אמור - לחם - מחיטים או משעורים? | ויקרא | פורום אוצר התורה אמור - לחם - מחיטים או משעורים? | ויקרא | פורום אוצר התורה

הצעיר שבחבורה

בית המדרש/הלכה ומנהג
gemgemgemgemgem
חבר צוות
מנהל תוכן
מנהל פורום
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
1,914
תודות
4,889
נקודות
305
כתב המלבי"ם "ולחם וקלי וכרמל לא תאכלו: סתם "לחם" הוא של חטים בכל מקום, שהם מאכל אדם. והשעורים והתבן לסוסים (מלכים א ה, ח) וכמו שאמרו בפסחים (דף ג), אם לא כשפורט "לחם שעורים" (שופטים ז, מלכים ב ד)"

ומקורו הוא מדברי התו"כ "אין לי אלא חטים שקרוים "לחם" שנאמר ממושבותיכם תביאו לחם תנופה. ומנין לרבות שעורים וכוסמים ושבולת שועל ושיפון? תלמוד לומר וקלי וכרמל לא תאכלו עד עצם היום הזה"

אבל הירושלמי בחלה (פ"א ה"ב) לגבי הנודר מן הפת כ' "אי באומר פת סתם אין לך קרוי פת סתם אלא חיטין ושעורין בלבד אמר רבי יוסה קיימתיה במקום שאוכלין פת כל אין לך קרוי פת סתם אלא חמשת המינים בלבד"

וכן פסק להלכה בשו"ע (יו"ד ריז יט) "הנודר מפת סתם אינו אסור אלא בפת חטים ושעורים"
 
אז ס"ה 3 שיטות:
  1. רק חיטים
  2. חיטים ושעורים
  3. כל חמשת המינים
 
ולכאו' היה מקום לחלק, שבאמת פת סתמא היא רק פת חטים, ורק לגבי נדרים נחשב גם פת שעורים לפי שכך הוא לשון בני אדם.

אבל, בירושלמי חלה (פ"א ה"א) איתא "אם מלחם ולא כל לחם, אין לי אלא חטין ושעורין בלבד, כוסמין שבולת שועל ושיפון מנין, ת"ל ראשית עריסותיכם".

ומהר"א פולדא שם כתב "דסתם לחם הארץ הן חיטין ושעורין, כדכתיב ארץ חטה ושעורה".
 
אבל, בירושלמי חלה (פ"א ה"א) איתא "אם מלחם ולא כל לחם, אין לי אלא חטין ושעורין בלבד, כוסמין שבולת שועל ושיפון מנין, ת"ל ראשית עריסותיכם".

ומהר"א פולדא שם כתב "דסתם לחם הארץ הן חיטין ושעורין, כדכתיב ארץ חטה ושעורה".
בירושלמי עצמו אי''ז כ''כ מוכח, דשמא נקטיה אגב אורחיה כיון דבכל מקרה מרבי' מקרא
 

הודעות מומלצות

מספקא לי במי שיש לו כוס קפה...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון