מניין שבת מאוחר: האם לתת מענה לכולם או לעודד תפילה מוקדמת? | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 8 מניין שבת מאוחר: האם לתת מענה לכולם או לעודד תפילה מוקדמת? | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 8
לגוף הקו' כבר נתבאר לעיל:

וכבר עמדו ע"ז:

ושוב:

ומ"מ:
לגבי מחנכים - מנהל ת"ת באר יהושע.
לגבי רבנים - ר' יצחק קולדצקי - מידיעה אישית, הוא מעורב בכל ענייני הקהילה.
וכמדומני מישהו כאן אמר מידיעה שהוא שואל את ר' יעקב פרידמן.
 
אם נלך ונבדוק בחור בחור, ישנם בחורים שמגיעים ממקום ביקורתי כך שאוירת קהילה שונה לא מאד משפיעה עליהם, ויש שמגיעים ממקום מודרני או הגדרה אחרת כך שאוירת קהילה שונה לא מאד משפיעה עליהם, אבל יש את מעמד הביניים, שמושפעים מהקהילה, העתיד שלהם מאד תלוי באם הם יגדלו בלדרמן או בכרמיאל, בגור או בחב"ד, ואידך זיל גמור. ולכן קהילה צריכה להתנהל ברישמי כמו שהמשנה ברורה שאף שיתנהלו, כמובן בלי חומרות והרגישים וכו'.

ולהתפלל אחרי זמן ק"ש מלבד שזה לא לכתחילה בגלל הברכות ק"ש והתפילין, זה גם לא דרך מצד עצם המצוות קריאת שמע, כי כידוע כששעת הקימה הרישמית היא חצי שעה לפני סוף זמן ק"ש, אז לא ימלט שמעשית קמים גם אחרי הזמן או ב5 דקות אחרונות בלי ברכות התורה בלי נט"י ובלי דקדוק באותיותיה ועוד.

לכן לדעתי גם אם קהילה אזורית צריכה לדאוג למנין מאוחר (כמו שבית ספר גדול צריך לדאוג גם לכיתת חינוך מיוחד) צריך להיות ביטוי לזה שזה לא הרצוי, דהיינו לכתוב את זמני התפילות ההם בכתב קטן ועוד, (למרות שזה קצת פוגע במצעד הגאוה.)
יצויין שבתפרח שיש מנין כזה, הוא לא מופיע בזמני התפילות של בית הכנסת, לא בחול ולא בשבת, לא בזמן ולא בבין הזמנים, וכן אינו מופיע בשום מודעה. המידע היחיד שיש על המנין הזה, הוא "חברך חברא אית ליה".
 
אם נלך ונבדוק בחור בחור, ישנם בחורים שמגיעים ממקום ביקורתי כך שאוירת קהילה שונה לא מאד משפיעה עליהם, ויש שמגיעים ממקום מודרני או הגדרה אחרת כך שאוירת קהילה שונה לא מאד משפיעה עליהם, אבל יש את מעמד הביניים, שמושפעים מהקהילה, העתיד שלהם מאד תלוי באם הם יגדלו בלדרמן או בכרמיאל, בגור או בחב"ד, ואידך זיל גמור. ולכן קהילה צריכה להתנהל ברישמי כמו שהמשנה ברורה שאף שיתנהלו, כמובן בלי חומרות והרגישים וכו'.

ולהתפלל אחרי זמן ק"ש מלבד שזה לא לכתחילה בגלל הברכות ק"ש והתפילין, זה גם לא דרך מצד עצם המצוות קריאת שמע, כי כידוע כששעת הקימה הרישמית היא חצי שעה לפני סוף זמן ק"ש, אז לא ימלט שמעשית קמים גם אחרי הזמן או ב5 דקות אחרונות בלי ברכות התורה בלי נט"י ובלי דקדוק באותיותיה ועוד.

לכן לדעתי גם אם קהילה אזורית צריכה לדאוג למנין מאוחר (כמו שבית ספר גדול צריך לדאוג גם לכיתת חינוך מיוחד) צריך להיות ביטוי לזה שזה לא הרצוי, דהיינו לכתוב את זמני התפילות ההם בכתב קטן ועוד, (למרות שזה קצת פוגע במצעד הגאוה.)
יצויין שבתפרח שיש מנין כזה, הוא לא מופיע בזמני התפילות של בית הכנסת, לא בחול ולא בשבת, לא בזמן ולא בבין הזמנים, וכן אינו מופיע בשום מודעה. המידע היחיד שיש על המנין הזה, הוא "חברך חברא אית ליה".
הפורש מכולכם באהבה.
א.ח.
יתכן שאתה צודק.
אבל זה כבר דקויות בתוך ההיתר.
דהיינו, אתה אומר שנכון שצורך הוא להתיר זאת, אבל עדיין יש מקום להגבלות בזה.
 
לא חשדתי בו בשקר .
לפעמים מה שטוב לבית השם לא טוב לכל ביכנ''ס בית השם זה משהו מיוחד לאנשים מיוחדים להם הדין שונה .
אבל הרב יצחק קולדצקי באופן האישי למתפללי ביכנ''ס אחר יורה אחרת.
מקודם דיברת אחרת.
אני שמח שהעמדת את הדברים בצורה הזו.

אבל, כל עוד לא יודע לך שהוא אמר אחרת,
נשאר לנו רק ההסכמה הזו.
וחובת ההוכחה עליך.
וגם בבית השם ידוע מה הגר''ד לנדו אמר ועוד רבנים
איזה עוד רבנים?
מלבד זאת, נכון שיש שאסרו,
אבל גם יש שהתירו.
ואין בזה סתירה כלל.
(ואולי תענה לי מה אוחזים הרב דוד שרייבר ורבני הקהילה ?
לא ידוע לי שהביעו דעה.
לגבי מנהל באר יהושע - אני יודע שנשאל על כך.
 
השמועות מספרות שהם נגד
וכשיש שמועות מול שמועות אמרינן עוברא פרח
אני לא מדבר על שמועות אלא על אמירות מפורשות.
על מנהל באר יהושע שמעתי מכל ראשון,
ועל ר' יצחק קולדצקי - מבנו.

ואכן, אתה זה שמדבר על שמועות,
ועליך חובת ההוכחה.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

מסופר בספר מקור הברכה על האדמו"ר בעל הפני מנחם...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה