משפחות שהצליחו מעל ומעבר, מה הסיבה? | דברי הימים| דף 5 משפחות שהצליחו מעל ומעבר, מה הסיבה? | דברי הימים| דף 5
כאחד ששהה ארוכות עם הגראי"ל שטיינמן, אני מבקש ממך, של נעליך לפני שאתה כותב בחוצפה כזאת...
בעיה שלך שאתה רואה את זה כחוצפה.
אינני רואה פסול בלהיות פשטן, וכי כולם צריכים להיות עמקנים ולהתלמדן בסברות?
מעלת ת"ח יכולה להיות גם בפשטותו, ואם אתה רואה בזה חוצפה,
סימן הדבר שאתה הוא זה שמודד ת"ח לפי הלמדנות הנתפסת כיום בעולם הישיבות....

אצלי ת"ח הוא מי שיודע בכל מקום ששואלים אותו, או מי שלא היה סיפק בידו ללמוד את כל התורה מאחר והוא לומד בדרך עולם הישיבות, אז בקי הוא בנשים נזיקין על בוריים.
ומאחר שכך, יש הרבה מאוד דרגות בידיעה והבנה.
מרן הגראי"ל היה ת"ח בקנה מידה אבל בצורה פשטנית, מרן הגר"ח היה ידען עצום וכמעט לא השקיע בלמדנות (למרות שידע לעשות את זה), מרן הגרי"ג הייתה לו דרך מחודשת בתוך הפשטנות, ומרן הגרב"ד למדן אמיתי.

אין זו חוצפה ח"ו אלא כל אחד לפי טבעו, אבל כולם ת"ח בקנה מידה עצום.
אינני מחשיב את התורה של כל אחד ואחד לפי פלפולי הסברות הלמדניות שלו, אלא לפי שקיעותו, ידענותו, ועמלו.
אתה הוא זה שמחשיב את הלמדנות ולפיכך האמירה לפיה הגראי"ל פשטן היא "חוצפה"...
 
לא מתכוון להתייחס לכל הנאמר לעיל, היות ולרוב מה שכתבת שם אני לא מסכים, ואני לא מאמין שיש טעם בויכוח...
רק הייתי מציע לך ללמוד סעיף אחד בספר דרך אמונה ולהגיד לי אם ר' חיים לא השקיע בלמדנות...
 
מרן הגר"ח היה ידען עצום וכמעט לא השקיע בלמדנות (למרות שידע לעשות את זה),
אבל כן עשה זאת בספריו, למעיין שם.
לא מתכוון להתייחס לכל הנאמר לעיל, היות ולרוב מה שכתבת שם אני לא מסכים, ואני לא מאמין שיש טעם בויכוח...
רק הייתי מציע לך ללמוד סעיף אחד בספר דרך אמונה ולהגיד לי אם ר' חיים לא השקיע בלמדנות...
ואני כן מזדהה עם כל מילה,
כי כל אחד לפי טבעו,
וכמו שאמר רבי זושא מאניפולי: בשמים לא יענישו אותי כי לא הייתי אברהם אבינו, אלא כי לא הייתי זושא...
(כתבתי זאת, כי יש כאלו שחושבים לדמות את עצמם לאחרים, שלא לפי טבעם, ו"משום מה" לא מצליחים...).
 
לא הבנתי
אני כתבתי שאני לא מסכים עם הגדרותיו על האנשים הנ"ל,
וגם אתה לא מסכים עם הגדרותיו על הגר"ח למשל, כמו שגם אני כתבתי על ספר דרך אמונה.
 
רק הייתי מציע לך ללמוד סעיף אחד בספר דרך אמונה ולהגיד לי אם ר' חיים לא השקיע בלמדנות...
אבל כן עשה זאת בספריו,
כמו שגם אני כתבתי על ספר דרך אמונה.
שמעתי ממו"ר הגרב"ד פוברסקי כי בדרך אמונה לא רואים את הלמדנות הישיבתית,
ורק כשיצא נחל איתן ראו שהוא יודע להיות למדן.

דרך אמונה - למי שלמד - זה הרבה יותר ידיעות והלכה מאשר הלמדנות הישיבתית הקלאסית, בשונה מנחל איתן.
 
למדת דרך אמונה?
כי הוא מלא בהגדרות למדניות
ומשיחות שהיו לי עם למדנים גדולים ונחשבים ראו בדרך אמונה ספר למדני להפליא
אבל לא צריך להם, תפתח ותראה...
ומה שאמר הגרב"ד חידוש גדול מאוד.
 
היום זה מצוי מאד. צא וראה.
ביאור הדברים לכאו' אינו שדוקא אלו שאביהם היה ת"ח גם הם נהיים ת"ח,
אלא שהרי דרך בהולך ללמוד תורה שנעשה גדול, והרבה מאוד אברכים הם ג"כ תלמידי חכמים בפרנעם,
ואמנם אין מספיק שטעלעס לחלק לכל אברך מוצלח [מה עוד שהרבה לא רוצים שטעלע]
מעתה פשוט שמי שיש לו שטעלע מעביר אותה לבן שלו שהוא פריש מרובא דעלמא המוצלחים.
ונראה פשוט.
 
למדת דרך אמונה?
כי הוא מלא בהגדרות למדניות
ומשיחות שהיו לי עם למדנים גדולים ונחשבים ראו בדרך אמונה ספר למדני להפליא
אבל לא צריך להם, תפתח ותראה...
ומה שאמר הגרב"ד חידוש גדול מאוד.
אולי תצטט לי משהו אחד?
מראי מקום אחד ללמדנות מופלגת בדרך אמונה?
יש כאלו שגם בהערות וביאורים של מרן הגרי"ג, רואים ספר למדני מובהק....

זה כמו לומר שהמשנ"ב מלא סברות למדניות...
נכון שאלו סברות של ת"ח, אבל למדניות זה לא.
יש הבדל עצום בין משנ"ב לביאור הלכה, ויש הבדל עצום בין דרך אמונה לנחל איתן.
 
שמעתי ממו"ר הגרב"ד פוברסקי כי בדרך אמונה לא רואים את הלמדנות הישיבתית,
ורק כשיצא נחל איתן ראו שהוא יודע להיות למדן.
נחל איתן היה הספר הראשון שהוציא הגרח"ק,
ורק שנים אח"כ יצא דרך אמונה,
(אגב, הגרח"ק עצמו התפלא למה משבחים את ספרו דרך אמונה, זה הרי "רק" ליקוט,
והעיד על עצמו שעל ספר שונה הלכות דקדק בו בכל אות, ולדעת הגרח"ק זה הספר שלו )
 
נחל איתן היה הספר הראשון שהוציא הגרח"ק,
ורק שנים אח"כ יצא דרך אמונה,
(אגב, הגרח"ק עצמו התפלא למה משבחים את ספרו דרך אמונה, זה הרי "רק" ליקוט,
והעיד על עצמו שעל ספר שונה הלכות דקדק בו בכל אות, ולדעת הגרח"ק זה הספר שלו )
יתכן שלא דייקתי, ונחל איתן יצא קודם,
אבל מרן הגרב"ד אמר שבדרך אמונה לא רואים את הלמדנות, ובנחל איתן כן,
והשווה זאת למשנ"ב וביאור הלכה.
 
יתכן שלא דייקתי, ונחל איתן יצא קודם,
אבל מרן הגרב"ד אמר שבדרך אמונה לא רואים את הלמדנות, ובנחל איתן כן,
והשווה זאת למשנ"ב וביאור הלכה.
זכור לי גם סיפור כלשהו, כמדומני מהגרב"ד שליט"א לגבי המקורות על דברי הרמב"ם,
איני זוכר שם הספר,
ואולי זה לא היה הגרב"ד.
 
אוקי
אז עכשיו סיימתי סקר מהיר אצל תשע בחורים מפוניב'ז שלא ידעו מי הוא ר' שמואל גפן, ור' נתן לסינגר גם אתה לא מכיר,
ומה עם ר' ראובן פרקוביץ? שמעת פעם את השם? אחד מגדולי למדני הדור ומפורסם אצל הלמדנים וגדולי ראשי הישיבות מאוד,
מי שבאמת יודע את כל התורה אולי לא מתפרסם ואולי מתפרסם, מי שלא יודע ודאי דואג להתפרסם.
אבל אני חושב שתגובתך תהיה מיותרת, היות ואני ואתה לא מסתכלים באותה צורה מה הכווונה ת"ח ומה הכוונה למדן, למשל בעיני גם אם פוסק מאוד מאוד מתפרסם, אבל לא זכה להכרה מגדולי הפוסקים, אי אפשר לסמוך עליו, וגם אם אדם הוא ידען עצום בתורה, לא מחייב כי הוא יודע ללמוד,
ואלה שמעניין אותם יודעים היטב ממי אחזו גדולי ישראל ללמדנים וממי אחזו גדולי ישראל לדמוי למדנים, ולמדנים לא נחשב בהכרח זה שיודע לצטט איזה משנהפחות מפורסמת בעל פה, אלא זה שיודע ללמוד את המשנה הכי מפורסמת בעולם.
למשל לי נראה שבעיניך בחור מפוניבז קלאסי הוא למדן גדול, בעיני (וכמובן שאני סמוך על דעת גדולי הלמדנים) בחור קלאסי מפוניבז יש לו אולי היקף רחב בסוגיא, אך הדרך מכאן ועד להיות למדן היא רחוקה מאוד.
בעיני הגראי"ל שטיינמן היה למדן גדול היות ולא פיספס מעולם הבנה בפשט בסוגיא/בחומש, אף אם פחות נגע לצורת ה'רייד' שנהוג אצלינו, עושה לי רושם שאצלך הוא היה פשטן מאוד.
איני יודע מי מבין שנינו צודק, אבל לא נראה לי שיש טעם לויכוח...
קצת מצחיק שאתה מביא מתלמידי הגרי"ד סולובייציק... שאגב אני אישית מכירם היטב, וחלק מהם [לא אפרט כמובן מי], ממש לא מתחילים להתקרב לרמה שמדוברת כאן,
יותר נראה שאתה עושה להם קצת יח"ץ, כנראה אחד מהם קשור אליך, ואגב גררא הבאת עוד שנים.
בכל אופן אף אחד מהם לא מתקרב לא לר' חצקל כהן ולא לר' צבי חשין.
 
שטעלע זה ודאי לא העיקר, וכלל לא היית צריך להפקיע מזה.

אבל המשפט כביכול קיימת משפחה שמשתווה למשפחות שהוזכרו ואף אחד בעולם לא יודע על זה זה מעורר מעט גיחוך.
אני בתור בני ברקי שומע הרבה את אלו שאומרים "בירושלים מסתובבים בכוללים גאונים ות"ח מופלגים שאף אחד לא מכיר"...
אין כזה דבר!
בדורינו, דור התמונות הכתבות והיח"ץ - ת"ח ברמה יוצאת דופן מתפרסם.
אין דבר כזה שאדם שמשתווה לר' איתמר גרבוז ישב בכולל בצפון, וחבריו לכולל לא ידברו על זה עם מכריהם וקרוביהם וכו', וחברך חברא אית ליה.
מי שלא התפרסם, כנראה הוא עדיין לא יוצא דופן בעולם התורה, אפילו אם בסביבתו הוא כן נחשב כך.
כבודו תועה יש המון כאלה אחד מאלה שהתפרסמו רק לפני שנים אחדות תשאל את הקרובים אליו הם אחזו שהוא רשכבה''ג לפני 25 30 שנה ה''ה מרן הגר''מ בויאר ויש אחד שעדיין לא התפרסם ושמו הגר''י טופרביץ שבכל חוג חזו''א הוא משהו ענק ויש אחד שנפטר לפני שנה ובקושי הכירהו הרב צוקר מפונב'ז ולא חסר אני נמצא בכולל ורואה לפעמים אברכים שאם הם היו במשפחה המתאימה הם היו ראשי ישיבת פונב'ז
 
הרב צוקר היה ידען גדול עצום ונדיר במיוחד, מסתמא חוץ ממרן הגר"ח לא היה כמותו בדור,
אבל במחילה, כפוניבזער אני אומר בוודאות גמורה - הוא לא היה מתמודד מול ראשי הישיבות בגילו.
ומכאן נשמע על השאר.
אגב, רבן של כל בני הגולה צריך להיות רבן של כל בני הגולה, ולא רק של חוג כזה או אחר. זה לא רק תואר....
 
כבודו תועה יש המון כאלה אחד מאלה שהתפרסמו רק לפני שנים אחדות תשאל את הקרובים אליו הם אחזו שהוא רשכבה''ג לפני 25 30 שנה ה''ה מרן הגר''מ בויאר ויש אחד שעדיין לא התפרסם ושמו הגר''י טופרביץ שבכל חוג חזו''א הוא משהו ענק ויש אחד שנפטר לפני שנה ובקושי הכירהו הרב צוקר מפונב'ז ולא חסר אני נמצא בכולל ורואה לפעמים אברכים שאם הם היו במשפחה המתאימה הם היו ראשי ישיבת פונב'ז
נראה לי שלהגיד שתחי"ם רציניים מתפרסמים, ולסתור זאת מהגר"מ בויאר והגר"י טופורוביץ, זה חוסר ענין. הציבור הליטאי הקלאסי מכיר ויודע שבקרב החזונישניקים ישנם תחי"ם בפרנעם אגדי, אך לא בסגנון שיח שלהם, ולכן לא זז אם זה כלום. [והראי' שמי שכן מדבר בנוסח הישיבתי רץ ככוכב רשת, [ע"ע הג"ר צבי אשר פרידמן]

אני חושב שאתה מאוד טועה,
יודע ומודה שבבני ברק כל מי שקצת משפריץ תלמיד חכם, ובודאי אלה שבאמת ת"ח מתפרסמים,
אך בירושלים תבוא לישיבת מיר ותבוא לכוללים שנחשבים חזקים ותראה שם תלמידי חכמים בסדר גודל,
כמה הכירו את ר' זונדל קרויזר? ואת ר' חצקל כהן? ואת ר' צבי חשין? יש לך עוד כאלה.
תתפלא לשמוע, אבל יש עוד כמה ת"ח שלא קשורים לכל עולם היח"ץ, ולפני שאתה מעמיד מציאות שאין כזה דבר בגלל שאנו חיים בעולם יח"צ בלא שום ידיעה מה המציאות, כנראה שיש לך עוד מה ללמוד על הנושא.
אגב פיספסתם פה את משפחת הגר"ש אלתר.
ושוב, מזכירים אנשים מדור קודם, ת"ח ליטאי אמיתי מתפרסם אין בזה כל ספק.

אחד מהתחי"ם הגדולים בישיבת מיר
ואגב לא דיברנו על ר' רפאל רייכמן שבקושי היה מוכר בבני ברק וכל גדולי התחי"ם בירושלים סמכו עליו את ידיהם
התחי"ם של בריסק ג"כ לא אמורים להתפרסם בשל המגזר הספציפי שלהם, [חוץ מזה שבאלול אחרון הוזכר בשיעור יומי בפוניבז' ע"י הגר"ד מילר]
דל מהכא שהידיעת התורה של חוגים מסויימים מסתכמת במה שמבחינתם מוגדר כ"ידיעת התורה", בלי לזלזל אבל ת"ח בבריסק זה מי שיודע בע"פ את כל הרמבם והראב"ד הגר"ח הגרי"ז הגרי"ד ועוד כמה, אצל החזונישניקעס זה חזו"א חו"ב וכדו' אצל ציבור פוניבז' אחרי כל הזלזול והבקורת זה להיות בקי בע"פ בש"ס עם כל הראשונים וכל האחרונים [ע"ע הגר"א גרבוז והגרא"י צוקר, הגר"א והגרב"ש דויטש, ועוד שלא הוזכרו שמא יתעורר פגיעה ממאן דהוא בכבודם], מי צודק??? כ"א יחליט לפי רבותיו, איך שלא יהיה ישיבישער ליטוועק קלאס יגיד לך מה שנכתב ע"ש פוניבז'. זאת המציאות.
 
אני מכיר משפחה של שלוש ילדים,
בן אחד רב במושב בצפון ספון בתורה והלכה כל ימיו
בן שני רב בית כנסת קטן בירושלים ואברך רציני מאוד שלושה סדרים
בן שלישי מו"צ לא מפורסם מדי, אבל רציני ושקוע מאוד בעולם ההלכה
האם זה נחשב משפחות שהצליחו? כן
האם זה משפחות שהתפרסמו ? לא
האם אני מקנא במשפחה הזאת? לא פחות מאשר בכל המשפחות שהובאו למעלה, למרות שאף אחד מחברי פורום זה לא מכיר אותם לדעתי.

לכאורה פרמטר של משפחות שהצליחו מאוד, זה שכל המשפחה הולכת בדרך ה', האם חסר כאלה?
למה דוקא משפחות מפורסמות ומכובדות?
האם משפחת וויס/גרבוז/דויטש/סולוביציק/ נחשבת יותר מוצלחת מהמשפחה הזאת? בעיני לא.
מאה אחוז ללא צל של ספק דברים נכוחים ונכונים.
 
אם אתה מכיר אברכים ת"ח ברמה של ר 'בונים שרייבר או גאונים כמו ר' יוסל' שרייבר תעדכן אותי בדחיפות..
יש לי כמה שאלות קשות בטהרות וזרעים..

יש איזה מודה עכשוית שאוהבת לטעון שהת"ח האמיתיים הם אלו בלי המשרות.. והמפורסמים מתפרסמים בעיקר בגלל משרותיהם..

אך כשמסתכלים במציאות בודדים של ממש מצליחים להיות בסדר גודל עצום ולהישאר אברכים אנונימים..
לא חייב להיות שהת"ח האמתיים הם אלו שלא מפורסמים אבל בהחלט אלו שאינם מפורסמים אינם נופלים כמלא נימא מאותם המפורסמים ואולי אף ת"ח יותר מהם.
היכן מצינו בתורה שחלק מהעבודת השם היא להיות מפורסם ההיפך הוא הנכון (אלא א"כ צריכים לו כמבואר בשו"ע ובפוסקים).
בסוף לא באנו לעולם בכדי להיות מפורסמים אלא לעשות רצון ה' בשלימות וכל אחד בדרכו ויש שדרכם ע"י כך שנתפרסמו והפכו למורי הוראה וראשי ישיבות ויש שעבודתם היא בחדרי חדרים ובמקומם הצנוע בכולל או בישיבה ופשוט.
 

הודעות מומלצות

למה הוצרכו עם ישראל לבשל ולאפות את המן [כמו...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון