נשא - ברכת כהנים זה רק באהבה? | במדבר | פורום אוצר התורה נשא - ברכת כהנים זה רק באהבה? | במדבר | פורום אוצר התורה

אחד יחיד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
1,643
תודות
3,386
נקודות
385
הכהנים מברכים "אשר קדשנו בקדושתו של אהרן, וציוונו לברך את עמו ישראל באהבה".

והנה לכאורה צריך ביאור – היכן הצטוו הכהנים לברך "באהבה"? והרי בפסוקים המצווים על ברכת הכהנים, לא נאמר כלל שהברכה צריכה להיות "באהבה"?

ועיין במגן אברהם על השולחן ערוך, קכח, אות יח, שביאר את הנוסח "באהבה" על פי האמור בזוהר, שכהן שאינו אוהב את הקהל, או הקהל אינו אוהב אותו, לא יברך.

אך עדיין תמוה מנלן הא.

ובספר "באר שבע" (בחידושיו למסכת סוטה שם, ומובא שם גם בחידושי מהר"ץ חיות), מבואר הדבר כך: הנה, לאחר הציווי לכהנים "כה תברכו את בני ישראל", מוסיפה התורה את המילים "אמור להם". מה פירוש התוספת הזו, לאחר שכבר נצטוו לברך? על כך כותב רש"י, שהתורה באה להדגיש, "אמור – מלא, לא תברכם בחיפזון ובהילות, אלא בכוונה ובלב שלם" (ומקורו בדברי חז"ל במדרש, "לא מפני שאמרתי שתהיו מברכין את ישראל, תהיו מברכים אותם באנגריא ובבהלות, אלא תהיו מברכים בכוונת הלב כדי שתשלטו הברכה בהם. לכך נאמר אמור להם"). ואם כן, לכך מתכוונים הכהנים כשאומרים "לברך באהבה" – לברך בכוונה ובלב שלם, כפי שדרשו חז"ל מהמילים "אמור להם".

והעניין בזה הוא, שכאשר נעשית הברכה בכוונה כזו, יש בכך להשפיע על איכות הברכה, וכך כותב המהרש"א בחידושיו למסכת סוטה דף לח ע"ב – "כי ברכת המברך תחול כפי כוונת המברך. והוא כוונת ברכת כהנים, לברך את עמו ישראל באהבה, דהיינו, בכוונה ובעין טובה ורצון בלב" (דברי המהרש"א שם מוסבים על דברי הגמרא, "אין נותנים כוס של ברכה לברך, אלא לטוב עין, שנאמר (משלי כב), 'טוב עין הוא יבורך', אל תקרי יבורך אלא יברך").
 
והעניין בזה הוא, שכאשר נעשית הברכה בכוונה כזו, יש בכך להשפיע על איכות הברכה, וכך כותב המהרש"א בחידושיו למסכת סוטה דף לח ע"ב – "כי ברכת המברך תחול כפי כוונת המברך. והוא כוונת ברכת כהנים, לברך את עמו ישראל באהבה, דהיינו, בכוונה ובעין טובה ורצון בלב"
וכמדומה די"א דזה גופא המקור שצריך באהבה - דברכה צריכה אהבה
 

הודעות מומלצות

בשנה האחרונה לחיי הצדיק ר'...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון