הגרח"י שרייבר - סגנון הלימוד (מפוצל) | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 8 הגרח"י שרייבר - סגנון הלימוד (מפוצל) | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 8
אגב, שמעתי פעם תיאורים על המצב בסדרים במהרי"ל וזה בכלל לא גישמאק, כל אחד חושב לעצמו שעה ארוכה וכו'
דיברתי עם חבר על זה, זה ממש לא כך, זה תלוי בסגנון ובחורים לרוב נשארים בסגנון (לא דרך) הלימוד בו הם הגיעו.
 
ישיבת מהרי"ל אינה ראיה לכלום כמו שרמת הכשרון של עטרת לא מלמדת על הגרב"מ אזרחי כן ישיבת מהרי"ל לא מלמדת על דרכו של הגרח"י.

(אגב היה שאלה מאוד בסיסית ביבמות ששאלתי עשרות בחורים בפוניבז' ואף אחד לא ידע, אז מה זה מוכיח?)
שלמדו רייד בלבד

ר' חיים מבריסק,
ר' אלחנן ווסרמן,
ר' ברוך בער לייבוביץ,
ר' שמואל רוזובסקי,
הרב שך,
ר' דוד פוברסקי,
ר' גרשון אדלשטיין,
ר' ברוך דוב פוברסקי,
ועוד

למו"ר ר' דוד מילר יש משהו מהנוסח הזה,
אבל לא בעיסוק שהוא רק בדברי האחרונים וראשי הישיבות,
ולא בהגדרות בדיני התורה.
לא ידעתי שר' שמואל רוזובסקי ממשיך של ר' ברוך בער???
כן הגרי"ג אדלשטייו ממשיך של ר' לייזר?
 
לא ידעתי שר' שמואל רוזובסקי ממשיך של ר' ברוך בער???
לא הבינותי דבריו.
לענ"ד רק טיפש יבין בדברי שסידרתי השמות לממשיכים האחד אחרי השני.
ר' אלחנן אינו ממשיך של הגר"ח, והרב שך אינו ממשיך של ר' שמואל...

סידרתי את זה לפי זכרוני של אותו זמן לגדולי האחרונים של הדורות הקודמים וראשי הישיבה בה למדתי.
אכן, שכחתי לצערי את ראשי ישיבת חברון לדורותיה, ואת ראשי ישיבת מיר לדורותיה.
אך יש לציין שהוספתי "ועוד" שם נכללים כל אלו...

כן הגרי"ג אדלשטייו ממשיך של ר' לייזר?
רבותיו של מו"ר הגרי"ג היו ר' שמואל ור' דוד, וכמובן אביו הגרצ"י תלמידו של ר' ברוך בער.
 
אבל באמת ללמוד רעיונות יותר קל מלהבין תוס בביצה מסובך בלי לקום
הסיפור היחיד שהרב שרייבר מספר על עצמו [כוונתי סיפור על עצמו, על עמלו ויגיעתו בתורה] שכל מי שלמד במהרי"ל מכיר, זה שהוא לא הבין את התוספות בב"מ ו. למטה בסוגיא של תקפו כהן. עד שבבוקרו של יום שישי אחד של קיץ אמר לאישתו שהוא יוצא ולא חוזר הביתה עד שיש פשט בתוספות, ובסוף חזר חצי שעה לפני השקיעה בלי פשט.
ואתם אומרים שבמהרי"ל רק חושבים על רעיונות ולא מנסים להבין תוס מוקשה בלי לקום?
 
הסיפור היחיד שהרב שרייבר מספר על עצמו [כוונתי סיפור על עצמו, על עמלו ויגיעתו בתורה] שכל מי שלמד במהרי"ל מכיר, זה שהוא לא הבין את התוספות בב"מ ו. למטה בסוגיא של תקפו כהן. עד שבבוקרו של יום שישי אחד של קיץ אמר לאישתו שהוא יוצא ולא חוזר הביתה עד שיש פשט בתוספות, ובסוף חזר חצי שעה לפני השקיעה בלי פשט.
ואתם אומרים שבמהרי"ל רק חושבים על רעיונות ולא מנסים להבין תוס מוקשה בלי לקום?
סליחה מכבוד המתקרב אבל ר' יוסל בעצמו הוא גאון עולם וידוע אבל דברתי על שיטה אחרת ותעיין לעיל בהודעה שכוונתי היתה לסגנון לימוד של סברות בלי תחתית שזה הנאה שלא קשורה לתורה ותעיין יופי בראשי הציונות ועוד כהנה שאהבו ללמוד את התורה ההיא יותר מבחיר פונב'ז
 
לא הבנתי כלום פרש ובאר
במחילה מכבוד תורתו,
אנו עוסקים כעת בדיון על סגנון הלימוד בישיבת מהרי"ל לעמות ישיבות אחרות.
הרב @יאשע בער אמר שבמהרי"ל יושבים וחושבים מבלי לקום וזה לא גישמאק.
אתה השבת לדבריו שלומר רעיונות מסובכים יותר קל מלעסוק בתוס' מוקשה בלי לקום.
ההבנה הפשוטה בדבריך היא שבמהרי"ל יושבים על תוס' מוקשה ובמקומות אחרים יושבים על רעיונות.
הגבתי שבמהרי"ל יושבים בלי לקום - במידה והרב @יאשע בער צודק - על רעיונות מסובכים. וממילא זה גם מסובך וגם לא קל.

אם כוונתו של מר לדיון שהעלה באשכול שאליו ציין,
יכול הוא להמשיך את הדיון שם, ולא להעבירו הנה.
זה יוצר בלבול בין הכותבים ובין הנושאים...

הסיפור היחיד שהרב שרייבר מספר על עצמו [כוונתי סיפור על עצמו, על עמלו ויגיעתו בתורה] שכל מי שלמד במהרי"ל מכיר, זה שהוא לא הבין את התוספות בב"מ ו. למטה בסוגיא של תקפו כהן. עד שבבוקרו של יום שישי אחד של קיץ אמר לאישתו שהוא יוצא ולא חוזר הביתה עד שיש פשט בתוספות, ובסוף חזר חצי שעה לפני השקיעה בלי פשט.

ואתם אומרים שבמהרי"ל רק חושבים על רעיונות ולא מנסים להבין תוס מוקשה בלי לקום?
כמה פעמים נצטרך לחזור על העובדה שהדיון הוא לא על הגרח"י עצמו ולימודו הוא אלא על הסגנון בו הוא יצר את ישיבתו וסגנון תלמידיו.
ובכלל, האם אתה מעלה בדעתך שרק סיפור אחד יש לו על עצמו??
הוא לא צריך לספר כל מה שעבר עליו בעניין הלימוד,
וגם את הסיפור הזה מסתמא הוא הביא בדרך אגב.
 
נערך לאחרונה:
הסיפור היחיד שהרב שרייבר מספר על עצמו [כוונתי סיפור על עצמו, על עמלו ויגיעתו בתורה] שכל מי שלמד במהרי"ל מכיר, זה שהוא לא הבין את התוספות בב"מ ו. למטה בסוגיא של תקפו כהן. עד שבבוקרו של יום שישי אחד של קיץ אמר לאישתו שהוא יוצא ולא חוזר הביתה עד שיש פשט בתוספות, ובסוף חזר חצי שעה לפני השקיעה בלי פשט.
ואתם אומרים שבמהרי"ל רק חושבים על רעיונות ולא מנסים להבין תוס מוקשה בלי לקום?
חבל שלא שמע למרן הגרי"ג...
מרגלא בפומיה דמרן הגרי"ג כי אם לא מבינים משהו,
עוזבים את העניין ל24 שעות וחוזרים עליו אחרי יום, בדרך כלל מבינים בפעם השנייה.
אבל אם לא כדאי לעזוב את זה ולחזור אחרי 24 שעות,
ואם אז לא מבינים כנראה שהשכל של האדם מידי צר בשביל להבין זאת והוא צריך לחכות כמה שנים עד שיחכים עוד....
 
יותר מבסדר.
אבל זה לא שייך לכאן משום כיוון,
יכלת לכתוב זאת באשכול שפתחת במיוחד בשביל הנושא עליו כתבת....
הכל טוב אלו ואלו דברי אלוקים חיים כונתי היתה שדעת מרן החזו''א ותלמידו הגדול רבינו חיים שאול זללה''ה שהלימוד האמיתי זה יגיעה על תוס' בביצה בעומק העיון ולא לחשב רעינות ומושגים סברות ומחקרים אבל אני לא מזלזל בשום יהודי אלא מה שנראה לי נכון המון הצלחה וסתם כך הר''ת של ב''ד קודש זה ברוך דב קדש וישב דברי שמואל (רוזבסקי )
 
הכל טוב אלו ואלו דברי אלוקים חיים כונתי היתה שדעת מרן החזו''א ותלמידו הגדול רבינו חיים שאול זללה''ה שהלימוד האמיתי זה יגיעה על תוס' בביצה בעומק העיון ולא לחשב רעינות ומושגים סברות ומחקרים אבל אני לא מזלזל בשום יהודי אלא מה שנראה לי נכון המון הצלחה
הכל טוב.
זכותך להחליט שדרך החזו"א היא בדיוק בשבילך,
אבל - אין לזה קשר לכאן.
זה הכל.
וסתם כך הר''ת של ב''ד קודש זה ברוך דב קדש וישב דברי שמואל (רוזבסקי )
בזמני אמרו קיבץ ואסף דברי שמואל...
אגב, אשר לשלמה ר"ת אמר שמואל רוזובסקי לשלמה...
 
פשוט הסברתי טעמי לתורת הסברות המחשבות הנהוגה במהרי''ל וח''ן לפגוע אפי' בקצת מכבוד מרן רה''י ר' יוסל שהוא קודש הקודשים כלשון אחיו ר' בונים לרפו''ש.
 
הסיפור היחיד שהרב שרייבר מספר על עצמו [כוונתי סיפור על עצמו, על עמלו ויגיעתו בתורה] שכל מי שלמד במהרי"ל מכיר, זה שהוא לא הבין את התוספות בב"מ ו. למטה בסוגיא של תקפו כהן. עד שבבוקרו של יום שישי אחד של קיץ אמר לאישתו שהוא יוצא ולא חוזר הביתה עד שיש פשט בתוספות, ובסוף חזר חצי שעה לפני השקיעה בלי פשט.
ואתם אומרים שבמהרי"ל רק חושבים על רעיונות ולא מנסים להבין תוס מוקשה בלי לקום?
לא הבנתי, אם לא היה פשט אז איך ולמה הוא חזר
 
לא הבינותי דבריו.
לענ"ד רק טיפש יבין בדברי שסידרתי השמות לממשיכים האחד אחרי השני.
ר' אלחנן אינו ממשיך של הגר"ח, והרב שך אינו ממשיך של ר' שמואל...

סידרתי את זה לפי זכרוני של אותו זמן לגדולי האחרונים של הדורות הקודמים וראשי הישיבה בה למדתי.
אכן, שכחתי לצערי את ראשי ישיבת חברון לדורותיה, ואת ראשי ישיבת מיר לדורותיה.
אך יש לציין שהוספתי "ועוד" שם נכללים כל אלו...


רבותיו של מו"ר הגרי"ג היו ר' שמואל ור' דוד, וכמובן אביו הגרצ"י תלמידו של ר' ברוך בער.
כוונתי היתה לומר ששכמו שברכת שמואל אינו חידושי הגר"ש או שיעורי הגר"ש כך גם יכול להיות שאינו בית היין או מעיין גנים
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
חבל שלא שמע למרן הגרי"ג...
מרגלא בפומיה דמרן הגרי"ג כי אם לא מבינים משהו,
עוזבים את העניין ל24 שעות וחוזרים עליו אחרי יום, בדרך כלל מבינים בפעם השנייה.
אבל אם לא כדאי לעזוב את זה ולחזור אחרי 24 שעות,
ואם אז לא מבינים כנראה שהשכל של האדם מידי צר בשביל להבין זאת והוא צריך לחכות כמה שנים עד שיחכים עוד....
ייש"כ!
זוהי פנינה יקרה!
 
כוונתי היתה לומר ששכמו שברכת שמואל אינו חידושי הגר"ש או שיעורי הגר"ש כך גם יכול להיות שאינו בית היין או מעיין גנים
זוהי שטות והבל.
כי הן אמנם שלר' שמואל הייתה דרך חדשה בלימוד,
אך תורתו הייתה שילוב של בית מדרש בריסק עם בית מדרש הגרש"ש.
לא הייתה לו דרך חדשה שלא שמע מרבותיו, ולא עסק בדברים שלא עסקו רבותיו.

וכשאני אומר 'עסק בדברים שלא עסקו רבותיו',
אין משמעות הדברים שפותח סוגיות שבהם לא דיברו רבותיו,
אלא עוסק בשלב מעל מה שהם עסקו.
כמו הלימוד בישיבת מהרי"ל, שאין שייכות בין הסגנון הזה, לסגנון לימוד של פוניבז' בזמן הגרי"ג הגרב"ד והגרמ"ש, ולמעלה מהם - שם למד הגרח"י.
 
סליחה מכבוד המתקרב אבל ר' יוסל בעצמו הוא גאון עולם וידוע אבל דברתי על שיטה אחרת ותעיין לעיל בהודעה שכוונתי היתה לסגנון לימוד של סברות בלי תחתית שזה הנאה שלא קשורה לתורה ותעיין יופי בראשי הציונות ועוד כהנה שאהבו ללמוד את התורה ההיא יותר מבחיר פונב'ז
מסכים לגמרי, אבל הנידון כאן היה על ישיבת מהרי"ל וע"ז דיברתי.

כמה פעמים נצטרך לחזור על העובדה שהדיון הוא לא על הגרח"י עצמו ולימודו הוא אלא על הסגנון בו הוא יצר את ישיבתו וסגנון תלמידיו.
ובכלל, האם אתה מעלה בדעתך שרק סיפור אחד יש לו על עצמו??
הוא לא צריך לספר כל מה שעבר עליו בעניין הלימוד,
וגם את הסיפור הזה מסתמא הוא הביא בדרך אגב.
הדברים ברורים, רק כוונתי פשוטה, אם הסיפור היחיד שהרב שרייבר מספר ע"ע בישיבה הוא הסיפור הזה, אז בוודאי שזה מה שמנחיל לתלמידיו והסגנון שבו יוצר את ישיבתו ותלמידיו לעיון עמוק בהבנת רבותינו הראשונים וזה מה שהוא עושה כל היום ומנחיל בשיעוריו לתלמידיו.
והסיפור לא בדרך אגב בכלל והוא לא מספר בשיעור סתם סיפורים.
 

הודעות מומלצות

מתי אתם אוכלים סעודת פורים/משתה היין בפורים...

משתמשים שצופים באשכול הזה

  • חזור
    חלק עליון