הגרח"י שרייבר - סגנון הלימוד (מפוצל) | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 9 הגרח"י שרייבר - סגנון הלימוד (מפוצל) | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 9
לא הבנתי, אם לא היה פשט אז איך ולמה הוא חזר
מה לעשות ששבת מגיעה..

ואם אז לא מבינים כנראה שהשכל של האדם מידי צר בשביל להבין זאת והוא צריך לחכות כמה שנים עד שיחכים עוד....
אבל כאן בסוף הוא כן הבין
 
הרב @בד קודש - איני מבין את טענתך, מדוע להגר"ח היה מותר לחדש דרך חדשה בלימוד, ולנו אסור?
מי שחושב שהוא - אברך בדור שלנו - יכול לחדש דרך בלימוד, הוא לוקה בשיגעון גדלות שגם במימדים של שיגעון גדלות מדובר בקנה מידה עצום...
מלבד זאת, שגם הגר"ח עצמו לא חידש זאת, כבר גילו שמדובר בשיטת רבו ר' זונדל מסאלט וכמדומני למעלה בקודש עד להגר"א, ומסתמא עוד למעלה מזה.
 
מי שחושב שהוא - אברך בדור שלנו - יכול לחדש דרך בלימוד, הוא לוקה בשיגעון גדלות שגם במימדים של שיגעון גדלות מדובר בקנה מידה עצום...
ולהגר"ח היה שיגעון גדלות? [אם יש לך טענות על האנשים אני מבין, אך טענות על עצם חידוש השיטה?].
מלבד זאת, שגם הגר"ח עצמו לא חידש זאת, כבר גילו שמדובר בשיטת רבו ר' זונדל מסאלט וכמדומני למעלה בקודש עד להגר"א, ומסתמא עוד למעלה מזה.
אני גם יכול למצוא לך יסודות שנאמרים במהרי"ל המרומזים בראשונים. על מצבתו של הגר"ח נחקק שהוא סלל דרך חדשה בתורה.
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
עוד סיפור שסיפרו במהרי"ל, שפעם אמר הגר"ש אוירבך לרב שרייבר, "התורה לא מסתיימת בנשים נזיקין, מה עם שבת, מה עם חולין.."
וע"ז הרב אמר נו, אבל תראה מה עשיתי בנ"נ משהו כעי"ז.
ובדרך אגב כשרב חצקל כהן ראה את כתבי הרב על אהלות אמר שצריך ללמוד אהלות מחדש' או על מקוואות
 
הדברים ברורים, רק כוונתי פשוטה, אם הסיפור היחיד שהרב שרייבר מספר ע"ע בישיבה הוא הסיפור הזה, אז בוודאי שזה מה שמנחיל לתלמידיו והסגנון שבו יוצר את ישיבתו ותלמידיו לעיון עמוק בהבנת רבותינו הראשונים וזה מה שהוא עושה כל היום ומנחיל בשיעוריו לתלמידיו.
איך לומר בעדינות, אם במהרי"ל לומדים רק פשטים בתוס' מוקשים בש"ס אני 'קוגלאגר'....
הסיפורים של הגרח"י מוכיחים עליו ועליו בלבד.
והסיפור לא בדרך אגב בכלל והוא לא מספר בשיעור סתם סיפורים.
האם אתה רוצה לטעון שהגרח"י מספר סיפורים על שקיעותו בתורה???
לא נראה לי הגיוני,
שים לב שמתוך הטענות לכבודו אתה ממעט בכבודו....
מה לעשות ששבת מגיעה..
אבל כאן בסוף הוא כן הבין
אבל לא לפני שבת, דהיינו שהסיפור בא לבטא לא את ההבנה אליה אפשר להגיע אחרי שקיעות של יום שלם,
אלא את השקיעות שצריכה להיות על כל תוס' למרות שבסוף אין תוצאות,
ואת זה שלל מו"ר הגרי"ג בכל תוקף.
הוא נקט שאין עניין בכלל בלשבת לחשוב יותר מכמה דקות כשבסוף תבין זאת באותו שיעור זמן של כמה דקות.
מו"ר טען בכל תוקף שהשעות הללו לא באמת עזרו לו, אלא רק הכמה דקות של השקיעות לפני שהגיעה ההבנה הסופית.
ולהגר"ח היה שיגעון גדלות? [אם יש לך טענות על האנשים אני מבין, אך טענות על עצם חידוש השיטה?].
תגיד, אתה מדבר ברצינות?
אתה חושב שיש מישהו שיכול לחבר היום ספר שמתקרב לחידושי הגר"ח?
אתה חושב שיש מי שדביקותו בבורא מתקרבת לדרגתו של הגר"ח?
כיצד בכלל ניתן להשוות, אברך בן דורינו להגר"ח מבריסק???
אני גם יכול למצוא לך יסודות שנאמרים במהרי"ל המרומזים בראשונים.
ת"ח אחד אמר פעם שההבדל בין הדור של פעם לדור של היום,
שפעם קודם למדו את הרשב"א, הבינו פשט ברור יציב ועומד, ואמרו "כן נכנס במילים לא נכנס במילים, העיקר שהפשט ברור",
היום אומרים יסוד מפולפל שעומד על כרעי תרנגול, ואז פותחים רשב"א ואומרים לך "תראה, זה כתוב להדיא ברשב"א"...
על מצבתו של הגר"ח נחקק שהוא סלל דרך חדשה בתורה.
כבר אמרתי שזה התגלה מאוחר יותר.
זה דבר מפורסם, שהרב'ה של ר' חיים היה ר' זונדל והוא לימד אותו את שיטת הלומדע'ס המפורסמת שאותה כולנו לומדים היום.
 
"משפט לימודו העיקרי היה בעיון הנצרך לו למעשה, לימוד הגמרא, הבית יוסף וכל האחרונים בעיון. וביותר העיון הגדול בביאורי הגר"א ז"ל. וכשלמד סעיף השולחן ערוך היה הציור לפניו כמו שבא הדין לפניו למעשה. ועיין וחקר היטב משפטו עד אשר העמידו לפסק ניצב. ואז חקר פעמים רבות עד שהיו בידו כמונח בקופסה. וכן כל לימודו בתנ"ך, גמרא, מדרשים וזוהר - היסוד לחפש ידיעת המעשה."
(מתוך "אור ישראל" על צורת לימודו של ר' זונדל.)

אפשר להעתיק מילה במילה על הדרך ש"חידש" הגר"ח.

דהיינו, ודאי שלהגר"ח היה משהו ייחודי לו, ה"צווי דינים", ועוד,
אבל השיטה של "לימוד הגמ' הבית יוסף וכל האחרונים בעיון", החקירה לעומק הפשט "פעמים רבות עד שהיו בידו כמונח בקופסה",
היא מרבו ר' זונדל, תלמיד מרנא הגר"ח מוואלוזין, תלמיד לאדונינו הגר"א.
 
איך לומר בעדינות, אם במהרי"ל לומדים רק פשטים בתוס' מוקשים בש"ס אני 'קוגלאגר'....
הסיפורים של הגרח"י מוכיחים עליו ועליו בלבד.
האם אתה רוצה לטעון שהגרח"י מספר סיפורים על שקיעותו בתורה???
לא נראה לי הגיוני,
שים לב שמתוך הטענות לכבודו אתה ממעט בכבודו....
אתה למדת במהרי"ל לפחות שנה? אני זכיתי ללמוד שם כ-4 שנים.
זה נכון שהרב לא מקבל שום דבר כמובן מאיליו, ויורד ו"חופר" בשורש ויסודות הדברים יותר מהמקובל בעולם הישיבות, ובוודאי שיש הרבה עסק ביסודות הדברים, אבל הכל מתוך הסוגיא ודברי רבותינו הראשונים בעצמם ולא בכלים חיצוניים, והכול בעמל ודקדוק עצום מתוך הסוגיא עצמה והראשונים.
לגבי הסיפור הוא אשר דיברתי הוא לא מספר שום סיפור ורק כזה סיפור שהוא אבן דרך באיך להשקיע להבים תוס זה הוא מספר, אצלי כמי שלמד שם קצת, אישית הסיפור הזה הוא מורה דרך איך ללמוד תוספות ולדעתי זאת כוונתו כשהוא מספר את הסיפור הזה.
אבל לא לפני שבת, דהיינו שהסיפור בא לבטא לא את ההבנה אליה אפשר להגיע אחרי שקיעות של יום שלם,
אלא את השקיעות שצריכה להיות על כל תוס' למרות שבסוף אין תוצאות,
ואת זה שלל מו"ר הגרי"ג בכל תוקף.
הוא נקט שאין עניין בכלל בלשבת לחשוב יותר מכמה דקות כשבסוף תבין זאת באותו שיעור זמן של כמה דקות.
מו"ר טען בכל תוקף שהשעות הללו לא באמת עזרו לו, אלא רק הכמה דקות של השקיעות לפני שהגיעה ההבנה הסופית.
מקבל, אבל כנראה יש שחושבים אחרת מעניין לעשות על השאלה הזו סקר בין תלמידי חכמים ובני ישיבות.
רק ראה בהקדמת היש"ש ליבמות שלמד פרק מצות חליצה חצי שנה ומפורסם מה שאמר הרב ווזנר בשם החזו"א על ת"ח שיכול ללמוד דף אחד 40 יום
כבר אמרתי שזה התגלה מאוחר יותר.
זה דבר מפורסם, שהרב'ה של ר' חיים היה ר' זונדל והוא לימד אותו את שיטת הלומדע'ס המפורסמת שאותה כולנו לומדים היום.
מקור.
ת"ח אחד אמר פעם שההבדל בין הדור של פעם לדור של היום,
שפעם קודם למדו את הרשב"א, הבינו פשט ברור יציב ועומד, ואמרו "כן נכנס במילים לא נכנס במילים, העיקר שהפשט ברור",
היום אומרים יסוד מפולפל שעומד על כרעי תרנגול, ואז פותחים רשב"א ואומרים לך "תראה, זה כתוב להדיא ברשב"א"...
אתה מוזמן לבוא למהרי"ל ולבדוק למה הפשטים של הרב ברשב"א דומים

בל השיטה של "לימוד הגמ' הבית יוסף וכל האחרונים בעיון", החקירה לעומק הפשט "פעמים רבות עד שהיו בידו כמונח בקופסה",
היא מרבו ר' זונדל, תלמיד מרנא הגר"ח מוואלוזין, תלמיד לאדונינו הגר"א
איפה ר חיים פגש את ר זונדל?
 
מה לומדים במהרי"ל בזמן זה ובזמן הבא? האם מקובל אכן להגיע מבחוץ לשיעורי הרב? באיזה ימים ושעות הם מתקיימים?

מחילה על הסטייה הקלה מנושא האשכול, אם יש אשכול מתאים מזה אפשר להעביר לשם
 
מי שחושב שהוא - אברך בדור שלנו - יכול לחדש דרך בלימוד, הוא לוקה בשיגעון גדלות שגם במימדים של שיגעון גדלות מדובר בקנה מידה עצום...
מלבד זאת, שגם הגר"ח עצמו לא חידש זאת, כבר גילו שמדובר בשיטת רבו ר' זונדל מסאלט וכמדומני למעלה בקודש עד להגר"א, ומסתמא עוד למעלה מזה.

ר' זונדל מסלנט עלה לארה"ק בשנת תקצח
ר' חיים נולד בתרי"ד
אכן, אברך בדור שלנו שהא ודאי שאינו יודע להזיע על פשט בסוגיה ודאי לא יכול לחדש דרך
ומי אמר שבזמנם היה אפשר
וחבל מאד שלא תלה דרך הלימוד דהגר"ח במהרש"א

עוד סיפור שסיפרו במהרי"ל, שפעם אמר הגר"ש אוירבך לרב שרייבר, "התורה לא מסתיימת בנשים נזיקין, מה עם שבת, מה עם חולין.."
וע"ז הרב אמר נו, אבל תראה מה עשיתי בנ"נ משהו כעי"ז.
ובדרך אגב כשרב חצקל כהן ראה את כתבי הרב על אהלות אמר שצריך ללמוד אהלות מחדש' או על מקוואות
הסיפור הזה קצת תימה, ולו בגלל שהרב והגר"י כהן למדו מסכתות אלו בחברותא במסכת עשרות שנים

(מתוך "אור ישראל" על צורת לימודו של ר' זונדל.)

אפשר להעתיק מילה במילה על הדרך ש"חידש" הגר"ח.

דהיינו, ודאי שלהגר"ח היה משהו ייחודי לו, ה"צווי דינים", ועוד,
אבל השיטה של "לימוד הגמ' הבית יוסף וכל האחרונים בעיון", החקירה לעומק הפשט "פעמים רבות עד שהיו בידו כמונח בקופסה",
היא מרבו ר' זונדל, תלמיד מרנא הגר"ח מוואלוזין, תלמיד לאדונינו הגר"א.
אשמח להבהרה היכן הזכיר הגר"ח את הבית יוסף ואת האחרונים
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
מקבל, אבל כנראה יש שחושבים אחרת מעניין לעשות על השאלה הזו סקר בין תלמידי חכמים ובני ישיבות.
רק ראה בהקדמת היש"ש ליבמות שלמד פרק מצות חליצה חצי שנה ומפורסם מה שאמר הרב ווזנר בשם החזו"א על ת"ח שיכול ללמוד דף אחד 40 יום
היש"ש לא חשב על מצוות חליצה חצי שנה אלא למד אותה וחידש בה, כן גם כוונת החזו"א.
לא על לחשוב לחדש בסוגיא אלא על עצם ה'לחדש' בסוגיא
מקור.
איפה ר חיים פגש את ר זונדל?
ר' זונדל מסלנט עלה לארה"ק בשנת תקצח
ר' חיים נולד בתרי"ד
אכן, אברך בדור שלנו כמו @בד קודש שהא ודאי שאינו יודע להזיע על פשט בסוגיה ודאי לא יכול לחדש דרך
ומי אמר שבזמנם היה אפשר
וחבל מאד שלא תלה דרך הלימוד דהגר"ח במהרש"א
כבר אמרתי קודם שכתבתי מזכרוני,
אכן יש לעשות סדר בדברים.

ר' יוסף זונדל מסאלנט היה תלמידו של הגר"ח מוולאזין ולמד בישיבת וואלוזין,
שם קיבל את הדרך הלימודית של הגר"א והיא כמו שהעיד תלמידו האור ישראל - דרכו של הגר"ח כמעט במדוייק.

הבית הלוי היה כידוע בישיבת וואלוזין, ואחר שעבר לסלוצק הביא את הגר"ח ללמוד מר' מנדלי' סלוצקע'ר תלמידו של הגר"ח מוולאזין, שם קיבל את אותה דרך של הגר"ח שקיבל מהגר"א, אותה דרך שקיבל גם ר' זונדל מהגר"ח מוואלוזין.
ר' מיכל פינשטיין אמר שמקור שיטתו של הגר"ח היא מר' מנדל אחר שמצא כי דברי הגר"ח בהלכות אבות הטומאות פרק ג' הלכה ל"א, מקורם בדברי רבי מנדל המובאים בשו"ת עמודי אור סימן ע'.

אשמח להבהרה היכן הזכיר הגר"ח את הבית יוסף ואת האחרונים

שיטת ר' חיים היא לא חידושיו בספר, גם לא בכתבים.
שיטתו של הגר"ח היא צורת לימודו ולא צורת חידושיו.
צורת לימודו של הגר"ח היא לעמול לעומק פשט הגמ', לחקור את הסוגיא ולהעמיק באחרונים.
וכבר הביאו כאן ששיעוריו בוולאזין לא היו כמו בספרו.
ובהקדמה לחידושי הגר"ח מצוין להדיא כי זהו סוף דעתו צירוף אחר צירוף וכו' עיי"ש.
 
שיטת ר' חיים היא לא חידושיו בספר, גם לא בכתבים.
שיטתו של הגר"ח היא צורת לימודו ולא צורת חידושיו.
צורת לימודו של הגר"ח היא לעמול לעומק פשט הגמ', לחקור את הסוגיא ולהעמיק באחרונים.
וכבר הביאו כאן ששיעוריו בוולאזין לא היו כמו בספרו.
ובהקדמה לחידושי הגר"ח מצוין להדיא כי זהו סוף דעתו צירוף אחר צירוף וכו' עיי"ש.

אם זה כך אני לא רואה שינויים בין צורת חידושיו של הגר"ח לצורת חידושיו של מו"ר הגרחי"ש

היש"ש לא חשב על מצוות חליצה חצי שנה אלא למד אותה וחידש בה, כן גם כוונת החזו"א.
לא על לחשוב לחדש בסוגיא אלא על עצם ה'לחדש' בסוגיא


כבר אמרתי קודם שכתבתי מזכרוני,
אכן יש לעשות סדר בדברים.

ר' יוסף זונדל מסאלנט היה תלמידו של הגר"ח מוולאזין ולמד בישיבת וואלוזין,
שם קיבל את הדרך הלימודית של הגר"א והיא כמו שהעיד תלמידו האור ישראל - דרכו של הגר"ח כמעט במדוייק.

הבית הלוי היה כידוע בישיבת וואלוזין, ואחר שעבר לסלוצק הביא את הגר"ח ללמוד מר' מנדלי' סלוצקע'ר תלמידו של הגר"ח מוולאזין, שם קיבל את אותה דרך של הגר"ח שקיבל מהגר"א, אותה דרך שקיבל גם ר' זונדל מהגר"ח מוואלוזין.
ר' מיכל פינשטיין אמר שמקור שיטתו של הגר"ח היא מר' מנדל אחר שמצא כי דברי הגר"ח בהלכות אבות הטומאות פרק ג' הלכה ל"א, מקורם בדברי רבי מנדל המובאים בשו"ת עמודי אור סימן ע'.
וכי בגלל שהושוו דבריהם פ"א זו אותה שיטה
באמת
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
אם זה כך אני לא רואה שינויים בין צורת חידושיו של הגר"ח לצורת חידושיו של מו"ר הגרחי"ש
אתה צריך לעיין היטב בהקדמה לחידושי הגר"ח.
ר' חיים עמל כל ימיו בתורה, הוא חזר על כל יסוד שלו במשך כל חייו, תיקן ושינה והוסיף ומחק - כל זה מפורט בהקדמה שם.
וספר חידושי ר' חיים על הרמב"ם אלו דברים שכתב בשנותיו האחרונות ממש!
וכל מה שלא כתב הגר"ח בשנותיו האחרונות לא נדפס בספר! - כמפורש להדיא בהקדמה.

האם אפשר לומר על כל יסוד של הגרח"י שהוא עמל עליו כל ימיו, חזר וניפה ודקדק וצירף וליבן והוסיף וגירע?
האם ניתן לומר שהחידושים האלו הם תמצית של תמצית של תמצית של תמצית מחידושיו לאורך השנים?

במחילה,
אבל אין בדור מי שזורק את חידושיו אחר שמסר בהם שיעור.
וזה סודו של חידושי הגר"ח.

לפיכך, אין קשר בין שיעוריו של הגר"ח וצורת לימודו,
לחידושים שקבע לעצמו כאמת לאמיתה צרפה ממש, בסוף ימיו.

וכי בגלל שהושוו דבריהם פ"א זו אותה שיטה
באמת
דברי ר' מיכל מובאים בקובץ ישורון י"ד עמ' רל"ב.
 
אם אפשר לומר על כל יסוד של הגרח"י שהוא עמל עליו כל ימיו, חזר וניפה ודקדק וצירף וליבן והוסיף וגירע?
האם ניתן לומר שהחידושים האלו הם תמצית של תמצית של תמצית של תמצית מחידושיו לאורך השנים?
אי אפשר לומר כן על כל מה שנדפס בספריו, אבל על יסודותיו העיקריים בוודאי שכך ללא ספק, וכמו רבינו הגר"ח אני לא יודע אבל וודאי שהרבה יותר מכל ר"י סטנדרטי. [רק שב"ה עוד הוא איתנו לאורך ימים ואולי עוד ישתנו דברים]
ואמר האומר
אם חותר אתה לאמת, לך תבדוק את הדברים ותחזור.
לך למהרי"ל שנתיים לפחות ותחזור.
 
בדרך אגב היחס של הרב שריבר בשיעוריו לחידושי הגר"ח הוא מהאחרונים החשובים ביותר [לדעתי כמעט כמו רעק"א וקצות].
ואומר שבמקום שנראה שהגר"ח אומר דברים ברורים ופשוטים סימן שלא הבינו מה הוא מתכון, ויכול למסור שיעור שלם בביאור דבריו מה שכמעט לא עושה באחרונים אחרים.
[לא שהם צריכים את ההסכמה שלו, רק רציתי להראות את היחס שלו לדברים].
 
אי אפשר לומר כן על כל מה שנדפס בספריו, אבל על יסודותיו העיקריים בוודאי שכך ללא ספק, וכמו רבינו הגר"ח אני לא יודע אבל וודאי שהרבה יותר מכל ר"י סטנדרטי. [רק שב"ה עוד הוא איתנו לאורך ימים ואולי עוד ישתנו דברים]
מה אתה אומר?!
תוכל להביא לי חמש יסודות שאותם אמר הגרח"י בשיעוריו וחזר בו מהם או שינה אותם (היינו לא הוסיף נופך, ראיה, או סתירה והפך יסוד לחבורה... אלא שינה מהותית את היסוד) לפחות פעמיים?
כי אצל הגר"ח זה היה כל ימי חייו שוב ושוב,
אם אתה מנסה לדמות, זה חייב להיות לפחות פעמיים, לא כך?
לך למהרי"ל שנתיים לפחות ותחזור.
רבותי יעצו לי לא ללכת לשם,
אבל דווקא משום כך, חקרתי ובדקתי כמה וכמה סגנונות של בחורים שהלכו לשם,
כולם אברכים היום וכולם מדברים בערך - פחות או יותר - באותם נוסחאות, גם אם לא את אותם ווארטים....
[לא שהם צריכים את ההסכמה שלו, רק רציתי להראות את היחס שלו לדברים].
ודאי.
אני חושב שכאן המקום להדגיש,
אין ספק שהגרח"י - גם ת"ח וידען עצום, גם גאון בכישרון ולמדן אמיתי, וגם ירא שמים המעריך את רבותינו כפי ערכם.
כל הנאמר הוא רק על שיטת הלימוד עצמה, וח"ו לא על הרב שליט"א
 
תוכל להביא לי חמש יסודות שאותם אמר הגרח"י בשיעוריו וחזר בו מהם או שינה אותם (היינו לא הוסיף נופך, ראיה, או סתירה והפך יסוד לחבורה... אלא שינה מהותית את היסוד) לפחות פעמיים?
דוגמא אחת, למדנו זמן קיץ יש נוחלין, וחלק עיקרי אצלו בשיעורי זה הפרק הוא עיניני קינייני שותפין וגדרי שותפות וכו, ולאורך הפרק לאחר כמה שיעורים והוכחות הגיע להגדרה מסוימת, ולפי"ז פחות או יותא המשיך הזמן. וממש בסוף הזמן הוא נכנס לאיזה תוספות במק"א ויצא לו הפוך, ודיבר ע"ז באחד מהשיעורים האחרונים של הזמן ואמר שיוצא הפוך ממה שדיברנו בתחילת הזמן, ושאלוהו א"כ צריך ללמוד הכל מחדש ואמר אה"נ.
עוד דוגמא יש לו הבנה מסוימת היאך עובד פריעת בע"ח והאריך בזה בספר טירת כסף, וכמה פעמים שמעתי ממנו שכעת מוכח לו הפוך.
 
אין ספק שהגרח"י - גם ת"ח וידען עצום, גם גאון בכישרון ולמדן אמיתי, וגם ירא שמים המעריך את רבותינו כפי ערכם.
כל הנאמר הוא רק על שיטת הלימוד עצמה, וח"ו לא על הרב שליט"א
אני שמח על ההבהרה.
רק לדעתי שיטת הלימוד שלו זה הוא, זה הבן אדם, זכותך לא להסכים עם שיטת לימודו ויש רבים וגדולים כאלה, ואני מסכים שהשיטה הזו לא מתאימה לכל אחד ויש כאלו שיכולים להתעקם ממנה,
אבל תבין ששיטת הלימוד שלו זה הוא, ע"ז הוא נלחם כל החיים שלו על התורה שלו הוא נותן הכל.
הרב יכל לשבת ברומו של עולם להיות ראש ישיבה במקומות גדולים ומפורסמים, ובמקום זה הוא יושב לו באיזה חור, משבע בבוקר עד 11 בלילה בלי לזוז מהבנין, עם בערך 30 אנשים שחלקם הגדול לא מבינים מה הוא אומר, בלי טיפת כבוד, בלי טיפת משכורת, בלי שום תמונה, עם חובות מהעבר, אף אחד לא מבקש ממנו חתימות או הזמנות לארועים, מהבוקר עד הלילה יושב ועמל בתורה, וע"ז הוא נותן את נפשו ומאודו, את כולו על דרכו והנחלתה, בין אם תסכים אתו ובן אם לו, אני חושב שכל אחד צריך להעריך מאוד כזה בן אדם, אין הרבה אנשים כאלה היום.
 
חבל שלא שמע למרן הגרי"ג...
מרגלא בפומיה דמרן הגרי"ג כי אם לא מבינים משהו,
עוזבים את העניין ל24 שעות וחוזרים עליו אחרי יום, בדרך כלל מבינים בפעם השנייה.
אבל אם לא כדאי לעזוב את זה ולחזור אחרי 24 שעות,
ואם אז לא מבינים כנראה שהשכל של האדם מידי צר בשביל להבין זאת והוא צריך לחכות כמה שנים עד שיחכים עוד....
לא הבנתי
במחילה ממעכ"ת אתה מערבב פה כמה עניינים לא קשורים
וכי כל דבר שאחז מרן הגרי"ג בדרך הלימוד, מחייב את הגרח"י שרייבר
חושבני שאי"צ לומר שהוא ת"ח שעומד בפנ"ע ואינו מחוייב למרן הגרי"ג בנושאים אלו כלום,
מעולם לא שמענו שמי שהנהיג את הדור בהנהגה, דרכו מחייבת את כל בני הדור בצורת הלימוד,
וכי יש פה מישהו בפורום שחושב ש @בד קודש לומד בדרכו של מרן הגרי"ג ??????
ככל הידוע יש איזה מרחק בין צורת לימודו לצורת לימודו של הגרב"ד פוברסקי.
 
אתה חושב שיש מי שדביקותו בבורא מתקרבת לדרגתו של הגר"ח?
אין קשר בין דיבקות לבורא לחידוש שיטה בלימוד [אגב, איני חושב שמעלתו של הגר"ח נתייחדה בדביקותו בבורא.
זה דבר מפורסם, שהרב'ה של ר' חיים היה ר' זונדל והוא לימד אותו את שיטת הלומדע'ס המפורסמת שאותה כולנו לומדים היום.
חבל שלא יצא לאור חידושי ר' זונדל, כך היינו לומדים את המקור... לא הבנתי, אתה מבין את דרכו של הגר"ח יותר טוב מהגרי"ז שחקק כך על מצבתו וכתב כך בהקדמה לחידושי רבינו חיים הלוי?
אבל השיטה של "לימוד הגמ' הבית יוסף וכל האחרונים בעיון", החקירה לעומק הפשט "פעמים רבות עד שהיו בידו כמונח בקופסה",
במחילה, אבל זו לא שיטת הגר"ח.
 
דוגמא אחת, למדנו זמן קיץ יש נוחלין, וחלק עיקרי אצלו בשיעורי זה הפרק הוא עיניני קינייני שותפין וגדרי שותפות וכו, ולאורך הפרק לאחר כמה שיעורים והוכחות הגיע להגדרה מסוימת, ולפי"ז פחות או יותא המשיך הזמן. וממש בסוף הזמן הוא נכנס לאיזה תוספות במק"א ויצא לו הפוך, ודיבר ע"ז באחד מהשיעורים האחרונים של הזמן ואמר שיוצא הפוך ממה שדיברנו בתחילת הזמן, ושאלוהו א"כ צריך ללמוד הכל מחדש ואמר אה"נ.
עוד דוגמא יש לו הבנה מסוימת היאך עובד פריעת בע"ח והאריך בזה בספר טירת כסף, וכמה פעמים שמעתי ממנו שכעת מוכח לו הפוך.
מצטער,
אבל איני מאמין שהיום הוא לא אומר את הווארטים הללו בשיעורים בכלל.
זה שהוא אמר פעם אחת שצריך ללמוד הכל מתחילה, וזה שהוא אמר פעם לך שמוכח לו הפוך, לא הפך את השיעור,
ועדיין הדברים מפורסמים בבי מדרשא בשמו ואין בהם חזרה.
אבל תבין ששיטת הלימוד שלו זה הוא, ע"ז הוא נלחם כל החיים שלו על התורה שלו הוא נותן הכל.
הרב יכל לשבת ברומו של עולם להיות ראש ישיבה במקומות גדולים ומפורסמים, ובמקום זה הוא יושב לו באיזה חור, משבע בבוקר עד 11 בלילה בלי לזוז מהבנין, עם בערך 30 אנשים שחלקם הגדול לא מבינים מה הוא אומר, בלי טיפת כבוד, בלי טיפת משכורת, בלי שום תמונה, עם חובות מהעבר, אף אחד לא מבקש ממנו חתימות או הזמנות לארועים, מהבוקר עד הלילה יושב ועמל בתורה, וע"ז הוא נותן את נפשו ומאודו, את כולו על דרכו והנחלתה, בין אם תסכים אתו ובן אם לו, אני חושב שכל אחד צריך להעריך מאוד כזה בן אדם, אין הרבה אנשים כאלה היום.
ברור.
אדם נורמלי לא מחדש דרך לימוד אם זה לא הוא.
אבל עדיין יש הבדל בין האדם עצמו כאדם ת"ח איכותי ערכי, לבין דרכו בלימוד.
לא הבנתי
במחילה ממעכ"ת אתה מערבב פה כמה עניינים לא קשורים
וכי כל דבר שאחז מרן הגרי"ג בדרך הלימוד, מחייב את הגרח"י שרייבר
חושבני שאי"צ לומר שהוא ת"ח שעומד בפנ"ע ואינו מחוייב למרן הגרי"ג בנושאים אלו כלום,
מעולם לא שמענו שמי שהנהיג את הדור בהנהגה, דרכו מחייבת את כל בני הדור בצורת הלימוד,
וכי יש פה מישהו בפורום שחושב ש @בד קודש לומד בדרכו של מרן הגרי"ג ??????
ככל הידוע יש איזה מרחק בין צורת לימודו לצורת לימודו של הגרב"ד פוברסקי.
אני חושב שאתה זה שמערבב עניינים שלא קשורים...
מעולם לא אמרתי שהוא חייב לשמוע לו.
בסך הכל אמרתי שחבל שהוא לא שמע לו,
כי אם היה שומע לו היה חוסך את הטרחה של העמל שגם היה לשוא...

וההבדל בין מו"ר הגרי"ג למו"ר הגרב"ד,
אינו בגישה, בשיטה ובדרך הלימוד,
אלא בטבע של כל אחד מהם.
יש מרבה להעמיק, יש מרבה לדעת. יש מרבה להקשות ויש מרבה לתרץ, יש מרבה לחבר נושאים ויש מרבה לחלק אותם.
זה לא שיטה או גישה אחרת אלא טבעי בני אדם שונים, כשהכל תחת אותה מטריה של שיטה ודרך לימוד.
אין קשר בין דיבקות לבורא לחידוש שיטה בלימוד [אגב, איני חושב שמעלתו של הגר"ח נתייחדה בדביקותו בבורא.
עי' נפש החיים שער ד',
כולו שולל את המשפט הכמעט כפרני הזה.
חבל שלא יצא לאור חידושי ר' זונדל, כך היינו לומדים את המקור... לא הבנתי, אתה מבין את דרכו של הגר"ח יותר טוב מהגרי"ז שחקק כך על מצבתו וכתב כך בהקדמה לחידושי רבינו חיים הלוי?
בסוף,
חידושי ר' חיים זה בשורה עצומה לעולם התורה,
כל היסודות של חפצא וגברא זה חידוש שחידש הגר"ח.
היסודות של הגר"ח הם אבן בסיס לכל עולם הישיבות,
וזו כוונת הגרי"ז.
במחילה, אבל זו לא שיטת הגר"ח.
הבה ונבחן את הדברים,
לפי שיטת הגר"ח,
כיצד יש ללמוד סוגיא?
דהיינו - מה היה לפני הגר"ח ומה הוא שינה בעולם התורה?
 
נערך לאחרונה:

הודעות מומלצות

חגיגה טו ע"ב:
"אשכחיה שמואל לרב יהודה...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון