משפחות שהצליחו מעל ומעבר, מה הסיבה? | דברי הימים| דף 5 משפחות שהצליחו מעל ומעבר, מה הסיבה? | דברי הימים| דף 5
כאחד ששהה ארוכות עם הגראי"ל שטיינמן, אני מבקש ממך, של נעליך לפני שאתה כותב בחוצפה כזאת...
בעיה שלך שאתה רואה את זה כחוצפה.
אינני רואה פסול בלהיות פשטן, וכי כולם צריכים להיות עמקנים ולהתלמדן בסברות?
מעלת ת"ח יכולה להיות גם בפשטותו, ואם אתה רואה בזה חוצפה,
סימן הדבר שאתה הוא זה שמודד ת"ח לפי הלמדנות הנתפסת כיום בעולם הישיבות....

אצלי ת"ח הוא מי שיודע בכל מקום ששואלים אותו, או מי שלא היה סיפק בידו ללמוד את כל התורה מאחר והוא לומד בדרך עולם הישיבות, אז בקי הוא בנשים נזיקין על בוריים.
ומאחר שכך, יש הרבה מאוד דרגות בידיעה והבנה.
מרן הגראי"ל היה ת"ח בקנה מידה אבל בצורה פשטנית, מרן הגר"ח היה ידען עצום וכמעט לא השקיע בלמדנות (למרות שידע לעשות את זה), מרן הגרי"ג הייתה לו דרך מחודשת בתוך הפשטנות, ומרן הגרב"ד למדן אמיתי.

אין זו חוצפה ח"ו אלא כל אחד לפי טבעו, אבל כולם ת"ח בקנה מידה עצום.
אינני מחשיב את התורה של כל אחד ואחד לפי פלפולי הסברות הלמדניות שלו, אלא לפי שקיעותו, ידענותו, ועמלו.
אתה הוא זה שמחשיב את הלמדנות ולפיכך האמירה לפיה הגראי"ל פשטן היא "חוצפה"...
 
לא מתכוון להתייחס לכל הנאמר לעיל, היות ולרוב מה שכתבת שם אני לא מסכים, ואני לא מאמין שיש טעם בויכוח...
רק הייתי מציע לך ללמוד סעיף אחד בספר דרך אמונה ולהגיד לי אם ר' חיים לא השקיע בלמדנות...
 
מרן הגר"ח היה ידען עצום וכמעט לא השקיע בלמדנות (למרות שידע לעשות את זה),
אבל כן עשה זאת בספריו, למעיין שם.
לא מתכוון להתייחס לכל הנאמר לעיל, היות ולרוב מה שכתבת שם אני לא מסכים, ואני לא מאמין שיש טעם בויכוח...
רק הייתי מציע לך ללמוד סעיף אחד בספר דרך אמונה ולהגיד לי אם ר' חיים לא השקיע בלמדנות...
ואני כן מזדהה עם כל מילה,
כי כל אחד לפי טבעו,
וכמו שאמר רבי זושא מאניפולי: בשמים לא יענישו אותי כי לא הייתי אברהם אבינו, אלא כי לא הייתי זושא...
(כתבתי זאת, כי יש כאלו שחושבים לדמות את עצמם לאחרים, שלא לפי טבעם, ו"משום מה" לא מצליחים...).
 
רק הייתי מציע לך ללמוד סעיף אחד בספר דרך אמונה ולהגיד לי אם ר' חיים לא השקיע בלמדנות...
אבל כן עשה זאת בספריו,
כמו שגם אני כתבתי על ספר דרך אמונה.
שמעתי ממו"ר הגרב"ד פוברסקי כי בדרך אמונה לא רואים את הלמדנות הישיבתית,
ורק כשיצא נחל איתן ראו שהוא יודע להיות למדן.

דרך אמונה - למי שלמד - זה הרבה יותר ידיעות והלכה מאשר הלמדנות הישיבתית הקלאסית, בשונה מנחל איתן.
 
למדת דרך אמונה?
כי הוא מלא בהגדרות למדניות
ומשיחות שהיו לי עם למדנים גדולים ונחשבים ראו בדרך אמונה ספר למדני להפליא
אבל לא צריך להם, תפתח ותראה...
ומה שאמר הגרב"ד חידוש גדול מאוד.
 
היום זה מצוי מאד. צא וראה.
ביאור הדברים לכאו' אינו שדוקא אלו שאביהם היה ת"ח גם הם נהיים ת"ח,
אלא שהרי דרך בהולך ללמוד תורה שנעשה גדול, והרבה מאוד אברכים הם ג"כ תלמידי חכמים בפרנעם,
ואמנם אין מספיק שטעלעס לחלק לכל אברך מוצלח [מה עוד שהרבה לא רוצים שטעלע]
מעתה פשוט שמי שיש לו שטעלע מעביר אותה לבן שלו שהוא פריש מרובא דעלמא המוצלחים.
ונראה פשוט.
 
למדת דרך אמונה?
כי הוא מלא בהגדרות למדניות
ומשיחות שהיו לי עם למדנים גדולים ונחשבים ראו בדרך אמונה ספר למדני להפליא
אבל לא צריך להם, תפתח ותראה...
ומה שאמר הגרב"ד חידוש גדול מאוד.
אולי תצטט לי משהו אחד?
מראי מקום אחד ללמדנות מופלגת בדרך אמונה?
יש כאלו שגם בהערות וביאורים של מרן הגרי"ג, רואים ספר למדני מובהק....

זה כמו לומר שהמשנ"ב מלא סברות למדניות...
נכון שאלו סברות של ת"ח, אבל למדניות זה לא.
יש הבדל עצום בין משנ"ב לביאור הלכה, ויש הבדל עצום בין דרך אמונה לנחל איתן.
 
שמעתי ממו"ר הגרב"ד פוברסקי כי בדרך אמונה לא רואים את הלמדנות הישיבתית,
ורק כשיצא נחל איתן ראו שהוא יודע להיות למדן.
נחל איתן היה הספר הראשון שהוציא הגרח"ק,
ורק שנים אח"כ יצא דרך אמונה,
(אגב, הגרח"ק עצמו התפלא למה משבחים את ספרו דרך אמונה, זה הרי "רק" ליקוט,
והעיד על עצמו שעל ספר שונה הלכות דקדק בו בכל אות, ולדעת הגרח"ק זה הספר שלו )
 

הודעות מומלצות

כתב הרמ"א סימן תרלט ס"ב וז"ל: ומה שנוהגין להקל...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון