מניין שבת מאוחר: האם לתת מענה לכולם או לעודד תפילה מוקדמת? | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 4 מניין שבת מאוחר: האם לתת מענה לכולם או לעודד תפילה מוקדמת? | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 4
מאיזה סיבה שזה יופיע בשיחותיו?
כי הרבה מאמרותיו מופיעים שם,
והוראה כזו, אם הייתה בציבור, הייתה בשיחה.
אך ניתן ללמוד מכך מסר כלפי איך צריכה להיות ההתנהגות, ולא לטעון שכל אי נתינת לגיטימציה היא טמינת הראש בחול.
אין למדין מפי מעשה נאמר על אמירה ליחידים.
בהוראה הזו אין סברא אמיתית, כי התפילה בישיבה היא הנקודה, או לחילופין אי תפילה בשטיבלאך אבל כשאתה מתפלל בבית כנסת או בין ארבע קירות אין נפקותא.
לכן, ברור שגם אם הייתה אמירה כזו היא איננה משקפת אלא את הבחור שאליו היא נאמרה, ותו לא.

ושוב, כשיש לך תופעה שמתרחבת, ויש לך אפשרות לתקן בה תיקון מסויים,
העיסוק בלגטימציה הוא עצמו טמינת הראש בחול.
עזוב לגטימציה, יש לך מה לתקן כאן בתפילתם של בחורי הישיבות - תקן.
 
הנהגת קהילת בית השם מכווונת עפ"י משנתו של ר' יעקב פרידמן ר"י תפרח, שלמה קולדצקי הוא תלמידו, ונמצא אצלו רבות ומתייעץ איתו הרבה על ענינים אלו,
וכידוע שגם בתפרח ר"י פרידמן מקיים מנין בתשע במושב בתפרח, ויש בו הרבה בחורים
 
ושוב, כשיש לך תופעה שמתרחבת, ויש לך אפשרות לתקן בה תיקון מסויים,
העיסוק בלגטימציה הוא עצמו טמינת הראש בחול.
עזוב לגטימציה, יש לך מה לתקן כאן בתפילתם של בחורי הישיבות - תקן.
עצם אי נתינת הלגיטימציה לנושא, והשארתו כבדיעבד הוא התיקון.
ועל השאר, כמדו' שאין מן הצורך להרחיב בדיון כיצד ואיך אמר זאת המשגיח
 
מה לעשות שזה לא תיקן כלום מכבר דור שלם...
זה תיקן, מרבית האברכים שאני מכיר אינם קובעים את מקום תפלתם במנין המתקיים אחרי זמן קריאת שמע.
ואילו היתה ניתנת לזה לגיטימציה, הרי היו האברכים נראים אחרת לענין זה. פוק חזי במקומות שאין קפידה בנושא.
 
בשטיבלאך "איצקוביץ" בב"ב הייתה הוראה של הרב שטיינמן לא לקיים מנינים אחרי סוז"ת דווקא בשבת כך שהמאחרים נאלצים להתפלל בביכנה"ס הגדול
ההוראה קיימת עד היום - יש מניין אחד מרכזי ועוד מניין נוסף בשעה שמונה בלבד!
 
זה תיקן, מרבית האברכים שאני מכיר אינם קובעים את מקום תפלתם במנין המתקיים אחרי זמן קריאת שמע.
ואילו היתה ניתנת לזה לגיטימציה, הרי היו האברכים נראים אחרת לענין זה. פוק חזי במקומות שאין קפידה בנושא.
אתה קצת מגזים.
הלגטימציה שניתנת לזה אינה של לכתחילה, היא דיעבד של דיעבד.
רוב האברכים מרגישים מספיק חשיבס' כדי לא להתפלל כך.
כמו שרוב האברכים הישיבתיים - שאני מכיר, בכל אופן - אינם מרגישים מאוד נוח להתפלל שחרית בשטיבלאך, בשונה ממנחה ומעריב.

ולכן, גם במקומות שניתן לזה לגטימציה - רוב האברכים אינם מרשים לעצמם את זה.
אני קובע את לימודי באופן קבוע אחר שחרית בבית הכנסת בית השם,
המניינים שאחר זמן קרי"ש מורכבים מבחורים. האברכים שם הם אפסיים, הם לא מרגישים נעים להתפלל במניין של בחורים "פורקי עול"...
 
אני קובע את לימודי באופן קבוע אחר שחרית בבית הכנסת בית השם,
המניינים שאחר זמן קרי"ש מורכבים מבחורים. האברכים שם הם אפסיים, הם לא מרגישים נעים להתפלל במניין של בחורים "פורקי עול"...
כמי שמשתתף לא מעט בתפילות אלו - זה פשוט לא נכון.
 
כבוד הגאון הרב @חד מבתראי
אני בפורום משתדל לא לזלזל בדעות שרבותי לא זלזלו גם אם ......
ולכן איני מבין בהלכות גיהנום וזה כל אחד יחשוב לבד !
אני מעדיף לחשוב שהרבנים החסידיים לא התירו להתפלל לאחר הזמן.
ואני בהחלט יחזור ויאמר שכל רב שהוא ללא יוצא מן הכלל - אם יורה נגד ההלכה הפסוקה שלא כדין, מקומו כבוד יהי' בגהנום, ובזמן שביהמ"ק קיים בקולר - כדין זקן ממרא.
בנוסף, אני מעדיף לא לזלזל באלו שקמים מאוחר.
 
מו"ר אמר לי כן בשם ר' לייב חסמן.
לגופש"ע - איני מצליח לעקוב אחרי כל הדו-שיח.
אבל אני לא מבין.
דבר שלא בעייתי הלכתית אלא השקפתית - אין לך שום סיבה והצדקה לכפות אנשים ע"ז.
כמדומני שמי שטוען כך (כל עוד אין לו אחריות כלפי אנשים מסויימים) או שהוא שייך לדור הקודם, או שהוא חי בבועה.
אבא שיכריח את בניו בני הישיבות לקום למג"א- יגלה שהוא איבד אותם לחלוטין.
 
הנהגת קהילת בית השם מכווונת עפ"י משנתו של ר' יעקב פרידמן ר"י תפרח, שלמה קולדצקי הוא תלמידו, ונמצא אצלו רבות ומתייעץ איתו הרבה על ענינים אלו,
וכידוע שגם בתפרח ר"י פרידמן מקיים מנין בתשע במושב בתפרח, ויש בו הרבה בחורים
מעניין מנין המקור לא נראה שאתה מתפלל שם לפי הידע .
אתה קצת מגזים.
הלגטימציה שניתנת לזה אינה של לכתחילה, היא דיעבד של דיעבד.
רוב האברכים מרגישים מספיק חשיבס' כדי לא להתפלל כך.
כמו שרוב האברכים הישיבתיים - שאני מכיר, בכל אופן - אינם מרגישים מאוד נוח להתפלל שחרית בשטיבלאך, בשונה ממנחה ומעריב.

ולכן, גם במקומות שניתן לזה לגטימציה - רוב האברכים אינם מרשים לעצמם את זה.
אני קובע את לימודי באופן קבוע אחר שחרית בבית הכנסת בית השם,
המניינים שאחר זמן קרי"ש מורכבים מבחורים. האברכים שם הם אפסיים, הם לא מרגישים נעים להתפלל במניין של בחורים "פורקי עול"...
פורקי עול ?
האומנם ?סה''כ הם בחורים ואברכים שלא הצליחו להתמודד עם היצר הרע בסוף הם בחורי ישיבות ולא ארחי פרחי. לקרוא להם פורקי עול רח''ל מאן דכר שמיה !!!
המנינים בבית השם ב9 מלאים גם באברכים מסולאים בפז שהבן שלהם צרח בלילה ולא יכלו לקום ולא רצו להתפלל בבית ובמקום ללכת לבה''ג הלכו לבית ה' . וכן בבחור שלא נרדם וכו' .
 
כיון שלהלכה יוצאין יד"ח,
וכיון שהבחורים הללו בכל מקרה יתפללו דיעבד,
אין כאן שום שינוי מההלכה.
בגלל שהבחורים לא מקפידים על לכתחילה, על כן בית הכנסת צריך לקיים מניינים בדיעבד
לא זכיתי להבין.
 
מו"ר אמר לי כן בשם ר' לייב חסמן.
לגופש"ע - איני מצליח לעקוב אחרי כל הדו-שיח.
אבל אני לא מבין.
דבר שלא בעייתי הלכתית אלא השקפתית - אין לך שום סיבה והצדקה לכפות אנשים ע"ז.
כמדומני שמי שטוען כך (כל עוד אין לו אחריות כלפי אנשים מסויימים) או שהוא שייך לדור הקודם, או שהוא חי בבועה.
אבא שיכריח את בניו בני הישיבות לקום למג"א- יגלה שהוא איבד אותם לחלוטין.
באשכול זה לא דנו אם לכפות על אנשים לקום מוקדם אלא אם לארגן מנינים לקמים מאוחר.
 
כמי שמשתתף לא מעט בתפילות אלו - זה פשוט לא נכון.
כמי שנמצא שם לא מעט - זה פשוט נכון מאוד.
ככל הנראה אתה נמנה על האברכים הצעירים שעדיין לא קיבלו את החשיב'ס עליה דיברתי...
פורקי עול ?
האומנם ?סה''כ הם בחורים ואברכים שלא הצליחו להתמודד עם היצר הרע בסוף הם בחורי ישיבות ולא ארחי פרחי. לקרוא להם פורקי עול רח''ל מאן דכר שמיה !!!
המנינים בבית השם ב9 מלאים גם באברכים מסולאים בפז שהבן שלהם צרח בלילה ולא יכלו לקום ולא רצו להתפלל בבית ובמקום ללכת לבה''ג הלכו לבית ה' . וכן בבחור שלא נרדם וכו' .
צודק לחלוטין.
זו הסיבה בשלה יש עניין גדול לעזור להם לקבל טעם בתפילה אמיתית.
כתבתי "פורקי עול" עם גרשיים והכוונה הייתה לציניות טהורה.
בגלל שהבחורים לא מקפידים על לכתחילה, על כן בית הכנסת צריך לקיים מניינים בדיעבד
לא זכיתי להבין.
אף אחד לא אמר שצריך, אמרתי שאין לך מה לטעון נגד.
 
אבל אתה מבין שזה לא צורה שאברכים מתפללים ב9 בבוקר בשבת פתאום נהפכו לחסידים (שנוהגים ע''פ דעת רבם )
למי זה לא צורה?
כל אדם יכול להחליט על הצורה שלו. ואם הוא אברך, ורוצה להתפלל בשבת ב9, באיזה זכות אנחנו מונעים אותו?
 
מה אתם אומרים להתפלל שחרית בר"ח בבית הכנסת עם כלי נגינה אני מאוד אוהב מוזיקה וזה עושה לי את התפילה יפה ומרגשת יש כאן בעיה הלכתית?
כשמתפללים בציבור לא מתיחסים רק לבעיות הלכתיות אלא גם לבעיות הציבוריות...
לא הבנתי אתה חושב שמי שמתפלל מאוחר כי קשה לו לקום אמור להתפלל שחרית עם מוזיקה ?
למי זה לא צורה?
כל אדם יכול להחליט על הצורה שלו. ואם הוא אברך, ורוצה להתפלל בשבת ב9, באיזה זכות אנחנו מונעים אותו?
לא דיברו למנוע אלא השאלה ההייתה האם לגבאי לקיים מנין כזה !
 
פעם, מכיון שהרב זוננפלד היה חם על זה מאד
עד שהחלו פורצי הגדר הראשונים לפתוח שטיבעל הפתוח לכל ובכל שעה, גם הרבה לאחר זמן התפילה
[כפי שבזמנו לפני שלשים שנה - חנויות מזון מהיר (כגון פלאפל, אבל שווארמה, וצ'ולנט - מאן דכר שמיה, בכלל לא היו ברכסים, ופיצה אני לא זוכר) נסגרו בשעה עשר בלילה, כולל בליל שישי, ואכן שמרו על זה מכל משמר, עד שפרצו, וכיון דפרצו פרצו].

עמדתי האישית, אם מישהו בכלל היה מקשיב לי - כמו הרב זוננפלד, שהמאחר יתבייש לו ויתפלל ביתו, וישתדל להבא לקום מוקדם, ולא יבזה את התפילה בהולכו עם שקית תפילין לכיוון בית הכנסת ביום חול בשעה עשר ורבע לפנות בוקר [טרמפיסטים כאלו לקחתי בהמוניהם בדרך מעבודתה של רעייתי לכיוון ביתי, הסמוך לאותו שטיבעל], שמזה נגרר שאין שום בעיה לשבת ולפטפט [במקרה הפחות גרוע] עד לפנות בוקר, ואז להזרק במיטה
תפילה במנין זה חשוב, אבל לא דוחה את כל התורה, 'לעולם ישתדל אדם' זו לשון הפוסקים לגבי תפילה במניין.
לא יודע מה דעת הרב זוננפלד,
אבל דעתי היא, שכל עוד שהמניינים הם לפני סוף זמן תפילה- אין שום הצדקה לא לקיים אותם.
10:15 זה לרוב כבר אחרי הזמן.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

איזה אמורא מצאנו שקם לכבוד זקן - פעם בהיותו...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה