נח - היאך קיימים היום זרעי סרק ? | בראשית | פורום אוצר התורה נח - היאך קיימים היום זרעי סרק ? | בראשית | פורום אוצר התורה
  • ברכות לעולם התורה שכובש מחר את ספסלי בית המדרש! יישר כח

    יישר כח גדול לכל הלומדים, עמלי התורה - שמעמידים עולם ומלואו!

התורה

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
441
תודות
613
נקודות
176
בפרשתן (ו', כ"א): "ואתה קח לך מכל מאכל אשר יאכל".

פשטות לישנא דקרא, שכל מין שאינו מאכל, לא הובא לתיבה.

וצ"ב, מהיכן יש כיום אלפי מיני צמחים שאינם מיני מאכל, הלא כל הבריאה הושמדה במי המבול מלבד מה שהכניס נח לתיבה,

ומהיכן היו זרעי צמחים אלו לאחר המבול,

ויל"ע.
 
פשטות לישנא דקרא, שכל מין שאינו מאכל, לא הובא לתיבה.
אם בפשטות עסקינן.. אז לא.

נציג את הפסוק בשלמותו.
"ואתה קח לך מכל מאכל אשר יאכל ואספת אליך והיה לך ולהם לאכלה".
כלומר, זרעים הראויים למאכל, קח בכמות שיהיה בה די והותר לספק צרכיכם. מאידך, זרעים שאינם מין מאכל, די בכמות מזערית.
 
אי נמי תתרץ על פי החזקוני והספורנו על אתר.
הספורנו: עתה קח מכל מאכל. מאכלים שונים למינים שונים:
כלומר כל דבר שראוי לאדם, בהמה, רמשים וכו' וכו'. כך שקשה עד בלתי אפשרי למצוא משהו שלא מזין בעלי חיים.
 
עוד אפשר לפרש מכל מאכל אשר יאכל. לאפוקי איסורי הנאה. (משך חכמה. וראה בפנים יפות).

משך חכמה
(כא) ואתה קח לך מכל מאכל אשר יאכל כו' - נראה פירושו כמו דדרש ר' שמעון בחולין קכ"ט אוכל שאתה יכול להאכילו לאחרים כו' ורק לבהמת הפקר מותר דלא נהנה ולא מידי רק הכא מזונתן עליך שחייבין לזונם וכמו שאיתא בסנהדרין (דף קח:) עיי"ש ולכן בעי דוקא מאכל אשר יאכל שתוכל להאכילן לא איסור הנאה ודו"ק.
 
מכיון שרק מה שנכנס לתיבת נח נשאר מן המבול,

ומכיון שנכנסו לשם רק מיני מאכל,

ממילא הקושיא במקומה עומדת באופן איתן,

היאך יש בידינו כיום, מאות ואלפי מיני אילני סרק שאינם ראויים למאכל כלל ועיקר,

הלא נשמדו הכל במבול, ואין כל חדש תחת השמש.
 
השאלה בפשטות לא מתחילה. כפי שהוסבר. אם אתה טוען אחרת נא הסבר. הצהרות רהב בעיני אין להם שום משמעות.
חבל מאוד ללמוד על מנת לקנטר,

תכבד את הפורום והאשכול החשוב, לענות ענייני לענינה של תורה.
 
מכיון שרק מה שנכנס לתיבת נח נשאר מן המבול,

ומכיון שנכנסו לשם רק מיני מאכל,

ממילא הקושיא במקומה עומדת באופן איתן,

היאך יש בידינו כיום, מאות ואלפי מיני אילני סרק שאינם ראויים למאכל כלל ועיקר,

הלא נשמדו הכל במבול, ואין כל חדש תחת השמש.
אתה לא קורא את ההודעות באשכול?
אי נמי תתרץ על פי החזקוני והספורנו על אתר.
הספורנו: עתה קח מכל מאכל. מאכלים שונים למינים שונים:
כלומר כל דבר שראוי לאדם, בהמה, רמשים וכו' וכו'. כך שקשה עד בלתי אפשרי למצוא משהו שלא מזין בעלי חיים.
 
זה כמו לשאול איך יש היום בניינים הרי היקום נמחה ואין חדש תחת השמש.
האם לאחר המבול לא חזרו דברים שנעלמו במבול?
 
טרם הבנתי את השאלה,
לכאורה מחוץ לתיבה מין הצומח לא אבדו, בשונה ממין החי והמדבר.
הטעם שהכניס נח לתיבה את מין הצומח היה בכדי שיהיה מה לאכול, בפרט שגם מין החי אכל בתיבה רק מהצומח (אוריה כבקר יאכל תבן) ומדוע שיחסרו אילנות סרק.
 
טרם הבנתי את השאלה,
לכאורה מחוץ לתיבה מין הצומח לא אבדו, בשונה ממין החי והמדבר.
הטעם שהכניס נח לתיבה את מין הצומח היה בכדי שיהיה מה לאכול, בפרט שגם מין החי אכל בתיבה רק מהצומח (אוריה כבקר יאכל תבן) ומדוע שיחסרו אילנות סרק.
אחר המחילה לי נראה אחרת,

הוא הכניס בעיקר בשביל שיהיה לאחר היציאה מהתיבה, כפי שמצינו שהכניס מכל הבע"ח, וז"פ.
 
א''כ מה הפשט ''והיה . . לאכלה'' שלא נא' גבי מין החי.

אע''פ שבדוחק החילוק הוא דבמין החי לא היה באפשריות לאכלו
 
בפרשתן (ו', כ"א): "ואתה קח לך מכל מאכל אשר יאכל".

פשטות לישנא דקרא, שכל מין שאינו מאכל, לא הובא לתיבה.

וצ"ב, מהיכן יש כיום אלפי מיני צמחים שאינם מיני מאכל, הלא כל הבריאה הושמדה במי המבול מלבד מה שהכניס נח לתיבה,

ומהיכן היו זרעי צמחים אלו לאחר המבול,

ויל"ע.
א. בפשוטו אפ''ל דבאו מהמקומות בהם לא היה מבול. (א''י ועוד?)
ב. זרעים, כמו כל אורגניזם, קורה הרבה שהם משנים מוטציות, בעבר הם אכן היו זרעי פרי, אבל בהתקדמות הזמן (אלפי שנים!) נהפכו לסרק.
 

הודעות מומלצות

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה