מטות - טעם רצון בני גד לנחלה בעבר הירדן ? | במדבר מטות - טעם רצון בני גד לנחלה בעבר הירדן ? | במדבר
  • ברכות לעולם התורה שכובש מחר את ספסלי בית המדרש! יישר כח

    יישר כח גדול לכל הלומדים, עמלי התורה - שמעמידים עולם ומלואו!

התורה

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
400
תודות
551
נקודות
176
עמדתי ואתבונן,

מצינו כמה פסוקים הסותרים לזה בטעם וסיבת רצון בני גד ליטול נחלה בעבר הירדן דייקא,

מחד גיסא בפסוק (במדבר ל"ב א'-ד') מבואר דהוא מפני ש'ארץ מקנה היא לעבדך'.

מאידך גיסא, בסוף דברים (ל"ג, כ"א) ביאר רש"י עה"פ 'מחוקק ספון', שהסיבה שרצו היא מפני הסמיכות לקברו של משה רבינו ע"ה.

עוד מצינו במדרש (במדבר רבה פכ"ב פ"ח) שקראם ע"ש נחחלתם 'נחלה מבוהלת',

וצריך לי עיון.

עיקר הקושיא היא,

האם הם עשו דבר שלילי כמבואר מחד גיסא,

או שהיה זה דבר חיובי כמבואר עה"פ 'מחוקק ספון' ?
 
מצד אחד משה רבנו קצף עליהם, וזה מראה שזה לא היה מעשה טוב.

מצידם הם רצו להיות ליד משה רבנו. כמבואר בספרי חסידות על הפסוק ומקנה רב וכו'.
 
מצד אחד משה רבנו קצף עליהם, וזה מראה שזה לא היה מעשה טוב.

מצידם הם רצו להיות ליד משה רבנו. כמבואר בספרי חסידות על הפסוק ומקנה רב וכו'.
לכאו' יש ליישב שבליבם אכן רצו משום ששם יקבר, אכן לא יכלו לומר זאת למשה רבינו בפניו משום שהוא התפלל ע"ז עד ממש סמוך לכניסתם, ולכן אמרו את הסיבה של ארץ מרעה, ואכתי צ"ע.
 
מצד אחד משה רבנו קצף עליהם, וזה מראה שזה לא היה מעשה טוב.

מצידם הם רצו להיות ליד משה רבנו. כמבואר בספרי חסידות על הפסוק ומקנה רב וכו'.
אז היה מקום לתביעה או לא ?
 
לכאו' יש ליישב שבליבם אכן רצו משום ששם יקבר, אכן לא יכלו לומר זאת למשה רבינו בפניו משום שהוא התפלל ע"ז עד ממש סמוך לכניסתם, ולכן אמרו את הסיבה של ארץ מרעה, ואכתי צ"ע.
לא רק אמרו זאת למשה רבינו, הרי התורה מעידה זאת גם כסיפור דברים בעלמא
וּמִקְנֶ֣ה ׀ רַ֗ב הָיָ֞ה לִבְנֵ֧י רְאוּבֵ֛ן וְלִבְנֵי־גָ֖ד עָצ֣וּם מְאֹ֑ד וַיִּרְא֞וּ אֶת־אֶ֤רֶץ יַעְזֵר֙ וְאֶת־אֶ֣רֶץ גִּלְעָ֔ד וְהִנֵּ֥ה הַמָּק֖וֹם מְק֥וֹם מִקְנֶֽה׃

ואיני מבין כיצד ניתן לנטות מדבר זה, כאשר הוא מקרא מלא...
 
לא רק אמרו זאת למשה רבינו, הרי התורה מעידה זאת גם כסיפור דברים בעלמא
וּמִקְנֶ֣ה ׀ רַ֗ב הָיָ֞ה לִבְנֵ֧י רְאוּבֵ֛ן וְלִבְנֵי־גָ֖ד עָצ֣וּם מְאֹ֑ד וַיִּרְא֞וּ אֶת־אֶ֤רֶץ יַעְזֵר֙ וְאֶת־אֶ֣רֶץ גִּלְעָ֔ד וְהִנֵּ֥ה הַמָּק֖וֹם מְק֥וֹם מִקְנֶֽה׃

ואיני מבין כיצד ניתן לנטות מדבר זה, כאשר הוא מקרא מלא...
אז מהו שאמרו בסוף דברים 'מחוקק ספון' ?
 
לולא דמסתפינא יתכן שהיו כאן ב' דרגות ברצון, מה שהיה על פני השטח, והכוונה הפנימית, ומשה קצף על הכוונה הפנימית והם באו בשם הרצון הטוב...
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

איזה אימרת חז"ל רמוזה...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה