הגרח"י שרייבר - סגנון הלימוד (מפוצל) | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 7 הגרח"י שרייבר - סגנון הלימוד (מפוצל) | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 7
א. יסלח לי מר אבל נראה שלא רק שלא עיין בדברי אלא יש לו חוסר הכרות בסיסית בהתחלת הדיון....
בסך הכל עניתי לרב שטען שזו רק עליית מדרגה והביא את הגר"ח והגרש"ש, ולא דימיתי את הגרח"י לאף אחד מרבותינו בדורות האחרונים כי הוא ממש לא דומה לאף אחד.
אז מה כן הבאת משם, למה לא תביא לדוג' את ר' פסח מקוברין מה עניין הגרש''ש לדידן, הסיבה שנתקבלה דרכו פחות היא מפני שתלמידי הגרב''ב זיע''א היו רבים ומוכרים יותר.
ב. חושבני שמגוחך לומר בריסקער על אדם שכל מי ששם משפחתו הוא סולוביציק יתפלץ למשמע הגדרותיו...
א. מה זה מוכיח?
ב. כו''ע מודו שסגנון לימודו בחלוקה בין בריסק לגרש''ש שייך לבריסק.
 
א. יסלח לי מר אבל נראה שלא רק שלא עיין בדברי אלא יש לו חוסר הכרות בסיסית בהתחלת הדיון....
בסך הכל עניתי לרב שטען שזו רק עליית מדרגה והביא את הגר"ח והגרש"ש, ולא דימיתי את הגרח"י לאף אחד מרבותינו בדורות האחרונים כי הוא ממש לא דומה לאף אחד.
הנה בהודעה הזו שייכת את הגרח''י לדרך מבקשי ההגיון וההסברים :
כתבתי את זה בצורה קיצונית וברמז ממש,
כי עד כמה שאני רוצה להבהיר את העניין,
איני רוצה לדבר סרה בגדולים,
אבל בישיבת מהרי"ל למשל, זה בדיוק הסגנון.
וזה פשוט חוסר הכרות בסיסית, כנס למהרי''ל או תקרא בחוברות ותראה שכל המהלך הוא ברסקאי עוסק בהגדרות נטו, בלא להכנס לפילוסופיה הגיונית וכדו'
 
אפשר הסבר למה יתפלץ?
כי בבריסק - לומדים "וואס שטייט דא" ולא אומרים הגדרות מפוצצות שכמעט אף אחד לא מבין,
חוץ ממה שכתוב בכתבי ובספרי רבני בריסק...
אז מה כן הבאת משם, למה לא תביא לדוג' את ר' פסח מקוברין מה עניין הגרש''ש לדידן, הסיבה שנתקבלה דרכו פחות היא מפני שתלמידי הגרב''ב זיע''א היו רבים ומוכרים יותר.
לא הבאתי מאום.
בסך הכל דייקתי את הרב ההוא, והתייחסתי לדימוי שלו.
אבל כמדומני שהיו באשכול דימויים להגרש"ש דווקא מתלמידי הגרח"י, אך איני זוכר במדוייק...
א. מה זה מוכיח?
ב. כו''ע מודו שסגנון לימודו בחלוקה בין בריסק לגרש''ש שייך לבריסק.
לא אמרתי שלא.
אבל לומר שהוא בריסקער זו בדיחה ממש.
 
כי בבריסק - לומדים "וואס שטייט דא" ולא אומרים הגדרות מפוצצות שכמעט אף אחד לא מבין,
העובדה שאתה לא מבין, ואכן קשים הדברים להבנה, לא מכריחים :
1. שאינם מובנים
2. שאינם באותו מהלך של בית בריסק.
מורכבות לא מוכיחה טעות!!
לא הבאתי מאום.
בסך הכל דייקתי את הרב ההוא, והתייחסתי לדימוי שלו.
אבל כמדומני שהיו באשכול דימויים להגרש"ש דווקא מתלמידי הגרח"י, אך איני זוכר במדוייק...
אתה הצגת את דרך הגרח''י בכמה מקומות כאחד שמבקש הגיון והסבר, ואם תרצה אביא לך לפחות פעמיים שכתבת זאת, ועל זה חרה לך ויצאת כנגדו, ואני ציינתי ושוב אציין כי דרך הגרח''י אינה נוגעת כלל ועיקר לעניין ההגיון וההסבר, אלא לעולם ההגדרות.
אבל לומר שהוא בריסקער זו בדיחה ממש.
שוב תסביר מדוע ?
 
צריך לציין שהגר"ג נדל ג"כ התעמק להסביר דיני תורה וסברותיהם הפילוסופיות. אכן בישיבת מהרי"ל מדובר בהגדרות בריסקאיות אך בשילוב פילוסופיה.
אגב הסתובב מימרא לפני שנים כשהתורה מצווה לעשות מנורה של זהב, אז בישיבת ה"מתמידים" ישאלו למה זהב דוקא ויסבירו שזהב היא מתכת הכי יפה, ור' גדליה ישאל ויסביר למה זהב היא באמת הכי יפה.
כמו"כ בוואלאזין הגדירו (כנראה הליצים שם) את שיטות הלימוד בין גדולי תלמידי הגר"ח, שאם הגר"ח יגיד ששולחן הוא פרה: הגרי"ז יסביר שקיים דין ששולחן הוא פרה. ר' שמעון יסביר שמכיון שלשולחן יש ארבע רגליים הוא דומה לפרה, ור' ברוך בער היה יונק חלב מהשולחן.
 
צריך לציין שהגר"ג נדל ג"כ התעמק להסביר דיני תורה וסברותיהם הפילוסופיות. אכן בישיבת מהרי"ל מדובר בהגדרות בריסקאיות אך בשילוב פילוסופיה.
פילוסופיה זו תכונה כללית השאלה לאיפה מנתבים אותה , אם להגיון והרעיון, או לגדר והדין.
 
חושבני שמגוחך לומר בריסקער על אדם שכל מי ששם משפחתו הוא סולוביציק יתפלץ למשמע הגדרותיו...
לא רק מי שממשפחתו סאלאוויצ'יק אלא הדי אן אי הבסיסי של בריסקער זה אנטי הרב, ומי שטוען (@פסיק פומיה) שהרב לא דן בתוכן והרציונל העומד מאחורי הדינים הוא באמת בור מוחלט בעניין הרב, והרוצה הוכחה לעניין ישים פעמיו לקונטרס דברי משפט להגרד"ש עינבל אח"כ יעיין בקונטרס דברי הרב ששם זה הכל חוץ מבריסק, וכן בשאר קונט'
 
אפשר הסבר למה יתפלץ?
כי בבריסק לא לומדים את תוכן איסור גזל והרציונל שבו וממילא מוציאים מהאיסור לא לגזול את כל משפטי הממון מזיק, חוב , פועל , שומרים וע"ז הדרך.
(לא שאני לא חושב שככה צריך ללמוד אבל בבריסק זה ממש אבל ממש לא הכיוון)
 
כי בבריסק לא לומדים את תוכן איסור גזל והרציונל שבו וממילא מוציאים מהאיסור לא לגזול את כל משפטי הממון מזיק, חוב , פועל , שומרים וע"ז הדרך.
(לא שאני לא חושב שככה צריך ללמוד אבל בבריסק זה ממש אבל ממש לא הכיוון)
איפה ראית שהגרח''י לומד כך מהיכרותי ממש ממש לא, צא ותעי' האיך יצא לדון בגדרי משפטי הממון איסור גזל והמסתעף, ותראה כי אינו דן כלל ברציונל ורחוק מכך הוא עוסק ברמת ההגדרות נטו נטו, מתבסס על הוכחות מן הגמ' הראשונים ולוגיקה.
 
איפה ראית שהגרח''י לומד כך מהיכרותי ממש ממש לא, צא ותעי' האיך יצא לדון בגדרי משפטי הממון איסור גזל והמסתעף, ותראה כי אינו דן כלל ברציונל ורחוק מכך הוא עוסק ברמת ההגדרות נטו נטו, מתבסס על הוכחות מן הגמ' הראשונים ולוגיקה.
ג"א בתור א' מתלמידי הרב כן חושבני. אכן, מכיון שמתעסק בהגדרות עד לעומקם יש אשר לא דעת ולא תבונה בהם ויחשבבו זאת לרע-ציונל
 
אם לפלפל זה נותן כוח גם בזמנים שיש סיבה לא ללמוד זה אומר שיש בה קצת פחות מהאמת ובאמת אפשר לראות שלומדים כשיטת החזון אי''ש בעמל להבנת הגמרא הראשונים בעיון הבנתי לאסוקי שמעתתא יש הרבה יצר הרע וד''ל
אגב, שמעתי פעם תיאורים על המצב בסדרים במהרי"ל וזה בכלל לא גישמאק, כל אחד חושב לעצמו שעה ארוכה וכו'.
 

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון