מה צריך לדעת על דתות אחרות? | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית| דף 2 מה צריך לדעת על דתות אחרות? | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית| דף 2
  • חזרנו! התקלה יצאה להפסקה - והפורום שוב באוויר. פורום אוצר התורה מאחל לחברי הפורום וכל בית ישראל חג חנוכה שמח!

יש"כ
א"כ בפלוגתא הוי
אכן, צ"ב, כי כל כמה שיש למנהג זה אצלנו ואצל הגוים, הרי מי נתלה במי קטן בגדול, ושוב איפוא מה הצד לומר ההפך?!
משום שההסברים על המנהג דחוקים מדי, לכן לא נראה לי שמקורו טהור.
 
גם באבני ישפה לא מביא שהוא מנהג הגויים רק שבחור אחד אמר כן ומבאר שאפילו לשיטתו יהיה מותר
ומבאר טעם פשוט והגון וז"ל מה שנותנים דמי חנוכה לילדים הרי תועלתו ניכרת כדי לשמח את הפעוטות וכן כתב הרמב"ם פ"ו הלכות יום טוב ה' י"ח לענין שמחת יו"ט וז"ל כיצד הקטנים נותן להם קליות ואגוזים ומגדנות והובא בשו"ע או"ח סי' תקכ"ט סע' ב' וגם בחנוכה הם ימי שמחה והלל וכמו שכתב הרמב"ם פ"ג הל' חנוכה ה"ג ולכן שפיר נוהגים לחלק להם כסף ומתנות כיון דעכ"פ יש כאן ימי שמחה וכך משמחים את הקטנים עכ"ל, ובמועד הכסף מוקצה נותנים דברים אחרים, ופשוט.
אם בתר סברא אזלינן מי שטוען שמבין בנצרות צריך עכ"פ לידע שרוב מועדיהם העתקה ממועדי ישראל, ולא רחוק דגם מנהגי אורות חגם שהוא בסביבות ימי חנוכה קשור להעתקת נרות חנוכה שהיה מוקדם למנהגם בזה יותר מאלף שנה, אזי כשבכלליות הם המעתיקים מאתנו ויש גם טעם פשוט והגון לדמי חנוכה לשמח הילדים מסתבר שגם בזה מעתיקים ולא להיפך.
ואם הסברא הוא שהם עשו זאת מעצמם כדי לשמח הילדים למה אין סברא שאנו עשינו זאת כדי לשמח ילדינו, בעוד שחגינו התחיל קודם חגם כת"ק שנה והמה אשר פָּרָצוּ וְדָמִים בְּדָמִים נָגָעוּ.
ובנבואת חגי ב ו כי כה אמר ה' צבאות עוד אחת מעט היא ואני מרעיש את השמים ואת הארץ ואת הים ואת החרבה פירש"י ואני מרעיש בניסים הנעשים לבני חשמונאי ויבינו ששכינתי שורה בבית הזה עכ"ל, ובסנהדרין קז ע"א אמר רב יהודה אמר רב ששה חדשים נצטרע דוד ונסתלקה הימנו שכינה ופירשו ממנו סנהדרין נצטרע דכתיב תחטאני באזוב ואטהר תכבסני ומשלג אלבין נסתלקה הימנו שכינה דכתיב השיבה לי ששון ישעך ורוח נדיבה תסמכני ע"כ, א"כ זמן השראת השכינה זמן רוח נדיבה, ורוח נדיבה תסמכני.
 
נערך לאחרונה:
לדעתי מנהג חלוקת הכסף בחנוכה מגיע אף הוא ממקור נוצרי, רק שאצלם קוראים לזה סנטה קלאוס.
לא הכי קשור,
(אבל באמת בלי קשר לחסידים ומתנגדים - הדבר הכי דומה לזה ביהדות זה סיפורים דימיוניים על 'קדושים' עם עגלות מעופפות).
אבל למעשה לא בטוח שמותר להזכיר את שמו כך.
עדיף לומר 'סנטה מאוס' במקום.
 
זה לא שם של ע"ז, אלא אגדה עממית, ללא קשר לנצרות.
מעניין מה שאתה אומר.
הוא מחלק ביום ספציפי מאוד וזה אגדה עממית?
עכ"פ שמו הוא 'סנטה', שע"ז כתב הריטב"א בפי' שיש ע"ז דין כינוי שם.
על מי אני מדבר, כמדומה שאתה מבין.
מחבר הספר הוזכר ברש"י בע"ז י' א', והכינוי 'פטרא חמור' ניתן לו ע"י ספר חסידים, להרחבה בעניינו ראה בלוח המורחב של 'עיתים לבינה' ליום ט' בטבת.
בשיתוף אברהם אוחיון - ככה זה נראה...
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה