משפחות שהצליחו מעל ומעבר, מה הסיבה? | דברי הימים| דף 8 משפחות שהצליחו מעל ומעבר, מה הסיבה? | דברי הימים| דף 8
  • ברכות לעולם התורה שכובש מחר את ספסלי בית המדרש! יישר כח

    יישר כח גדול לכל הלומדים, עמלי התורה - שמעמידים עולם ומלואו!

במחילה מכבודכם

יש לי איזה הרגשה שבפורום זה חברים כמה וכמה ממוסד מסוים שתלמידיה בטוחים שהם הבסיס לתורה ומכאן והלאה זה רק תולדות
א. עצם ההשוואות בין הת"ח מי יודע יותר ומי פחות, הר"ן באחד המקומות כותב כי השקיע יותר בשלוש סדרים בש"ס, האם הראשונים באותו דור שידעו יותר היו גדולים ממנו?, אין זאת אלא צמצום מחשבתי איך בודקים תחי"ם, האם ומי יודעים יותר
ב. כל הדיבור הזה שבוודאי הרמי"ם בישיבת... ובעיר... למדנים מופלגים ועכשיו נראה מי כמוהם, אתם יודעים כמה אפשר לדון מי למדן גם מאלה המוזכרים לעיל?
ג. הדיון אם הגר"ח קנייבסקי והח"ח היו למדנים, האם אחד מאלה שכתב שלא למד פעם רצוף יותר משעה?
אני מכיר שלוש תחי"ם הגאון רבי דוד כהן והגאון רבי ברוך סולובייציק והגאון רבי נתן קופשיץ שליט"א, האם אלה מהנ"ל יודעים ששלושתם למדו בחברותא כל מסכתות מועד זרעים קדשים וחולין בעיון רב ולהלכה קרוב לעשרים שנים? התשובה היא בוודאי שלא כי אחרת הם היו מגיעם למעמד בסוכת הגר"ד לנדו, הגיע הזמן שתדעו שקיימים תחי"ם הבקיאים בכל התורה וסיפוקם הוא בזה שהם יודעים את זה בלי לעשות לזה המון פירסומת,(כמובן שאלה שפורסמו לא בהכרח רוצים את זה, אבל הרבה הצליחו להתחמק מהפירסומת).
פוניבזערס רדו מהגגות
על דרך מליצה אומרים למה בוצעים את המצה האמצעית בליל הסדר הרי יש כהן שהוא הראשון ותירצו דבאמצעית איכא יח''צ ובזה אני מסכים איתך שמגדלים פה דור שבטוח שגדול בתורה הוא רק ביתד בקופת העיר ובאהלי וכו'
שתדעו אני גדלתי בקהילת הגר''ח גריינמן והיו שם גדולים ועדיין שהולכים ברחובותינו מתפללים אם בלדרמן אם בבית אריה ואף אחד לא חולם שאותו אחד הוא בקי בכל התורה מרישא עד גמירא
עוד הוסיף שהציבור פחות העריך את מרן הגר''ח גריינמן שמי שראה את ספריו היקף של כל התורה חשבו שעוד אחד שלומד אבל מי שקצת נגע לא האמינו מלכי ארץ
וכן בנו של הגר''ח הגראי''ש גריינמן מזכרון שאין סוגיא בתורה שלא כתב עליה בעומק העיון ור' דב שרואה אותו קם לפניו
אז מסכים עם האמרה רדו מהגגות
 
אז מסכים עם האמרה רדו מהגגות
איני רואה הבדל גדול בין מי שבטוח שהכי ת"ח נמצא בחוג חזו"א יותר ממי שאוחז שרק בפוניבז'..

ונראה שכיוון שהחוג הזה יותר מצמוצמם..
אז הרגשה כאילו כל רבני חוג זה אין בלתם היא קפיצה לגג הרבה יותר גבוה..

בקיצור אין ת"ח בסדר גודל של כל התורה שלא מתפרסם.. אין הבדל בין מתפרסם במגזר שלו או בכל המגזרים..
[כפי שאינך מכיר את הגאונים בחסידויות..]
 
איני רואה הבדל גדול בין מי שבטוח שהכי ת"ח נמצא בחוג חזו"א יותר ממי שאוחז שרק בפוניבז'..

ונראה שכיוון שהחוג הזה יותר מצמוצמם..
אז הרגשה כאילו כל רבני חוג זה אין בלתם היא קפיצה לגג הרבה יותר גבוה..

בקיצור אין ת"ח בסדר גודל של כל התורה שלא מתפרסם.. אין הבדל בין מתפרסם במגזר שלו או בכל המגזרים..
[כפי שאינך מכיר את הגאונים בחסידויות..]
ממש לא כבודו בחוג חזו''א לא מחפשים ולא שוכרין יחצני שטח מחפשים אמת וזו הסיבה שאין פרסום משא''כ במקומות האחרים
 
אפשר דוגמאות?

עומק היה לא בהכרח למדנות.

הגר"ח היה פשטן וזה ניכר גם בדרך אמונה..
עצוב שאנשים (במחילה מכבת"ר) לא פותחים ספרים או פותחים וקוראים משפט וכבר מגדירים מי למדן מי ת"ח מי עוקר הרים ומי לא (ובדגש על ומי לא........)
תתחילו לפתוח ספרים ולהתעמק ולהבין שמה שלמדו את כולנו מגיל אפס בכל המוסדות למיניהם (שאיני מוריד מערכם לרגע) אין זה אלא קמצוץ מהים הגדול בין ספרי עיון ועומק ובין ספרי הלכה.
תפתחו את הראש תפסיקו להיות מצוצמים (בהגדרה האמתית).
 
כנראה את השאר מכינים לו בבית
כמנהג בית גריינמן בויאר נדל ברטלר
א"כ מה המעליותא בזה - סתם עוד חזו"א,
בשלמא במה שהוא צם או שמח כשנוטל אתרוג ניחא,
אך מה שנוהג כמנהג בית גרינמן וכו' - שיערב לו, איני רואה בזה צדקות מיוחדת...
 
עצוב שאנשים (במחילה מכבת"ר) לא פותחים ספרים או פותחים וקוראים משפט וכבר מגדירים מי למדן מי ת"ח מי עוקר הרים ומי לא (ובדגש על ומי לא........)
תתחילו לפתוח ספרים ולהתעמק ולהבין שמה שלמדו את כולנו מגיל אפס בכל המוסדות למיניהם (שאיני מוריד מערכם לרגע) אין זה אלא קמצוץ מהים הגדול בין ספרי עיון ועומק ובין ספרי הלכה.
מנין לך מה פתחתי ומה לא?

ולגוש"ע אתה מנסה לברוח לכל כיוון..

רק דוגמא אחת אתה לא מצליח להביא..

יש חשש כבד שאת הדרך אמונה ראית רק את הכריחה..


לא מבין מה בוער לך להפוך את הגר"ח ללמדן?
מה מוריד מגדלותו שהיה פשטן?
 
מנין לך מה פתחתי ומה לא?

ולגוש"ע אתה מנסה לברוח לכל כיוון..

רק דוגמא אחת אתה לא מצליח להביא..

יש חשש כבד שאת הדרך אמונה ראית רק את הכריחה..


לא מבין מה בוער לך להפוך את הגר"ח ללמדן?
מה מוריד מגדלותו שהיה פשטן?
א'. לא דברתי על כת"ר ספציפית ומחילה עם פגעתי.

ב'. ב"ה פתחתי ועיינתי רבות.

ג'. הפכו פה את אותם שאינם למדנים אלא פשטנים לאנשים חסרי ערך ואין כוונתי להגרח"ק ספציפית אלא לעוד רבים וגדולים כמותו שרק עקב כך ש"חטאו" והוציאו ספרי הלכה עמוקים למניהים ולא חיברו חיבורים על הש"ס הפכו ל'אנשים' סתם אנשים פשטנים שלא שפר עליהם מזלם להיות למדנים.
 
איני רואה הבדל גדול בין מי שבטוח שהכי ת"ח נמצא בחוג חזו"א יותר ממי שאוחז שרק בפוניבז'..

ונראה שכיוון שהחוג הזה יותר מצמוצמם..
אז הרגשה כאילו כל רבני חוג זה אין בלתם היא קפיצה לגג הרבה יותר גבוה..

בקיצור אין ת"ח בסדר גודל של כל התורה שלא מתפרסם.. אין הבדל בין מתפרסם במגזר שלו או בכל המגזרים..
[כפי שאינך מכיר את הגאונים בחסידויות..]

ת"ח נמצאים בכל מקום, נקודה !!!

האמירה הזאת שבפונוביז' בטוחים שהת"ח נמצאים רק שם, היא אמירה נכונה ולא בכדי ! והיינו שרוב הת"ח הגדולים בפערנם הלא מצוי נמצאים שם באזור !!! הילכך הם לא יכירו משהו אחר כל עוד ואותם ת"ח לא יוכיחו את עצמם !!!!

האם גם בחוג חזו"א יתכנו ת"ח?? התשובה היא כן. אמנם בזה צריך לדעת שהחזונשניקים קצת הגזימו עם התיאורים המופלגים שנותנים לכל אדם שני,
והגע עצמך - האם בפונוביז' נותנים במה כ"כ גבוהה לכ"כ הרבה אנשים כמו שיש בחוג חזו"א, ששם יש יותר מדי שהם ענקי ארץ אלא שאין להם יח"ץ וכו' וכו'.....

בקיצור - נא להפסיק !!!!

השיח הזה לא מכבד אף אחד, יש מספיק אנשים שרב חילם וגוברם בכל עניני התלמוד פה בפורום, ויש אנשים שמתעוררים לחיים רק בענינים של נייעס על ת"ח,
די לבניברקיות!!!
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
השיח פה רדוד מאד....
עד שהגיע הרב @מביט וקצת נותן פורפורציה לכל האירוע !!!

ת"ח נמצאים בכל מקום, נקודה !!!

האמירה הזאת שבפונוביז' בטוחים שהת"ח נמצאים רק שם, היא אמירה נכונה ולא בכדי ! והיינו שרוב הת"ח הגדולים בפערנם הלא מצוי נמצאים שם באזור !!! הילכך הם לא יכירו משהו אחר כל עוד ואותם ת"ח לא יוכיחו את עצמם !!!!

האם גם בחוג חזו"א יתכנו ת"ח?? התשובה היא כן. אמנם בזה צריך לדעת שהחזונשניקים קצת הגזימו עם התיאורים המופלגים שנותנים לכל אדם שני,
והגע עצמך - האם בפונוביז' נותנים במה כ"כ גבוהה לכ"כ הרבה אנשים כמו שיש בחוג חזו"א, ששם יש יותר מדי שהם ענקי ארץ אלא שאין להם יח"ץ וכו' וכו'.....

בקיצור - נא להפסיק !!!!

השיח הזה לא מכבד אף אחד, יש מספיק אנשים שרב חילם וגוברם בכל עניני התלמוד פה בפורום, ויש אנשים שמתעוררים לחיים רק בענינים של נייעס על ת"ח,
די לבניברקיות!!!
אין ספק הבעיה שהויכוח כלל לא היה אמור להתחיל.

אם תשאל אותי מהו גדר ת"ח ומהי הצלחה לא אדע לענות לך ולכן אף לא אטען שום טענות ולא אעלה שום ת"ח בהגדרה זו אלא אזעק על אותם החושבים שיודעים מיהו הת"ח האמתי ומיהו העובד השם האמתי. ומיד לאחמ"כ אפנה אותך לשו"ע יו"ד סי' רמ"ב עד סי' רמ"ד בכדי לקבל פורפוציות בגדר ת"ח האמתי.
 
לדעתך...
עד שהגיע הרב @מביט וקצת נותן פורפורציה לכל האירוע !!!
לדעתך....
האם גם בחוג חזו"א יתכנו ת"ח?? התשובה היא כן. אמנם בזה צריך לדעת שהחזונשניקים קצת הגזימו עם התיאורים המופלגים שנותנים לכל אדם שני,
והגע עצמך - האם בפונוביז' נותנים במה כ"כ גבוהה לכ"כ הרבה אנשים כמו שיש בחוג חזו"א, ששם יש יותר מדי שהם ענקי ארץ אלא שאין להם יח"ץ וכו' וכו'.....
אתה מאלה שאוחזים גם שמפוניבז' מתחיל העולם...
ברווררר....
 
אין ספק הבעיה שהויכוח כלל לא היה אמור להתחיל.

אם תשאל אותי מהו גדר ת"ח ומהי הצלחה לא אדע לענות לך ולכן אף לא אטען שום טענות ולא אעלה שום ת"ח בהגדרה זו אלא אזעק על אותם החושבים שיודעים מיהו הת"ח האמתי ומיהו העובד השם האמתי. ומיד לאחמ"כ אפנה אותך לשו"ע יו"ד סי' רמ"ב עד סי' רמ"ד בכדי לקבל פורפוציות בגדר ת"ח האמתי.
נכון.
אך גם להתערב בשיח זה רדוד, שהרי אינך חושב שתשכנע אותו שאינו צודק,
בדברים הללו, כל אחד בטוח שהוא הצודק והשני איננו כלום, אלא כעפרא דעלמא...
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
מה עם משפחת קפלן שכל בניה ראשי ישיבות?
רבי נפתלי קפלן: אב המשפחה, שהקים יחד עם בניו את ישיבת נתיב הדעת, ואף תמך כלכלית בישיבה, עד לא מזמן.
רבי אברהם קפלן: ראש ישיבת נתיב הדעת (קפלן)
רבי חיים יצחק קפלן: משגיח בישיבת חברון ור"מ בישיבת פחד יצחק
רבי ניסן קפלן: ראש ישיבת דעת אהרן (קפלן החדשה) ורב שכונת גבעת המבתר.
רבי חיים זלמן קופרמן: חתנו של הרב נפתלי, ר"מ בישיבת נחלת הלויים.
רבי יצחק יודייקין: בן דודו של הרב אברהם קפלן, רב וראש כולל בתל אביב
 
תשאל אותי מהו גדר ת"ח ומהי הצלחה לא אדע לענות לך ולכן אף לא אטען שום טענות ולא אעלה שום ת"ח בהגדרה זו אלא אזעק על אותם החושבים שיודעים מיהו הת"ח האמתי ומיהו העובד השם האמתי. ומיד לאחמ"כ אפנה אותך לשו"ע יו"ד סי' רמ"ב עד סי' רמ"ד בכדי לקבל פורפוציות בגדר ת"ח האמתי.
זה ברור.

אבל דרך וצורת לימוד עומק למדנות או פשט לא צריך להיות גאון בשביל לדעת ולהבחין..

מספיק לימוד של כמה שנים בכולל ובישיבה בשביל לזהות דרך לימוד מתוך הספרים..

אבל צודק שהמדד של ת"ח אינו רמת למדנותו
אלא מה שכתוב בשבת קיד. 'איזהו תלמיד חכם? זה ששואלין אותו דבר הלכה בכל מקום ואומר, ואפילו במסכת כלה.
 
אני רואה שדברי הוקצנו שלא במתכוון...
מעולם לא אמרתי או הפחתתי בכבודו של הגאון ר' משה בויאר.
בתור בני ברקי שמסתובב קצת באיזור לדרמן, הוא מוכר כת"ח עצום, אדם בפרנעם אחר לגמרי.
אמנם נכון שלא עניינתי בכתביו, אך עדיין מוכר הוא אצלי ואצל רבים כלמדן עצום במקביל לידיעותיו הרבות.

מה שאמרתי זה שבכל זאת, עם כל הכבוד - ויש כבוד, אל המעמד הזה שהיו בו ראשי ישיבות מהשורה הראשונה, הוא לא היה מגיע לולי פוליטיקה של חוג חזו"א.
והסיבה לזה היא שנכון שהוא ת"ח עצום וכו' אבל בשביל מעמד כזה צריך להיות מי שיכול לשבת בארנה מול ר' מנחם כהן ולשלוף בשניות תשובות מפורטות לשאלות הכי הלמדניות בעולם הישיבות, ושזה עוד יהיה מובן לצופים... וזו רק דוגמה אז אל תתפסו אותי...
כשאנו מדברים על תחי"ם ברמה של ר' יגאל ר' חיים פרץ ר' איתמר וכמובן ר' שאול אלתר, אפעס' יש הבדל.

יתכן שהמעמד הזה משקף ויתכן שלא, אבל הוא רק דוגמה לכל המבט הכללי כך שזה באמת שלא משנה.

בנוגע לדברי הרב @שיל"ת ו @נאר תיירה ,
מחילה מראש, אבל לרגע לא התכוונתי להיכנס לנושא כאוב כ"כ כמו הנחיתיות של אלו שלא זכו ללמוד בפוניבז' או להיות חלק מבני ברק...
הדיון הזה לא שייך בשום צורה לנושא הכאוב הזה,
וזה שהכנסתם אותו מראה על עומק הכאב שהנושא הזה מציף אצלכם,
אז מחילה, אבל איתכם לא אוסיף לדון בעניין.
 
גם ר' יצחק בלזר לא התערב, נו ואז?
החכמה הגדולה במעמד כזה, לשתוק ופחות לקפוץ.
טוב, כולנו יודעים שזה לא מדד.
בנו"ט לקשר למש"נ במק"א (בלי להתייחס לדו"ד באשכול דנן)
 

הודעות מומלצות

האם יש בזה כמה שיטות, או שכו"ע מודו שצריך מפות...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה