מה זה טומאה? - מהותה | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 4 מה זה טומאה? - מהותה | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 4
כמובן שלא ממש.
והנה דבריו המתוקים של מהר"י ן' חביב הובאו בב"י או"ח קסב:

תלמידי רבינו יונה הייתה כוונתם רצויה לעשות סייג להמון העם שיזהרו בנטילת ידים מתחלה ועד סוף, באופן שלא יבאו לטעות מתחילת הנטילה. כי ההגבהה שצווה רב לעשות הוא בסוף הנטילה אחר שהשלים שפיכת המים על ידיו, וההגבהה שצוו תלמידי רבינו יונה הוא מתחילת הנטילה ועד הניגוב. הנה רב דיבר בהווה, כי סתם נוטלי ידים הם שופכים מים בשפע ומגביהים ידיהם באופן שהמים מתפזרין בכל היד תוך הפרק וחוץ לפרק, ועל יסוד זה בא רב החכם הרופא לשבורי לב, ולהעלות רפואה למכה, דהיינו שהמים כבר יצאו חוץ לפרק, הורה וצווה שחייב להגביה ידיו מיד בסוף הנטילה עד שינגב, כדי שלא יחזרו המים לתוך הפרק אשר כבר יצאו חוץ לפרק.
ובאו אחר כך תלמידי רבינו יונה ואמרו, הלא דרך רב טוב הוא לרפאות החולי, אולם הדרך הטוב והישר להורות את בני ישראל המון העם איך לא ישימו מחלה ובזה לא יצטרכו לרפואות תעלה, והוא שיהו נזהרים בתחילת הנטילה שלא יגביהו ידיהם כלל, באופן שלא יצאו טיפי מים חוץ לפרק עד שישלים הניגוב. כי מי שאין לו חולי אינו צריך לרפואה. וזה הדרך ישכון אור לשמור משמרת בדור האחרונים המתגלגל ויורד בידיעת שמירת המצות, ובעבור זה יחשבו רבים כי די להם אם יקיימו וינטלם וינשאם, ר"ל שמיד אחר סוף הנטילה יגביהו ידיהם, ולא ישיתו אל לבם כי הם צריכים לעמוד על משמרתם ולהעמיד ידיהם בהגבהה עד שינגבו. ואם לא עשו כן אלא אחר ההגבהה השפילו ידיהם קודם הניגוב לא עשו ולא כלום, שהרי המים שיצאו חוץ לפרק יחזרו לתוך הפרק ויטמאוה. ובמה יתוקן החשש הזה, כשיהיו נזהרים מתחילת הנטילה ועד הניגוב שלא יגביהו ידיהן כלל, וזה מבואר בלשונם שאמרו ויחזרו ויטמאו את הידים ולא עלתה לו נטילה.​
 

הודעות מומלצות

בעה"י באשכול זה נציג הערות, השוואות, ציונים...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון