מניין שבת מאוחר: האם לתת מענה לכולם או לעודד תפילה מוקדמת? | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 8 מניין שבת מאוחר: האם לתת מענה לכולם או לעודד תפילה מוקדמת? | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 8
לגוף הקו' כבר נתבאר לעיל:

וכבר עמדו ע"ז:

ושוב:

ומ"מ:
לגבי מחנכים - מנהל ת"ת באר יהושע.
לגבי רבנים - ר' יצחק קולדצקי - מידיעה אישית, הוא מעורב בכל ענייני הקהילה.
וכמדומני מישהו כאן אמר מידיעה שהוא שואל את ר' יעקב פרידמן.
 
אם נלך ונבדוק בחור בחור, ישנם בחורים שמגיעים ממקום ביקורתי כך שאוירת קהילה שונה לא מאד משפיעה עליהם, ויש שמגיעים ממקום מודרני או הגדרה אחרת כך שאוירת קהילה שונה לא מאד משפיעה עליהם, אבל יש את מעמד הביניים, שמושפעים מהקהילה, העתיד שלהם מאד תלוי באם הם יגדלו בלדרמן או בכרמיאל, בגור או בחב"ד, ואידך זיל גמור. ולכן קהילה צריכה להתנהל ברישמי כמו שהמשנה ברורה שאף שיתנהלו, כמובן בלי חומרות והרגישים וכו'.

ולהתפלל אחרי זמן ק"ש מלבד שזה לא לכתחילה בגלל הברכות ק"ש והתפילין, זה גם לא דרך מצד עצם המצוות קריאת שמע, כי כידוע כששעת הקימה הרישמית היא חצי שעה לפני סוף זמן ק"ש, אז לא ימלט שמעשית קמים גם אחרי הזמן או ב5 דקות אחרונות בלי ברכות התורה בלי נט"י ובלי דקדוק באותיותיה ועוד.

לכן לדעתי גם אם קהילה אזורית צריכה לדאוג למנין מאוחר (כמו שבית ספר גדול צריך לדאוג גם לכיתת חינוך מיוחד) צריך להיות ביטוי לזה שזה לא הרצוי, דהיינו לכתוב את זמני התפילות ההם בכתב קטן ועוד, (למרות שזה קצת פוגע במצעד הגאוה.)
יצויין שבתפרח שיש מנין כזה, הוא לא מופיע בזמני התפילות של בית הכנסת, לא בחול ולא בשבת, לא בזמן ולא בבין הזמנים, וכן אינו מופיע בשום מודעה. המידע היחיד שיש על המנין הזה, הוא "חברך חברא אית ליה".
 
אם נלך ונבדוק בחור בחור, ישנם בחורים שמגיעים ממקום ביקורתי כך שאוירת קהילה שונה לא מאד משפיעה עליהם, ויש שמגיעים ממקום מודרני או הגדרה אחרת כך שאוירת קהילה שונה לא מאד משפיעה עליהם, אבל יש את מעמד הביניים, שמושפעים מהקהילה, העתיד שלהם מאד תלוי באם הם יגדלו בלדרמן או בכרמיאל, בגור או בחב"ד, ואידך זיל גמור. ולכן קהילה צריכה להתנהל ברישמי כמו שהמשנה ברורה שאף שיתנהלו, כמובן בלי חומרות והרגישים וכו'.

ולהתפלל אחרי זמן ק"ש מלבד שזה לא לכתחילה בגלל הברכות ק"ש והתפילין, זה גם לא דרך מצד עצם המצוות קריאת שמע, כי כידוע כששעת הקימה הרישמית היא חצי שעה לפני סוף זמן ק"ש, אז לא ימלט שמעשית קמים גם אחרי הזמן או ב5 דקות אחרונות בלי ברכות התורה בלי נט"י ובלי דקדוק באותיותיה ועוד.

לכן לדעתי גם אם קהילה אזורית צריכה לדאוג למנין מאוחר (כמו שבית ספר גדול צריך לדאוג גם לכיתת חינוך מיוחד) צריך להיות ביטוי לזה שזה לא הרצוי, דהיינו לכתוב את זמני התפילות ההם בכתב קטן ועוד, (למרות שזה קצת פוגע במצעד הגאוה.)
יצויין שבתפרח שיש מנין כזה, הוא לא מופיע בזמני התפילות של בית הכנסת, לא בחול ולא בשבת, לא בזמן ולא בבין הזמנים, וכן אינו מופיע בשום מודעה. המידע היחיד שיש על המנין הזה, הוא "חברך חברא אית ליה".
הפורש מכולכם באהבה.
א.ח.
יתכן שאתה צודק.
אבל זה כבר דקויות בתוך ההיתר.
דהיינו, אתה אומר שנכון שצורך הוא להתיר זאת, אבל עדיין יש מקום להגבלות בזה.
 
לא חשדתי בו בשקר .
לפעמים מה שטוב לבית השם לא טוב לכל ביכנ''ס בית השם זה משהו מיוחד לאנשים מיוחדים להם הדין שונה .
אבל הרב יצחק קולדצקי באופן האישי למתפללי ביכנ''ס אחר יורה אחרת.
מקודם דיברת אחרת.
אני שמח שהעמדת את הדברים בצורה הזו.

אבל, כל עוד לא יודע לך שהוא אמר אחרת,
נשאר לנו רק ההסכמה הזו.
וחובת ההוכחה עליך.
וגם בבית השם ידוע מה הגר''ד לנדו אמר ועוד רבנים
איזה עוד רבנים?
מלבד זאת, נכון שיש שאסרו,
אבל גם יש שהתירו.
ואין בזה סתירה כלל.
(ואולי תענה לי מה אוחזים הרב דוד שרייבר ורבני הקהילה ?
לא ידוע לי שהביעו דעה.
לגבי מנהל באר יהושע - אני יודע שנשאל על כך.
 
השמועות מספרות שהם נגד
וכשיש שמועות מול שמועות אמרינן עוברא פרח
אני לא מדבר על שמועות אלא על אמירות מפורשות.
על מנהל באר יהושע שמעתי מכל ראשון,
ועל ר' יצחק קולדצקי - מבנו.

ואכן, אתה זה שמדבר על שמועות,
ועליך חובת ההוכחה.
 
לא מכיר שום רה''י של ישיבה נורמלית שמתפלל בשבת אצל חסידים וכנראה שגם אתה לא מכיר
מכיר ומכיר.
ר' נחמן טוקר התפלל מאוחר כל שבת שלא היה בגבעת מרדכי [אולי גם כשהיה שם- איני יודע]
ר' הלל זקס. ועוד.
בכלל לך לשטיבלאך ליד מיר ותראה כל בוקר המון תלמידי חכמים שמתפללים אחרי זמן ק"ש.
וכן באמשינוב בבית וגן יש מנין קבוע בשבת אחרי זמן קריאת שמע והוא מלא בתלמידי חכמים. גם ר' נתן רוטמן לפעמים שם. גם ר' רפאל וולפין. גם ר' יחיאל שלזינגר.
ובחוץ לארץ זה הרגילות אצל כולם בהרבה מקומות.
ממש לא מי שמתנהג כיהודי בדיעבד חייב גינוי אין כזה דבר יהודי בדיעבד אצל ציבור יראי ה' .
זה לא דיעבד אתה המצאת את זה שזה דיעבד.
פשוט כנראה לא זכית להתפלל במנינים האלו אני לא ראיתי אף פעם במנינים האלו אנשים עצבנים אלא להיפך רגועים ועם שמחת חיים .
זכיתי... וברחתי.
די לראות איך אתה מסתכל על אלו שלא "זכו" להתפלל במניינים המוקדמים ואיך צריך "לגנות" אותם כדי להבין מה רע בהם.
 
לצורך שני הצדדים החובטים את ראשם בקיר ואחד בשני שוב ושוב:
צד א' המזעק, ה"י אם מי יש לנו עסק? הם לא מבינים מה הבעייה בלהתפלל בתשע?!
וצד ב' למולו, מה הבעייה, השו" מתיר! ובכלל מה זה קשור אליך! מריר אחד..(א': אני לא מריר!...)
ברצוני לנסות לבאר לכם איש רעהו.
בציבור החרדי (הליטאי בפרט) יש הבדל מנטליות עצום בין ה'ירושלמים' (ברוח, לא בגוף) ל'בניברקים' (כנ"ל)
בעוד הבניברקים יתמכו בכל מאודם בצד א', הירושלמים אוטמטית ינהו אחר צד ב'.
אין מה לנסות לשכנע ולצטט, תבואו לעיר השנייה לשנה, תחיו את הלך הרוח, ותדברו כמוהם.
 
זכיתי... וברחתי.
די לראות איך אתה מסתכל על אלו שלא "זכו" להתפלל במניינים המוקדמים ואיך צריך "לגנות" אותם כדי להבין מה רע בהם.
זכיתי וברחתי !!!!!
כבוד הרב @חכימא שליט''א
כנראה ואינך אשם ויש לתרץ שאו שהתפללת במושב זקנים או במנין של חולי עצבות כי בכל המנינים שהייתי בחיי במנינים המוקדמים לא ראיתי אנשים עצובים אלא להיפך .
לסברתך הרב שטיינמן. הרב אדלשטיין. הרב קנייבסקי. הרב קרליץ . ועוד גדו''י היו אנשים עצובים וכעסנים.
זה לא דיעבד אתה המצאת את זה שזה דיעבד.
מעניין אספר לך שהיה ריזה זקן מראדין הוציא ספר קוראים לזה משנה ברורה יש את זה נראה לי בהרבה בתי כנסיות ושם הוא כותב שלכתחילה קר''ש עם ברכותיה כדאי שתכיר את האיש הוא היה ממש צדיק .
 

הודעות מומלצות

הראוני דבר מעניין, שהרה"ק רבי ברוך מקוסוב...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה