מניין שבת מאוחר: האם לתת מענה לכולם או לעודד תפילה מוקדמת? | אוצר הסידור והתפילה| דף 9 מניין שבת מאוחר: האם לתת מענה לכולם או לעודד תפילה מוקדמת? | אוצר הסידור והתפילה| דף 9
תפילה בזמן ק"ש אינה אלא חומרה וענין ('לכתחילה' ותל"מ).
תפילה בזמן תפילה - היא היא ההלכה.
אכן, מי שקם אחריה - מחויב בדיעבד להתפלל עד חצות ללא שום הוראת היתר. ואין שום פטור ממנין לאדם זה.

ע"כ יש לעשות מנין לפני זמן ק"ש ולכנותו 'מנין מדקדקים', באותו משקל של מתפללי הנץ שנקראים 'מנין ותיקין'.
אח"כ מנין בשעה 9-9:15 ולכנותו 'מנין שחרית' בסתמא, והוא הוא המנין המרכזי (כך טוענת המציאות, לא המצאה שלי).
ואח"כ יהיה כתוב בסוגריים, שבאם וחלילה יתקבצו אנשים שלצערם הרב קמו אחרי זמן תפילה, יהיה עוד מנין המכונה 'מנין בדיעבד' שיתחיל כחצי שעה לפני חצות.
 
תפילה בזמן ק"ש אינה אלא חומרה וענין ('לכתחילה' ותל"מ).
תפילה בזמן תפילה - היא היא ההלכה.
אכן, מי שקם אחריה - מחויב בדיעבד להתפלל עד חצות ללא שום הוראת היתר. ואין שום פטור ממנין לאדם זה.

ע"כ יש לעשות מנין לפני זמן ק"ש ולכנותו 'מנין מדקדקים', באותו משקל של מתפללי הנץ שנקראים 'מנין ותיקין'.
אח"כ מנין בשעה 9-9:15 ולכנותו 'מנין שחרית' בסתמא, והוא הוא המנין המרכזי (כך טוענת המציאות, לא המצאה שלי).
ואח"כ יהיה כתוב בסוגריים, שבאם וחלילה יתקבצו אנשים שלצערם הרב קמו אחרי זמן תפילה, יהיה עוד מנין המכונה 'מנין בדיעבד' שיתחיל כחצי שעה לפני חצות.
זאת הבעיה שיש הרבה ביכנ''ס שלא רוצים שיהיה מנין שקוראים אותו בדיעבד ולא בסתמא אלא רק לכתחילה .
 
נערך לאחרונה:
בושו לכם מביזוי דבר ה'. והוא רחום יכפר עוון
אני שוקל להתבייש.
אבל בינתיים, אני לא מנסה לכפות חומרות ולכתחילה על אנשים שעדיין לא אוחזים שם.
ולכן אני יפתח להם את הבית כנסת ויעשה עוד מנין.
ותודה רבה לך על התייחסותך לאהבת תלמידי חכמים העצומה שיש לי.
 
אני שוקל להתבייש.
אבל בינתיים, אני לא מנסה לכפות חומרות ולכתחילה על אנשים שעדיין לא אוחזים שם.
ולכן אני יפתח להם את הבית כנסת ויעשה עוד מנין.
ותודה רבה לך על התייחסותך לאהבת תלמידי חכמים העצומה שיש לי.
אם אתה לא מנסה לכפות עליהם אני מבין זה נורמלי ולגיטימי אבל למה לעזור להם ?
 
זאת הבעיה שיש הרבה ביכנ''ס שלא רוצים שיהיה מנין שקוראים אותו בדיעבד ולא בסתמא אלא רק לכתחילה
מי זה ביהכנ"ס?
הקירות?
אם הרב יתנגד, זה נידון נפרד.
אבל אם לאחד המתפללים מפריע שב'חניכי' שלו יהיה מניין מאוחר, שיתכבד לעבור ל'יוצאי'.
 
ליטאים בד"כ ירצו ביום יום להתפלל אצל החסידים כי שמה התפילה יותר נגישה ויותר זורמת.
אף אם נניח שכבודו ליטאי, אינו יכול לדבר בשם כולם.
אני לדוגמא, מעדיף מניינים שמתפללים בנוסח שלי, אין מצד הנוחות הן מצד ה'נרעווים'.
זה נכון שבקרה הציבור ה'ירושלמי' (עי' לעיל) יש סלידה מ'החניכי' למינהם, נטו כי זה נמרח יותר מדי.
ללא קשר ל'שמחה' ונגישות' ובכלל לא בגלל ה'עצבות' של מתפללי מניינים אלו.
 
ואח"כ יהיה כתוב בסוגריים, שבאם וחלילה יתקבצו אנשים שלצערם הרב קמו אחרי זמן תפילה, יהיה עוד מנין המכונה 'מנין בדיעבד' שיתחיל כחצי שעה לפני חצות.
דוקא זה לדעתי לא נכון, לעשות מנין שלכתחילה הוא מיועד לבדיעבד.
אבל זה לא דומה כלל למנין בזמן ק"ש שאינה אלא חומרא וענין כמו שביארת היטב.
 
נערך לאחרונה:
הבדל גדול יש בין כבוד ה@בד קודש ל@רבי ו@חכימא, בעוד הראשון מכיר בכך שבמשנה ברורה מבואר שצריך להתפלל לכתחילה בברכות, אלא שלדעתו צורך הדור שלא להחמיר בכך, משום תיקון הדור וכדו', שלמרות שאני ועוד מתווכחים על זה, אבל זה דבר שיכול להיות נתון לויכוח האם הדבר הזה שווה על כל החסרונות שנמנו לעיל, אך השניים האחרונים הם בגדר שונאים את החכמים, בהכחישם את זה שכתוב במ"ב שהובא לעיל כמה פעמים ההלכה ומזלזלים בצורה מחפירה באלה שכן נוהגים כך, בושו לכם מביזוי דבר ה'. והוא רחום יכפר עוון.
לא הכחשתי כלום, אתה זה שהמצאת דין שלא כתוב בשום מקום, כאילו להתפלל אחרי זמן קריאת שמע הוא דיעבד ואסור לעשות את זה לכתחילה, מה שלא היה ולא נברא.
ולכן איני שונא את החכמים אלא את הטפשים שחכמים להרע
 
מי זה ביהכנ"ס?
הקירות?
אם הרב יתנגד, זה נידון נפרד.
אבל אם לאחד המתפללים מפריע שב'חניכי' שלו יהיה מניין מאוחר, שיתכבד לעבור ל'יוצאי'.
ביכנ''ס זו דעת רוב המתפללים.
וכמו שכולנו יודעים ככל שאברך מתבגר הוא מתחיל להבין שכדאי להתפלל מוקדם בשבילו ובבשביל ילדיו .
 
אף אם נניח שכבודו ליטאי, אינו יכול לדבר בשם כולם.
אני לדוגמא, מעדיף מניינים שמתפללים בנוסח שלי, אין מצד הנוחות הן מצד ה'נרעווים'.
זה נכון שבקרה הציבור ה'ירושלמי' (עי' לעיל) יש סלידה מ'החניכי' למינהם, נטו כי זה נמרח יותר מדי.
ללא קשר ל'שמחה' ונגישות' ובכלל לא בגלל ה'עצבות' של מתפללי מניינים אלו.
מה שרציתי לומר.
שכולם מתפללים ביום יום לפי הזמן של הכולל.
 
זכיתי וברחתי !!!!!
כבוד הרב @חכימא שליט''א
כנראה ואינך אשם ויש לתרץ שאו שהתפללת במושב זקנים או במנין של חולי עצבות כי בכל המנינים שהייתי בחיי במנינים המוקדמים לא ראיתי אנשים עצובים אלא להיפך .
לסברתך הרב שטיינמן. הרב אדלשטיין. הרב קנייבסקי. הרב קרליץ . ועוד גדו''י היו אנשים עצובים וכעסנים.
חלילה הם היו אנשים שמחים וטובי לב
דברתי על האנשים הרגילים ולא על תלמידי חכמים חשובים
מעניין אספר לך שהיה איזה זקן מראדין הוציא ספר שקוראים לזה משנה ברורה . יש את זה נראה לי בהרבה בתי כנסיות ושם הוא כותב שלכתחילה עדיף קר''ש עם ברכותיה כדאי שתכיר את האיש הוא היה ממש צדיק .
אולי לא הבנת מה שכתבתי
ברור שלכתחילה עדיף וראוי להתפלל עם ברכות קריאת שמע בזמן קריאת שמע
אבל זה לא אומר שלא לעשות כך זה בדיעבד
יש מרחק גדול בין הדברים
 
חלילה הם היו אנשים שמחים וטובי לב
דברתי על האנשים הרגילים ולא על תלמידי חכמים חשובים

אולי לא הבנת מה שכתבתי
ברור שלכתחילה עדיף וראוי להתפלל עם ברכות קריאת שמע בזמן קריאת שמע
אבל זה לא אומר שלא לעשות כך זה בדיעבד
יש מרחק גדול בין הדברים

כבודו איני רוצה להעלות טונים אחד כי יחסמו אותי ושתים אני לא רוצה לפגוע.
אבל תדע לך שדבריך אינם דיבורים של אברך בן עליה שבוגר ישיבה מובחרת .
וחבל להמשיך מקווה שהבנת את המסר שגם אם יש נפילות בקימה אבל שלא לעשות את זה שיטה.
 
אח"כ מנין בשעה 9-9:15 ולכנותו 'מנין שחרית' בסתמא, והוא הוא המנין המרכזי (כך טוענת המציאות, לא המצאה שלי).
תפילה בזמן ק"ש אינה אלא חומרה וענין ('לכתחילה' ותל"מ).
גם אם כבודו צודק, הואיל והתפיסה הליטאית הבני ברקית אינה כך, מי שעושה שם תפילה מאוחרת לעיקר זה הרגשה של קלות ראש בכל היידישקייט, (עיין פסחים נ"א א',) כמו שאני לא יתמוך במי שיפתח מותג של חסידים שלא מקפידים על ט"ע, אפילו שלדעתי זה רק חומרא וענין.
 
כבודו איני רוצה להעלות טונים אחד כי יחסמו אותי ושתים אני לא רוצה לפגוע.
אבל תדע לך שדבריך אינם דיבורים של אברך בן עליה שבוגר ישיבה מובחרת .
יופי של השמצה
אני אברך בן עליה בוגר ישיבה מובחרת
ומכיר והכרתי הרבה תלמידי חכמים וצדיקים שמתפללים בשעות מאוחרות חלקם ציינתי לעיל ואתה התעלמת
גם באירופה רוב הציבור נוהג כך בשבת
וחבל להמשיך מקווה שהבנת את המסר שגם אם יש נפילות בקימה אבל שלא לעשות את זה שיטה.
אין לי שום נפילות ושום בטיח
אני קם מוקדם בשבת ולומד לפני התפילה כדי להתפלל בזמן מאוחר עם הילדים במנין של אנשים שמחים שטוב להם
 
גם אם כבודו צודק, הואיל והתפיסה הליטאית הבני ברקית אינה כך, מי שעושה שם תפילה מאוחרת לעיקר זה הרגשה של קלות ראש בכל היידישקייט, (עיין פסחים נ"א א',) כמו שאני לא יתמוך במי שיפתח מותג של חסידים שלא מקפידים על ט"ע, אפילו שלדעתי זה רק חומרא וענין.
סוף סוף טענה לענין.
והתשובה לטענה זו היא שזה כבר המצב, וככל שימסדו את המניינים האלו כך פחות תהיה תחושה של קלות ראש.
 
אבל זה לא דומה כלל למנין בזמן ק"ש שאינה אלא חומרא וענין כמו שביארת היטב.
בכל המשנה ברורה שהובא לעיל כתוב שלכתחילה צריך לקרוא ק"ש עם הברכות
מי החליט שזה רק חומרא וענין?
לכאורה ללא ברכות שזה הפוך מלכתחילה, אז זה רק בדיעבד.
 
בכל המשנה ברורה שהובא לעיל כתוב שלכתחילה צריך לקרוא ק"ש עם הברכות
מי החליט שזה רק חומרא וענין?
לכאורה ללא ברכות שזה הפוך מלכתחילה, אז זה רק בדיעבד.
לא נכון.
יש דברים שהם בגדר ענין לכתחילה, וזה לא אומר שלא לעשות כך הוא דיעבד.
למשל לכתחילה להסמיך תפילת הדרך לברכה אחרת. או לכתחילה להכין תה בשבת באופן ששופך את המים על התמצית ולא להיפך.
 
נערך לאחרונה:
הרבה גדולי תורה שנוהגים כך.
אולי הם החליטו לנהוג בדיעבד מסיבותיהם שלהם, ולא חכמה לקחת את הקולות שלהם בלא החומרות.
בפשטות לכתחילה הפוך מבדיעבד, ולפעמים לא כך.
תשאל את מי שכתב לי כך
עדיין לא זכיתי להבין למה אם עקץ אותך מישהו אחד זה קשור אלי?, ולכן אני מעדיף לשאול את מי שכתב לי כך.
אולי בגלל שגם אני וגם @האיש השרוי בשמחה מתפללים מוקדם אז מבחינתך אנחנו אותם דוסים חשוכים?
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

רבי משה מת (או מאט) (שי"א לערך...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה