קרח - מדרשי פליאה על הפרשה. | במדבר | פורום אוצר התורה קרח - מדרשי פליאה על הפרשה. | במדבר | פורום אוצר התורה

י"ג מידות

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
1,095
תודות
3,355
נקודות
395
מה ראה קורח שחלק על משה, פרה אדומה ראה.

א. הבין קרח שענינה של פרה אדומה היא עשייתה ללא הבנה, דהיינו שמקבל על עצמו את גזרת שמיים,
וא"כ נמצא שקורח גדול ממשה, שמשה מקיים את מצוות פרה אדומה משום שיודע את טעמה אך קרח מקיימה ללא ידיעת הטעם שלה,

ב. חשב קורח שהוא יודע את טעמה של פרה אדומה וכמו שביאר ר' משה הדרשן, ולכך החליט שאת מצוות פרה אדומה בדה משה מליבו

ג. חשב שזה שאלעזר נצטווה ולא אהרן הוא משום שאהרן חטא בעגל, וא"כ קורח גדול מאהרן, שלא חטא, וא"כ לא יהיה כהונת עולם, ולא לאהרן.

ד. מובא בזהר, שלעתיד לבוא עבודת ביהמ"ק תהיה בלווים ולא בכהנים, מלבד עבודת פרה אדומה, ולכך נתקנא באהרן,

ה. מכיוון שפרה אדומה היא חוקה, חשש קרח ששוב לא יוכל לערער על מלכות משה, שיאמר משה זאת היא ג"כ חוקה, ולא קם לערער טרם תיסגר הדלת מלפניו
 
ויקח קרח, מה לקח, אמת לקח.

אמת ר"ת אליצפן מקושש תכלת, שעל שלשתם חלק על משה.
 
שראה דוד מה שאמר קרח כי כל העדה כולם קדושים. נטל כינור והתחיל מנגן ארוממיך הה' כי דילתנו ולא שמחת אויבי לי.

שהיה לדוד קשה האיך יכל קרח לומר כל העדה כולם קדושים? והלא חטאו בעגל?
אלא מוכרח שאינו באמת חטא אלא כדי שידעו ישראל מאפשרות של תשובה,
א"כ גם דוד בחטא בת שבע הבין שיכול לעשות תשובה.
 
מה ראה קורח שחלק על משה, פרה אדומה ראה.

ג. חשב שזה שאלעזר נצטווה ולא אהרן הוא משום שאהרן חטא בעגל, וא"כ קורח גדול מאהרן, שלא חטא, וא"כ לא יהיה כהונת עולם, ולא לאהרן.
זה הפירוש הוא מהחתם סופר
ושם כתוב שסבר שלא עשה תשובה שלימה
אבל תשובה עשה כי הרי לא נתעורר קרח אלא בפרשת אדומה ולא קודם לכן בעצם מה שאהרן כהן הגדול
וכמובא בספרו
שיר מעון במדבר פרק טז פסוק א (פרשת קרח)
הובא בשם מדרש (פס"ז חוקת) מה ראה קרח לחלוק על משה פ' פרה אדומה ראה. י"ל הלא קרח חלק על הכהונה ובפרט מהיות אהרן כהן גדול, כי שבטו לא חטאו בעון עגל, ואהרן חטא. אבל זה אינו, יען עשה תשובה וגדול יותר מצדיק שלא חטא מעולם, כדאיתא במס' ברכות (ל"ד ע"ב) במקום שבעלי תשובה עומדין אין צדיקים גמורים יכולין לעמוד,
אבל ראה בפ' פרה אדומה ולקח אלעזר, ולא אהרן, ופי' רבי משה הדרשן כי אין קטיגור נעשה סניגור,
והוכיח קורח מזה שלא עשה אהרן תשובה שלימה, לכן ראה לחלוק על משה אודות הכהונה גדולה של אהרן. נ"ל.
 
מה ראה קורח שחלק על משה, פרה אדומה ראה.
בכתב סופר (פרשת חקת): שמעתי דאיתא במדרש: "כתיב במחלוקת קרח ויפול משה על פניו, פרשת פרה אדומה שמע, דכתיב וזאת חקת התורה". והוא תמוה. ונ"ל כי קרח התייצב עצמו נגד משה ואמר כי כל העדה כולם קדושים, כולנו שמענו בסיני אנכי ולא יהיה, ומפרשים כי כפר שחוץ מזה [ששמעו בסיני] אמר משה מדעת עצמו, והנה בדבר שיש בו טעם ונוטה לשכל, בקל יש להאמין כי ה' ציוה, אבל בדבר חוק שאינו מסכים עם השכל, קשה להאמין לאדם, והנה בכל המצוות היה משה יכול להסביר ולהבינם ולהטעים טעם לשבח עד שישכילו ויאמינו כי ה' ציוה ולא משלו הוא, אבל פרשת פרה אדומה אם כי משה ידע טעמה, וכאמור במדרש ויקחו אליך לך אני מגלה טעמו ולאחרים חוקה, אבל לא הותר למשה לגלות טעמה, כי גזירה היא שתהיה חוקה, כמ"ש וזאת חוקת התורה לאמור שהיא חוקה, ולכן נפל משה על פניו במחלוקתה של קרח ותש כחו, לאשר במצוה זו בודאי יכחישו אותו ולא יאמינו לו. עכ"ל.​
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

גדולי ראשי הישיבות הגיעו במיוחד מכל רחבי הארץ...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון