תנועת המוסר בעולם הישיבות | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית תנועת המוסר בעולם הישיבות | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית

מחשבה

משתמש חדש
gem
הודעות
22
תודות
60
נקודות
13
בשנים האחרונות נראה כי עולם ה"מוסר" בישיבות הולך ונחלש, וכיום נדמה שהוא מתקרב לסיום תפקידו ההיסטורי, כשהוא מפנה את מקומו לתחומי לימוד ועיסוק אחרים כמו המחשבה והעבודה הפנימית האישית.
מה הסיבה לכך?
ומה היה במוסר של הדורות הקודמים שכבר איננו רלוונטי, או לכל הפחות פחות נוגע, לבני דורנו?
 
לא כ"כ הבנתי מהו החילוק בין 'עבודה פנימית אישית' למוסר.
בכל אופן, המוסר בצורה של ישיבות ליטא הקדמוניות, קלם, נובהרדוק, סלבודקא וחברותיהן, נכחד לפני עשרות שנים, גם בגלל השואה, גם בגלל דברים אחרים [התנגדות החזו"א, ועוד].
 
עולם ה"מוסר" בישיבות הולך ונחלש, וכיום נדמה שהוא מתקרב לסיום תפקידו ההיסטורי, כשהוא מפנה את מקומו לתחומי לימוד ועיסוק אחרים העבודה הפנימית האישית
זה לא הינו הך?
 
לא כ"כ הבנתי מהו החילוק בין 'עבודה פנימית אישית' למוסר.
בכל אופן, המוסר בצורה של ישיבות ליטא הקדמוניות, קלם, נובהרדוק, סלבודקא וחברותיהן, נכחד לפני עשרות שנים, גם בגלל השואה, גם בגלל דברים אחרים [התנגדות החזו"א, ועוד].
דווקא בעלי המוסר טענו שאין כל מחלוקת, כך שלומר שזה הנקודה שבשלה נכחדה תורת המוסר מהישיבות זה מוזר.

במקום לתלות את האשמה בצוואר ענקיים, יש לתלות אותה בקטנים...
הדור אינו מוכן לשמוע את התביעות של המוסר, הוא אינו מוכן להכיר בקטנותו ובחיוביו.
הרבה יותר נוח לדבר על המושגים בתור מושגים, להיכנס למחשבה וכו' מאשר לדבר על עצמינו.
 
לבחורים אין היום כלים לקבל מוסר.
כלומר לשמוע ולהפנים שאני חייב להשתנות.
וזה לכאורה הגורם הגדול.
ובנוסף היום הדרך היא של אהבה ולא של מוסר.
 
דווקא בעלי המוסר טענו שאין כל מחלוקת, כך שלומר שזה הנקודה שבשלה נכחדה תורת המוסר מהישיבות זה מוזר.
לומר שלא היתה מחלוקת בין החזו"א לבעלי המוסר זה להתעלם מהמציאות, החזו"א באמו"ב מקדיש פרק שלם לזה [כולל ההשמטה הידועה], וישנם התכתבויות בינו לבין ר' אייזיק שר, שפורסמו בגנזים ושו"ת.
 
לומר שלא היתה מחלוקת בין החזו"א לבעלי המוסר זה להתעלם מהמציאות, החזו"א באמו"ב מקדיש פרק שלם לזה [כולל ההשמטה הידועה], וישנם התכתבויות בינו לבין ר' אייזיק שר, שפורסמו בגנזים ושו"ת.
ר' אייזיק שר הוא לא "בעלי המוסר" אלא אחד מהם.
וגם בזה הייתה לו מחלוקת נקודתית על דיבורים שונים, לא כל תורת המוסר.
לא עיינתי כעת אבל זכורני שהחזו"א מצטט את אור ישראל ולא בשביל לחלוק עליו.

בשבת קודש האחרון היה שיחה עם הרב קוסובר שהוציא את אמונה וביטחון עם ביאורים והרחבות ומוכיח שלא הייתה מחלוקת כלל.
 
ברור שהיה שינוי מסויים בקום המדינה.
יותר מחשבה פחות מוסר.
זה התחיל עם הרב דסלר והמשיך עם הרב פרידלנדר והרב וולבה.
 
ר' אייזיק שר הוא לא "בעלי המוסר" אלא אחד מהם.
וגם בזה הייתה לו מחלוקת נקודתית על דיבורים שונים, לא כל תורת המוסר.
לא עיינתי כעת אבל זכורני שהחזו"א מצטט את אור ישראל ולא בשביל לחולק עליו.

בשבת קודש האחרון היה שיחה עם הרב קוסובר שהוציא את אמונה וביטחון עם ביאורים והרחבות ומוכיח שלא הייתה מחלוקת כלל.
יש גם דברים מפי השמועה [אגב, פעם שמעתי שהחזו"א אמר שאינו מתנגד ל'מוסר' אלא ל'מוסרניק'].
 
ברור שהיה שינוי מסויים בקום המדינה.
יותר מחשבה פחות מוסר.
זה התחיל עם הרב דסלר והמשיך עם הרב פרידלנדר והרב וולבה.
היום גם זה לא קיים אצל המשגיחים, אלא התפצל לגמרי, וחבל על דאבדין. [אגב, למיטב ידיעתי הרב וולבה לא קשור לבעלי המחשבה, אלא היה המשך טהור של ר' ירוחם].
 
הרב וולבה לא נצמד לשיטה המקורית של מדרשי חז"ל ופסוקים כמו חוה"ל ומעלת המידות.
אלא יותר ניתוחים הגיוניים ומחשבתיים.
 
הרב וולבה לא נצמד לשיטה המקורית של מדרשי חז"ל ופסוקים כמו חוה"ל ומעלת המידות.
אלא יותר ניתוחים הגיוניים ומחשבתיים.
גם ר' ירוחם. [וגם כל בעלי המוסר בדורות שקדמו לו].
 
רצוי מאד לשמוע את הפודקאסטים של רא"ז גלינסקי במשפחה.
זה נקרא "עומקה של מחשבה".
הוא מנתח את הדברים טוב.
 
 

הודעות מומלצות

רבי יהודה שפירא (כ"ד בתשרי תרפ"ד - י"ז בניסן...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה