נח - מהו האופן בו מותר לאדם ליטול נפשו ? | בראשית נח - מהו האופן בו מותר לאדם ליטול נפשו ? | בראשית
  • ברכות לעולם התורה שכובש מחר את ספסלי בית המדרש! יישר כח

    יישר כח גדול לכל הלומדים, עמלי התורה - שמעמידים עולם ומלואו!

התורה

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
441
תודות
613
נקודות
176
נאמר בתורה בפ' נח (בראשית ט', ה'):

"ואך את דמכם לנפשותיכם אדרוש".

וכידוע תיבת "ואך" באה למעט, שלא תמיד יש עוון לממית את עצמו.

ואם כן עלינו לדעת מהו המקרה שעליו רמזה התורה שמותר לו לאדם ליטול את נפשו.

והנה מצינו במדרש רבה (בראשית פרשה ל"ד אות י"ג) שדרשו חז"ל:

"אך את דמכם לנפשותיכם אדרוש יכול כשאול, תלמוד לומר אך".

והכונה לנאמר בשמואל (א' ל"א, ג'):

"ותכבד המלחמה אל שאול, וימצאהו המורים אנשים בקשת, ויחל מאד מהמורים, ויאמר שאול לנושא כליו שלף חרבך ודקרני בה, פן יבאו הערלים האלה ודקרני, ויתעללו בי, ולא אבה נשא כליו כי ירא מאד, ויקח שאול את החרב ויפל עליה".

ולכאורה כתוב במדרש זה שמותר היה לשאול להמית עצמו בגלל החשש שיתעללו בו פלשתים.
 
ע' במאמרי על גזירות תתנו שהבאתי בית יוסף שדן בשני הפירושים של הפסוק לחיוב ולשלילה.


״על השחיטה?

הגדילו לעשות אחדים מהם, שאף נטלו את חייהם. נקל לשער את גודל השעה, עת תפסו אותם יחידים את חלפי השחיטה והחליטו ליטול את חייהם. מסתמא, הומצאו ברכות מיוחדות לשעה זו שאינם בידינו.

מעשה זה עורר ביקורת רבה, האם מבחינה הלכתית בסיטואציה קשה ככל שתהיה, האם מותר למאן דהו להשים קץ לחייו או לחיי בניו?

מעשה זה נידון בבדק הבית למרן הב"י יו"ד סימן קנז. שם הוא מביא את מחלוקת בעלי התוספות על הפסוק "אך ת דמכם לנפשותיכם אדרוש", אזהרה לחונק עצמו, יכול כחנניה מישאל ועזריה, ת"ל אך.

ונחלקו בביאור דברי התוספות. יש המתירים שבאופן כמו חנניה מישאל ועזריה יהיה מותר להרוג את עצמו בשביל לא להשתחוות לע"ז. כמו שאול המלך שהרג עצמו כדי שלא יסבול ייסורים מיד פלשתים וציווה את נערו שיהרוג אותו בחרבו

ויש אוסרין, ושאול שלא ברשות חכמים עשה. ומעשה ברב אחד ששחט הרבה תינוקות בשעת השמד , כי היה ירא שיעבירום על דתם. ושמה מוכיח מרן הבית יוסף שלא טוב עשה כי היו חלק שניצלו. ע"ש.

ומי אנו שנחווה דעה על מלאכי אלוקים אלו, אבל ממסירות נפשם הבלתי ניתנת לערעור עלינו ללמוד ולקחת מוסר חודר כליות עד היכן הייתה חרדתם להעברה על דת למחשבה שחלילה חלילה הם יעזבו מקור מים חיים. תנצב"ה".

[מחבר: רבי
 
אולי יש לומר,

יסורים קשים -

בבית יוסף (יו"ד סימן קנ"ז ב"בדק הבית" בשם הארחות חיים) כתב וז"ל:

"אזהרה לחונק את עצמו... יכול אפילו כשאול בן קיש, שאם ירא שמא יעשו לו יסורים קשים שיכול למסור עצמו למיתה, תלמוד לומר אך".

ממילא לפי פירוש זה, אדם הירא מיסורי מות קשים, יכול הוא למסור עצמו למיתה.

וע"ע בתוס' (ב"ק צא: בד"ה אלא האי) שכתב: וכן ההיא דאך את דמכם שהרג את עצמו בשביל שום דבר שירא, ע"כ, ע"ש.
 

הודעות מומלצות

מי כתב תי' שנגלה לו בחלומו ומי השיג עליו וכ'...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה