שיטת המזומנים ומה איתנו ? | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 2 שיטת המזומנים ומה איתנו ? | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 2
  • עקב המצב המתוח והסכנה המרחפת -היל"ת- על יושבי ציון, נרבה בתפילה ובחיזוק. לקריאת תהילים משותפת ומידע מתעדכן מבית גדו"י - לחצו כאן
ללא שום כוונת זלזול!!!!

צריך קצת להכיר את ההיסטוריה של שיטה זו
השיטה נוסדה בחסידות גור המפוארת
בראותם כי אין לימוד העיון שווה לכל והמון בחורים נופלים בלימודם מחוסר הצלחה,
יזמו בחסידות דבר ראשון, לימוד בקיאות בהם בחורים ילמדו גמרות בבקיאות ומזה יהיה להם סיפוק והצלחה,
לאחר מספר שנים בחסידות רצו להשביח את השיטה לכן יזמו רעיון שנקרא 'מזומנים'
כלומר שיהיה החומר הנלמד לכל אחד כמזומנים בכיסו, ע"כ היסטוריה.

אינני מתיימר לדבר בשבח או בגריעות השיטה הזו, רק אומר,
שאם אכן זה שיטה כ"כ טובה לאחר 6/7 שנים של לימוד בישיבה כל אחד מכלל בחורי הישיבות היה לו לצאת עם רוב הש"ס במוחו,

ומדוע זה לא קורה? כמובן לדעתי..
כי זה לא שיטה המתאימה ללימוד קבוע! אלא טובה מאוד לבעלי בתים שקובעים עיתים לתורה
ובמקום שילמדו, ולאחר 20 שניות מסגירת הגמ' אין להם מושג מה הם למדו,
יש להם שיטה נפלאה לחזרה, על החומר הנלמד בקצרה, ובקלות,

כך נראה לענ"ד.


ושוב אין לי שום כוונות זלזול, אלא רק מהרהורי לבי.
 
ללא שום כוונת זלזול!!!!

צריך קצת להכיר את ההיסטוריה של שיטה זו
השיטה נוסדה בחסידות גור המפוארת
בראותם כי אין לימוד העיון שווה לכל והמון בחורים נופלים בלימודם מחוסר הצלחה,
יזמו בחסידות דבר ראשון, לימוד בקיאות בהם בחורים ילמדו גמרות בבקיאות ומזה יהיה להם סיפוק והצלחה,
לאחר מספר שנים בחסידות רצו להשביח את השיטה לכן יזמו רעיון שנקרא 'מזומנים'
כלומר שיהיה החומר הנלמד לכל אחד כמזומנים בכיסו, ע"כ היסטוריה.

אינני מתיימר לדבר בשבח או בגריעות השיטה הזו, רק אומר,
שאם אכן זה שיטה כ"כ טובה לאחר 6/7 שנים של לימוד בישיבה כל אחד מכלל בחורי הישיבות היה לו לצאת עם רוב הש"ס במוחו,

ומדוע זה לא קורה? כמובן לדעתי..
כי זה לא שיטה המתאימה ללימוד קבוע! אלא טובה מאוד לבעלי בתים שקובעים עיתים לתורה
ובמקום שילמדו, ולאחר 20 שניות מסגירת הגמ' אין להם מושג מה הם למדו,
יש להם שיטה נפלאה לחזרה, על החומר הנלמד בקצרה, ובקלות,

כך נראה לענ"ד.


ושוב אין לי שום כוונות זלזול, אלא רק מהרהורי לבי.
אכן בויזניץ זה מיועד או לבעלבתים או לשעה אחת ביום שווה לכל נפש.
 
ומדוע זה לא קורה? כמובן לדעתי..
כי זה לא שיטה המתאימה ללימוד קבוע! אלא טובה מאוד לבעלי בתים שקובעים עיתים לתורה
ובמקום שילמדו, ולאחר 20 שניות מסגירת הגמ' אין להם מושג מה הם למדו,
יש להם שיטה נפלאה לחזרה, על החומר הנלמד בקצרה, ובקלות,
אתה צודק שזה היה הסיבה למה הם חיפשו דרכים לזכור את הלימוד,
אולם לאחר שמצאו את הדרך,
אין סיבה שלא כל מי שלומד בכל רמה שהיא, ורוצה שתלמודו לא ישתכח ממנו, שלא יאמץ את השיטה גם לעצמו,
לכה"פ במה שלומד לעצמו לימוד בקיאות, שאז התכלית והמטרה של הלימוד כדי לצבור בקיאות ברחבי הש"ס,
ואם מאבד אח"כ מה שיש לו, לא השיג את מטרתו.
אגב גם אם אדם לומד בשי' זו בג' סדרים ביום, יצליח להתקדם אולי 3 או 4 דף לשבוע, קשה להאמין שב 6 /7 שנים אפשר לדעת כך את הש"ס.
 
אין סיבה שלא כל מי שלומד בכל רמה שהיא, ורוצה שתלמודו לא ישתכח ממנו, שלא יאמץ את השיטה גם לעצמו,
נראה לי שמי שלא שולט בחומר ישר והפוך - זה לא יעזור לו שיטת החזרה הזאת, הבנויה על סיכום פרטי הפרטים - שעי"ז תזכר בכל הדף,
 
אני חושב דבר כזה: השיטה בכללותה דבר גרוע, יען וכיוון שלהשקיע הרבה בידיעה ופחות עד לא כלל בהבנה היא פסולה מיסודה ולא כך לומדים תורה,
דא עקא שכ"ק מרן האדמו"ר מגור עשה חושבים עם עצמו ואמר:
הרי אצל החסידים ובפרט אצל חסידי גור הרבה עושים לפרנסתם אם לא רוב ולכן המוכשרים והמתמידים באמת מבינים לעומק ושולטים בצורה פנומנלית עד כדי קנאה והשאר שבכל מקרה עובדים, אני ייצר פה דור של בעלי בתים, אך שולטים בצורה מבהילה בהרבה מסכתות,
(אני פעם ישבתי באוטובוס וישב לידי חסיד גור "עובד" ששלט בב"ק ב"מ ב"ב ישר והפוך, וזה לא קיים אצל אף בע"ב בשום קהילה)
ואני חושב שבחלק הזה הצליח האדמו"ר מגור מאוד מאוד
 
אינני מתיימר לדבר בשבח או בגריעות השיטה הזו, רק אומר,
שאם אכן זה שיטה כ"כ טובה לאחר 6/7 שנים של לימוד בישיבה כל אחד מכלל בחורי הישיבות היה לו לצאת עם רוב הש"ס במוחו,
ומדוע זה לא קורה? כמובן לדעתי..
זה קורה!!! לך תבדוק
 
נראה לי שמי שלא שולט בחומר ישר והפוך - זה לא יעזור לו שיטת החזרה הזאת
אחרי לימוד של 4 פעמים אין סיכוי שלא תשלוט בחומר ישר והפוך,
בפעם הרביעית כבר יוצא קרניים, [בצחוק.. כי בכל פעם נוספת מתעורר קושיות חדשות ופותחים בשביל זה ראשונים ואחרונים]
השיטה בכללותה דבר גרוע, יען וכיוון שלהשקיע הרבה בידיעה ופחות עד לא כלל בהבנה
כבר נתבאר לעיל שכמה להשקיע בלימוד עצמו, זה בבחירה של כל אחד, ואינו קשור לשיטה כלל
 
כל עוד אין לך הבנה בחומר - לא תמצא ידיך ורגליך
בהבנה יש ריבוי רמות שונות זו מזו, מה שלא יהיה כשיחזרו ידעו את מה שחזרו וממ''נ אם לאדם מסויים אין על מה לחזור אז אין טעם שילמד כלל לדברי כת''ר, וודאי שזה אינו.
 
בהבנה יש ריבוי רמות שונות זו מזו, מה שלא יהיה כשיחזרו ידעו את מה שחזרו וממ''נ אם לאדם מסויים אין על מה לחזור אז אין טעם שילמד כלל לדברי כת''ר, וודאי שזה אינו.
אבאר כוונתו,
אחד הדברים היפים בשיטה זו, שבפעם ה30 שחוזרים על הסיכום, עדין לא מרגישים שחוזרים על מנטרה קבועה, אלא כל שאתה ממשמש בהם אתה מוצא בהם טעם,
והסיבה לזה משום ככל שלמדת יותר בהבנה את הדף, גם אחרי שתמצתת אותו, בכל משפט שאמרת הכנסת תוכן שלם, שאתה נזכר בו בשבריר שניה ונהנה ממנו, ולפעמים אפי' במילה אחת...
וזה מה שהתכוון, שאם לומדים בשיטחיות קשה להכניס, ולחוש אח"כ בחזרות את הטעם הנפלא הזה, וע"כ מצוי שיפול ולא ימצא טעם וחשק לחזרות.
 
הבנתי.
ובדרך הלימוד הישיבתית גם לא הכי קרובים, אולי יותר קרובים אבל עדיין חסר. לא כן?
בדרך לימוד הנהוגה בישיבות נהוג לשאוף לעלות רמה כל הזמן וזה הבדל מהותי ולא רק ברמה היותר גבוהה וזאת ועוד שבכוללים רבים נהוג כבר לחבר הלימוד העיוני עם הפוסקים
 
א. לגבי השיטה הזו כדרך לימוד, זה ברור שמאז ומעולם, לא כך למדו, ולא כך הורונו רבותינו, שיטה זו היא שיטה לחזרה, אם היא באה על חשבון העומק ועל חשבון עמל התורה בעיון אין לה מקום ואין לה מקור.
ב. זה שבחוג מסויים נתנו קוד לשיטת חזרה, שמאז ומעולם הלומדים שאפו לדעת את מה שלומדים, מי בשקו"ט ומי בתמצות, איש איש ודרכו, וכבר מוזכר בגמרא, אינו דומה שונה פרקו, תנא מיניה מ' זימנין... וכולי. וממילא אבקש, מי שיוכל להסביר את החידוש שיש כאן.
ג. כמי שמכיר ידיד קרוב ביותר שלמד בשיטה זו ויודע את הש"ס כולו בע"פ, שמעתי ממנו, שבוכה על ימי נעוריו שיכול היה לקנות דרכי הלימוד ואהבת תורה, ועל חשבון זה למד את הש"ס כולו בשיטה הנ"ל, ואת הש"ס הוא יודע, אבל הוא לא מחובר אליו, ומתקשה ביותר לרדת כיום לעומקם של דברים.
וחבל על דאבדין!
 
ולא כך הורונו רבותינו... אין לה מקום ואין לה מקור
ורבותינו שבדור הזה? איך אפשר לבטל בהנף המקלדת שיטה שהמליצו עליה גדולי וצדיקי עולם בדורינו?
שמעתי ממנו, שבוכה על ימי נעוריו שיכול היה לקנות דרכי הלימוד ואהבת תורה, ועל חשבון זה למד את הש"ס כולו בשיטה הנ"ל, ואת הש"ס הוא יודע, אבל הוא לא מחובר אליו, ומתקשה ביותר לרדת כיום לעומקם של דברים. וחבל על דאבדין!
ולעומת זאת, אלפי אברכים ובחורים וילדים השיגו ע"י השיטה הנ"ל אהבת תורה ויראת שמים ושמחה
 
ורבותינו שבדור הזה? איך אפשר לבטל בהנף המקלדת שיטה שהמליצו עליה גדולי וצדיקי עולם בדורינו?

ולעומת זאת, אלפי אברכים ובחורים וילדים השיגו ע"י השיטה הנ"ל אהבת תורה ויראת שמים ושמחה
אשמח לדעת מי הם גדולי וצדיקי דורנו שהמליצו? (איני מדבר בהוראת רב לקהילתו, אלא ככלל לגופו של ענין.)
ולגבי אותם אלפי בחורים, תסביר לי כיצד זה קשור לירא"ש ושמחה?
כן, כל תורה בלי דחילו לא פרחת... אבל על השיטה?
וכיצד היא מקנה אהבת תורה? ואדרבה, תפתח אשכול, האם ידיעה מקנה אהבת תורה?!
 
אשמח לדעת מי הם גדולי וצדיקי דורנו שהמליצו? (איני מדבר בהוראת רב לקהילתו, אלא ככלל לגופו של ענין.)
פשוטי עם המציאו את השיטה?
ולגבי אותם אלפי בחורים, תסביר לי כיצד זה קשור לירא"ש ושמחה?
לעומת אותו אחד -
שבוכה על ימי נעוריו שיכול היה לקנות דרכי הלימוד ואהבת תורה
יש אלפים שרוקדים משמחה על שזכו ע"י השיטה הנ"ל לאהבת תורה
 
פשוטי עם המציאו את השיטה?
לא.
מדובר בכלל ל הגמ' הלומד ואינו חוזר, כזורע ואינו קוצר.

שמעתי מאחד המובילים את השיטה הזאת בויזניץ, שמו הוא הרה"ג ר' שלמה שארף שליט"א,
הוא אמר כך, בעצם כל הדורות ידעו שבשביל לזכור חייבים לחזור, רק שיטת המזומנים ענינה היא בסך הכל ליצור סיפוק מעצם החזרה,
שבכל הדורות ידעו להמתין עם הסיפוק, ולהנאות מהתוצאה,
היום הנשמות חלשות, ואנו זקוקים להנאה וסיפוק גם מעצם העשיה, ולכן קבעו סדרת חזרות עם כללים ושמות מפוצצים בשביל לזכור,
 
כמו שכבר אמרו כאן, מלבד בחסידות גור, אי"ז אלא לחזרה.
כשזה עיקר הלימוד לכאו' זה ביטול תורה באיכות, אלא א"כ יש ידיעה ברורה לפני זה שלימוד עיוני לא יביא סיפוק וכדו' וכנראה אלו הסיבות של האדמו"ר מגור.

בדרך כלל, חזרה מרובה לבדה לא מביאה אהבת תורה אמתית אלא ההבנה. וכיון שכך ככל שההבנה יותר נמצאת כך האהבה יותר מורגשת. וממילא בלימוד עיוני פשוט שיהיה יותר אהבת תורה.

ובלי לזלזל בכלל - הזדמן לי לראות קבוצת בחורים הלומדים בשיטת המזומנים נבחנים אצל אחד מהרבנים, לרב ההוא לא היה נוח לבחון רק על גפ"ת, הוא שאל גם שאלה יפה בלומדע'ס, וכשאף אחד לא ענה, הוא גם תירץ תירוץ נפלא.
אני ממש נהנתי מהשטיקל אבל הבחורים ממש לא נהנו מהעניין, הם התמקדו ב'מזומנים'.
 
אני רוצה להעיר פה דבר קטן.

שמתי לב להרבה דיבורים על ביטול תורה באיכות, או לימוד בלי תוצאה וכדו'.

ברצוני לשאול אתכם, מי החליט שלימוד תורה באיכות, הינו עיון עמוק גדר מיגו? אולי לימוד תורה באיכות הוא השקעה עד זכרון חד של כל התורה,

עוד הערה שלי בעניין, אומרים שדרך הלימוד של מזומנים היא חסרת מוצא, דההינו, שטי אפשר לצאת עם זה שום דבר,

אז א. שתדעו שבגור משקיעים גם בלימוד משנ"ב, כך שאין אחד שלא יודע את הלכות שבת הבסיסיות, ולמה אני כותב את זה, משום שלימוד תורה שאפשר לצאת איתו למעשה, הינו שיוכל לדעת מה צריך לעשות ולקיים, אז בגור זה לא חסר

ב. אני לא בטוח שלימוד לעומק הקיים היום יוצר יותר למעיישה משיטת המזומנים,
נוצר מצב של תקיעה בספק וכדו' שגם הוא ללא מוצא,
 
ברצוני לשאול אתכם, מי החליט שלימוד תורה באיכות, הינו עיון עמוק גדר מיגו? אולי לימוד תורה באיכות הוא השקעה עד זכרון חד של כל התורה,
איה"נ, בעיקרון, אך כעת מדברים כלפי הסוג ביטול תורה* הזה של הבנת התורה לעומקה, ולא משנה איך תקרא לזה
*כך גדולי עולם הגדירוהו, כמדומה וסברא היא
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:

הודעות מומלצות

רש"י בשה"ש עה"פ 'סוגה בשושנים' מביא שהוא בא...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון