טילים בבני ברק - הבטחת החזון איש | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 5 טילים בבני ברק - הבטחת החזון איש | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 5
  • עקב המצב המתוח והסכנה המרחפת -היל"ת- על יושבי ציון, נרבה בתפילה ובחיזוק. לקריאת תהילים משותפת ומידע מתעדכן מבית גדו"י - לחצו כאן
נוסף ללוח שנה: 06-15-25, 06-16-25, 06-17-25, 06-18-25, 06-19-25

ר' חיים לא השתמש בלשון הבטחה, אלא כתב שכיוון שהחזו"א אמר בזמנו שלא יפול, בוודאי יתקיים גם היום. ותו לא.
זה משחק מילים, אבל באמת קשה לבא ולומר שבני ברק של אז היא בני ברק של היום,
למרות שעד היום היא פס ייצור אדיר לתורה, וקשה לומר שהאמונה של אז היא האמונה של היום.
 
בלת"ק
האם הגרח"ק או החזו"א אמרו שמשום כך אין לעשות את ההשתדלות הנחוצה?
(במידה ואכן מוסכם שזוהי השתדלות ראויה)
או שרק הרגיעו/הבטיחו? ומ"מ להלכה, אין סומכין על כך
(מהמכתב של הגרח"ק לא ראיתי הוראה, אלא רק הרגעה 'אין לפחד כלל' [ואולי גם הבטחה, מי יעמוד בסוד קדושים]. וממלחמת המפרץ, אולי סבר שאין זו השתדלות. ובכל מקרה אז היה מדובר על 24/7 ולא על כניסה מפעם לפעם לממ"ד, מעניין מאוד לו היתה ידיעה בשעת מעשה והוראות מיוחדות איך הגרח"ק היה נוהג)
(שוב, העדויות על הנהגת גדו"י במלחמה כזו או אחרת אין בכוחם להעיד מאומה, כיון שהמציאות משתנית מיום ליום, וההשתדלות הנצרכת והיעילה שונים מפעם לפעם
וכן יש לברר את הנהגתם של גדו"י אלו בערים אחרות, ומינה ניתן להסיק האם ההימנעות היא מחמת גדרי השתדלות או מחמת גבולות ב"ב)
 
שוב לראות ת"ח גדול שטועה בזה
'ונשמרתם' קאי על ע"ז תו לא
על עניני כגון דא יש ענין של 'פקו"נ' שדוחה את כל התורה כולה
מלבד הגמרא בברכות [כב, ב;] שכותבת להדיא ש'ונשמרתם' אמור גם על שמירת הגוף [אולם יעויין במהרש"א שם] יתר על כן אציין שלצערי יש כמה מגדולי ישראל שאני גם טועה כמותם, וכולי הנך נקטו וכללו בחדא מחתא את ענין 'ונשמרתם' גם על שמירת הגוף מסכנה [נו"ב תנינא יו"ד י; חת"ס ח"ד אה"ע קעד; שו"ת בנין ציון סי' קלז; שו"ת ציץ אליעזר יז, ב; משנ"ב בליקו"א יג;] וכן זכיתי לשמוע מפי גדולי ישראל דדורינו שהזכירו המושג 'ונשמרתם' אף לשמירת הגוף מסכנה.
 
ובכל מקרה אז היה מדובר על 24/7 ולא על כניסה מפעם לפעם לממ"ד,
ממש לא.
בזמן אזעקה כשהצופרים קראו "נחש צפע", וכולם הדביקו את החלונות בידיים רועדות, מרן הגר"ח פתח אותם.
לא כל הזמן היה צריך להשים מסכות אב"כ...
תברר אצל מי שהיה חי אז.
ומלבד זאת, אולי אתה מתכוון על פי קבלה או נבואה, אבל מסברא והגיון אין שום חילוק בגדרי השתדלות בין מלחמת המפרץ להיום.
אם יש סכנה צריך לעשות השתדלות, ולא משנה איזו סכנה ועד כמה היא גדולה.
אין מי שיאמר שכניסה לממ"ד היא לא בגדר השתדלות, אלא שהגר"ח אחז שההבטחה הזו מגנה גם בלי השתדלות.
 
נערך לאחרונה:
מרן הגאון רבי יצחק זילברשטיין, גיסו של מרן הגר"ח קנייבסקי זצ"ל, מחזק את הקבלה של דברי החזון איש ומסביר מדוע נפל הטיל בפרדס כ"ץ. "מאחר והתברר ע"י עדים נאמנים תושבי השכונה, שברחוב המכבים, בו התרחשה הנפילה, היו חילולי שבת בפרהסיא באופן קבוע, א"כ לא ניתן לבוא ולשאול שאלות מדוע הבטחת החזון איש לא התקיימה במקום, שכן השבת תבעה את עלבונה", ענה הגר"י זילברשטיין. לדבריו, "הבטחת החזון איש נאמרה על מקום ששומרים בו את השבת כהלכתה".

ברוך שכיוונתי....
 
מרן הגר"ח אחז שיש לה משמעות עצומה, ולכן הורה שאין צורך להכנס למקלט או מרחב מוגן כלשהו.
גם בימי מלחמת המפרץ כשכולם הדביקו את החלונות בדבק הוא פתח אותם לרווחה,
ואמר מסכות לפורים...
ידוע, ואין לי מושג איך בחשש רציני של פיקו"נ אפשר לסמוך למעשה על מקור כזה
וכי חסרים אנשים שמרן זצ"ל אמר להם לא לגשת לניתוח - והם מתו?
 
שוב לראות ת"ח גדול שטועה בזה
'ונשמרתם' קאי על ע"ז תו לא
על עניני כגון דא יש ענין של 'פקו"נ' שדוחה את כל התורה כולה
אתה הוא הטועה.
ועיין ברכות דף לב, ומובא להלכה בלבוש יורה דעה סימן קטז.
 
מרן הגאון רבי יצחק זילברשטיין, גיסו של מרן הגר"ח קנייבסקי זצ"ל, מחזק את הקבלה של דברי החזון איש ומסביר מדוע נפל הטיל בפרדס כ"ץ. "מאחר והתברר ע"י עדים נאמנים תושבי השכונה, שברחוב המכבים, בו התרחשה הנפילה, היו חילולי שבת בפרהסיא באופן קבוע, א"כ לא ניתן לבוא ולשאול שאלות מדוע הבטחת החזון איש לא התקיימה במקום, שכן השבת תבעה את עלבונה", ענה הגר"י זילברשטיין. לדבריו, "הבטחת החזון איש נאמרה על מקום ששומרים בו את השבת כהלכתה".

ברוך שכיוונתי....
מתברר כי בשבת האחרונה ניסו מספר תושבים להציג גדר ולחסום את הכביש, שלא ייסעו בו מחללי שבת. אולם חלק מהתושבים החילונים, הגיעו ופרצו את הגדר והזיזוה לצד, והמשיכו לנסוע רח"ל בשב"ק.
 
מרן הגאון רבי יצחק זילברשטיין, גיסו של מרן הגר"ח קנייבסקי זצ"ל, מחזק את הקבלה של דברי החזון איש ומסביר מדוע נפל הטיל בפרדס כ"ץ. "מאחר והתברר ע"י עדים נאמנים תושבי השכונה, שברחוב המכבים, בו התרחשה הנפילה, היו חילולי שבת בפרהסיא באופן קבוע, א"כ לא ניתן לבוא ולשאול שאלות מדוע הבטחת החזון איש לא התקיימה במקום, שכן השבת תבעה את עלבונה", ענה הגר"י זילברשטיין. לדבריו, "הבטחת החזון איש נאמרה על מקום ששומרים בו את השבת כהלכתה".

ברוך שכיוונתי....
יש עוד כיוון.
שהברכה עבדה בחיים חיותו של ר' חיים, אך לאחר מכן הברכה פגה.
 
מרן הגאון רבי יצחק זילברשטיין, גיסו של מרן הגר"ח קנייבסקי זצ"ל, מחזק את הקבלה של דברי החזון איש ומסביר מדוע נפל הטיל בפרדס כ"ץ. "מאחר והתברר ע"י עדים נאמנים תושבי השכונה, שברחוב המכבים, בו התרחשה הנפילה, היו חילולי שבת בפרהסיא באופן קבוע, א"כ לא ניתן לבוא ולשאול שאלות מדוע הבטחת החזון איש לא התקיימה במקום, שכן השבת תבעה את עלבונה", ענה הגר"י זילברשטיין. לדבריו, "הבטחת החזון איש נאמרה על מקום ששומרים בו את השבת כהלכתה".
שוב לא ברור מה דעת הרב זילברשטיין.
מצד אחד סומך על דברי החזון איש בבני ברק. אבל ברגע האמת מורה לרדת למקלטים.
תוך כדי שיעורו של הגר"י זילברשטיין בהיכל ביהכ"נ 'המרכזי' ברמת אלחנן הגיע התרעה לשהות בסמוך למרחבים מוגנים, וכי עומדת להישמע אזעקה, והגר"י זילברשטיין הורה מיד לכל הנוכחים לעבור למקלט של ביהכ"נ 'המרכזי', בעודו מנמק ואומר: 'לא יפה זה – כשאדם עוזב את ביהכ"נ, אנחנו לא עוזבים, אלא הולכים ממקום למקום, זה לא מקלט, זה בית כנסת, זה מקום שלומדים ומתפללים שם, השיעור נמשך למטה, זה בית כנסת, זה לא סתם'...

לאחר שעבר למקלט של ביהכ"נ, פתח ואמר: 'באנו כאן ללמוד, לא באנו לכאן לחפש מקלט, פשוט לא גמרנו את השיעור, וכעת נמשיך את השיעור'...
מכאן שגם הר"ז סובר שאי אפשר באמת לסמוך על הבטחות.
 
וכי חסרים אנשים שמרן זצ"ל אמר להם לא לגשת לניתוח - והם מתו?
זו חוצפה שאין כדוגמתה!!
אתה מתכוון לומר שלא היה בכלל אפשר לשמוע להגר"ח כי היו אנשים שמתו מהוראה שלו??
ברור שהאנשים היו חייבים לשמוע להוראתו ואנו מחוייבים להאמין שגם אם הם היו עושים את הניתוח הם היו מתים.
שהברכה עבדה בחיים חיותו של ר' חיים, אך לאחר מכן הברכה פגה.
אני ממש לא מבין את הרציונל.
1. החזו"א אמר שלאיפלו טילים בבני ברק.
2. הגר"ח אמר שזה גם אחרי שהוא נפטר.
3. הסיבה שהגר"ח הביא היא חילול כבודו של החזו"א שזה מפסיק אחר פטירתו.
א"כ-
א. מדוע שאחרי שהגר"ח נפטר זה יפסיק?
ב. גם אם נניח שהגר"ח לא צדק, הרי אם זה יפסיק כעת ודאי יש חילול כבודו של הגר"ח לשיטתו וברור שמשמים לא יתנו לזה.
אז מה ההגיון שעומד מאחורי הטענה הזו?
 
ידוע, ואין לי מושג איך בחשש רציני של פיקו"נ אפשר לסמוך למעשה על מקור כזה
וכי חסרים אנשים שמרן זצ"ל אמר להם לא לגשת לניתוח - והם מתו?
במחילה מכבוד תורתך - ואני באמת מאד מעריך אותך, איני יכול לקבל צורת ניסוח כזאת.

וכבר נכתב במשלי, "חֲמַת־מֶ֥לֶךְ מַלְאֲכֵי־מָ֑וֶת וְאִ֖ישׁ חָכָ֣ם יְכַפְּרֶֽנָּה".
ואמרו בגמרא (בבא בתרא קטז.), "דרש ר' פנחס בר חמא כל שיש לו חולה בתוך ביתו ילך אצל חכם ויבקש עליו רחמים שנא' (משלי טז, יד) חמת מלך מלאכי מות ואיש חכם יכפרנה".

וברש"י על הפסוק, ""חמת מלך" - הוא כמלאכי מות כשלוחי מיתה "ואיש חכם יכפרנה" - יפייסנה".

ובמצודות דוד שם, ""מלאכי מות" - החמה ההיא כאלו ישולח באדם מלאכי מות "יכפרנה" - יעביר את החמה במתק אמרי פיו".

ובמלבי"ם שם, ""חמת מלך מלאכי מות ואיש חכם יכפרנה", החמה היא טמונה בלב, והתגלותה להנקם נקרא אף, והנה חמת אדם הדיוט אינה מסוכנת כי א"י להנקם תיכף, אבל המלך כשיתעורר חמתו הוא המלאכים ששולח המות, כי בחמתו ישחית רבים, וצריך לבקש איש חכם אשר בחכמתו ידע לכפר עון ולהשיב חמה, ויש לה מליצה על חמת המלך העליון שעוררה מלאכי מות, ואיש חכם יכפרנה כמו פינחס השיב את חמתי וכו' ויכפר על בני ישראל, ויאמר להשמידם לולא משה בחירו וכו' להשיב חמתו מהשחית".

ועוד נאמר באיוב, "וְֽתִגְזַר־אֹ֭מֶר וְיָ֣קׇם־לָ֑ךְ".

ועוד אמר במשנת רבי אליעזר פרשה ט"ז, "וקשתי בידי תחליף. זה שהצדיקים גוזרין והקב"ה מקיים".

ועוד ועוד.

על כן היזהר והישמר מלהטיל דופי בדברי צדיקים, ומי יעמוד בסודם.
 
3. הסיבה שהגר"ח הביא היא חילול כבודו של החזו"א שזה מפסיק אחר פטירתו.
א"כ-
א. מדוע שאחרי שהגר"ח נפטר זה יפסיק?
כי רק בחיי הגר"ח מתקבלת טענה זו במרום, ולאחר פטירתו כבר אין הכרח לכבד טענה זו גופא...
 
כי רק בחיי הגר"ח מתקבלת טענה זו במרום, ולאחר פטירתו כבר אין הכרח לכבד טענה זו גופא...
עצם זה שהגר"ח סבר שזה ביזיון,
גורם שאם זה יפסיק באמת יהיה ביזיון.
לכן מסברא - משמים ימנעו את המצב שזה קורה לו עצמו.
 

הודעות מומלצות

דע, כשאדם מתפלל בשדה, אזי כל העשבים כולם באין...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון