חידת היכי תימצי - להמית עם רוב של דיין אחד | אוצר החידות חידת היכי תימצי - להמית עם רוב של דיין אחד | אוצר החידות
  • שדרוג מדור המאמרים – מידע חשוב! לכל חו"ר הפורום שליט"א אנו שמחים לעדכן כי בעקבות בקשות רבות מצד הכותבים, מערכת המאמרים באתר עומדת בפני שדרוג גדול שיעניק חויית קריאה, תגובה וניהול מתקדמת יותר כולל סטטיסטיקות מאמרים תגובות ועוד ועוד. בשלב זה אנחנו מעבירים את מאות המאמרים למדור המשודרג. ואי לכך מדור המאמרים הנוכחי נחסם לפרסום מאמרים חדשים ותגובות, עד לפתיחתו הרשמית של המדור החדש בשבוע הבא בעזרת ה'. לתשומת לבכם: בעקבות מעבר התכנים ממערכת המאמר הישנה לחדשה כל המאמרים והתכנים יועברו בשלמותם. אך מספר התגובות שנספר בפרופיל אישי עשוי לרדת, מכיון שהמערכת החדשה סופרת תגובות בנפרד ממערכת הפורומים הרגילה. זו פעולה תקינה ומוכרת במערכת ואין מדובר באובדן תוכן, אלא בשינוי טכני בספירת ההודעות. תודה על הסבלנות וההבנה, וב"ה מובטחת חוויית שימוש טובה יותר לכל כותב וקורא! בברכה צוות ההנהלה
פִּתָרוֹן
האור שמח נסתפק בזה, וכוונתי היתה לפי צד זה
ונר' מדבריו שיש צד שלא יזכו את הנדון, וצע"ג.

אור שמח הלכות סנהדרין פרק ח הלכה א
מסתפקנא בהא דלחייב בעי שיהיו שנים מחייבין יותר מהמזכין, איך הדין בעדים שבאו להזים העדים המעידין, וי"ב אומרים דהוי הזמה, וי"א אומרים דלא הוי הזמה, מי נימא דלא מחייבי העדים המוזמין מיתה, דבזה כתיב לא תהיה אחרי רבים לרעות, אבל א"כ יהא רעה לגבי הבעל דבר שהעידו עליו, כיון שעדיו לא הוזמו יהרג הוא, וצריך לחקור בזה מי הוי כמו הכחשה דמיפטרי שניהם, ויעוין בתוספות (סנהדרין) דף ג' (ע"ב) ד"ה מוקי לה שהעירוני לזה, והוה"ד איפכא, אם י"ב אומרים דלא הוי הזמה וי"א אומרים דהוי כהזמה, מי מיפטר הבע"ד שהעידו עליו, או דילמא כיון דכבר נגמר דינו ולקטלא קאי תו לא משגחינן רק על הגמר דין שצריכין לגמור, וזה רק על העדים, שע"י הזמה מיקטלי, ולא על הבע"ד שהעידו עליו, ובכ"ז צ"ע:​
 
ומה שהביא האור שמח מדברי התוס'
ויעוין בתוספות (סנהדרין) דף ג' (ע"ב) ד"ה מוקי לה שהעירוני לזה,
תוספות סנהדרין ג ב
ועדים זוממין אף על גב דכי מיחייבי מפטר רוצח בכך מכל מקום אפשר דמיפטרי כולהו בהכחשה הלכך חשיב ליה רעות כי מיחייבי עדים זוממין מיתה

וקצת משמע מדבריהם דאין העדים מתחייבים עד שיהא רוב של שנים.
וילה"ס אי כוונתם שלא יפטר הרוצח אלא בחיוב העדים, אלא דכיון דאפשר דיפטר בהכחשה סגי בזה להחשב רעות, וצל"ע בזה.

ואיני יודע כיצד ניתן להעלות על הדעת שלא יפטר הרוצח בכה"ג.
 
וקצת משמע מדבריהם דאין העדים מתחייבים עד שיהא רוב של שנים.
וילה"ס אי כוונתם שלא יפטר הרוצח אלא בחיוב העדים, אלא דכיון דאפשר דיפטר בהכחשה סגי בזה להחשב רעות, וצל"ע בזה.
גם אנוכי נתעוררתי לזה מתוך דברי התוס' הנ''ל, ואחר העיון הראוני דברי האו''ש הנ''ל
ולכאו' אין משם ראיה דלכאו' כוונתם בהצד השני שהזכרת, אך למעשה זה עורר אותי
 

הודעות מומלצות

היכן מצינו דבר שיש בו מחלוקת הפוכה בב' סוגיות...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון