סוכות, שמח"ת ושמ"ע - חיוב שינה בסוכה לדעת רבי אליעזר | ענייני דיומא סוכות, שמח"ת ושמ"ע - חיוב שינה בסוכה לדעת רבי אליעזר | ענייני דיומא

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
3,443
תודות
7,367
נקודות
692
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
תנן (סוכה כז:), רבי אליעזר אומר ארבע עשרה סעודות חייב אדם לאכול בסוכה, אחת ביום ואחת בלילה. וחכמים אומרים, אין לדבר קצבה. ובטעמו של ר"א אמרינן בגמ' משום דדרשינן תשבו כעין תדורו, ולכן צריך לאכול כל מה שדרך אדם לאכול בביתו.

והנה לא מצאנו שלר"א חייב אדם לישן בסוכה ז' ימים, והביא אאמו"ר שליט"א להעיר, מה הטעם באמת שאין חיוב כזה, הרי ר"א יליף מתשבו כעין תדורו, וא"כ כמו שחייב לאכול מה שדרך אדם לאכול בביתו, יתחייב לישן מה שדרך אדם לישון, וצ"ע.

והגר"ש קלוגר זצ"ל בספר החיים ריש סי' תרכ"ז כתב שבאמת אליבא דר"א בעינן ג"כ לישן כל לילה בסוכה, מדין תשבו כעין תדורו, והוסיף שם שלפי"ז אם לא ישן בלילה צריך לישן ביום, עי"ש.

אמנם לפי סתימת שאר המפרשים שלא מצינו דבר זה, יש ליישב הטעם לפי מה שהביא הטור בסי' תרל"ט בשם רבינו תם שאין מברכין אלא על אכילה בסוכה, וז"ל "ורבינו תם פירש, כיון שעיקר קביעות שאדם עושה בתוך הסוכה היא האכילה, מברך על האכילה ופוטר כל הדברים, אפילו השינה שהיא חמורה מהאכילה שהרי אוכלין עראי חוצה לה ואין ישנין עראי חוצה לה, אפ"ה כיון שהאכילה עיקר פוטרת השאר". מבואר דעיקר ישיבת סוכה היא האכילה, ולכן י"ל דגם לר"א דוקא באכילה איכא חיוב לאכול, ולא בשינה.​
 
והנה לא מצאנו שלר"א חייב אדם לישן בסוכה ז' ימים, והביא אאמו"ר שליט"א להעיר, מה הטעם באמת שאין חיוב כזה, הרי ר"א יליף מתשבו כעין תדורו, וא"כ כמו שחייב לאכול מה שדרך אדם לאכול בביתו, יתחייב לישן מה שדרך אדם לישון, וצ"ע.
ר"א בא לחדש שתשבו כעין תדרו הוא מחייב לפרטי פרטים. כלומר מספר הסעודות ביום כפי שנוהג בביתו. משא"כ לגבי שינה שלא שייך עניין זה ופשוט לי.
 
ר"א בא לחדש שתשבו כעין תדרו הוא מחייב לפרטי פרטים. כלומר מספר הסעודות ביום כפי שנוהג בביתו. משא"כ לגבי שינה שלא שייך עניין זה ופשוט לי.
תשבו כעין תדורו לכאורה מחייב דברים נוספים מלבד אכילה וא"כ שיחייב גם שינה?
 
תשבו כעין תדורו לכאורה מחייב דברים נוספים מלבד אכילה וא"כ שיחייב גם שינה?
כמובן שמחייב גם שינה. אלא שר"א הוצרך לפרט דווקא באכילה שתשבו כעין תדרו מחייב לפרטי פרטים אף מספר הסעודות משא"כ לגבי שינה שליתא כמה שינות.
 
אמנם לפי סתימת שאר המפרשים שלא מצינו דבר זה, יש ליישב הטעם לפי מה שהביא הטור בסי' תרל"ט בשם רבינו תם שאין מברכין אלא על אכילה בסוכה, וז"ל "ורבינו תם פירש, כיון שעיקר קביעות שאדם עושה בתוך הסוכה היא האכילה, מברך על האכילה ופוטר כל הדברים, אפילו השינה שהיא חמורה מהאכילה שהרי אוכלין עראי חוצה לה ואין ישנין עראי חוצה לה, אפ"ה כיון שהאכילה עיקר פוטרת השאר". מבואר דעיקר ישיבת סוכה היא האכילה, ולכן י"ל דגם לר"א דוקא באכילה איכא חיוב לאכול, ולא בשינה.
משמע מזה שאין חיוב כלל של שינה.
 

הודעות מומלצות

נולד בהלוסק, בלרוס, בנו של רבי ברוך בר...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון