למה בחורים אשמים שלא יורדים גשמים? | בית המדרש – דיונים תורניים למה בחורים אשמים שלא יורדים גשמים? | בית המדרש – דיונים תורניים

מאן דהו

משתמש ותיק
gemgemgemgem
הודעות
929
תודות
2,979
נקודות
171
מרן הגרא"מ שך זצ"ל, היה תמיד מזרז את התלמידים לא להתעכב זמן רב מדי בסוגיות אלא להתקדם בקצב זריז יותר.
פעם אמר הרב שך שהבחורים "אשמים" בכך שיש עצירת גשמים!
התלמידים פערו עיניים....
והוא הסביר: שר של גשמים רואה שאוחזים בסוף זמן חורף רק בדפים הראשונים של המסכת ומבין שעדיין לא הגיע זמן גשמים!
 
מרן הגרא"מ שך זצ"ל, היה תמיד מזרז את התלמידים לא להתעכב זמן רב מדי בסוגיות אלא להתקדם בקצב זריז יותר.
פעם אמר הרב שך שהבחורים "אשמים" בכך שיש עצירת גשמים!
התלמידים פערו עיניים....
והוא הסביר: שר של גשמים רואה שאוחזים בסוף זמן חורף רק בדפים הראשונים של המסכת ומבין שעדיין לא הגיע זמן גשמים!
וכן הגרי"ג אדלשטיין היה מזרז ללמוד בזריזות, ובשיעוריו לא המתין לבחורים אלא התקדם בקצב מהיר.
 
והוא הסביר: שר של גשמים רואה שאוחזים בסוף זמן חורף רק בדפים הראשונים של המסכת ומבין שעדיין לא הגיע זמן גשמים!
ועל פי זה פירשו על דרך וורט את הפסוק: "אם בחוקותי תלכו", ולא תעמדו בדף אחד הרבה זמן, אז "ונתתי גשמיכם בעיתם".....
 
מרן הגרא"מ שך זצ"ל, היה תמיד מזרז את התלמידים לא להתעכב זמן רב מדי בסוגיות אלא להתקדם בקצב זריז יותר.
פעם אמר הרב שך שהבחורים "אשמים" בכך שיש עצירת גשמים!
התלמידים פערו עיניים....
והוא הסביר: שר של גשמים רואה שאוחזים בסוף זמן חורף רק בדפים הראשונים של המסכת ומבין שעדיין לא הגיע זמן גשמים!
כל האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם...
המקור הוא משיעור כללי של הגאון רבי דוד לוי ראש ישיבת פוניבז' (התפרסם בגיליון שבת קודש)
 
חשבתי שמישהו מראשי הישיבות, ולכן שאלתי מי,
צריך לבדוק בישיבות אחרות מה היה צורת הלימוד וכמה התעכבו עפ"י הרמי"ם,
מי שיודע על בריסק וחברון מידיעה אישית, נשמח אם יכתוב
 
מי שיודע על בריסק וחברון מידיעה אישית, נשמח אם יכתוב
חברון הינו מאוד לאט כידוע,
בעניין בריסק הדעה הרווחת בציבור היא שלומדים שם מהר, אולם מי שמכיר מבפנים יודע שלמעשה אין שם הרבה הפרש בינה לשאר הישיבות במהירות הלימוד
 
אז מי כן הכניס בישיבות להתעכב הרבה זמן?
הבחורים.
כזה מסובך?
הדבר הזה פשוט.
הבחורים אוהבים ללמוד את הסוגיא אחרי שהתחילו לשמוע עליה שיעור, והמג"שים שומרים כמה שיעורים לאחרי שהבחורים לומדים את הסוגיא, ולכן ממחזור למחזור הקצב פוחת והולך...
מה גם שכשהסוגיא כבר יותר מלאה בשטיק'לאך של האחרונים והרמי"ם - הבחורים מחפשים עוד יותר את הנקודה המחודשת שלהם
 
שיטת הלומדות שהגו גדו"י בדור הקודם גרמה לכך. ירצו או לא זה מה שגרם לכך.
מצחיק לומר שזה מה שגרם.
ברור שהדרך הישיבתית היא להתעמק וממנה למדו הבחורים להתעמק בצורה בלתי פורפורציונלית,
אבל ראשי הישיבות שהגו את הדרך, ידעו ללכת בדרך הזו בלי הקצב האיטי הזה.
וזה מה שמוכיח שלא זו הסיבה, אלא התירוץ...
חברון הינו מאוד לאט כידוע,
בשנים האלו ודאי.
השאלה מה היה בזמן ר' נוחעם, ר"ח שמואלביץ. וכו'
הבחורים אוהבים ללמוד את הסוגיא אחרי שהתחילו לשמוע עליה שיעור, והמג"שים שומרים כמה שיעורים לאחרי שהבחורים לומדים את הסוגיא, ולכן ממחזור למחזור הקצב פוחת והולך...
וזו טעות בפני עצמה, של הרמי"ם שבוכים על הקצב שיורד.
אם אתם רוצים למהר את הקצב, מדוע אתם נכנעים לבחורים כשאתם יודעים שהבחורים ממילא יתחילו את הסוגיא אחרי שאתם תתחילו??
 

הודעות מומלצות

בגמרא מבואר שעריבה שיש בה כזית בצק, הכזית...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון