משפחות שהצליחו מעל ומעבר, מה הסיבה? | דברי הימים| דף 4 משפחות שהצליחו מעל ומעבר, מה הסיבה? | דברי הימים| דף 4
משפחת דויטש
האב היה מנהל בתי אבות פוניבז' וזכה לבנים גדולי תורה ות"ח מופלגים בהם הגאונים רבי ברוך שמואל לרפוא"ש ורבי אשר זצ"ל ועוד
האב היה דבוק בחזו"א בצורה מיוחדת, הוא זכה לברכתו שיהיו לו בנים גדולי תורה [הדברים נכתבו ע"י רבי ברוך שמואל במכתב לאחיו רבי אשר, וכמדומני גם התפרסם סידור עם הקדשת אמם בו היא כותבת על ברכתו של החזו"א להם].
 
אני מכיר משפחה של שלוש ילדים,
בן אחד רב במושב בצפון ספון בתורה והלכה כל ימיו
בן שני רב בית כנסת קטן בירושלים ואברך רציני מאוד שלושה סדרים
בן שלישי מו"צ לא מפורסם מדי, אבל רציני ושקוע מאוד בעולם ההלכה
האם זה נחשב משפחות שהצליחו? כן
האם זה משפחות שהתפרסמו ? לא
האם אני מקנא במשפחה הזאת? לא פחות מאשר בכל המשפחות שהובאו למעלה, למרות שאף אחד מחברי פורום זה לא מכיר אותם לדעתי.

לכאורה פרמטר של משפחות שהצליחו מאוד, זה שכל המשפחה הולכת בדרך ה', האם חסר כאלה?
למה דוקא משפחות מפורסמות ומכובדות?
האם משפחת וויס/גרבוז/דויטש/סולוביציק/ נחשבת יותר מוצלחת מהמשפחה הזאת? בעיני לא.
 
האם משפחת וויס/גרבוז/דויטש/סולוביציק/ נחשבת יותר מוצלחת מהמשפחה הזאת? בעיני לא.
מה ההבדל בין אלף דולר למיליון דולר?

להיות בן תורה זו מעלה עצומה..

אבל להוציא גאונים בתורה ששולטים בכל חלקי התורה זה מעלה אחרת..
 
אתה מבין שלא דיברתי על אברכים שלומדים כמה שעות ביום
דיברתי על משפחה שהאברכים שם שולטים בחלקי התורה ופחות מפורסמים ופחות שמות מפוצצים, ואמרתי שהם לא פחות מהמשפחות הנ"ל.
אלא שקצת היה משתמע מכל האמור לעיל שלהוא יש שטעלא וההוא מפורסם, ועל כך הגבתי שזה לא העיקר...
 
דיברתי על משפחה שהאברכים שם שולטים בחלקי התורה ופחות מפורסמים ופחות שמות מפוצצים, ואמרתי שהם לא פחות מהמשפחות הנ"ל.
כמובן שאינם פחות, אבל מי אתה רוצה שיציין משפחה זאת? מי שאינו מכירם?
אלא שקצת היה משתמע מכל האמור לעיל שלהוא יש שטעלא וההוא מפורסם, ועל כך הגבתי שזה לא העיקר...
לא השטעלע, והפרסום הם העיקר, אין בזה ספק כלל.
אלא שברובם של המקרים, פרסומו של אדם ומשרתו מעידה על מעלתו.
 
שולטים בחלקי התורה
אם אתה מכיר אברכים ת"ח ברמה של ר 'בונים שרייבר או גאונים כמו ר' יוסל' שרייבר תעדכן אותי בדחיפות..
יש לי כמה שאלות קשות בטהרות וזרעים..

יש איזה מודה עכשוית שאוהבת לטעון שהת"ח האמיתיים הם אלו בלי המשרות.. והמפורסמים מתפרסמים בעיקר בגלל משרותיהם..

אך כשמסתכלים במציאות בודדים של ממש מצליחים להיות בסדר גודל עצום ולהישאר אברכים אנונימים..
 
יש איזה מודה עכשוית שאוהבת לטעון שהת"ח האמיתיים הם אלו בלי המשרות.. והמפורסמים מתפרסמים בעיקר בגלל משרותיהם..
אני פחות במודה, אז אני לא יודע כל כך מה במודה,
אני יודע שאנחנו חיים בדור משוגע שבחור חולם מיד כשהוא יוצא להתחתן האם הוא יקבל איזה שטעלע, ולפעמים אפי' בלהחליט אל פרמטרים לשידוך מחליטים לפי אם השווער יוכל להשיג משהו,
ועל זה היה כל מה שכתבתי קודם.
אני לא יודע איפה הקפצתי אותך כל כך, קצת היה משמע מחלק מהדוברים באשכול הזה שזה העיקר ועל זה כתבתי שזה לא העיקר.
 
אני פחות במודה, אז אני לא יודע כל כך מה במודה,
אני יודע שאנחנו חיים בדור משוגע שבחור חולם מיד כשהוא יוצא להתחתן האם הוא יקבל איזה שטעלע, ולפעמים אפי' בלהחליט אל פרמטרים לשידוך מחליטים לפי אם השווער יוכל להשיג משהו,
ועל זה היה כל מה שכתבתי קודם.
אני לא יודע איפה הקפצתי אותך כל כך, קצת היה משמע מחלק מהדוברים באשכול הזה שזה העיקר ועל זה כתבתי שזה לא העיקר.
שטעלע זה ודאי לא העיקר, וכלל לא היית צריך להפקיע מזה.

אבל המשפט כביכול קיימת משפחה שמשתווה למשפחות שהוזכרו ואף אחד בעולם לא יודע על זה זה מעורר מעט גיחוך.
אני בתור בני ברקי שומע הרבה את אלו שאומרים "בירושלים מסתובבים בכוללים גאונים ות"ח מופלגים שאף אחד לא מכיר"...
אין כזה דבר!
בדורינו, דור התמונות הכתבות והיח"ץ - ת"ח ברמה יוצאת דופן מתפרסם.
אין דבר כזה שאדם שמשתווה לר' איתמר גרבוז ישב בכולל בצפון, וחבריו לכולל לא ידברו על זה עם מכריהם וקרוביהם וכו', וחברך חברא אית ליה.
מי שלא התפרסם, כנראה הוא עדיין לא יוצא דופן בעולם התורה, אפילו אם בסביבתו הוא כן נחשב כך.
 
ידוע שאמר מרנא הגרא''מ שך על ר' בנימין זאב דויטש, שזכה לבנים גדולים כי הקפיד לשיר זמירות שבת ,ואמר הגרא''מ זיע''א כי הוא שלא הקפיד ע''כ לא זכה לכזו נחת.
 
שטעלע זה ודאי לא העיקר, וכלל לא היית צריך להפקיע מזה.

אבל המשפט כביכול קיימת משפחה שמשתווה למשפחות שהוזכרו ואף אחד בעולם לא יודע על זה זה מעורר מעט גיחוך.
אני בתור בני ברקי שומע הרבה את אלו שאומרים "בירושלים מסתובבים בכוללים גאונים ות"ח מופלגים שאף אחד לא מכיר"...
אין כזה דבר!
בדורינו, דור התמונות הכתבות והיח"ץ - ת"ח ברמה יוצאת דופן מתפרסם.
אין דבר כזה שאדם שמשתווה לר' איתמר גרבוז ישב בכולל בצפון, וחבריו לכולל לא ידברו על זה עם מכריהם וקרוביהם וכו', וחברך חברא אית ליה.
מי שלא התפרסם, כנראה הוא עדיין לא יוצא דופן בעולם התורה, אפילו אם בסביבתו הוא כן נחשב כך.
מסכים במהות אם כי ודאי שישנם ת''ח עצומים שאמנם מוכרים מעט, אך בלי יחס לגדלותם התורנית, למשל הגאון האדיר ר' חצק'ל כהן אחד העילויים של מיר יהודי בן שישים שהתורה פרוסה לפניו, הגאון האדיר ר' צבי חשין, ועו כהנה וכהנה.
 
שטעלע זה ודאי לא העיקר, וכלל לא היית צריך להפקיע מזה.

אבל המשפט כביכול קיימת משפחה שמשתווה למשפחות שהוזכרו ואף אחד בעולם לא יודע על זה זה מעורר מעט גיחוך.
אני בתור בני ברקי שומע הרבה את אלו שאומרים "בירושלים מסתובבים בכוללים גאונים ות"ח מופלגים שאף אחד לא מכיר"...
אין כזה דבר!
בדורינו, דור התמונות הכתבות והיח"ץ - ת"ח ברמה יוצאת דופן מתפרסם.
אין דבר כזה שאדם שמשתווה לר' איתמר גרבוז ישב בכולל בצפון, וחבריו לכולל לא ידברו על זה עם מכריהם וקרוביהם וכו', וחברך חברא אית ליה.
מי שלא התפרסם, כנראה הוא עדיין לא יוצא דופן בעולם התורה, אפילו אם בסביבתו הוא כן נחשב כך.
אני חושב שאתה מאוד טועה,
יודע ומודה שבבני ברק כל מי שקצת משפריץ תלמיד חכם, ובודאי אלה שבאמת ת"ח מתפרסמים,
אך בירושלים תבוא לישיבת מיר ותבוא לכוללים שנחשבים חזקים ותראה שם תלמידי חכמים בסדר גודל,
כמה הכירו את ר' זונדל קרויזר? ואת ר' חצקל כהן? ואת ר' צבי חשין? יש לך עוד כאלה.
תתפלא לשמוע, אבל יש עוד כמה ת"ח שלא קשורים לכל עולם היח"ץ, ולפני שאתה מעמיד מציאות שאין כזה דבר בגלל שאנו חיים בעולם יח"צ בלא שום ידיעה מה המציאות, כנראה שיש לך עוד מה ללמוד על הנושא.
אגב פיספסתם פה את משפחת הגר"ש אלתר.
 
אני חושב שאתה מאוד טועה,
יודע ומודה שבבני ברק כל מי שקצת משפריץ תלמיד חכם, ובודאי אלה שבאמת ת"ח מתפרסמים,
אך בירושלים תבוא לישיבת מיר ותבוא לכוללים שנחשבים חזקים ותראה שם תלמידי חכמים בסדר גודל,
כמה הכירו את ר' זונדל קרויזר? ואת ר' חצקל כהן? ואת ר' צבי חשין? יש לך עוד כאלה.
תתפלא לשמוע, אבל יש עוד כמה ת"ח שלא קשורים לכל עולם היח"ץ, ולפני שאתה מעמיד מציאות שאין כזה דבר בגלל שאנו חיים בעולם יח"צ בלא שום ידיעה מה המציאות, כנראה שיש לך עוד מה ללמוד על הנושא.
אתה הוא זה שתועה, וגם מטעה...
כי ר' זונדל קרויזר הוא שם מוכר מאוד,
ר' צבי חשין גם שם די מוכר,
השלישי אכן לא מוכר,
אבל ככל הנראה לא יותר מר' חיים ברמן שבציבורים מסויימים לא מוערך כמו בבני ברק הפוניביזאית...

בכל מקום יש ת"ח עצומים, אבל כשנעמיד אותם האחד ליד השני,
מחייב המציאות הוא שיהיו את אלו שבראש ויהיו את אלו שיעמדו בסוף,
ולהעמיד את כולם באותה דרגה זה שטות מדרגה ראשונה.
 
אתה הוא זה שתועה, וגם מטעה...
כי ר' זונדל קרויזר הוא שם מוכר מאוד,
ר' צבי חשין גם שם די מוכר,
השלישי אכן לא מוכר,
אבל ככל הנראה לא יותר מר' חיים ברמן שבציבורים מסויימים לא מוערך כמו בבני ברק הפוניביזאית...

בכל מקום יש ת"ח עצומים, אבל כשנעמיד אותם האחד ליד השני,
מחייב המציאות הוא שיהיו את אלו שבראש ויהיו את אלו שיעמדו בסוף,
ולהעמיד את כולם באותה דרגה זה שטות מדרגה ראשונה.
ר' שמואל גפן, ר' נתן לסינגר, ועוד בלי סוף ת"ח בירושלים שאתה לא מתחיל להכיר ויודעים את כל התורה כולה...
יסלח לי כבודו 'בני ברק הפונביזאית' לא המדד לבדוק מי תלמיד חכם גדול ומי קטן...
אף אחד אחד לא מעמיד אחד ליד השני, אבל לא אני ועוד המון אנשים לא נמדוד תחי"ם לא לפי יח"צ ולא לפי פרסום...
ואדרבה יוכיח היח"צ על כל מיני אנשים שנחשבים היום כלמדנים גדולים וכשתשאל את גדולי התחי"ם יגחכו לשמע השמות...
 
ר' שמואל גפן, ר' נתן לסינגר, ועוד בלי סוף ת"ח בירושלים שאתה לא מתחיל להכיר ויודעים את כל התורה כולה...
יסלח לי כבודו 'בני ברק הפונביזאית' לא המדד לבדוק מי תלמיד חכם גדול ומי קטן...
שוב טועה כבודו.
אבקש מכבודו לדעת לפני שהוא מוציא לעז!
ר' שמואל גפן מוכר מאוד ומוערך מאוד מאוד גם בתוך פוניבז'.

כלל לא אמרתי שפוניבז' היא המדד ח"ו עפ"ל...
מה שאמרתי זה שאכן בכל מקום יש תחי"ם,
והניסיון להעלות שמות כביכול לא מכירים אותם או לא מעריכים אותם מגוחך ופתטי,
בדיוק כמו שאני אעלה את ר' חיים ברמן ואומר שבמיר לא מספיק מעריכים אותו.

ממש לא על זה היה הדיון.
הדיון היה האם יכול להיות אדם בשכונה מסויימת,
שחוץ מהשכונה אף אחד בעולם לא מכיר בערכו, ועם כל זאת הוא משתווה לגדולי ראשי הישיבות שבדור.
זה דבר לא הגיוני בעליל, ואמירתו מביישת את אומרו.
זה הכל.
אף אחד אחד לא מעמיד אחד ליד השני, אבל לא אני ועוד המון אנשים לא נמדוד תחי"ם לא לפי יח"צ ולא לפי פרסום...
ואדרבה יוכיח היח"צ על כל מיני אנשים שנחשבים היום כלמדנים גדולים וכשתשאל את גדולי התחי"ם יגחכו לשמע השמות...
אתה הוא זה שמביא שמות 'לא מוכרים' כביכול כדי להעמיד אותם ליד האחרים 'המוכרים'.
ממש לא דיברתי על יח"צ של אתרים ומשבקי"ם.
דיברתי על מה שקורה בתוך עולם הישיבות.
הישיבות היום כל כך מעורבבות, יכול בחור בפוניבז' לשמוע בנגן את ר' דוד כהן, או את ר' יגאל רוזן,
ונתתי רק דוגמה אז אל תתפוס אותי על המילה...
וכשזה המצב א"א לעבוד על אף אחד.
מי שבאמת יודע את כל התורה כולה מתפרסם ומי שלא לא.
 
אוקי
אז עכשיו סיימתי סקר מהיר אצל תשע בחורים מפוניב'ז שלא ידעו מי הוא ר' שמואל גפן, ור' נתן לסינגר גם אתה לא מכיר,
ומה עם ר' ראובן פרקוביץ? שמעת פעם את השם? אחד מגדולי למדני הדור ומפורסם אצל הלמדנים וגדולי ראשי הישיבות מאוד,
מי שבאמת יודע את כל התורה אולי לא מתפרסם ואולי מתפרסם, מי שלא יודע ודאי דואג להתפרסם.
אבל אני חושב שתגובתך תהיה מיותרת, היות ואני ואתה לא מסתכלים באותה צורה מה הכווונה ת"ח ומה הכוונה למדן, למשל בעיני גם אם פוסק מאוד מאוד מתפרסם, אבל לא זכה להכרה מגדולי הפוסקים, אי אפשר לסמוך עליו, וגם אם אדם הוא ידען עצום בתורה, לא מחייב כי הוא יודע ללמוד,
ואלה שמעניין אותם יודעים היטב ממי אחזו גדולי ישראל ללמדנים וממי אחזו גדולי ישראל לדמוי למדנים, ולמדנים לא נחשב בהכרח זה שיודע לצטט איזה משנהפחות מפורסמת בעל פה, אלא זה שיודע ללמוד את המשנה הכי מפורסמת בעולם.
למשל לי נראה שבעיניך בחור מפוניבז קלאסי הוא למדן גדול, בעיני (וכמובן שאני סמוך על דעת גדולי הלמדנים) בחור קלאסי מפוניבז יש לו אולי היקף רחב בסוגיא, אך הדרך מכאן ועד להיות למדן היא רחוקה מאוד.
בעיני הגראי"ל שטיינמן היה למדן גדול היות ולא פיספס מעולם הבנה בפשט בסוגיא/בחומש, אף אם פחות נגע לצורת ה'רייד' שנהוג אצלינו, עושה לי רושם שאצלך הוא היה פשטן מאוד.
איני יודע מי מבין שנינו צודק, אבל לא נראה לי שיש טעם לויכוח...
 
אוקי
אז עכשיו סיימתי סקר מהיר אצל תשע בחורים מפוניב'ז שלא ידעו מי הוא ר' שמואל גפן, ור' נתן לסינגר גם אתה לא מכיר,
ומה עם ר' ראובן פרקוביץ? שמעת פעם את השם? אחד מגדולי למדני הדור ומפורסם אצל הלמדנים וגדולי ראשי הישיבות מאוד,
מי שבאמת יודע את כל התורה אולי לא מתפרסם ואולי מתפרסם, מי שלא יודע ודאי דואג להתפרסם.
אבל אני חושב שתגובתך תהיה מיותרת, היות ואני ואתה לא מסתכלים באותה צורה מה הכווונה ת"ח ומה הכוונה למדן, למשל בעיני גם אם פוסק מאוד מאוד מתפרסם, אבל לא זכה להכרה מגדולי הפוסקים, אי אפשר לסמוך עליו, וגם אם אדם הוא ידען עצום בתורה, לא מחייב כי הוא יודע ללמוד,
ואלה שמעניין אותם יודעים היטב ממי אחזו גדולי ישראל ללמדנים וממי אחזו גדולי ישראל לדמוי למדנים, ולמדנים לא נחשב בהכרח זה שיודע לצטט איזה משנהפחות מפורסמת בעל פה, אלא זה שיודע ללמוד את המשנה הכי מפורסמת בעולם.
למשל לי נראה שבעיניך בחור מפוניבז קלאסי הוא למדן גדול, בעיני (וכמובן שאני סמוך על דעת גדולי הלמדנים) בחור קלאסי מפוניבז יש לו אולי היקף רחב בסוגיא, אך הדרך מכאן ועד להיות למדן היא רחוקה מאוד.
בעיני הגראי"ל שטיינמן היה למדן גדול היות ולא פיספס מעולם הבנה בפשט בסוגיא/בחומש, אף אם פחות נגע לצורת ה'רייד' שנהוג אצלינו, עושה לי רושם שאצלך הוא היה פשטן מאוד.
איני יודע מי מבין שנינו צודק, אבל לא נראה לי שיש טעם לויכוח...
א. מגוחך לקחת תשעה בחורים מתוך אלפיים, ועוד יותר מגוחך לקחת תשעה מתוך מאות אלפי הבוגרים שוודאי רובם מכירים.
אני לא בחור ולא דיברתי על בחורים בש"א, ש"ב ש"ג שרק כעת מתחילים ללמוד....

ב. הצורה הזו מאוד פשטנית ורדודה.
יש למדן כפשוטו שיודע ללמוד, ויש אחד שיותר מעמיק ומלבן סברות וזה הנקרא בלשון הישיבישער'ס למדן.
מרן הגראי"ל היה למדן מהבחינה הראשונה אבל פשטן מהבחינה השנייה, הוא הלך להיות בישיבה קטנה כי הוא הכיר את מקומו, ולא כי רק זה מה שהרב מפוניבז' הציע לו... למרות שעצם ההצעה של הרב מפוניבז' יכולה להעיד על העניין.
גם מו"ר הגרי"ג היה - במידה מסוימת - פשטן, אבל הייתה לו דרך של למדנות בתוך הפשטנות.
בעיני, בחור בפוניבז' הוא יכול להיות אחד שזורק סברות ולא יודע ללמוד כלום, ויכול להיות למדן אמיתי או כלשון הגמ' "עוקר הרים וטוחנן זה בזה".

ג. ת"ח יש הרבה, יודעים ש"ס על בוריו יש הרבה, יודעים טהרות וקדשים יש הרבה.
אבל הצורה הזו, שבאת ואמרת כביכול יש אברך בחור כלשהו שמשתווה לכל האלו שהוזכרו כאן - היא צורה שיטחית מאוד.
לפי הצורה הזו, כל מי שיודע ללמוד נחשב ל"מגדולי ראשי הישיבות", כל מי שיודע ש"ס נחשב ל"בקי בכל התורה כולה", וכן הלאה.

מה שאמרתי הוא בסך הכל - להשים דברים בפורפורציה הנכונה שלהם.
וכמו שכבר אמרו לך, אין שום בדל של סיכוי שהמשפחה הנזכרת יכולה להשתוות עם ר' בונים ור' יוסל...
 

הודעות מומלצות

שיטת הרמ"א שגם ההלל צריך להיות קודם חצות...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון