האם להתלבש יפה נוגד יר''ש | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית| דף 4 האם להתלבש יפה נוגד יר''ש | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית| דף 4
דרך האמצע, כפי שכבר אמרו כאן. אין לו להזניח עצמו, ואין לו להשקיע בנראותו יותר מדאי.
וכאן שאלתי מהי דרך האמצע
עי' בר"מ פ"ה מדעות ה"ט שכתב ולא ילבש לא מלבוש מלכים כו' ולא מלבוש עניים שהוא מבזה את לובשיו כו' אלא בגדים בינונים ונאים יעו"ש.
 
הלבוש בו נהוג להתלבש מוגדר כלבוש בינוני. הוא לא לבוש סחבות, ומאידך לא בגדי מלכים. אך יל"ע דהא אף נשיאים לובשים חליפות קצרות כיום, אך מ"מ אי"ז בגדי מלכים, כי אם לבוש אוניברסלי עולמי, והמושג "בגדי מלכות" כמעט ונשכח מהשגותינו.
 
לענ''ד אין מי שלא מסכים איתך, השאלה היא רק במה להתחיל, בללמוד ממנו את ההתמדה ואהבת התורה ודרך בלימוד או את הדרך שבה צריך בן תורה להתלבש.
לא זה ולא זה אלא הוכחה שהתנהגות זו אינה סותרת ירא"ש.
 
חס וחלילה לכן כתבתי תלוי
א"כ מה ההבדל בין "תלוי" ל"לא סותר"?

בסך הכל מה שהרב @אם היו אמר זה -
שאלו שיש להם יראת שמים יכולים להיות גם חברונערס' בעלי צופ' מסרק ומראה,
ואלו שאין להם רח"ל, יכולים להיות גם צולי"ם עם כפתור עליון סגור וכובע קנייטש עד העינים...
דהיינו - "התנהגות זו אינה סותרת ליראת שמים"
 
הלבוש בו נהוג להתלבש מוגדר כלבוש בינוני. הוא לא לבוש סחבות, ומאידך לא בגדי מלכים. אך יל"ע דהא אף נשיאים לובשים חליפות קצרות כיום, אך מ"מ אי"ז בגדי מלכים, כי אם לבוש אוניברסלי עולמי, והמושג "בגדי מלכות" כמעט ונשכח מהשגותינו.
לא הענין גדר לבוש בן תורה אלא כמה צריך להתעסק בזה וע''ז יש הרבה טוענין שאברך שמתעסק וכל הזמן סביב זה זה קצת נוגד את הירא''ש
 
מרן הגרמי"ל אמר - כך מספר נכדו בספר 'רבי מיכל יהודה' - שבזמנו בישיבת חברון היו בחורים יראי שמים שכל בוקר היו מסתרקים מול המראה, אלא שזה היה כמו שאתה סוגר את הכפתור של החולצה... כמתוך הרגל, בלי שימת לב מיוחדת. פשוט כי הם אחזו שכך צריך להראות בחור בן תורה.
אבל היום זה נעשה עם הקפדה מיוחדת להראות יפה וזה תופס את הראש. ועל כגון זה נאמר "עד שאדם מתפלל על דברי תורה שיכנסו בתוך מעיו יתפלל על אכילה ושתיה שלא יכנסו בתוך מעיו"...

ר' שמואל רוזובסקי היה הולך עם בלורית,
מרן הגרב"ד פוברסקי היה מסדר את הזקן.
פוק חזי בכל ספר שמביא תמונות מישיבות בא"י ובחו"ל לפני השואה ואף אחריה, רוב הבחורים מטופחים ומקפידים היטב על לבושם
 
פוק חזי בכל ספר שמביא תמונות מישיבות בא"י ובחו"ל לפני השואה ואף אחריה, רוב הבחורים מטופחים ומקפידים היטב על לבושם
אם כוונתך להופעה מכובדת, אכן כדבריך כן הוא. אבל ענייני התהדרות וקישוט לא נהגו בשווה בכל מקום. לא הרי הונגריה כהרי ליטא, ונפלוג בדידיה, לא הרי סלבודקא וטלז כהרי קמניץ וראדין, דוק ותשכח.
ועיין באשכול תלמידי הישיבות לפני השואה בפורום עיני העדה והמקום, שבפורומינו אוצר התורה. (עדיין לא למדתי איך מקשרים בין אשכולות, עמך הסליחה).
 
אצל רוב זקני הדור ראינו פשטות מהודרת, דהיינו בגדים פשוטים אך נקיים צחים ושלמים, כל אחד לפי ערכו וסגנונו. (תחשבו על הגרשז"א, על הגרמי"ל, על הגר"ד פוברסקי וכו' וכו', ובכוונה איני מאריך בעשרות דוגמאות). אבל יש שיצאו מהכלל, הן כאלה שהופעתם לא היתה מוקפדת בכלל, אם מפני אופיים העילויי ואם מפני התרחקות קיצונית מחיזו דהאי עלמא, וכן לאידך גיסא יש שנהגו עצמם בלבושים מהודרים יותר. ובודאי כל אחד מהם כוונתו לשמים, מר כדאית ליה ומר כדאית ליה, וכל לבבות דורש השי"ת.
זה לא קשור כל גדולי הדור היו נקיים אבל זה לא עניין אותם
 
האם קוד הלבוש הליטאי היפה נוגד יראת שמים כי הרי אברך רציני לא אמור לרדוף אחרי הנאות עו''ז ואם הוא מחובר לזה קשה לדעת כמה מחובר לתורה כי זה תרתי דסתרי, אך מצד שני יש בו משום כבוד אם כולם הולכים ככה.
נא לדייק לא כבוד
אותם אלו שמשקיעים בזה שעות ואנרגיות הם פשוט אומללים
כי אף אחד לא באמת מעריך את זה
דוק בשטח
 

הודעות מומלצות

הייליג יצר פוסט חדש...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה