני"ז, אך שם הוא יותר בתוך הקבלה ובספר זה מותאם לכאו"א, ויש גם פרקים על הנ"מ למעשה
 
לאחרונה יצא ספר מהרא"מ פייבלזון הנקרא "שערים בחכמת האמת"
ושם יש קונטרס של איזה מאה חמישים מאתיים עמודים על הצמצום,
מסביר את שני הצדדים כמובן עם נטיה מסוימת לליטאים
[ושמעתי מחסיד א' דבוק בלו"נ לאדה"ז הגרש"ז נבג"מ -לא חבדניק- שרוצה לקנות ספר זה כי מסביר מאד טוב את שני הצדדים]

ונר' לי שנתפרסם כבר לפני שנים מאמר ארוך מאד שלו בעני"ז, אך שם הוא יותר בתוך הקבלה ובספר זה מותאם לכאו"א, ויש גם פרקים על הנ"מ למעשה
היכן ניתן להשיגו?
 
טעות נפוץ בפירוש הדברים, מש"כ התניא דהצמצום אינה בעצמותו בהמאור ורק בהאור, אין פירושו כי עצמותו גלוי כאן כפשוטו, אלא הפירוש הוא להיפך אדרבה, כי אינו בגדר גילוי.
וממילא בנקודה זו אין מחלוקת בין הנפה"ח והתניא.
וז"ל הרש"ב נ"ע (הגהות לד"ה פתח אליהו תרנ"ח) המאור אין ענינו להיות בבחי' גילוי שאינו בגדר גילוי כלל דכל עצם בלתי מתגלה כו' ואינו שייך בו ענין העלם ג"כ דהעלם שייך בדבר ששייך בו גילוי וכמו האור שהוא בחי' גילוי והיינו דכללות ענינו הוא להיות בבחי' גילוי כו' כנ"ל וקודם שמתגלה ה"ה בהעלם אבל עצם המאור שאין ענינו גילוי ממילא אינו שייך בו ג"כ העלם כו' ענין ההתגלות הוא מה שהוא נמצא ומתגלה כמו שהוא למעלה מגדר גילוי וגדר העלם כו' ולכן אפי' תינוקות יודעים שיש שם אלוה מצוי כו' אף שאין בהם השגה ותפיסא איך ומה לפי שאין בהם גילוי האור שמ"מ המאור עצמו הוא נמצא למטה כמו למעלה עכל"ל.​
הוא לא הבין כך.

וראה את ביאור הרבי מליובאוויטש בסעודת שמיני עצרת תשל"א:
וטעותך, שלחסידות הצמצום הוא רק לעינינו (גם באור), ולמתנגדים זאת המציאות מבחינתנו.
 
מי זה הוא ?
וטעותך, שלחסידות הצמצום הוא רק לעינינו (גם באור), ולמתנגדים זאת המציאות מבחינתנו.
לא קראתי המסמך הארוך - בבקשה אם תוכל לכתוב הנקודה
ואולי מפני זה איני מבין איזה טעות מר חושב שיש לי - אבל אין בדעתי לקראו מסמך ארוך כדי להבין לבסוף שאין לי טעות...
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה