פורים - פורים תורה - משנכנס יין יצא סוד - שמחת הלבבות בדברי חידוד ובדיחותא| דף 3 | פורום אוצר התורה

פורים פורים תורה - משנכנס יין יצא סוד - שמחת הלבבות בדברי חידוד ובדיחותא

כותרת האשכול

הצד של המן בסיפור

אני בהחלט מודע לכך שהדד ליין לכתיבת הסיפור שלי עומד על לפחות.. שבועיים ימים, זמן די ארוך כדי לצחצח את הסיפור, להעשיר אותו בתיאורים ולדייק אותו מבחינת ניסוח וגם מבחינת המציאות ההיסטורית אבל לצערי (וממש לא לצערכם..) כמעט ולא נשאר לי אוויר לעוד שבועיים, וכפי שתבינו לקראת סוף הסיפור.. אגב כל פרק תלוי ועומד בפני עצמו...

פרק א'
שלום קוראים לי מהומן אב למאתיים ושתיים ילדים רחפנים.., ואשה אחת שרק להיזכר בשמה אני מתמלא בחמה, סליחה בחלחלה.
נו, זו ממשפחת הארורים ימח שמה, הרסה לי את החיים!
מיום שנשאתי לזרש, הרגשתי שחיי התקזזו בחצי, זה למה קוראים לי מעתה המן, כמעט חצי ממהומן

אך בל נקדים את המאוחר.
כי כשנולדתי, בכלל קראו לי חומייני (אמא 'עורבתא' בכלל רצתה חמינאי כמו אח שלה, אבל המילה אחרונה במשפחה הייתה של סבתא רבה רעייתו של 'בזנאי ז"ל), אבל מאז גדלתי קצת ובכל מקום שנקלעתי חוללתי מהומה, ומהר מאוד דבק בי השם מהומן

למשל, הגננת 'סרמידה', סיפרה לאמי שהפעלתי פרוטקשן בגן,
ברגע הראשון אמי עשתה את עצמה כלא מאמינה למשמע אזניה...
והגננת שלפה לעיניה, שטר מכר שבו סוכם "שכל הממתקים שמחלקים בגן, מחציתם עובר אלי",
ומה כתוב שם בהמשך השורה שאלה אמי?',
'שניה אני מנסה לפענח את הכתב, זה לא כל כך ברור' (הכתב של אחי הגדול באמת לא היה ברור...)
אמא רטנה בלבה 'איך יכול להיות שרק מחצית? הילד לא קולט מה אומרים לו בבית!?'
'אה אוקי, פענחתי', המשיכה הגננת לקרוא, ו'מחציתם גם אלי'..
חיוך של אושר נמרח על פרצופה של אמי, 'הילד הצוררן עדיו לגדולות כמסורת המשפחה ואף למעלה מכך' מן הסתם זה מה שחלף בראשה

כשהגננת שאלה את ילדי הגן 'מה אתם רוצים להיות כשתהיו גדולים', וכל אחד קשקש תשובה אחרת, אני היחיד שעניתי לה 'תלוי',
תלוי במה מהומני חמודי..? היתה שואלת בקול רך, והייתי ממהר להשיב בקול תקיף, תלוי אם עד אז יישאר מישהו יותר גדול ממני במשהו...
לא הבנתם? לא נורא, כנראה אתם לא גדולים מספיק.. ועד אז תקראו במגילה של היהודים,
"והמלך גידל אותו מכל השרים וישם את כסאו מעל כל השרים אשר אתו",
ולמה המלך ספק נבער ספק פקח רומם אותי על פני כולם? עכשיו אתם גם יודעים את התשובה..

ברשותי.. נתקדם על רצף הזמן..
מאז עברו כמה שנים, שבהם הרעפתי איומים, גידופים והצקות לכל מי שבסביבתי,
'אתה רשע למהדרין' סנט בי המנהל, שלמחרת בעקבות אי אילו מעשים 'לא טובים' הספיק להתחרט על המשפט האומלל שיצא מפיו בפעם הראשונה והיחידה

כך התנהגתי עד לכיתה ג', שאז מחנך הכיתה בשם 'חרבונאי', איש מסור ודגול, השפיע עלי לטובה שאשנה את דרכי הנלוזה,
ואכן כבר באותו חודש חל שינוי בשיבוץ המורים. המחנך 'חרבונאי' פוטר מהבית ספר, בעקבות תלונת הורי שהוא הורס את החינוך שהילד מקבל בבית. ומאז חזרתי שוב לעצמי, ונפח הצוררות שלי רק הלך וגדל.

בחושי המחודדים ובכשרון הרב שקבלתי ירושה מבית אבא, - כך סיפרו לי המורים שהקפיצו אותי חמש כיתות, ולמפרע התברר שהתיעוב שלהם כלפי גרם להם לרצות להיפטר מהסחורה כמה שיותר מהר - דאגתי לאמלל כל ילדון שלא מצא חן בעיני,
דוגמא אחת מתוך מאות שאני זוכר, זה את הילד 'רחושן', נמוך קומה מופנם ובישן, ממשפחת אצילים שלא מצא חן בעיני תרתי משמע בגלל שומה גדולה ומכוערת שהייתה מרוחה מתחת לעינו השמאלית, כמוני,
מה שגרם לי להרגשה שהוא לוקח ממני את הפוקס על אף שלי היו שתיים כאלה ענקיות,
אז ירדתי לחייו, ובסוף השנה 'רחושן' נמצא תלוי בביתו ללא רוח חיים,
כשבאתי לנחם את הוריו, שמעתי אותם מספרים לכולם גרסה מוזרה על האירוע,
'רחושן שיחק עם החבל והסתבך איתו',
את זה שהוא קץ בחייו בגללי הם חששו לספר, וגם ברור למה,

ולמרות זאת התמלאתי בגאווה במעשה האצילי שגרמתי כמעט במו ידי.. ורצתי מהר לספר לאמא, שהתרגשה עד עמקי נשמתה ובתמורה הרעיפה עלי נשיקות ומחמאות,
'אתה הולך ופורח 'מהומני', עושה כבוד למשפחה, הלוואי והאחים שלך ילמדו ממך משהו, קח לך כוסית שיכר תמרים',
כן, לילד בגיל תריסר, אבל זה התגמול למעשה 'טוב' במשפחה שלנו,

פרק ב'
מכאן לשם, הגעתי לתיכון בהמדאן, בעזרת פרוטקציה שהפעיל הדוד חמינאי חשוך הילדים, שהיה פיקדון בנציבות המחוז, אבל מאפיונר ידוע לשמצה ברחובות העיר ובשווקים,
את תפקידו השלטוני הוא ניצל ללקיחת פרוטקשן, באמצעות איומים על שלילת רישיון עסק או הריסת מבנים יבילים..

כשביקשנו מהדוד שיפעיל את קשריו בחלונות הגבוהים שאכנס למוסד הלימודים הנחשק, הוא לא התלהב, 'במקום שתשב כמו בטלן בתיכון, אתה יכול ללמוד ממני, והרבה', הטיף בי הדוד בחרצובות לשונו,

אבל לאחר מסע שכנועים של אמי, היא הצליחה לשכנע אותו שמוח שטני כמו שלי יכול להתפתח היטב רק בחוגים הגבוהים, ולהוות גאווה לכל המשפחה,
ובאופן חריג למשפחתנו שמסכימים רק על דבר אחד - שלא להסכים לשום דבר, דוד חמינאי הסכים והשתכנע, ממש נס פורים קטן!...

בתיכון חברו אלי עוד שני צרורונים קטנים, אחד היה בנו של ראש המחוז והשני בן של אחד הגנרלים בהוצל"פ (צבא הגנה לפרס), וביחד פתחנו חברת הימורים פיראטית שנקראה 'פור מן',
יען וכל מי שהימר אצלנו היה משול לאותו פירומן ששורף את כספו,
ומנגד תלמידי התיכון המהמרים פירשו בטעות פור=גורל, מן=סופי תיבות של מקים החברה בע"מ...
והשבח לי... ההצלחה הייתה מעל למשוער. ביום רע סגרנו קופה של עשרות ככרות כסף, וביום טוב מאפייה שלימה של ככרות זהובות.

אבל כל זה עד לאותו יום מקולל, שבה 'דכי' היהודי שהיה בקיא בחוכמת התשבורת, שמע על חברת ההימורים שגורמת למאה אחוז הפסדים, ובחשבון מפורט שגלל בפני כולם, הגיע למסקנה שמדובר במעשה נוכלות שעומד בבסיס ההימור שהיה אמור לתת סיכוי של לפחות 30 אחוזים, והניב אפס אחוזים
(כעת אני יכול לגלות לכם איך זה בדיוק התבצע, היינו שוכרים מהמר נוסף שהשתתף במשחק עם י"ג -ט"ו מהמרים אחרים, ועל פי סמנים מוסכמים מראש גילה למהמר נוסף -שגם אותו שכרנו- לשלוף את הקלף המנצח ברגע הנכון...)

בעקבות גילוי הנוכלות, כל המהמרים, קרי מחצית מתלמידי התיכון, בקשו את כספם, ומשסירבנו להודות באשמה ולהחזיר את כספם, הם פתחו במסכת איומים על כך שידווחו להנהלה ויגיעו עד ללשכת הנציבות, מה שגרם לי להתגלגל מצחוק, כי כל עוד דודי חמינאי נושם ובועט.. עלי אדמות, שום מנהל או פקיד ממשלתי לא יעז להתערב..

ואכן חודש לאחר מכן כמעט שסולקתי מהתיכון בבושת פנים, בעקבות פטירתו בטרם עת.. של דודי זר"ל, ורק לאחר שהחזרנו למהמרים את כספם שהרווחנו בעמל ויזע.. עד ל'איסתרא' האחרונה, בתוספת קנס של עשרת אלפים כיכר כסף, וסנקציות נוספות, השאירו אותי ואת צמד רעיי על תנאי...

ימי התיכון חלפו והצרות גדלו, ובמסיבת הפרידה בסוף השנה, נפרדנו אחד מהשני,
אבל היה רגע שנצרב במוחי הקודח, כשהטחתי בפני 'דכי' היהודי,
'המתן, המתן.. הן עלה בידך ליטול ממני עשר אלף ככרי כסף אך לא ירחק היום שבו אשמיד אותך ואת כל בני עמך היהודים מהודו ועד כוש'!
'דכי' גיחך, אבל אצלי מילה זו מילה.. וכבר התחלתי לטוות בראשי עלילה מורכבת שאכן כמעט והתגשמה ועוד יסופר..

פרק ג'
סיימנו את התיכון, נפרדה החבילה, מלבד הקשר עם בנו של הגנרל, שלאחר כמה שנים בצבא הפך להיות מצביא מהולל, ובאחת הפגישות על כוס תה שחור.. הציע לי לשמש כסגנו
'אין לי שום רקע צבאי ואיך אשמש כסגן שלך?', שאלתי אותו בצניעות לא אופיינית לי..
'מה שמכריע מלחמות זה המוח לא הכוח, ומוח שטני ומרושע כמו שלך בהחלט מסוגל להביס כל אויב',
עבורי זו הייתה מחמאה גדולה. ושניה לאחר מכן כבר תכננתי איך לקדם את עצמי על חשבונו,
ולא שיש לי עיניים גדולות (מלבד 2 שומות..) אבל בכל זאת 'אם מוח שטני מכריע מלחמות זה אני שאמור להיות המצביא' לא צודק?

למחרת עליתי על מדים.. והצטרפתי להיות סגן הגנרל של ידידי לשעבר...
ומרגע שהוטלתי.. לשדה המערכה, קרבות שנמשכו חודשים ארוכים הסתיימו בימים אחדים.
הטקטיקה שהצעתי הייתה פשוטה ומרושעת להפליא, לשרוף את כפרי האויב על נשיו וטפיו באכזריות ובלי טיפת רחמים, אכזריות כזו שאף הגנרל המרושע, התחלחל ברגע הראשון לשמוע עליה,
אבל במוחי השטני הצלחתי לשטוף לו את הראש שמה שטוב לממלכה טוב גם להם, כלומר לילדי האויב שישרפו באש..
[אגב, מאז עברו אלפי שנים, והגיע עד לכאן השמועה (במדור התחתון) שיש עם מומצא בשם פלסטיני שמטיב לחקות אותי, אבל הזהרו מחיקויים..]

באחד הקרבות שפרץ בעקבות מרד של תושבי 'אחמתא' במחוז מדי, קבלנו פקודה לדכא אותו, להשתלט על חומות האויב ולהרעיב את התושבים עד שייכנעו,
בפקודה גם נכתב במפורש בשום אופן לא לגרום נזק לעיר ולתושביה,
הסיבה לכך הייתה ברורה, העיר 'אחמתא' התברכה במרבצי נחושת ואנשיה פתחו את רעיון "האלכסיר" (מה שכונה לימים רעיון אבן החכמים) מה שיכול להעשיר את קופת הממלכה הפרסית, ולהבטיח לאזרחיה חיי נצח...

במשך חודשים ארוכים התנהל קרב עקוב מדם, כשמיום ליום נהרגים סביבי מאות אנשים, וקו ההגנה לא נפרץ במאומה,
מצדי היה שימותו, אבל חששתי לעורי, ומשכך הצעתי לגנרל להשתמש שוב בטקטיקה 'אדמה חרוכה' אבל הפעם בצורה מוגבלת, מה שיפורר את שאריות ההתנגדות,
ומה אם חלילה העסק יצא מידי שליטה? שאל אותי הגנרל,
'במקרה כזה נטען בפני הפיקוד העליון, שהשריפה פשטה כתוצאה מלוחמת גרילה שהפעילו המורדים' השבתי לו,
והגנרל שחש לעורו כמעט כמוני, הורה לחיל הפרשים להבעיר אזור אסטרטגי,
אבל העסק הסתבך, וכתוצאה מכך מחצית מהעיר ותושביה נשרפו חיים,

בתגובה החליט שר הצבא להדיח שורת מפקדים בכירים, ובניגוד אליהם, קודמתי לדרגת גנרל, יען והצלחתי לגלגל את האשמה על חברי הגנרל לשעבר, ולאות הוקרה תפסתי את מקומו, יחד עם גנרל חדש בשם 'מר דכי' שכולם העריצו אותו, את יושרו את חכמתו, ורק אני קנאתי בו, הרגשתי שהוא מאפיל עלי, (לא בגלל השומה שלא היתה לו..) וזה עוד לפני שנודע לי שהוא בן לעם היהודי שאז השנאה כלפיו התגברה ביתר שאת, ומשכך חפשתי כל טצדקי כדי לפגוע במעמדו,

אבל ברשותכם אדלג כאן על קטע פחות נעים שאירע לי בשדה הקרב עם 'מר דכי', ומי שיודע יודע ומי שלא שיסתכל בספרים של היהודים..
כמובן אני מכחיש מכל וכל שהוא נחלץ לעזרת פקודיי בשדה הקרב שניה לפני שגוועו ברעב..

ואם רכשתי שנאה ל'מר דכי' ולעם היהודי בכללותו, אז יש אחד ששנאתי לא פחות..
[אגב, אתם היהודים מצחיקים לגמרי, אתם כולכם מאותו זן, אז מה זה באמת משנה אם תבחרו לנציבים בערי פרס את שלתיאל בוזו או חנוכה חייברט, שלומי אבו-מעטפה או דודי גרינבלק, יעקב בודד או אריה בוט-קולע, יצחקי השלישי או זה היהודי הממוזג (מרדכי? שוב פעם אתה..!), אתם כולכם אותו דבר, 'עם אחד' חחחחחח... 'מפוזר ומפורד'..סתאאאםםםם]
בעצם זו אחת, זרש אשתי ימ"ש
[ולמרות זאת בגלל צער הנישואין התחשבו איתי בחלונות הגבוהים וזכיתי לנכדים בבני ברק! אגב מה הם מצביעים?]

וכששואלים אותי 'תגיד מהומן, חמינאי, המן, איך מרושע כמוך זכה 'בשידוך מן השמים'?
אני מתמלא בעצב, ומקלל את הרגע שבה הלכתי שבי אחרי האישה המקוללת הזו,
רגע שהתחיל באחת הפשיטות שערכנו על העיר 'זרונא' שנכבשה בידי הצבא שלנו, ובאחד הכפרים הנדחים במחוז 'ששטטננאא' נתקלתי בעלמה צעירה שגידפה זקנה גידמת שתחת בעלותה בסטת דבלות בשוק המקומי, ו'בקשה' ממנה למסור לה 'מתת יד',
משסירבה הזקנה להעביר לידה את דמי פרוטקשן, זרש העניקה לה מתת יד כזו הגונה שהעיפה אותה חמש אמות כלפי מעלה.. זה הרגע שנכבשתי בקסמה, והחלטתי שאקח את הנערה "הדגולה" הזו לאישה

הייתי רוצה לגולל בפניכם עוד קצת מסיפור חיי, אבל כבר אין לי אוויר, (אל תשכחו אני תלוי על חבל..)

כל הזכויות שמורות להספרן.
 
המשך מכאן

א. היכן שהתודעה של האדם נמצאת, שם הוא נמצא, לשם הוא שואף ב. החיצונית מעוררת את הפנימיות
מקורות:
רבי משה חיים לוצאטו (הרמח"ל) "ואולם האדם אשר אין החמדה הזאת לוהטת בו כראוי, עצה טובה היא לו שיזדרז ברצונו, כדי שימשך מזה שתולד בו החמדה בטבע. כי התנועה החיצונה מעוררת הפנימית" (מסילת ישרים פרק ז).

מאמר הבעל שם טוב (בעש"ט על התורה, פרשת בלק) "היכן שמחשבתו של אדם נמצא – שם הוא כולו"
כתר שם טוב ח"א אות נו [ששמעתי ממורי זלה"ה] כי במקום שאדם חושב במחשבה שם הוא כולו [וכו' ודפח"ח].
ספר כתונת פסים (לבעל התולדות יעקב יוסף) במדבר פרשת קרח ובשם מורי שמעתי באריכות, ונכתוב בקיצור, כי במקום שמחשבת האדם שם הוא כולו, הן ברוחני, אם חושב ברוחני שם נשמתו וכו', והביאו גם במקור מים חיים על בעל שם טוב, נח ל״א עיי"ש.
ובספר דגל מחנה אפרים פרשת בראשית כתב: "וידוע במקום שמחשבתו של אדם שם הוא כולו נמצא כשמחשב בחכמה הוא דבוק ברגע ההוא כולו בחכמה"
ובפרשת שמות כתב בדגמ"א וז"ל: יש לומר בזה בדרך רמז על פי הידוע מאא"ז זללה"ה כי במקום שמחשבתו של אדם שם שם הוא כולו, וכן הוא בדיבור ובמעשה באיזה מדריגה ובאיזה עולם שהוא שם שם הוא קשור כולו.

והאבני נזר הביא ראיה ליסוד הבעש"ט מהגמרא במסכת עירובין בדין עירוב, שבמקום בו חשב והניח בו עירוב שם נחשב שהוא נמצא בפועל פיזית.
ובספר צדקת הצדיק אות קמד הביא ראיה ליסוד הבעל שם טוב מהגמרא (ברכות יח, ב) "רשעים בחייהם קרויים מתים". לפי ‏שדבוקה מחשבתם במקום הנקרא מיתה, ר"ל שאין קיים לעד. וגם באותו שעה אין לו שום חיות ‏אלוה שזה נקרא חיים. ולכן אז"ל בשילהי (כתובות קיא, ב) "ע"ה כו' מצאתי להם תקנה כו'" שמצד ‏המחשבה בת"ח נעשה כמו ת"ח. ‏וכמו שאמרו חז"ל (מד"ת נשא ז) מלידת בן לבן לכושיים, וז"ש (נדה לא, א) "תלה הכתוב וכו"

אדמו"ר מוהריי"צ בספר המאמרים [שם תרח"ץ ע' רז: ושם תר"ם ח"א ע' לו. תרמ"ג ע' סה. שיחת ש"פ מקץ תשד"מ (התוועדויות תשד"מ ח"ב ע' 694)] וכמאמר הבעש"ט נ"ע דבמקום שהוא הרצון של הנברא שם הוא כולו, וכהמעשה הידוע אשר פעם הראה הבעש"ט נ"ע לתלמידיו שור מלובש בבגדי ש"ק ויושב אצל שולחן, כי הי' צדיק א' שאכל בשר לקיים מצות שבת ומפני תוקף רצונו לקיים את המצוה באכילת בשר בשבת נעשה עצמו כן, ולבושי שבת ידוע דאינם משתנים, וכן השרפים להיות הרצוא שלהם הוא בתשוקה גדולה ביותר בההשגה שלהם לכן הוא כאלו עומדים שם.

ר' נחמן מברסלב "אתה נמצא במקום בו נמצאות מחשבותיך. ודא שמחשבותיך נמצאות במקום בו אתה רוצה להיות"

ולרגל פורים הפלגתי קצת ובקשתי תגובת מערכות העיתונים למשפט - 'היכן שמחשבתו של אדם שם הוא נמצא'

התגובות שהתקבלו נכון לרגע זה במערכת:
על הנייר זה נשמע טוב, אבל מסכן מי ש"אוכל" עוגות קינוחים ומעדנים רק בעיניים/במחשבה. לרכישת המגזין: *כוכבית קצפת12..

אה בטח נכתבו על המשפט הזה הרבה שירים... ??? לרכישת המגזין: סולמית# מג'ורי ומינורי..

בתכלס אם אני חושב/רואה את עצמי במראה היכן אני באמת נמצא? בבקשה, תן תשובה בכותרת, בלי להאריך יתר על המידה.. לרכישת העתון: הקש 1246782 סליחה, הקש 12

תגובת עיתון העדה: מה שאנחנו תמיד יוצאים/חושבים על הפגנות נגד הציונים זה לא אומר שאנחנו חלילה ציונים או שהמוח שלנו לא עסוק בדברים אחרים.. כתובת לרכישת העיתון: MHUBHO.TRURHO (בעברית..)

תחשוב משיח יבוא משיח תחשוב גאולה תבוא הגאולה. סליחה, בעצם הוא כאן.. לרכישת העיתון: "משיח נאו נקודה נאו"..

תגובה: משפט חזק ששווה לפרסם... 'להציע לך חבילת פרסום אדוני'?

תגובת המגזינים: חשבנו על זה.. אבל זה מסר מורכב להעביר לילדים..

תגובתם: המשפט הזה, זה בדיוק האליבי שלנו לפרסם כתבות בהונללו על אף שמעולם הכתב שלנו לא באמת ביקר שם..

תגובה: בוקר טוב.. רק עכשיו שמעת על המשפט?

אדון יקר, אתה חי בפיצול אישיות...

נראה אותך נמצא היכנשהו אם בכלל..., לאחר לגימת בקבוק קברנה סובניון..

אומן אומן ראש השנה...

יש לחקור האם המחשבה היא חפצא בפני עצמה שגוררת את האדם, או שהמחשבה נגררת בתר אדם שחושב את המחשבה, או ששניהם נגררים אחרי המקום...

בשבת זה בעיה של עירוב תחומין...

ודקדק ומצא (ק)לום..
ודקדק ומצא קושיא..
ודקדק ומצא קילורין לעין..
ודקדק ומצא קנטור..
ודקדק ומצא קב של פרגון..
ודקדק ומצא קלאן פאדי..
ודגדג ומצא קלילות...
וכרכר ומצא קרקורים..

פורים שמח!
כל הזכויות שמורות להספרן.
 
נערך לאחרונה:
לרגל פורים. שיר העצמה לבעל

אתה חשוב
למרות שאת
האשפה
הורדת שוב..

אתה בעל טוב
למרות שנכנסת לבית
בבגד רטוב...

אתה מתחשב אובר..
למרות שבספונג'ה
אתה עובר

אתה מונח
גם אם שמת לשרל'ה
את המעיל של אהרל'ה

יש לך כתפיים רחבות
גם כשמדי פעם
אתה
אובד עצות

אתה תומך
למרות שבעצמך
אתה צריך סומך

אתה מסודר
למרות שהחולצה
לא פעם משתרבבת לך
מהסודר

אתה אלוף
על אף שאצבעותיך
(במקום הירקות)
עברו קילוף

אתה גיבור כארי
על אף שאתה חש
כגדי לא בריא

אתה נדיב במיוחד
למרות שבכיסך
אין ולו גרוש אחד

אתה תותח
גם אם אינך
נחשב לחתיכת
ת"ח

אתה שנון
גם אם כולם
קוראים לך
חנון..

אתה חרוץ
על אף שבפתק
היה כתוב סתם תירוץ

אתה מבריק
אפילו שרוב דבריך
הלכו לריק

אתה מוצלח
גם אם את התכשיטים
זרקת לפח

אתה פעיל
למרות שעד הערב
נשארת עם מעיל

אתה איש חינוך
למרות
שפע הפינוק

אתה יעיל ופעלתן
למרות הרביצה מידי פעם
על הספה

אתה נראה מדהים
למרות החור
במעיל

אתה אדם גאוני
למרות שהינך
רחפן כרוני

אתה נועז
למרות שנפלת
אז ואז

אתה אמיץ
למרות שלאשתך
הוצאת את המיץ

(חכה חכה..)

אתה רגוע
גם כששום דבר
אינו ידוע

אתה רצוי
גם כשמאחורי דלת נעולה
אתה מצוי

אתה רגיש
גם כשאת התריס
שכחת להגיף

אתה לארג'
גם אם את כל הממתקים
החבאת בפגאז'

אתה עוד יותר.. לארג'
גם אם ראית עני
ושמת גז

אתה ערני
גם אם אתה
במצג ישנוני..

אתה עדיין גבר
גם אם אתה
חסר בטחון כמו קבר
וחושש מכל שבר

אתה חכם
למרות שאתה לא יודע
להסתדר עם החם
ומעדיף להעמיד פני תם

זכית בשידוך משמיים
על אף שאשתך
עושה לך צרות
כפליים

אתה בר מזל
למרות שקנית חתול בסל..
במחיר כלל לא מוזל
שלמחרת הוא עוד הוזל,
והחתול הפך לז"ל... וד"ל

ולמרות ועל אף,
ואולי דווקא בגלל,
זה מה שעושה אותך לגבר באידאל,
שלצד כל חולשה יש חוזקה

ולו תמקד את המבט
ותשאב כח מה'יש'
אז תבין כי לכך נוצרת
ולעולם לא תתייאש

(ובמילים אחרות, חבר כדאי שתשלים עם המצב ומהר...)


נספח

ברוך שעשני כרצונו, את מברכת כל יום
ההיפך מבעל שרק מרים לעצמו (ברוך שעשני גבר!)
כי לכך נוצרת להודות לסומך לכל-דל
להיות עזר ואחיסמך ל'תינוק המגודל'
שאמנם באופן מוגזם אוהב להניף אגודל
אבל בלעדיך כמעט ולא קיים - אם בכלל


אתה בונקר מבוצר
למרות שאת הלב
אתה שופך
בכל אתר ואתר

אתה בעל השראה
גם אם היא בורחת לך
רוב הזמן

תאמין בעצמך,
יש לך סופר השראה
גם אם היא נזכרת בך
רק בשעת השינה
אז תתעורר על עצמך..


מה המכנה המשותף בין אישה גבר ותוכי?
תוכי ניחן בכושר חיקוי,
אישה בכושר דיבור,
וגבר, בכישרון לחקות את שניהם...


כל הזכויות שמורות להספרן.
 
נערך לאחרונה:
עשרים כללים חלק ראשון - לעזר כנגדו שבעלה השתכר..
תזכורת: מאחורי כל אישיכור גדול עומדת אישה...

1. לא לתת לבעל שיכור בשום אופן לעלות על אוטבוס לבד!
בעל כזה התיישב לידי באוטובוס,
בתחנה הראשונה שהאוטובוס עצר, השיכור החליק מהכיסא, תפסתי אותו רגע לפני שנפל,
בתחנה השניה האוטובוס שוב עצר והשיכור שוב מחליק, ושוב תפסתי אותו לפני שיפול,
בתחנה השלישית שזה שוב קורה פניתי לשיכור:
"אדון יקר אולי תתפוס את עצמך ולא תיפול כל רגע",
עונה לי השיכור: "ואולי אתה תעזוב אותי, כבר 3 תחנות שאני מנסה לרדת ואתה לא נותן לי…"
2. אגב, גם לא מומלץ להביא לבעל רב קו..
שוטר פוגש שיכור הולך בזגזגים על מסלול בכביש שמיועד לאוטובוסים..
אומר לו, אדוני תעלה מהר למדרכה שלא תידרס!
עונה לו השיכור מה הבעיה שלך, תקפתי ברב קו...
3. להרחיק מהבעל את מפתחות הרכב
שכור אחד נכנס עם הרכב שלו במישהו.
כשהגיעה המשטרה הוא אמר לשוטרים בכעס גדול
שהבחור גם דיבר בטלפון וגם שתה יין.
השוטר אמר לו שהבחור יכול לעשות מה שהוא רוצה במרפסת שלו...
4. לא לשלוח אותו למכולת לרכוש בקבוק יין באופניים..
שיכור מספר לאשתו:
נסעתי אתמול לחנות המשקאות על האופניים,
קניתי בקבוק יין והנחתי אותו בסל האופניים.
כשעמדתי לעזוב, חשבתי לעצמי שאם אפול מהאופניים, הבקבוק יישבר.
אז שתיתי את כל היין לפני שרכבתי הביתה.
לבסוף, התברר כי החלטה טובה מאוד,
כי נפלתי מהאופניים שלי שמונה פעמים בדרך הביתה.
אז אתה מבינה.. מסיים השיכור: תארי לעצמך מה היה קורה לבקבוק!...
5. בשום פנים ואופן לא לצייד אותו עם פלאפון!
שיכור אחד לקח את הטלפון הסלולרי שלה ועלה לגג של בניין,
זרק את הטלפון והוא התנפץ לרסיסים.
איש פיכח עבר ברחוב ושאל אותו: "למה הפלת את הטלפון שלך?".
אמר השיכור: מתברר שמצב טיסה זה לא מה שחשבתי…
6. להשתדל לקחת אותו במדרגות ולא במעלית.
שיכור אחד עומד ליד המעלית.
מגיע אדם ושואל: "אתה רוצה לעלות?".
"כן", עונה השיכור,
"אז למה אתה לא עולה?" ממשיך האיש.
אומר השיכור: כתוב שהמעלית מיועדת לעשרה איש, אי לכך אני ממתין שיבוא 'עשרי קודש…".
7. אל תאמיני לתשבחות של בעלך!
בעל ואשתו יושבים על המרפסת לאור השקיעה ושותים כוס יין.
הבעל: אני אוהב אותך כל כך ולא יודע איך יכולתי לחיות בלעדיך…
האישה: זה אתה או היין שמדברים מגרונך?
הבעל: זה אני… מדבר אל היין…
8. כשאת לחוצה וכל שניה אומרת לו 'יוסי תרגיע עם היין', אל תשתי כוס תה ובכלל שתייה שאינה אלכוהלית שהברנש לא יסיק מזה מסקנות....
מסקנה של שיכור:
תקשיבו לבעל נסיון "תה יותר מסוכן מיין"!
גיליתי זאת אתמול בלילה, שתיתי 3 בקבוקי יין עד 4 בבוקר בסעודת פורים שארגן חבר מאמשינוב..
בזמן שאשתי כהרגלה שתתה תה בבית.
הייתם צריכים לראות כמה אלימה וכועסת היא הייתה כשהגעתי הביתה.
אני הייתי שליו רגוע ושקט והלכתי דוך למיטה
והיא המשיכה לצרוח עלי בקולי קולות עד אור הבוקר….
אני אומר לכם תה – זה לא טוב זה רע....!
9. אפשרות קלה לבדוק אם הבעל הגיע לשכרותו של לוט או לא באמצעות 4 משפטים שהכי קשה לומר... אם הברנש אמר אותם ונשאר רגוע, הוא פיכח לגמרי...
1. שמשון מישש שש מישמשים בשמש
2. שאסה שם שום בסושי
3. שישה כושים קשישים מקוששים קשים בשקים מקושקשים
4. ממחר אמא שלי עוברת לגור אצלנו...
10. אל תנסי לחפש את בעלך השיכור ברחובות העיר, אפילו אשתו של רבי בנימין לא היה לאל ידה להחזיר את בעלה בהאי עידנא...
"אמר רבי בנימין הכל בחזקת סומין וכו' עד שהקב"ה פוכח.. עיניהם..
11. אל תנסי לנצל את הרגע, ולשאוב סודות מבעלך בשאלות כמה הוא שמח איתך וכו'...
כי מסתבר שכדרכו של יהודי הוא ישאל אותך מה הם שלושת ההרים הכי מסוכנים בעולם?
ויגמגם את התשובה המחמיאה...
א. הרי האוורסט
ב. הרי ההימלאיה
ג. הרי את מקודשת לי...
12. אל תנזפו בו "הבטחת לי שלא תשתה יותר מבקבוק אחד?!"
"לפעמים לשתות יותר מדי זה בקושי מספיק"..., אבל בתכלס "איני זקוק ליותר ממשקה אחד בשביל להשתכר,
הבעיה היא שאיני זוכר אם זהו משקה מספר 13 או 14"....
וחוצמזה "אני שותה כדי לשכוח שאני שוטה"...
13. לצייד את הבעל בחולצה
אני לא שיכור.webp
14. למה אתה עובר לי בספונג'ה?
שני שוטרים מתקשרים לתחנה ומבקשים לדבר עם המפקד
"שומע המפקד"
כן הוא עונה
נכנסנו לדירה, נראה שהאישה ירתה בבעלה כי הוא דרך 'על הרטוב' באמצע הנקיונות לפורים בואכה פסח...
ועצרתם אותו? שואל המפקד,
עדיין לא, ענו השוטרים, הרצפה עדיין רטובה.....
15. למה אתה לא עומד בהבטחות שלך לפני החתונה?
מאורסת שואלת את המשודך לאחר החתונה, כמה זמן תלמד בכולל, יום שלם או חצי יום?
אומר לה המשודך: בשבילך אני מוכן ללמוד אפילו יום וחצי....
16. ברסקרית שואלת את בעלה השיכור: למה אנחנו שמים מחיצה במקרר בין האשל ללבן?
מספרים שהרב פישר שאל:
האם הבריסקר'ס מעמידים חוצץ במקרר בין ה'אשל' ל'לבניה' מחשש יחוד....?
17. מתי יבוא המשיח?
חבדניקית שאלה את בעלה השיכור מתי יבוא המשיח?
תחשבי משיח יבוא משיח תחשבי גאולה תבוא גאולה. סליחה, בעצם אני כאן..
18. למה אתה אוהב את האזני המן של אמא שלי יותר מאזני המן שאני מכינה?
אזני המן הספרן (6).jpg
באוזני המן יש מילויים שונים שוקולד, ריבה, פרג, תמרים ועוד ועוד
וכל בר בי רב מכיר את המחלוקת העצומה שנחלקו הפוסקים במה היו ממולאות אוזניו של המן, ומכאן השוני ביניהם,
אך זה ברור שהמילוי הגרוע ביותר בטעמו ובמרקמו.. זה מילוי הפרג,
וכבר אמר איש חכם שהפרג הוא שוקולד שלא הלך לו בחיים..
וההסבר בזה, שהרי המנהג לאכול אוזני המן הוא זכר לכך שכאשר בתו של המן שפכה עליו את הגרף של רעי אוזניו נתמלאו בזה
וכך הוא בא אל המלך, ומעיקר הדין היינו צריכים לקחת גרף של רעי ולהתחיל למלאות את האוזן המן...
אלא, שכידוע בפורים מצוות היום היא "ונהפוך הוא"
וכאשר נהפוך את ה'גרף' יצא 'פרג'....
וזו הסיבה היחידה (אמר הבעל המחמיר..) שאני אוכל את האזני המן מפרג של אמא שלך ולא את האזני המן שלך מריבה הטעימים....
19. אל תצעקי על בעלך השיכור שיפסיק לשתות, זה לא באמת אפקטיבי!
כי למשמע הצעקות, הבעל השיכור יחייך חיוך רחב, ויאמר:
ב"ה קיימתי את הנאמר: 'איסתרא בלגינא קיש קיש קריא'....
כלומר: ביום של אסתר, כאשר שותים לוג יין, חובה שהאישה תצעק - 'קיש קיש קריא',
20. למה השנה אתה לא שותה יין אדום?
שנה שעברה השתכרתי והקאתי והיה לך מאוד קשה לנקות את כתמי היין מכל מרחבי הבית והבניין,
אז הבטחתי לך שהשנה אני שותה רק יין לבן,
זוכרת?
טיפ אחרון לקינוח...
אל תבקשי מבעל להושיט לך את הקינוח, כי אז תקבלי ממנו משהו אחר...
'למה הבאת לי ממחטה?', "כי בקשת משהו לקינוח!"

כל הזכויות שמורות להספרן.
 
קרדיט הקובץ: הניק @משך

הוספה שלי על הנכתב בקובץ.
לעשות הגרלה בין השכנים....
לקחת את זה צעד אחד קדימה ולקיים בהידור את הנאמר "הפיל פור הוא הגורל"...
לעשות הגרלה בין החברים
לעשות הגרלה בין המלמדים
לעשות הגרלה בין הגננות
לעשות הגרלה בין הגיסים
לעשות הגרלה בין השויגער והאמא
 

קבצים מצורפים

ועוד משהו מעידן הקורונה, שווה לנסות:
תלו על המקרר פתק לרפו"ש עם השם "קורונה בת ציינה" ותכתבו - "בקשו לומר פרק תהילים".
תתפלאו לראות אבל כמעט כולם טועים ואומרים.
ומה קורה עכשיו שהסתלקה הקורונה?
 
9. אפשרות קלה לבדוק אם הבעל הגיע לשכרותו של לוט או לא באמצעות 4 משפטים שהכי קשה לומר... אם הברנש אמר אותם ונשאר רגוע, הוא פיכח לגמרי...
או לבקש ממנו להבין את ההיגיון בשורה:
"חירש שמע שאילם אמר שעיוור ראה צולע רץ אחרי קירח ומושך לו בקוקו".
אם הוא הצליח להבין סימן שהוא....?
 
לישיבה מפורסמת בגולה הגיעו פעם חיילים לגייס בחורים, ברחו כל הבחורים והתחבאו. ואליהם הצטרף ראש הישיבה והתחבא. שאלו אותו הבחורים "הרב כבר זקן, למה הוא בורח?" ענה להם ראש הישיבה "מה, הם לא צריכים רמטכ"ל?"
 
רבי אהרן מקרלין אמר שמחה זה לא מצוה ועצבות זה לא עבירה, אבל מה ששמחה יכולה לגרום אף מצוה לא יכולה לגרום, ומה שעצבות יכול לגרום אף עבירה לא יכול לגרום.

מסופר על חסיד שעבר ליד הנהר וראה אדם שעומד לטבוע.
אמר לו החסיד תשלח ד"ש ללויתן. הבן אדם (הטובע) התחזק מהשמחה של הבדיחה, והצליח לצאת מהמים...
 
היכן רמוז במגילה דואר ישראל?
"ותשלח אסתר בגדים למרדכי - ולא קיבל"

קיבלתי בפורים אשתקד בדואר... משלוח מנות ובתוכו צ'ק על סך 30 ש"ח וכתוב בו "משלוח מנות איש לרעהו ומתנות ..."
שלחתי את זה חזרה עם כיתוב "רווח והצלה יעמוד ליהודים ממקום אחר ואת ובית אביך..."
 
העולם שואל, איך העויילם אוכל אזני המן, הרי אזניו הם מבשר וכתוב: "וימלא המן חמה" וחמאה הוא מחלב, ואם כן בשר בחלב ביחד הוא טריפה ואיך אוכלים אותם יחדיו?

שמעתי ישוב גאוני ואשתף את הציבור.
לעולם המן לא היה בשר אלא דג, כמו שמעיד הפסוק "ויהי בימי אחשוורוש", שאחשוורוש היה בים משום שהיה דג, וכתוב" ויסר המלך את טבעתו ויתנה להמן האגגי" שהמלך נתן את טבעתו להמן, וטבעו היה דג ולפי זה אף המן היה דג , ולפי הרמ"א מותר לאכול דג בחלב....
אמנם לבני ספרד עדיין קושיא עומדת על מקומה והי"ע.
 
לב (32) בדיחות לכבוד פורים

ש. איזה פסוקים במגילת אסתר מביאים ליטאי לשמחה❓
ת. הפסוקים שקורים בניגון איכה
ש. א"כ מדוע אין קורים את כל המגילה בניגון איכה❓
ת. זה כבר הוללות....

כמה חמות (שויעגריות) היו לאחשווראש❓❓

3 חמות ואלו הם:

★שככה כדכתיב 'וחמת המלך שככה'.
★בערה כדכתיב 'וחמתו בערה בו.
★כשך כדכתיב 'כשך חמת המלך'.

פלא שהיו להמן מושגי גובה... אבא שלו היה אגגי במקצועו.

וכי מה היה אכפת למרדכי שירעילו את אחשוורוש הגוי❓
אלא שבגלל הלשנתו נתלו
שני גויים - רווח נקי של גוי אחד.

ש.מנין שהמן היה
לבן❓
ת. כתב רש"י: "והמן היה לבן" (שמות ט"ז ל"א)

ידוע שכל אחד מעשרת בני המן נתן אלף כיכר כסף להשלמת העשרת כיכר כסף
השאלה נשאלת מניין היה לבנו 'דלפון' את הסכום הנדרש❓

אחד הניסים הגדולים במגילה הוא – 'וחמת המלך שככה'..כששויגער יכולה לשכוח
זה באמת נס...

למה לוקח ל"נטורי קרתא" הרבה זמן לקרוא את המגילה❓ - כי הם עושים רעש בכל "מדינה".

מהו הנס הראשון של המגילה❓ - שפרסי עושה משתה...

מהיכן השם ויזתא❓ פעם הוא התחפש ולא הכירו אותו וכל פעם שהרים את המסכה
וזיהו את פניו אמרו:
וי זה אתה.

מאיפה יודעים שהיה רק שרותים אחד בשושן הבירה❓כתיב: ויתאפק המן‼

מהיכן יודעים שושתי היתה יתומה❓כי היה לה קרן...

איך יודעים שהמן היה אחרי דיאטה❓- איש 'צר' ואויב.

מדוע אזני המן משולשים ❓בכדי שלא יתחיבו בציצית❗
אז למה למצה אין
ציצית❓כי זמן מצה זה בלילה, ובלילה זה לא זמן ציצית.

מאיפה יודעים שושתי היתה מאתיופיה❓
שכתוב: "להראות העמים והשרים את-יופיה"

היכן עבד המן❓בתנובה❗ שנאמר :"וימלא המן חימה".

מה משותף לפורים וליום הבחירות❓
גם בפורים וגם בבחירות למחרת כולם מורידים את המסכות ומתגלה הפרצוף האמיתי שלהם...
רק שאי אפשר כמו בפורים לתלות את הרשעים

מניין יודעים שבזמנם לא היו משתמשים
בויזות❓
שנאמר 'ובויזה' לא שלחו את ידם‼

מה משותף בין 'כביסה' להמן ועשרת בניו❓
את שניהם בסוף
תולים‼

פעם ראה המן את מרדכי מנשק מזוזה ושאל את מורדכי :תגיד, איך זה שאתה
מתייחס לדבר תלוי. ענה לו מורדכי :תאמין לי כשאה תהיה תלוי גם אליך יתייחסו...

כתיב במגילה "שבעת השרים" וכתיב "מיטות שש"
ונשאלת השאלה הרי חסרה מיטה אחת❓
אלא ש'אדמתא' ישן על הרצפה❗
ידוע כי 204 בנים היו לו להמן הרשע ומפני מה לא תלו רק עשרה❓
רחמנות על הבעל הקורא אם היה צריך לקרוא את כולם בנשימה אחת היה
נחנק❗

למה קוראים את עשרת בני המן בנשימה אחת❓
כדי שלא יספיקו להגיש בג"ץ❗

כומר אחד שאל את ר' יהונתן אייבשיץ זצ"ל: הלא כל הימים טובים שלכם אתם
עושים לילה ויום, שכן במנין ישראל היום הולך אחר הלילה, ולמה בפורים
הסעודה נמשכת עד הלילה, ונמצא שאתם סועדים בלילה שאחר היום❓
השיב לו ר' יהונתן ואמר: תמה אני עליכם, הלא כל החגים שלכם אתם עושים יום
ולילה, שכן במנין העכו"ם הלילה הולך אחרי היום, ואילו חג המולד של
מושיעכם אתם עושים בלילה שלפניו❓אלא אלו ואלו צודקים, פורים שלנו בא לנו
מידי גוי, לפיכך אנו נוהגים מנהג גוים, חגם של הנוצר בא לכם מידי יהודי,
לפיכך אתם נוהגים בו מנהג יהודי...

מספרים על איזה בריסקע'ר שפעם בפורים ראו אותו רוקד משמחה ברחוב, שאלו
אותו מה הוא כ"כ יצא מגידרו השנה הזאת ⁉ אז הוא ענה כבר כמה ימים שאני
מחפש אביון אמיתי לקיים בו ומתנות לאביונים, ועכשיו מצאתי אחד כזה, אז
ביקשו ממנו חביריו תן לנו את הכתובת שלו, ככה גם אנחנו יכולים לקיים בו
ומתנות לאביונים , ענה להם הבריסקע'ר:
מה איתכם אם אני יתן לכולכם את
הכתובת שלו לשנה הבאה לא יהיה לי אביון אמיתי⁉

אורח אחד בעל תיאבון הוזמן לסעודת פורים אצל בעה"ב קמצן במקצת, כשהגישו
לשולחן קערה מלאה אזני המן. נטל האורח אחד ואמר: אני לוקח אחד כנגד
הקב"ה, "אחד שבשמים ובארץ". שוב לקח שנים והכריז "אני נוטל שנים כנגד משה
ואהרן"
אח"כ שלשה והודיע: "אני נוטל שלשה כנגד שלשה אבות" לקח עוד ארבעה
ואמר בחגיגיות :
"עתה אני לוקח כנגד ארבע אמהות"❗משלקח חמשה – כנגד חמשה
חומשי תורה❗
קפץ בעל הבית ממקומו ואמר לאשתו "הסירי מהר את הקערה מן
השולחן, חוששני שעוד מעט יטול כנגד ששים רבוא יוצא מצרים...❗"

מניין שבזמן אחשורוש היו נוהגים להתחפש במסכות❓אחשורוש שאל מי הוא זה
ואיזה הוא❓ אילו לא היה מסכה על פניו של המן הרי יכול היה לראות
בעצמו....

בהתחלה כתוב "וימלא המן חמה", משמע שהמן היה מלא - שמן בלע"ז,
ואח"כ כתוב איש צר ואויב המן
, משמע שהמן היה צר - רזה בלע"ז,
וי"ל כאן לפני שאחשורוש התקין לו lטבעת וכאן זה אחרי....

מניין שלהמן קראו מאיר וייס❓
שאחשוורוש קורא לו - מאייר, קח את הלבוש ואת הסוס.
ולגבי שם המשפחה - הרי כשתלו את הבנים שלו קראו לכל אחד בשמו: פרשנדתא
וייס, אסתפתא וייס...

מרדכי זכה בפריימריס ברוב זעום - רצוי לרוב אחיו.

בסעודת אחשוורוש היה ונהפוכו - קודם כרפס ואח''כ בוץ.

מה ההבדל בין פורים לשבתון הבחירות❓ בפורים - לא הולכים לעבוד ולא
בוחרים, בשבתון בחירות - לא עובדים ולא בוחרים.
 
מתאים לשנות שמות אנשים ומקומות וכו' לפי המיקום והמצב.

הלכה א': מאימתי נכנסים למקלטים? משיגיע שחר אדום. ר' יוחנן הגלילי אומר: משיכיר בין קטיושה לקסאם. ר' פרס השמעוני אומר: משיבחין ביו קסאם לשמסאם. אמר ר' אולמרט: אני משדרות אני בא, ומעולם לא נפל עלי קסאם. אמרו לו: שוטה שבעולם! לא משדרות אתה בא אלא משדרות רוטשילד...

הלכה ב': תקנו חכמים שלא ייקרא שחר אדום. ואמאי? דההוא זאטוט שנקרא שחר ולבש סודר אדום, ואמריה חבריה דאותו זאטוט: "תראו – שחר אדום", ויזעקו כולם זעקה גדולה ומרה ויקפצו למקלטיהם ולמרחביהם המוגנים ותחת כל משקוף רענן, והעיר שדרות נבוכה. אותה שעה תקנו חכמים שלא ייאמר שחר אדום אלא צבע אדום.

הלכה ג': על מה קסאמים באים? על שום עוונות שרינו ויועצינו המתרברבים כי הם מוכנים להידבר עם מי שאינם רוצים לדבר ולעשות הודנא היא הבדיחה עם החמאס. וכל כך למה? משום שהיו שרינו שומעים בעצת יועציהם ומבצעים ספין הוא הגורל, כדי שנשכח מבתי ועד של חכמים החוקרים ...

הכיצד זה שבלבנון נתן הקב"ה רבים ביד מעטים, חזקים ביד חלשים ופלאזמות בידי לוחמי שטח פרימיטיביים.

הלכה ד': תחילה נהגו ישראל עם בוא הקסאם לצאת מבתיהם להיכנס לרכביהם ולנסוע בשיירות לשדרות. משנפלו חללים בשדרות פסקו ישראל מלבוא, והחלו תושבי שדרות לצאת מבתיהם, להיכנס לרכביהם ולנסוע בשיירות אל מחוץ לשדרות. מעשה בר' עקיבא ור' טרפון שהיו נוסעים באוטובוס של גאידמק לאילת, עד שבאו תלמידיהם ואמרו להם: רבותינו הגיע זמן בחירות, ויאמרו להם: הצביעו גאידמק!

הלכה ה': משפונה קטיף וניצח חמאס, החלו מחבלים לקצות בישראל ולשלח בהם את הקסאם. תקנו חכמים: אם נפל קסאם בשטח הפקר - מבליגים. אם נפל בתחום העיר ולא גרם נזקא כלל - שותקים. אם גרם נזקא לממונא – מצקצקים בלשונם. אם נפל קסאם וגרם נזקא לנפשא, הרי שאם קטל נפשא דעובדים זרים או מתנחלים – הרי זה כאילו נפל בשטח ההפקר ולא גרם נזקא כלל, ואם קטל נפשא דבני שדרות – מסכלים באופן ממוקד. אם קטל נפשא דבני הכרך הוא אשקלון, כובשים. ר' אולמרט אומר: ומייד מחזירים.

הלכה ו': פדיון שבויים בכמה? אמר ר' אולמרט: בכלום. שמא ישבו מישראל עוד. ור' אולמרט אומר: ב 1,400 אסירים. שמא לא יחזירו כלל. ואם תאמר: קשיא דר' אולמרט על דר' אולמרט? אלא לא קשיא – דספין הווה. שקודם סברי בכלום, ויסובבנהו הספין וסברי ב-1,400 אסירים. אמר ר' אשכנזי: אסירים המשוחררים חייבים בנטילת ידיים, שמא מלוכלכות ידיהם בדם.
מקור לא ידוע.
 
מענייני דיומא:

* פעם אחת שאל כומר אחד את הגאון רבי יהונתן אייבשיץ: אתם היהודים אסורה לכם הנקימה והנטירה, ולמה עד היום אתם מתנקמים בהמן שהיה לפני יותר מאלפיים שנה?
ענה לו הרב: חס ושלום, אין בזה משום נקימה ונטירה, אלא זוהי "תזכורת" ל"המנים" של כל דור ודור, להזכיר להם את סופו של המן רבם הראשון...

* ראו פעם אחת עם הארץ כשהוא יושב ומגרד בסכין כל שם "המן" הכתוב במגילת אסתר המודפסת בסוף החומש. גערו בו: "איך אתה מקלקל את המגילה?"
תמה עם הארץ: הרי כתוב במפורש בתורה "מחה תמחה את זכר עמלק", אם כן צריך למחוק את שם המן מן הספר!
אמרו לו: טוב, מילא שמו של המן ראוי למחוק אותו, אולם בזה אתה מגרד ועוקר גם את המילים הקדושות שמעבר לדף מול תיבת המן?!
אמר להם אותו עם הארץ: הרי אמרו חז"ל 'אוי לרשע ואוי לשכנו'...

* עם הארץ אחד שאל את חברו: משה רבנו כידוע נולד ביום ז' באדר, אם כן יוצא שיום הברית מילה שלו חל בי"ד באדר שהוא פורים, והשאלה היא במה התחילו אז, אם במגילה או בברית?
חברו ה"גאון" עיין, יגע ומצא, ענה ואמר לו: העיר גושן מסתמא היא מוקפת חומה מימות יהושוע בן נון, ואם כן אין מקום כלל לשאלתך, כי שם קורים את המגילה ביום ט"ו ולא ביום י"ד...

* נדבן אחד שאשתו קמצנית, הזמין פעם אחת קבוצת עניים לסעודת פורים.
ראו הם שהאישה מגישה לבני הבית רבע עוף לכל אחד, ואילו להם העניים – רבע עוף לארבעה אנשים.
מיד קם אחד מהם וקרא: רבותי, קומו ונתפלל מנחה!
אמר לו בעל הבית: מה אתה ממהר, הלוא טרם אכלנו והשעה היא רק רבע לאחת?! השיב לו העני בחיוך: אצלך בצלחת רבע לאחד אבל אצלנו רבע לארבע...

* איש אחד הזמין לביתו אורח עני לסעודת פורים. הגישו לשולחן קערה גדולה מלאה כיסנים טעימים מאוד, וריחם נודף למרחוק.
נטל האורח כיסן אחד ואמר: זה כנגד יחידו של עולם!
נטל עוד שניים ואמר: אלה כנגד משה ואהרון.
נטל עוד שלושה ואמר: אלו כנגד שלושת האבות, ועוד ארבעה – כנגד ארבע האמהות, ועוד שנים עשר כנגד י"ב שבטים...
אמר בעל הבית לאשתו, סלקי מיד את הקערה מכאן, בטרם ייקח כנגד ששים ריבוא בישראל...

* הנס הגדול ביותר במגילה:
ר' אייזל חריף היה נוהג לומר שזה שאישה יכולה לשמור על סודה : אין אסתר מגדת את עמה ואת מולדתה"...
יש אמרו שזה שפרסי גוי הידוע בקמצנותו עושה סעודה הוא הנס הגדול ביותר,
ויש אומרים שזה שפרסי נתן 10 אלפים ככר כסף הוא הנס הגדול ועוד יותר גדול הנס שהפרסי השני לא לקח
ויש אשר הרחיקו לכת ואמרו: אם מדברים על פרשת הכסף, ואף חבר כנסת ממדינת ישראל אינו מואשם בה, הוא בלי ספק הנס העצום ביותר במגילה...
 
רבי אהרן מקרלין אמר שמחה זה לא מצוה ועצבות זה לא עבירה, אבל מה ששמחה יכולה לגרום אף מצוה לא יכולה לגרום, ומה שעצבות יכול לגרום אף עבירה לא יכול לגרום.

מסופר על חסיד שעבר ליד הנהר וראה אדם שעומד לטבוע.
אמר לו החסיד תשלח ד"ש ללויתן. הבן אדם (הטובע) התחזק מהשמחה של הבדיחה, והצליח לצאת מהמים...
המעשה עם הרבי ר' בונים מפשיסחא
 

קבצים מצורפים

בעקבות הנכתב טענו עלי כמה טענות. ובס"ד השבתי. מצורף בקובץ.
הערה: כתבתי 18 שורות ומחציתם נמחקו ולכתוב מחדש חוששני שאפר את ההבטחה שבכותרת - לכתוב 18 שורות ולא
*הבהרה: הדברים נכתבו בהומור, כל אחד יעשה כמנהג רבותיו
 

קבצים מצורפים

השבת שלפני פורים
בשנה רגילה זה תצווה.
בשנה מעוברת זה צו.
אומרים שצו זה גמטריא 96 וזה סוג של משקה אלכוהלי.
בשנה רגילה מאחלים אחד לשני שיהפוך ל96...
בשנה מעוברת מחכים כל כך הרבה זמן אז רק צועקים96...
 
חזור
חלק עליון